Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok corvina logo

Szerző: Pinczésné Palásthy Ildikó
Cím: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok
Megjelenési adatok: Pedellus, Debrecen, 2011. | ISBN: 978-963-9396-59-3

coverimage Évről évre növekszik azoknak a gyerekeknek a száma, akik nem úgy teljesítenek az iskolákban, ahogyan azt a szüleik és a pedagógusok elvárnák tőlük. A probléma ténye könnyen, a tapasztalt pedagógus által szinte azonnal érzékelhető. A probléma jellegének azonosítása azonban már sokkal bonyolultabb feladat. A tanulási nehézség átmenetinek tekinthető, az okok megszűnésével maga a tanulási nehézség is eltűnik. Más a helyzet a tanulási akadályozottság és a tanulási zavar esetében. Ilyenkor a kiváltó ok vagy állandó, melynek létét el kell fogadni, vagy tartós, ami nehezen szüntethető meg. Enyhe fokban akadályozott gyermekekkel korábban elvétve találkozott a normál általános iskolában tanító pedagógus. Mivel az ilyen tanulók fogyatékosságára már korábban pl. az óvodában fény derülhetett, vagy pedig a beiskolázást követően rövid időn belül speciális intézménybe való áthelyezésükre került sor. Az integrált nevelés eszméje - a törvényi szabályozásnak is köszönhetően - egyre nagyobb tért hódít, így az - alapító okiratuk tanúsága szerint is - erre vállalkozó iskolákban nagyobb valószínűséggel és gyakorisággal találkozhatunk majd fogyatékos gyerekekkel. De könyvünk nem róluk szól! Sokkal inkább azokról a gyerekekről, akik ugyan megnyilvánulásaik, iskolai teljesítményük miatt sokszor fogyatékosnak tűnnek, mégsem azok. Ép az értelműk, épek az érzékszerveik, mégis tanulási zavarral küzdenek. De hogyan ismerhető fel a tanulási zavar, hogyan dönthető el, hogy „csak” tanulási zavarról van szó. Mi állhat a háttérben, miért jött létre, mit tehet a pedagógus a gyermek fejlesztése érdekében, van-e esély a veszély látszatának felmerülésekor a megelőzésre stb? Nos, erről kívánunk könyvünkben szólni. Az első részben a tanulási zavar fogalmát értelmezzük, bemutatjuk a legismertebb elméleti irányzatokat, s felvázoljuk a lehetséges gátlótényezőket. Ezután egy könnyen áttekinthető rendszerben mutatjuk be a tanulási zavarokat: először a részképességzavarokat, majd a komplex tanulási zavarokat elemezzük.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Tanulási zavarok, Tanulási nehézségek Oktatás, Részképességzavar, Fejlesztő gyakorlat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
[4]
Tanulási zavarok
[5]-28
   Ebben a részben
[6]
   Tanulási zavar
7-8
   A kiváltó okok
8
   A tanulási zavart magyarázó elméletek
9-10
      A neuropszichológiai elmélet
9
      Perceptuális és perceptuo-motoros elméletek
10
      Behaviorista megközelítés
10
      A nyelvi fejlettséget hangsúlyozó elméletek
10
   A tanulási zavarok típusai
10-11
Részképességzavarok
12-19
   A kognitív funkciók zavarai
12-15
      A percepció zavarai
12-13
         1. Az egyensúlyrendszer zavarai
12-13
         2. Az auditív rendszer zavarai
13
         3. A vizuális rendszer zavarai
13
         4. A taktilis-kinesztetikus rendszer zavarai
13
      Figyelemzavar
13
      Emlékezeti problémák
14
      A gondolkodás zavara
14-15
   A motorikum zavarai
15-16
      Az izomtónus zavarai
15
      A nagymozgások zavarai
15
      A finommotorika zavarai
16
      A cselekvés tervezéseinek és irányításainak zavarai
16
   Hiperaktivitás
17-18
      Motorium
17
      Impulzivitás
17
      A figyelem zavara
17-18
   A kezesség kérdésköre
18-19
Komplex tanulási zavarok
20-28
   Diszlexia
20-23
      A diszlexia fogalma
20-22
      A diszlexia tünetei
22-23
         1. Olvasás és írás terén tapasztalható tünetek
22
         2. Beszéd terén
23
         3. Magatartás terén
23
      A fejlődési diszlexia típusai
23-24
   Diszgráfia
24-25
      Az írástanulás elemei
24-25
      A diszgráfia oka
25
   Diszkalkulia
26-28
      A diszkalkuliások jellemzői
26-27
      A diszkalkulia típusai
27-28
   A tanulási zavarral küzdő gyermek személyisége és viselkedése
28
Fejlesztő gyakorlatok
[29]-100
   Ebben a részben
[30]
   Percepciófejlesztés
31-54
   Figyelemfejlesztés
55-63
   Emlékezetfejlesztés
64-66
   Gondolkodásfejlesztés
67-72
   Beszédfejlesztés
73-82
   Mozgásfejlesztés
83-90
   Testképfejlesztés
91-100
Felhasznált irodalom
101-102
Jegyzetek
Hátsó borító