Művészeti nevelés kora gyermekkorban corvina logo

Szerkesztő: Podráczky Judit
További szerzők: Podráczky Judit; Tóth Beatrix; Bereczkiné Záluszki Anna; G. Gödény Andrea; Gombos Péter; Gönczöl Andrea; Hegedűsné Tóth Zsuzsanna; Kenesei Éva; Koósné Sinkó Judit; Pataky Gabriella; Szentirmai László; Tolnai Mária
Cím: Művészeti nevelés kora gyermekkorban
Alcím: Módszertani kaleidoszkóp
Megjelenési adatok: Bethlen G. Alapkezelő Zrt., Budapest, 2013. | ISBN: 978-963-89595-5-3

coverimage A kötet a 2013. a külhoni magyar kisiskolások éve programhoz csatlakozva a kora gyermekkori (óvodai és alsó tagozatos) művészeti nevelés módszertani kérdései iránt érdeklődő pedagógusok számára kínál az irodalom, drámapedagógia, vizualitás és ének-zene területéhez kötődő ajánlásokat és a pedagógiai munkában alkalmazható megoldásokat. A címben szereplő kaleidoszkóp kifejezés részben ezt a tematikai sokszínűséget, részben a szerzők szakterületéből és stílusából adódó színes kavalkádot kívánja érzékeltetni. Az írások a tárgyalt témák, résztémák terjedelmének, mélységének és megközelítésmódjának különbségei miatt is sokfélék, mégis található bennük egy lényeges közös sajátosság: minden szerzőt a módszertani megújítás szándéka vezérel. A közölt írások másik közös jellemzője, hogy nem csupán a gyakorlatban hasznosítható módszertani eljárások ismertetésére vállalkoznak, hanem az adott szakterület szempontjából releváns kérdésfeltevések elméleti hátterét is megvilágítják, elősegítve ezzel a tudatos, reflektív pedagógiai munkát. Némelyik anyagban az elméleti igényesség dominál, másokban inkább a gyakorlati irányultság, ám valamennyi írásban jelen van mindkettő. A kötet mintegy felét az irodalomhoz és drámapedagógiához kapcsolódó írások alkotják. Ez az aránytalanság szerkesztői megfontolás eredménye. Úgy véljük, hogy a digitális korszakban az irodalommal való élményszerű találkozásra érdemes kiemelt figyelmet fordítani. A könyv irodalom és drámablokkjában a szerzők (Tóth Beatrix, Bereczkiné Záluszki Anna, G. Gődény Andrea, Kóósné Sinkó Judit, Gönczöl Andrea, Gombos Péter, Tolnai Mária) reagálnak az irodalomértés területeihez kapcsolódó multimediális változásokra, a nyelv és az irodalom viszonyának újraértelmezésére, a gyors információváltással átalakulóban lévő befogadási folyamatokra, a kép és a szöveg arányainak eltolódására, az olvasási attitűdök formálódására. Túlnyomó többségük olyan – élményszerző irodalomközvetítéssel összefüggő – területekre fókuszál, mint például a meseprodukciós eljárások, dramatikus játékok, drámaórák, a színházi élményfeldolgozás, a mondókákhoz köthető fejlesztő játékok. A szerzők nem titkolt törekvése, hogy az óvodai és az iskolai irodalmi nevelésben a klasszikus gyermekirodalmi alkotások mellett egyre nagyobb teret kapjanak a kortárs alkotók. Az írásokban található ötletgazdag, produktív, szövegértelmező és műélvező módszertani eljárásokkal ehhez kívánnak hozzájárulni.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-7
Podráczky Judit: Előszó
9-10
Tóth Beatrix: Irodalmi nevelés az alsó tagozaton szépirodalmi epikus szövegek olvasásával és feldolgozásával
11-35
   Az irodalomolvasás válsága és következményei
11-12
   Az irodalmi nevelés hatékonyságát meghatározó tényezők
12-14
   A szövegfeldolgozás módszerei
14-16
   Kérdésekre épülő módszerek
16-21
   Az olvasói válaszokra építő eljárások
21-24
   Olvasási stratégiákra épülő technikák
24-28
   Történetnyelvtanok
28-30
   A szereplők vizsgálatát segítő technikák, grafikus szervezők
30-31
   A szövegek között kapcsolatot teremtő grafikus szervezők
32-33
   Az irodalmi szöveg nyelvi megalkotottságának vizsgálata
33
   Záró gondolatok
34
   Irodalom
34-35
Bereczkiné Záluszki Anna: Kortárs mondókák és versek az óvodai élményalapú irodalmi foglalkozásokon
37-50
   Bevezetés – a fejlesztés szükségessége óvodáskorban
37-41
   Játékos fejlesztő gyakorlatok kortárs mondókákkal, versekkel
41-49
   Összegzés
49-50
   Irodalom
50
G. Gődény Andrea: Versélmény – Kortárs versek feldolgozása kisiskolás korban
51-64
   A gyermek és a vers
51-55
   Találkozás a verssel
55-60
   Gyakorlatok az óvoda-iskola átmenet idejére, olvasni még nem (vagy alig tudó) gyermekeknek
60-62
   Feladatsor 3-4. osztályosoknak
62-63
   Irodalom
64
G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: Interaktív mesék az óvodás években és óvoda-iskola átmenet idején
65-72
   Mese és interaktivitás
65-67
   A mesebefogadás interaktív előkészítése
67-68
   Interaktív mesefeldolgozás
68-71
   Irodalom
71-72
Gönczöl Andrea: Ariadné fonala – A mesereprodukció formái
73-81
   A mesetipológiákról
73-75
   Körmese
75
   Mesebefejezés másképp, mesefolytatás
75-76
   Mese egy hősről, meseátstrukturálás
76-77
   Mesemondás tárgyakhoz kapcsolódva
77-78
   A mese mimetizálása
78
   Drámaóratervek
78-79
   Aranyfonal című drámaóraterv
79-80
   A színek vetélkedése – drámaóraterv Boldizsár Ildikó a Fekete Világkerülő Ember meséi című meséje alapján
80-81
   Irodalom
81
Gombos Péter – Tolnai Mária: Drámapedagógia a tanítói és tanítási gyakolatban. Egy regény és egy színházi előadás feldolgozása
83-97
   Diagnózis
8384
   Rumini – Egy sikerkönyv nyomában
84-85
   A feldolgozás
86-92
   Színházi élmény feldolgozása az osztályban
92-97
   Irodalom
97
Szentirmai László: Báb egyszeregy
99-117
   A műfaj sajátosságai
99-101
   A dráma alapjai
101-102
   A bábfajták
102-107
   Mitől bábszínház a bábszínház?
107-109
   Bábtervezés, bábkészítés
109-112
   Bábmozgatás
112-115
   A gyakorlat, a képességeink
115-117
   Irodalom
117
Pataky Gabriella: A vizuális képességek fejlesztésének tervezése
119-145
   Bevezetés
119
   Vizuális képességek fejlesztése
119
   Képességfejlesztés a kifejezés, alkotás vonatkozásában
120-121
   Képességfejlesztés a tárgy- és környezetkultúra vonatkozásában
121-122
   Képességfejlesztés a vizuális kommunikáció vonatkozásában
123
   Képességfejlesztés a vizuális nyelv vonatkozásában
124
   Befogadás
124
   A szemléltetésről az oktatásban
124-125
   Szemléltetés a vizuális nevelésben
125-127
   Mintavázlatok, mintatervezet
127-145
   Irodalom
145
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: Mindenben zene – hétköznapi ötletek a kisgyermekek zenei kibontakoztatásához
147-185
   Bevezetés
147
   Gondolatok a zene személyiségformáló erejéről
147-152
   A nevelő szerepe a zenei nevelésben
152-153
   A zene felfedezésének útjai
153-154
   A játékgyűjtemény módszertani alapelvei
154-156
   Mindenben zene – játékgyűjtemény
156-180
   A zenei alkotókedv kibontakoztatásának és fejlesztésének lehetőségei
180-183
   Irodalom
184-185
Kenesei Éva: Az ének-zenei nevelés módszertani kérdései az általános iskola 1-4. osztályában
187-218
   Bevezetés
187
   Az előkészítő időszak feladatai
188-189
   Az ének-zene tanóra tevékenységei
189-208
   A tanórák felépítése
208-210
   Tanórakutatás
210-212
   A zenei nevelés tanórán kívüli színterei
212-213
   Az iskolán kívüli zenei nevelés lehetőségei
213-214
   Kodály koncepciója, más hazai és külföldi módszerek
214-216
   Összegzés
216-217
   Irodalom
218
Hátsó borító