Művészeti nevelés kora gyermekkorban
Szerkesztő: Podráczky JuditTovábbi szerzők: Podráczky Judit; Tóth Beatrix; Bereczkiné Záluszki Anna; G. Gödény Andrea; Gombos Péter; Gönczöl Andrea; Hegedűsné Tóth Zsuzsanna; Kenesei Éva; Koósné Sinkó Judit; Pataky Gabriella; Szentirmai László; Tolnai Mária
Cím: Művészeti nevelés kora gyermekkorban
Alcím: Módszertani kaleidoszkóp
Megjelenési adatok: Bethlen G. Alapkezelő Zrt., Budapest, 2013. | ISBN: 978-963-89595-5-3
A kötet a 2013. a külhoni magyar kisiskolások éve programhoz csatlakozva a kora gyermekkori (óvodai és alsó tagozatos) művészeti nevelés módszertani kérdései iránt érdeklődő pedagógusok számára kínál az irodalom, drámapedagógia, vizualitás és ének-zene területéhez kötődő ajánlásokat és a pedagógiai munkában alkalmazható megoldásokat. A címben szereplő kaleidoszkóp kifejezés részben ezt a tematikai sokszínűséget, részben a szerzők szakterületéből és stílusából adódó színes kavalkádot kívánja érzékeltetni. Az írások a tárgyalt témák, résztémák terjedelmének, mélységének és megközelítésmódjának különbségei miatt is sokfélék, mégis található bennük egy lényeges közös sajátosság: minden szerzőt a módszertani megújítás szándéka vezérel. A közölt írások másik közös jellemzője, hogy nem csupán a gyakorlatban hasznosítható módszertani eljárások ismertetésére vállalkoznak, hanem az adott szakterület szempontjából releváns kérdésfeltevések elméleti hátterét is megvilágítják, elősegítve ezzel a tudatos, reflektív pedagógiai munkát. Némelyik anyagban az elméleti igényesség
dominál, másokban inkább a gyakorlati irányultság, ám valamennyi írásban jelen van mindkettő. A kötet mintegy felét az irodalomhoz és drámapedagógiához kapcsolódó írások alkotják. Ez az aránytalanság szerkesztői megfontolás eredménye. Úgy véljük, hogy a digitális korszakban az irodalommal való élményszerű
találkozásra érdemes kiemelt figyelmet fordítani. A könyv irodalom és drámablokkjában a szerzők (Tóth Beatrix, Bereczkiné Záluszki Anna, G. Gődény Andrea, Kóósné Sinkó Judit, Gönczöl Andrea, Gombos Péter, Tolnai Mária) reagálnak az irodalomértés területeihez kapcsolódó multimediális változásokra, a nyelv és az irodalom viszonyának újraértelmezésére, a gyors információváltással átalakulóban lévő befogadási folyamatokra, a kép és a szöveg arányainak eltolódására, az olvasási attitűdök formálódására. Túlnyomó többségük olyan – élményszerző irodalomközvetítéssel összefüggő – területekre fókuszál, mint például a meseprodukciós eljárások, dramatikus játékok, drámaórák, a színházi élményfeldolgozás, a mondókákhoz köthető fejlesztő játékok. A szerzők nem titkolt
törekvése, hogy az óvodai és az iskolai irodalmi nevelésben a klasszikus gyermekirodalmi alkotások mellett egyre nagyobb teret kapjanak a kortárs
alkotók. Az írásokban található ötletgazdag, produktív, szövegértelmező és műélvező módszertani eljárásokkal ehhez kívánnak hozzájárulni.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Képességfejlesztés, Drámapedagógia, Zenei nevelés, Irodalmi nevelés, Interaktív mese, Kisgyermekkor, Vizuális nevelés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Képességfejlesztés, Drámapedagógia, Zenei nevelés, Irodalmi nevelés, Interaktív mese, Kisgyermekkor, Vizuális nevelés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-7
Podráczky Judit: Előszó
9-10
Tóth Beatrix: Irodalmi nevelés az alsó tagozaton szépirodalmi epikus szövegek olvasásával és feldolgozásával
11-35
Az irodalomolvasás válsága és következményei
11-12
Az irodalmi nevelés hatékonyságát meghatározó tényezők
12-14
A szövegfeldolgozás módszerei
14-16
Kérdésekre épülő módszerek
16-21
Az olvasói válaszokra építő eljárások
21-24
Olvasási stratégiákra épülő technikák
24-28
Történetnyelvtanok
28-30
A szereplők vizsgálatát segítő technikák, grafikus szervezők
30-31
A szövegek között kapcsolatot teremtő grafikus szervezők
32-33
Az irodalmi szöveg nyelvi megalkotottságának vizsgálata
33
Záró gondolatok
34
Irodalom
34-35
Bereczkiné Záluszki Anna: Kortárs mondókák és versek az óvodai élményalapú irodalmi foglalkozásokon
37-50
Bevezetés – a fejlesztés szükségessége óvodáskorban
37-41
Játékos fejlesztő gyakorlatok kortárs mondókákkal, versekkel
41-49
Összegzés
49-50
Irodalom
50
G. Gődény Andrea: Versélmény – Kortárs versek feldolgozása kisiskolás korban
51-64
A gyermek és a vers
51-55
Találkozás a verssel
55-60
Gyakorlatok az óvoda-iskola átmenet idejére, olvasni még nem (vagy alig tudó) gyermekeknek
60-62
Feladatsor 3-4. osztályosoknak
62-63
Irodalom
64
G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: Interaktív mesék az óvodás években és óvoda-iskola átmenet idején
65-72
Mese és interaktivitás
65-67
A mesebefogadás interaktív előkészítése
67-68
Interaktív mesefeldolgozás
68-71
Irodalom
71-72
Gönczöl Andrea: Ariadné fonala – A mesereprodukció formái
73-81
A mesetipológiákról
73-75
Körmese
75
Mesebefejezés másképp, mesefolytatás
75-76
Mese egy hősről, meseátstrukturálás
76-77
Mesemondás tárgyakhoz kapcsolódva
77-78
A mese mimetizálása
78
Drámaóratervek
78-79
Aranyfonal című drámaóraterv
79-80
A színek vetélkedése – drámaóraterv Boldizsár Ildikó a Fekete Világkerülő Ember meséi című meséje alapján
80-81
Irodalom
81
Gombos Péter – Tolnai Mária: Drámapedagógia a tanítói és tanítási gyakolatban. Egy regény és egy színházi előadás feldolgozása
83-97
Diagnózis
8384
Rumini – Egy sikerkönyv nyomában
84-85
A feldolgozás
86-92
Színházi élmény feldolgozása az osztályban
92-97
Irodalom
97
Szentirmai László: Báb egyszeregy
99-117
A műfaj sajátosságai
99-101
A dráma alapjai
101-102
A bábfajták
102-107
Mitől bábszínház a bábszínház?
107-109
Bábtervezés, bábkészítés
109-112
Bábmozgatás
112-115
A gyakorlat, a képességeink
115-117
Irodalom
117
Pataky Gabriella: A vizuális képességek fejlesztésének tervezése
119-145
Bevezetés
119
Vizuális képességek fejlesztése
119
Képességfejlesztés a kifejezés, alkotás vonatkozásában
120-121
Képességfejlesztés a tárgy- és környezetkultúra vonatkozásában
121-122
Képességfejlesztés a vizuális kommunikáció vonatkozásában
123
Képességfejlesztés a vizuális nyelv vonatkozásában
124
Befogadás
124
A szemléltetésről az oktatásban
124-125
Szemléltetés a vizuális nevelésben
125-127
Mintavázlatok, mintatervezet
127-145
Irodalom
145
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: Mindenben zene – hétköznapi ötletek a kisgyermekek zenei kibontakoztatásához
147-185
Bevezetés
147
Gondolatok a zene személyiségformáló erejéről
147-152
A nevelő szerepe a zenei nevelésben
152-153
A zene felfedezésének útjai
153-154
A játékgyűjtemény módszertani alapelvei
154-156
Mindenben zene – játékgyűjtemény
156-180
A zenei alkotókedv kibontakoztatásának és fejlesztésének lehetőségei
180-183
Irodalom
184-185
Kenesei Éva: Az ének-zenei nevelés módszertani kérdései az általános iskola 1-4. osztályában
187-218
Bevezetés
187
Az előkészítő időszak feladatai
188-189
Az ének-zene tanóra tevékenységei
189-208
A tanórák felépítése
208-210
Tanórakutatás
210-212
A zenei nevelés tanórán kívüli színterei
212-213
Az iskolán kívüli zenei nevelés lehetőségei
213-214
Kodály koncepciója, más hazai és külföldi módszerek
214-216
Összegzés
216-217
Irodalom
218
Hátsó borító