Delfi örökösei
Szerző: Rudas JánosCím: Delfi örökösei
Alcím: Önismereti csoportok - elmélet, módszer, gyakorlat
Megjelenési adatok: Lélekben Otthon Kiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-9771-03-1
Megjegyzés: Hetedik kiadás
Ember, ha eljutsz Delfibe, fölnézel a Parnasszosz szikláira, lenézel a ciprusokkal teli sejtelmes völgybe, megpillantod a ködös távolban a Korinthoszi-öböl vizét és hallgatod az olajfákon megállíthatatlanul ciripelő kabócákat - akkor talán megérzel valamit az ókori görögök üzenetéből, a hely hangulatából, a több ezer éves kövek tanúságából. Ezek az érzéseid megkönnyíthetik egy furcsa jelenség megértését, egy ellentmondás föloldását. Ugyanis tudod, hogy Delfi (Delphoi) az ókorban Hellász egyik s leghíresebb jóshelye volt, ahol a földből feltörő gázok között Zeusz lánya, Püthia osztogatta kétértelmű tanácsait. Oda jártak a görög szigetek és városállamok polgárai, de figyeltek rá a mitológiai hősök, hadvezérek, filozófusok és uralkodók, mint Héraklész és Oidipusz, Szolón és Nagy Sándor, Themisztoklész és Szókratész. Érdekelte őket a jósda véleménye, mert tudni akarták, hogy mit hoz a jövő, mi lesz a személyes sorsuk. És azt is tudod, hogy a „jövőre orientált” jóshely felirata ez volt: „Gnóthi szeauton”, vagyis „Ismerd meg önmagadat”. Az ellentmondás csak egy módon oldható fel. Úgy, ha képesek vagyunk tudomásul venni, hogy életünket, jövőnket akkor tudjuk megismerni és irányítani, ha nem külső jóslatokra várunk, hanem megpróbáljuk minél jobban és mélyebben megismerni önmagunkat. Erre tanítanak minket elődeink két és fél évezred távolából, a Parnasszosz tövéből. És ezt teszi lehetővé a huszadik század új misztikuma és nagy „találmánya”: az önismereti csoport. Ezért tartom azokat, akik önismereti csoportokkal foglalkoznak, Delfi örököseinek. Nekik szól ez a könyv. Ezúton is szeretném megköszönni Bagdy Emőkének, Bankó Ágnesnek, Barcy Magdolnának, Dezséry Juditnak, valamint Kökény Veronikának, hogy sajátlagos eszközeikkel hozzájárultak e könyv jelenlegi formájának kialakításához. (...) Tizenhárom év telt el azóta, hogy 1988 tavaszán és nyarán megírtam ennek a könyvnek első változatát, amely 1990-ben jelent meg. A második kiadás némileg javított formában, 1997-ben került a könyvesboltokba, s ezt követte még két változatlan kiadás és néhány utánnyomás. A „Delfi örökösei” valószínűleg sokakat segített hozzá, hogy bővítsék ismereteiket a csoportokról, esetleg maguk is csoportvezetővé, csoporttrénerré váljanak. Közben új nemzedék nőtt fel, és, mint tudjuk, „egy újszülöttnek minden vicc új”. Ezért gondolom, hogy érdemes újra, átdolgozva kiadni a könyvet. A magyarországi „csoporttörténelem” negyedszázada arra is jó volt, hogy tízezrek részesüljenek az önismereti csoportok élményéből. Egyik, nemrégiben jubileumot ült szakmai egyesületünk tagjainak emlékezéseit lapozgatva (Kökény, 1999) rájöttem, hogy a „csoportozás” különféle műfajai, eltérő tapasztalatai rengeteg személyes átélést, érzelmet őriznek mintegy betokosodva. S csak alkalom kell, hogy ezek fölszabadulva kiáradjanak. Ezt hívják nosztalgiának (amihez nem szeretnék negatív előjelet biggyeszteni).
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Pszichoterápia, Mentálhigiéné, Csoportterápia, Csoport, Csoportmechanizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichoterápia, Mentálhigiéné, Csoportterápia, Csoport, Csoportmechanizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
6-7
Előszó az első kiadáshoz
9
Előszó az ötödik kiadáshoz
9-10
Előszó a hetedik kiadáshoz
10
Bevezető
11-12
Első rész. Elmélet és módszer
13-143
1. A csoport és ahonnan jött
14-22
1.1. Milyen csoportokról lesz szó?
14-16
1.2. A kezdetek
16-18
1.3. Lewin köpenye és a folytatás
18-20
1.4. "Találkozások"
20-22
2. Az egyén a csoportban
23-40
2.1. A kínálati oldal
23-24
2.2. „Ismerd meg önmagadat”
24-26
2.3. Az önismereti kerék
26-28
2.4. A Johari-ablak
28-30
2.5. Ki hogyan tanul?
30-32
2.6. A változás tényezői
33-40
3. Csoportdinamikai elemek
41-70
3.1. Szerepek
41-45
(A) Önirányultsági szerepek
43-44
(a)Függőség
43
(b)Ellenszegülés
43
(c)Rivalizálás
43
(d)Kitérés
44
(e)Párképzés
44
(f)Kilépés
44
(B)Feladatra irányuló szerepek
44
(a)Kezdeményezés
44
(b)Információkérés
44
(c)Információadás
44
(d)Kritikai tisztázás
44
(e)Összegzés
44
(C)Csoportfenntartó szerepek
44-45
(a)Összhangteremtés
44
(b)Bátorítás
44
(c)Kompromisszumkeresés
44
(d)Kognitív serkentés
45
(e)Feszültségoldás
45
3.2. Normák
45-47
3.3. Interakciók
47-50
3.4. Az indulatáttétel
51-58
3.5. A csoportfejlődés fázisai
58-66
3.6. A fokális konfliktus
66-70
4. Ne ismerd meg önmagadat?
71-81
4.1. Mi a védekező mechanizmus?
71-73
4.2. A védekező mechanizmusok és fajtáik
73-76
4.3. Ellenállás az önismereti csoportokban
76-78
a) Hallgatás
77
b) Intellektualizálás
77
c) Általánosító távolítás
77
d) Áttolás
77
e) Verbális agresszió
77
f) Függőség a csoportvezetőkkel szemben
77
g) "Megmentegetősdi"
77-78
h) Bűnbakképzés
78
i) Alcsoport-alakítás (szubgrup)
78
j) Komédiázás
78
k) Technikai ellenállás
78
4.4. Az ellenállás kezelése
78-81
5. Aki a csoportot vezeti
82-98
5.1. A vezető funkciói
82-86
5.2. Transzparencia és viszont-indulatáttétel
86-89
5.3. Vezetői stílusok
90-95
5.4. Felelősség és szakértelem
96-98
6. Megalakulástól megszűnésig
99-112
6.1. Hogyan állítsuk össze a csoportot?
99-102
6.2. Tervezés és indítás
102-106
6.3. Magányosan vagy párosan?
106-108
6.4. A csoport veszélyei
109-110
6.5. A befejezés és azután?
110-112
7. Technikák, irányzatok, alkalmazások
113-138
7.1. „Játszani is engedd ”
113-121
7.2. „Színház az egész világ”
121-123
7.3. A pszichoanalízistől a behaviourizmusig
123-129
7.4. „Segíts magadon ”
129-132
7.5. A tréningcsoport és a tréner
132-134
7.6. A nagycsoport
134-138
8. Befejezésül: személyesen
139-143
Második rész. Az ajándéktól a zümmögő spirálig
145-154
A strukturált gyakorlatok műfaj szerinti mutatója
147-149
Bemelegítő gyakorlatok
147
Interaktív gyakorlatok
147
Önismereti kérdőívek
147
Akváriumgyakorlatok
147
Csoportos feladatmegoldások
147
Kombinált feladatmegoldások
149
Szerepjátékok
149
Zárógyakorlatok
149
A strukturált gyakorlatok téma szerinti mutatója
150-154
A csoportkohézió erősítése
150
Csoportközi együttműködés
150
Csoportközi és szervezeti kommunikáció
150
Csoporton belüli együttműködés
150
Csoportos döntéshozatal
150
Empátia
151
Értékek és normák tisztázása
151
Érzések kifejezése egymással szemben
151
Feszültség- és szorongásoldás
151
Hatalom és befolyás
151
A kommunikáció stílusa és hatékonysága
152
Nem verbális kommunkáció
152
Az önfeltárás serkentése
152
Segítő kapcsolat
152
Szakmai fogalmak és kategóriák megismerése
152
Személyes kapcsolatok elmélyítése
152-153
Személyészlelés
153
Szerepek a csoportban
153
Szervezet
153
Szexualitás
153
Tranzakcionális analízis
153
Vágyak tudatosítása
153
Verbális kommunkáció
153
Viselkedésváltoztatás ösztönzése
154
Visszajelzés adása és kapása
154
Gyakorlatok
155-311
Ajándék
156
Apróhirdetés
157
Az asszertivitás élőképei
158-159
Az asszertivitás játékai
160-161
Szerep- és helyzetleírások
160-161
1. játék
160
2. játék
160
3. játék
161
4. játék
161
5. játék
161
Belső viszonyok
162-163
Szerepjáték-leírás
163
1. jelenet
163
2. jelenet
163
3. jelenet
163
A bizalom próbái
164-165
Búcsú
166
Cipőbolt
167
Civilek és katonák
168-172
Helyzetleírás
168-169
Az elnök szereplapja
169
Az alelnök szereplapja
169
A honvédelmi miniszter szereplapja
170
A vezérkari főnök szereplapja
170
A szárazföldi erők főparancsnokának szereplapja
170
A haditengerészet főparancsnokának szereplapja
170
A légierő főparancsnokának szereplapja
171
Az 1. vendég szereplapja
171
A 2. vendég szereplapja
171
Válságlap
171
A megbeszélés szempontjai
171-172
Családsegítő központ
173-180
Instruckiós lap
173-174
Helyzetleírás/A
174-175
Helyzetleírás/B
175-176
Helyzetleírás/C
176-177
Helyzetleírás/D
177-178
Helyzetleírás/E
178-
A jelöltek adatai
179-180
Kovács A.
179
Takács B.
179
Lakatos D.
179
Kertész E.
180
Bognár F.
180
Szabó G.
180
Megoldási lap
180
Csípj fel, kis virág
181
Csoportbank
182-183
Tájékoztató
182-183
Egyenlőtlen erőforrások
184
Instrukció
184
Egyirányú és kétirányú kommunikáció
185-186
Elfogadni - elutasítani
187-188
Emberek hatalommal
189-197
Helyzetleírás és instrukció
189-191
Útmutatások
190-191
Szerepleírás
191-192
Vezérigazgató
191-192
Az Ön álláspontja: ellenzi az áttelepülést
191
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
192
Szerepleírás
192
Termelési igazgató
192
Az Ön álláspontja: támogatja az áttelepülést
192
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
192
Szerepleírás
192-193
Személyzeti és munkaügyi igazgató
192-193
Az Ön álláspontja: támogatja az áttelepülést
192-193
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
193
Szerepleírás
193-194
Műszaki és fejlesztési igazgató
193-194
Az Ön álláspontja: ellenzi az áttelepülést
193
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
193-194
Szerepleírás
194
Gazdasági igazgató
194
Az Ön álláspontja: támogatja az áttelepülést
194
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
194
Szerepleírás
194-195
Nagykereskedelmi igazgató
194-195
Az Ön álláspontja: ellenzi az áttelepülést
194-195
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
195
Szerepleírás
195-196
Kiskereskedelmi igazgató
195-196
Az Ön álláspontja: semleges az áttelepüléssel kapcsolatban
195
Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
195-196
Értékelőlap
197
Kitöltési útmutatás
197
Expedíció a Tau Ceti III-ra
198-199
Javasolt szabályok listája
199
Én-ideáljaim
200-202
Rangsoroló lap
201
Értékelőlap
202
Énkép - máskép(p)
203-204
Jelölőlap
203-204
Értékelőlap
204
Fantáziák szabadon
205-206
Férfiak és nők
207
A főmérnök kiküldetése
208-212
Instrukció
208
1. sz Információs lap
208-209
2. sz Információs lap
209
3. sz Információs lap
209
4. sz Információs lap
209
5. sz Információs lap
210
6. sz Információs lap
210
7. sz Információs lap
210
Megoldási lap
211
Megfigyelési lap
212
Fővasútvonal
213-215
Információs lap
214
Munkalap
215
Értékelőlap
215
A hatalom inverziója vagy amit akartok
216
Ház, fa, kutya
217
Hídépítés
218-219
Megfigyelési szempontok
218-219
Így nézel ki
220-221
Fizikai jellemzők listája
220-221
Interperszonális készségeim
222-224
Kérdőív
222-224
Írányítsunk szavak nélkül
225
Ismerkedés
226-227
Ismerkedés névhúzással
228
Jutalomcsekk
229
Jutalomosztás
230-232
Esetleírás
231
Értékelőlap
232
Megfigyelési szempontok
232
Kártyabörze
233-236
Szabálylap
235
Pontozási táblázat
236
Kell és lehet
237-238
Ajánló jegyzék a játékokhoz
237-238
Családi helyzetek
237-238
Munkahelyzetek
238
Egyéb helyzetek
238
Kérdezz engem
239
Két csapat harca
240
Kéztükrözés
241
Ki kit győz meg
242-243
Szerep- és helyzetleírások
242-243
1. játék
242
2. játék
242
3. játék
243
4. játék
243
Kié lesz az új furgon?
244-247
Helyzetleírás
244-245
Heltai művezető szereplapja
245
Nagy műszerész szereplapja
245-246
Berviczki műszerész szereplapja
246
Kalambosz műszerész szereplapja
246
Tábori műszerész szereplapja
246
Szalmás műszerész szereplapja
246
Megfigyelési lap
247
Példa az eredménytábla kitöltésére
247
Kizárás
248
Komámasszony, hol a labda?
249
Kommunikációs stílusom
250-255
Kérdőív
250-255
Körbe-körbe, itt és most
256
Különös kirándulás
257-259
Legjobb barátom
260
Mivé válok?
261
Mondatbefejezések
262
Négyzetkirakó
263-264
Az óra körbejár
265
Az ötszögtől a kerékig
266-268
Eredménylap
268
Péter és Pál
269
Plecsnik
270
Pozitív-negatív visszajelzés
271
Problémafeltárás NCM-technikával
272
Rejtély
273
Szájról szájra
274-275
A felolvasott üzenet
274-275
Személyes kockázatok
276-277
Személyes kockázatok kérdőív
277
Személyészlelési változatok
278-279
Személyészlelési lista
279
A tanácsadási ablak
280-281
Megfigyelési lap
281
Társasutazás
282-284
Helyzetleírás
282-283
A túravezető instrukciója
283
Az utazási ügynökök instrukciói
283-284
"A" boríték
283
"B" boríték
283
"C" boríték
284
"D" boríték
284
"E" boríték
284
"F" boríték
284
Táviratok
285
Teljesítmény, társulás, hatalom
286-290
Kérdőív a három munkamotívum mérésére
286-289
A három munkamotívum mérésének pontozólapja
290
Tranzakciók hármasával
291
Tulajdonságskála
292-293
Újra otthon
294-295
Helyzetleírások
294-295
1. játék
294
2. játék
294
3. játék
295
4. játék
295
Üzenet szavak nélkül
296
Változtatási stratégiák
297-300
Helyzetleírás
297-300
Szereplap
298
A Városi Kórház gazdasági igazgatóhelyettese
298
Szereplap
298
A Gyermekosztály főorvosa
298
Szereplap
298
A Gyermekosztály főnővére
298
Szereplap
299
A Gyermekosztály adjunktusa
299
Szereplap
299
Nővér a Gyermekosztályon
299
Szereplap
299
A Városi Kórház vezető szociális gondozója
299
Racionális-empirikus stratégia instrukciós lapja
299-300
Hatalmi-kényszerítő stratégia instrukciós lapja
300
Normatív-újranevelő stratégia instrukciós lapja
300
Várakozások és félelmek
301
Vegyes üzenetek
302-304
A beszélő instruckiója
302
A hallgató instrukciója
302-303
"Bármit csinálsz, én jobban csinálom"
302-303
A hallgató instrukciója
303
"Jaj, de édes!"
303
A hallgató instrukciója
303
"Ki figyel oda?"
303
A hallgató instrukciója
303-304
"Ahogy ennek lennie kell"
303-304
Megfigyelői instrukció
304
A vezér döntése
305-310
Helyzetleírás
305-306
A vezérigazgató szereplapja
307
A nűszaki és termelési vezérigazgató-helyettes szereplapja
307-308
A gazdasági és kereskedelmi vezérigazgató-helyettes szereplapja
308-309
A személyzeti vezérigazgató-helyettes szereplapja
309
Megfigyelési lap
310
Zümmögő spirál
311
Felhasznált irodalom
312-316
Név- és tárgymutató
317-321
Hátsó borító