Delfi örökösei corvina logo

Szerző: Rudas János
Cím: Delfi örökösei
Alcím: Önismereti csoportok - elmélet, módszer, gyakorlat
Megjelenési adatok: Lélekben Otthon Kiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-9771-03-1
Megjegyzés: Hetedik kiadás

coverimage Ember, ha eljutsz Delfibe, fölnézel a Parnasszosz szikláira, lenézel a ciprusokkal teli sejtelmes völgybe, megpillantod a ködös távolban a Korinthoszi-öböl vizét és hallgatod az olajfákon megállíthatatlanul ciripelő kabócákat - akkor talán megérzel valamit az ókori görögök üzenetéből, a hely hangulatából, a több ezer éves kövek tanúságából. Ezek az érzéseid megkönnyíthetik egy furcsa jelenség megértését, egy ellentmondás föloldását. Ugyanis tudod, hogy Delfi (Delphoi) az ókorban Hellász egyik s leghíresebb jóshelye volt, ahol a földből feltörő gázok között Zeusz lánya, Püthia osztogatta kétértelmű tanácsait. Oda jártak a görög szigetek és városállamok polgárai, de figyeltek rá a mitológiai hősök, hadvezérek, filozófusok és uralkodók, mint Héraklész és Oidipusz, Szolón és Nagy Sándor, Themisztoklész és Szókratész. Érdekelte őket a jósda véleménye, mert tudni akarták, hogy mit hoz a jövő, mi lesz a személyes sorsuk. És azt is tudod, hogy a „jövőre orientált” jóshely felirata ez volt: „Gnóthi szeauton”, vagyis „Ismerd meg önmagadat”. Az ellentmondás csak egy módon oldható fel. Úgy, ha képesek vagyunk tudomásul venni, hogy életünket, jövőnket akkor tudjuk megismerni és irányítani, ha nem külső jóslatokra várunk, hanem megpróbáljuk minél jobban és mélyebben megismerni önmagunkat. Erre tanítanak minket elődeink két és fél évezred távolából, a Parnasszosz tövéből. És ezt teszi lehetővé a huszadik század új misztikuma és nagy „találmánya”: az önismereti csoport. Ezért tartom azokat, akik önismereti csoportokkal foglalkoznak, Delfi örököseinek. Nekik szól ez a könyv. Ezúton is szeretném megköszönni Bagdy Emőkének, Bankó Ágnesnek, Barcy Magdolnának, Dezséry Juditnak, valamint Kökény Veronikának, hogy sajátlagos eszközeikkel hozzájárultak e könyv jelenlegi formájának kialakításához. (...) Tizenhárom év telt el azóta, hogy 1988 tavaszán és nyarán megírtam ennek a könyvnek első változatát, amely 1990-ben jelent meg. A második kiadás némileg javított formában, 1997-ben került a könyvesboltokba, s ezt követte még két változatlan kiadás és néhány utánnyomás. A „Delfi örökösei” valószínűleg sokakat segített hozzá, hogy bővítsék ismereteiket a csoportokról, esetleg maguk is csoportvezetővé, csoporttrénerré váljanak. Közben új nemzedék nőtt fel, és, mint tudjuk, „egy újszülöttnek minden vicc új”. Ezért gondolom, hogy érdemes újra, átdolgozva kiadni a könyvet. A magyarországi „csoporttörténelem” negyedszázada arra is jó volt, hogy tízezrek részesüljenek az önismereti csoportok élményéből. Egyik, nemrégiben jubileumot ült szakmai egyesületünk tagjainak emlékezéseit lapozgatva (Kökény, 1999) rájöttem, hogy a „csoportozás” különféle műfajai, eltérő tapasztalatai rengeteg személyes átélést, érzelmet őriznek mintegy betokosodva. S csak alkalom kell, hogy ezek fölszabadulva kiáradjanak. Ezt hívják nosztalgiának (amihez nem szeretnék negatív előjelet biggyeszteni).
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Pszichoterápia, Mentálhigiéné, Csoportterápia, Csoport, Csoportmechanizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
6-7
Előszó az első kiadáshoz
9
Előszó az ötödik kiadáshoz
9-10
Előszó a hetedik kiadáshoz
10
Bevezető
11-12
Első rész. Elmélet és módszer
13-143
   1. A csoport és ahonnan jött
14-22
      1.1. Milyen csoportokról lesz szó?
14-16
      1.2. A kezdetek
16-18
      1.3. Lewin köpenye és a folytatás
18-20
      1.4. "Találkozások"
20-22
   2. Az egyén a csoportban
23-40
      2.1. A kínálati oldal
23-24
      2.2. „Ismerd meg önmagadat”
24-26
      2.3. Az önismereti kerék
26-28
      2.4. A Johari-ablak
28-30
      2.5. Ki hogyan tanul?
30-32
      2.6. A változás tényezői
33-40
   3. Csoportdinamikai elemek
41-70
      3.1. Szerepek
41-45
         (A) Önirányultsági szerepek
43-44
            (a)Függőség
43
            (b)Ellenszegülés
43
            (c)Rivalizálás
43
            (d)Kitérés
44
            (e)Párképzés
44
            (f)Kilépés
44
         (B)Feladatra irányuló szerepek
44
            (a)Kezdeményezés
44
            (b)Információkérés
44
            (c)Információadás
44
            (d)Kritikai tisztázás
44
            (e)Összegzés
44
         (C)Csoportfenntartó szerepek
44-45
            (a)Összhangteremtés
44
            (b)Bátorítás
44
            (c)Kompromisszumkeresés
44
            (d)Kognitív serkentés
45
            (e)Feszültségoldás
45
      3.2. Normák
45-47
      3.3. Interakciók
47-50
      3.4. Az indulatáttétel
51-58
      3.5. A csoportfejlődés fázisai
58-66
      3.6. A fokális konfliktus
66-70
   4. Ne ismerd meg önmagadat?
71-81
      4.1. Mi a védekező mechanizmus?
71-73
      4.2. A védekező mechanizmusok és fajtáik
73-76
      4.3. Ellenállás az önismereti csoportokban
76-78
         a) Hallgatás
77
         b) Intellektualizálás
77
         c) Általánosító távolítás
77
         d) Áttolás
77
         e) Verbális agresszió
77
         f) Függőség a csoportvezetőkkel szemben
77
         g) "Megmentegetősdi"
77-78
         h) Bűnbakképzés
78
         i) Alcsoport-alakítás (szubgrup)
78
         j) Komédiázás
78
         k) Technikai ellenállás
78
      4.4. Az ellenállás kezelése
78-81
   5. Aki a csoportot vezeti
82-98
      5.1. A vezető funkciói
82-86
      5.2. Transzparencia és viszont-indulatáttétel
86-89
      5.3. Vezetői stílusok
90-95
      5.4. Felelősség és szakértelem
96-98
   6. Megalakulástól megszűnésig
99-112
      6.1. Hogyan állítsuk össze a csoportot?
99-102
      6.2. Tervezés és indítás
102-106
      6.3. Magányosan vagy párosan?
106-108
      6.4. A csoport veszélyei
109-110
      6.5. A befejezés és azután?
110-112
   7. Technikák, irányzatok, alkalmazások
113-138
      7.1. „Játszani is engedd ”
113-121
      7.2. „Színház az egész világ”
121-123
      7.3. A pszichoanalízistől a behaviourizmusig
123-129
      7.4. „Segíts magadon ”
129-132
      7.5. A tréningcsoport és a tréner
132-134
      7.6. A nagycsoport
134-138
   8. Befejezésül: személyesen
139-143
Második rész. Az ajándéktól a zümmögő spirálig
145-154
   A strukturált gyakorlatok műfaj szerinti mutatója
147-149
      Bemelegítő gyakorlatok
147
      Interaktív gyakorlatok
147
      Önismereti kérdőívek
147
      Akváriumgyakorlatok
147
      Csoportos feladatmegoldások
147
      Kombinált feladatmegoldások
149
      Szerepjátékok
149
      Zárógyakorlatok
149
   A strukturált gyakorlatok téma szerinti mutatója
150-154
      A csoportkohézió erősítése
150
      Csoportközi együttműködés
150
      Csoportközi és szervezeti kommunikáció
150
      Csoporton belüli együttműködés
150
      Csoportos döntéshozatal
150
      Empátia
151
      Értékek és normák tisztázása
151
      Érzések kifejezése egymással szemben
151
      Feszültség- és szorongásoldás
151
      Hatalom és befolyás
151
      A kommunikáció stílusa és hatékonysága
152
      Nem verbális kommunkáció
152
      Az önfeltárás serkentése
152
      Segítő kapcsolat
152
      Szakmai fogalmak és kategóriák megismerése
152
      Személyes kapcsolatok elmélyítése
152-153
      Személyészlelés
153
      Szerepek a csoportban
153
      Szervezet
153
      Szexualitás
153
      Tranzakcionális analízis
153
      Vágyak tudatosítása
153
      Verbális kommunkáció
153
      Viselkedésváltoztatás ösztönzése
154
      Visszajelzés adása és kapása
154
Gyakorlatok
155-311
   Ajándék
156
   Apróhirdetés
157
   Az asszertivitás élőképei
158-159
   Az asszertivitás játékai
160-161
      Szerep- és helyzetleírások
160-161
         1. játék
160
         2. játék
160
         3. játék
161
         4. játék
161
         5. játék
161
   Belső viszonyok
162-163
      Szerepjáték-leírás
163
         1. jelenet
163
         2. jelenet
163
         3. jelenet
163
   A bizalom próbái
164-165
   Búcsú
166
   Cipőbolt
167
   Civilek és katonák
168-172
      Helyzetleírás
168-169
      Az elnök szereplapja
169
      Az alelnök szereplapja
169
      A honvédelmi miniszter szereplapja
170
      A vezérkari főnök szereplapja
170
      A szárazföldi erők főparancsnokának szereplapja
170
      A haditengerészet főparancsnokának szereplapja
170
      A légierő főparancsnokának szereplapja
171
      Az 1. vendég szereplapja
171
      A 2. vendég szereplapja
171
      Válságlap
171
      A megbeszélés szempontjai
171-172
   Családsegítő központ
173-180
      Instruckiós lap
173-174
      Helyzetleírás/A
174-175
      Helyzetleírás/B
175-176
      Helyzetleírás/C
176-177
      Helyzetleírás/D
177-178
      Helyzetleírás/E
178-
      A jelöltek adatai
179-180
         Kovács A.
179
         Takács B.
179
         Lakatos D.
179
         Kertész E.
180
         Bognár F.
180
         Szabó G.
180
      Megoldási lap
180
   Csípj fel, kis virág
181
   Csoportbank
182-183
      Tájékoztató
182-183
   Egyenlőtlen erőforrások
184
      Instrukció
184
   Egyirányú és kétirányú kommunikáció
185-186
   Elfogadni - elutasítani
187-188
   Emberek hatalommal
189-197
      Helyzetleírás és instrukció
189-191
         Útmutatások
190-191
      Szerepleírás
191-192
         Vezérigazgató
191-192
            Az Ön álláspontja: ellenzi az áttelepülést
191
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
192
      Szerepleírás
192
         Termelési igazgató
192
            Az Ön álláspontja: támogatja az áttelepülést
192
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
192
      Szerepleírás
192-193
         Személyzeti és munkaügyi igazgató
192-193
            Az Ön álláspontja: támogatja az áttelepülést
192-193
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
193
      Szerepleírás
193-194
         Műszaki és fejlesztési igazgató
193-194
            Az Ön álláspontja: ellenzi az áttelepülést
193
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
193-194
      Szerepleírás
194
         Gazdasági igazgató
194
            Az Ön álláspontja: támogatja az áttelepülést
194
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
194
      Szerepleírás
194-195
         Nagykereskedelmi igazgató
194-195
            Az Ön álláspontja: ellenzi az áttelepülést
194-195
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
195
      Szerepleírás
195-196
         Kiskereskedelmi igazgató
195-196
            Az Ön álláspontja: semleges az áttelepüléssel kapcsolatban
195
            Az Ön személyiségi jellemzői a hatalommal kapcsolatban
195-196
      Értékelőlap
197
         Kitöltési útmutatás
197
   Expedíció a Tau Ceti III-ra
198-199
      Javasolt szabályok listája
199
   Én-ideáljaim
200-202
      Rangsoroló lap
201
      Értékelőlap
202
   Énkép - máskép(p)
203-204
      Jelölőlap
203-204
      Értékelőlap
204
   Fantáziák szabadon
205-206
   Férfiak és nők
207
   A főmérnök kiküldetése
208-212
      Instrukció
208
      1. sz Információs lap
208-209
      2. sz Információs lap
209
      3. sz Információs lap
209
      4. sz Információs lap
209
      5. sz Információs lap
210
      6. sz Információs lap
210
      7. sz Információs lap
210
      Megoldási lap
211
      Megfigyelési lap
212
   Fővasútvonal
213-215
      Információs lap
214
      Munkalap
215
      Értékelőlap
215
   A hatalom inverziója vagy amit akartok
216
   Ház, fa, kutya
217
   Hídépítés
218-219
      Megfigyelési szempontok
218-219
   Így nézel ki
220-221
      Fizikai jellemzők listája
220-221
   Interperszonális készségeim
222-224
      Kérdőív
222-224
   Írányítsunk szavak nélkül
225
   Ismerkedés
226-227
   Ismerkedés névhúzással
228
   Jutalomcsekk
229
   Jutalomosztás
230-232
      Esetleírás
231
      Értékelőlap
232
      Megfigyelési szempontok
232
   Kártyabörze
233-236
      Szabálylap
235
      Pontozási táblázat
236
   Kell és lehet
237-238
      Ajánló jegyzék a játékokhoz
237-238
         Családi helyzetek
237-238
         Munkahelyzetek
238
         Egyéb helyzetek
238
   Kérdezz engem
239
   Két csapat harca
240
   Kéztükrözés
241
   Ki kit győz meg
242-243
      Szerep- és helyzetleírások
242-243
         1. játék
242
         2. játék
242
         3. játék
243
         4. játék
243
   Kié lesz az új furgon?
244-247
      Helyzetleírás
244-245
      Heltai művezető szereplapja
245
      Nagy műszerész szereplapja
245-246
      Berviczki műszerész szereplapja
246
      Kalambosz műszerész szereplapja
246
      Tábori műszerész szereplapja
246
      Szalmás műszerész szereplapja
246
      Megfigyelési lap
247
      Példa az eredménytábla kitöltésére
247
   Kizárás
248
   Komámasszony, hol a labda?
249
   Kommunikációs stílusom
250-255
      Kérdőív
250-255
   Körbe-körbe, itt és most
256
   Különös kirándulás
257-259
   Legjobb barátom
260
   Mivé válok?
261
   Mondatbefejezések
262
   Négyzetkirakó
263-264
   Az óra körbejár
265
   Az ötszögtől a kerékig
266-268
      Eredménylap
268
   Péter és Pál
269
   Plecsnik
270
   Pozitív-negatív visszajelzés
271
   Problémafeltárás NCM-technikával
272
   Rejtély
273
   Szájról szájra
274-275
      A felolvasott üzenet
274-275
   Személyes kockázatok
276-277
      Személyes kockázatok kérdőív
277
   Személyészlelési változatok
278-279
      Személyészlelési lista
279
   A tanácsadási ablak
280-281
      Megfigyelési lap
281
   Társasutazás
282-284
      Helyzetleírás
282-283
      A túravezető instrukciója
283
      Az utazási ügynökök instrukciói
283-284
         "A" boríték
283
         "B" boríték
283
         "C" boríték
284
         "D" boríték
284
         "E" boríték
284
         "F" boríték
284
   Táviratok
285
   Teljesítmény, társulás, hatalom
286-290
      Kérdőív a három munkamotívum mérésére
286-289
      A három munkamotívum mérésének pontozólapja
290
   Tranzakciók hármasával
291
   Tulajdonságskála
292-293
   Újra otthon
294-295
      Helyzetleírások
294-295
         1. játék
294
         2. játék
294
         3. játék
295
         4. játék
295
   Üzenet szavak nélkül
296
   Változtatási stratégiák
297-300
      Helyzetleírás
297-300
         Szereplap
298
            A Városi Kórház gazdasági igazgatóhelyettese
298
         Szereplap
298
            A Gyermekosztály főorvosa
298
         Szereplap
298
            A Gyermekosztály főnővére
298
         Szereplap
299
            A Gyermekosztály adjunktusa
299
         Szereplap
299
            Nővér a Gyermekosztályon
299
         Szereplap
299
            A Városi Kórház vezető szociális gondozója
299
         Racionális-empirikus stratégia instrukciós lapja
299-300
         Hatalmi-kényszerítő stratégia instrukciós lapja
300
         Normatív-újranevelő stratégia instrukciós lapja
300
   Várakozások és félelmek
301
   Vegyes üzenetek
302-304
      A beszélő instruckiója
302
      A hallgató instrukciója
302-303
         "Bármit csinálsz, én jobban csinálom"
302-303
      A hallgató instrukciója
303
         "Jaj, de édes!"
303
      A hallgató instrukciója
303
         "Ki figyel oda?"
303
      A hallgató instrukciója
303-304
         "Ahogy ennek lennie kell"
303-304
      Megfigyelői instrukció
304
   A vezér döntése
305-310
      Helyzetleírás
305-306
      A vezérigazgató szereplapja
307
      A nűszaki és termelési vezérigazgató-helyettes szereplapja
307-308
      A gazdasági és kereskedelmi vezérigazgató-helyettes szereplapja
308-309
      A személyzeti vezérigazgató-helyettes szereplapja
309
      Megfigyelési lap
310
   Zümmögő spirál
311
   Felhasznált irodalom
312-316
   Név- és tárgymutató
317-321
Hátsó borító