Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába
Szerző: Sántha KálmánCím: Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába
Megjelenési adatok: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt., Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-7338-99-1
A sziklás hegycsúcsra felérve természetjáróként megpihenünk és visszatekintünk az eddigi fárasztó útra. A magasból messzire ellátunk, szépen körvonalazódik előttünk az erdő. Innen úgy véljük, hogy látunk minden természeti szépséget. Pár perc múlva lágy felhőréteg borítja be a csúcsot, s már kevésbé látható az alattunk elterülő rengeteg. Ekkor visszaindulunk a csúcsról, és a felhők alatt közelről, a fák között sétálva tudjuk igazán felmérni az erdő szépségét, a növények, az állatok, a különféle erdei gyümölcsök, gombák és az erdő zúgásának kivételes hangulatát, amit fentről nem láthattunk, nem érezhettünk. A valóság, a jelenségek, a történések igazi arca csak természetes környezetben, közelről vizsgálva érthető meg és mutatható be. A különböző pillanatképek így forrnak össze bennünk egységgé, így tárulhat fel az elemzett probléma sokszínűsége. A kvalitatív kutatási stratégia lehetővé teszi a pillanatképek egésszé való összeállását és sokoldalú értelmezését, magyarázatát. Mindehhez megfelelő szakmai háttér, gyakorlat és kreativitás szükséges, hiszen az értelmezések és a magyarázatok csak így válhatnak teljessé és hasznossá. E gondolatokra alapozva kínál a kötet a kvalitatív pedagógiai kutatás elméleti és gyakorlati kérdéseihez útmutatót, valamint problémacentrikus megközelítést. Az utóbbi évek pedagógiai kutatásaiban fokozatosan helyet követelt magának a kvalitatív stratégia. A kvalitatív technikák a kvantitatív módszerekkel kombinálva még inkább alkalmassá váltak a neveléstudomány szerteágazó területeinek feltérképezésére. A hazai pedagógiai nézetek között is elfogadottá vált az a folyamat, amely a kutatási probléma sokoldalú megvilágításában és vizsgálatában lát garanciát a különböző kérdések megválaszolására. Ez örvendetes, hiszen Kvale (2005) szavaival élve, a „dichotómia évtizedeinek” ellentétes koncepcióiból (az 1960-as évek természettudomány bölcsészettudomány; az 1970-es évek kvantitatív-kvalitatív; az 1980-as évek objektív-szubjektív, illetve az 1990-es évek egyetemes-helyi ismeretek párosaiból) csak az ellentétpárokon felülkerekedve tudunk kilépni. Ilyenkor a legnehezebb kérdés az, hogy miként tegyük ezt: a tapasztalat igazolta, hogy céljainknak megfelelő, sokszínű módszertani kultúrákat, elméleteket kombinálva haladhatunk a helyes úton. E gondolatok megvalósításához nyújt segítséget a kötet, amely illeszkedik az utóbbi évek hazai kvalitatív pedagógiai szakirodalmába, illetve ki is egészíti az ismert elméleteket. Megírását folyamatos kvalitatív elméleti és gyakorlati kutatómunka segítette elő. A 2006-ban a Kutatás-módszertani Kiskönyvtár sorozatban megjelent kvalitatív mintavétellel foglalkozó módszertani kötet, illetve a különböző tanulmányok tapasztalatait, tanulságait és az olvasók visszajelzéseit figyelembe véve alakultak ki a könyv fejezetei. Ezért a kötet nem tér ki néhány olyan problémára, amely már a korábban napvilágot látott munka szerves részét képezte, hanem a kvalitatív kutatás alapvető elméleti és gyakorlati kérdéseibe kíván bevezetni. így remélhetőleg olyan könyvet tart a kezében az olvasó, amely elméleti és módszertani alapokat adhat bármilyen kvalitatív pedagógiai vizsgálat szakszerű tervezéséhez, megvalósításához és prezentálásához. Bízunk abban, hogy hasznosan forgathatják mindazok is, akik más társadalomtudományi területeken folytatnak kvalitatív vizsgálatokat, vagy érdeklődnek a kutatásmódszertan iránt. A hazai pedagógiai szakirodalomban egyre több módszertani könyv és tanulmány érinti a kvalitatív stratégiát, de még mindig igény van arra, hogy a kvalitatív vizsgálatok felépíthetőségének alapvető elméleteit tisztázzuk, és az egyes fázisokat gyakorlati példákkal tegyük érthetőbbé. A kötet feltárja a különböző kvalitatív nézeteket valló kutatók a vizsgálatok felépítésére, a metodológiai elvek érvényesítésére, a mintavételre, a módszerekre, a kvantitatív és a kvalitatív technikák kombinálhatóságára
Kategóriák: Neveléstudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Pedagógiai kutatás, Kutatásmódszertan, Kvalitatív kutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pedagógiai kutatás, Kutatásmódszertan, Kvalitatív kutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Előszó
7
Bevezetés
9-10
1. A kvalitatív paradigma
11-32
1.1. Tudománytörténeti háttér
11-19
1.2. A kezdet és napjaink
20-24
1.3. Küzdelem és stabilizáció
24-31
Kérdések és feladatok:
32
Kulcsfogalmak:
32
2. A kvalitatív kutatás gyakorlata
33-50
2.1. A kvalitatív kutatás szerkezete
33-41
2.2. Korlátozó tényezők
41-43
2.3. Előnyök és hátrányok
44-45
2.4. Általánosítás
45-48
2.5. A kutató szerepe
49
Kérdések és feladatok:
49-50
Kulcsfogalmak:
50
3. Módszertani háttér
51-95
3.1. A kvalitatív módszertani tengely
51-53
3.2. Gyakran alkalmazott kvalitatív módszerek, technikák
54-70
3.2.1. A támogatott felidézés
54-58
3.2.2. A kognitív térkép
58-63
3.2.3. A metaforakutatás
63-65
3.2.4. Az interjú
65-67
3.2.5. A beavatkozás nélküli vizsgálatok
67-70
3.3. A kvalitatív módszerek csoportosítása
70-76
3.4. Kvalitatív adatfelvétel és -elemzés
76-82
3.5. A kvalitatív adat és a mérés
82-85
3.6. A kvalitatív minta és a mintavétel
85-
3.6.1. Terminológiai problémák
85-86
3.6.2. A minta
87-91
3.6.2.1 A mintaszám
88-91
3.6.3. Kvalitatív mintavételi stratégiák
91-94
Kérdések és feladatok:
94-95
Kulcsfogalmak:
95
4. A kvalitatív és kvantitatív módszerek kombinálhatósága
96-105
4.1. Az integrált modellek megvalósíthatósága
98-100
4.2. A szekvenciális-modell és a fázis-modell kapcsolata
100-101
4.3. A trianguláció modell
102-103
4.4. A kvantitatív és a kvalitatív eredmények integrációja
103-104
Kérdések és feladatok:
105
Kulcsfogalmak:
105
5. A kvalitatív metodológiai elvek: stabilizáció vagy bizonytalanság
106-124
5.1. Klasszikus vagy speciális kritériumok
108-118
5.1.1. Objektivitás vagy hermeneutikus kör, fegyelmezett szubjektivitás
108-110
5.1.2. Érvényesség vagy trianguláció, kommunikatív és pragmatikai érvényesség, érvényesség ránézésre, interpretáció argumentatív biztosítása, interjúszituációk validálása
111-116
5.1.3. Megbízhatóság vagy autentikusság, procedurális megbízhatóság, külső-belső megbízhatóság
116-118
5.2. A kritériumok elutasítása
118-119
5.3. A kvalitatív kritériumkatalógus
119-123
Kérdések és feladatok:
124
Kulcsfogalmak:
124
6. Etikai vonatkozások
125-131
6.1. A közreműködők védelme
125-127
6.2. Kötelezettségeink a társadalommal és a kutatókkal szemben
128
6.3. Az adatok és az eredmények kezelése és nyilvánosságra hozatala
128-130
Kérdések és feladatok:
130-131
Kulcsfogalmak:
131
7. A kvalitatív kutatás kivitelezése
132-141
Kérdések és feladatok:
141
Kulcsfogalmak:
141
8. Kvalitatív stratégia: jelen és jövő
142-143
Utószó
144
Irodalom
147-152
Ábrák jegyzéke
153
Táblázatok Jegyzéke
153
Névmutató
155-157
Tárgymutató
159-162
Az Eötvös József Könyvkiadó pedagógiai és pszichológiai vonatkozású kiadványai
163-167
Hátsó borító