Kvalitatív kutatási módszerek a társadalomtudományokban
Szerző: Schleicher NóraCím: Kvalitatív kutatási módszerek a társadalomtudományokban
Alcím: A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola jegyzete
Megjelenési adatok: Századvég, Budapest, 2007. | ISBN: 978-9637340-53-6
Talán emlékszünk még életünknek arra a szakaszára, amikor az egész világ nagy, felfedezésre váró csoda volt. De, ha feledésbe merült is már ez az idő, vannak talán a környezetünkben olyan kisgyerekek, akik kerekre nyílt szemükkel emlékeztetnek minket erre az időszakra. Minden gyerek életében eljön a „miért korszak”, amikor elemi erővel tör fel a kíváncsiság, a világ megismerésének vágya. A kvalitatív kutató olyan ember, akinek az életében az átlagnál talán tovább tart a „miért korszak”, s felnőttkorában is képes úgy, azzal a nyitott, előítélet-mentes, őszinte kíváncsisággal tekinteni a világra, ahogy a kisgyerek. Ha rátalálunk a minket valóban érdeklő területekre, ezt a kíváncsiságot mi is, mindannyian felidézhetjük magunkban. Ez a könyv abban segít, hogy a felmerülő „miértekre” és „hogyanokra” valódi, a könnyű megoldásokat elkerülő, felszín mögé hatoló válaszokat tudjunk adni. A tárgyalt kvalitatív kutatási módszerek eszközöket kínálnak számunkra az emberi világ számos jelenségének megismeréséhez. Ha az e módszerekkel szerzett kvalitatív kutatások eredményeit olvassuk, egy rejtett összefüggéseiben feltáruló világra csodálkozhatunk rá. A kvalitatív kutatót kisgyerek helyett hasonlíthatjuk marslakóhoz is, a metaforikus Idegenhez, aki előzetes feltételezések nélkül, a kívülről jött ember szemével olyasmit is észrevesz, melyre a mindennapi rutintól elhomályosult tekintettel mi magunk már fel sem figyelünk. Ha idegen országban, idegen kultúrában járunk, minden új, minden felfedezésre vár, meg kell értenünk, hogyan működnek ott a dolgok, minek mi a jelentése, hogyan kell viselkednünk ahhoz, hogy boldoguljunk. Hasznos gyakorlat lehet néha a saját társadalmunkra, saját kultúránkra is ilyen idegen szemmel tekinteni, a hétköznapinak, természetesnek, evidensnek és szükségszerűnek érzett események valódi jelentéséről elgondolkodni. Ezt ajánlja nekünk Anthony Giddens is, amikor Horace Miner nyomán az iakirema törzs furcsa, egzotikus testrituáléival ismertet meg minket. „Az egész rendszer alapjául az a hit szolgál, hogy az emberi test undorító, és eredendően hajlamos az elsatnyulásra és a betegségre. Egy ilyen testbe bezárva az ember csak abban reménykedhet, hogy a rituálé és a ceremónia erejével szünteti meg testének ezen jellegzetességeit. Minden háztartásban található egy vagy több szent hely erre a célra. (...) Az ilyen hely középpontja egy falba beépített doboz vagy fiók. Ebben a fiókban tartják mindazokat a varázsszereket és mágikus italokat, amelyek nélkül hitük szerint egyetlen bennszülött sem élhet. Ezeket a készítményeket a különbözőképpen szakosodott gyógyítóktól szerzik be. Közülük a leghatalmasabbak a varázslók, akiknek a segítségét jelentős ajándékkal kell meghálálni.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Kutatásmódszertan, Kutatás, Kvalitatív kutatás, Kutatási módszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Kutatásmódszertan, Kutatás, Kvalitatív kutatás, Kutatási módszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
3-4
Bevezető
5-8
Miről szólunk, és miről hallgatunk?
7
Hogyan épül fel a könyv?
7-8
1. A Kvanitatív és a kvalitatív paradigma
9-15
1.1. A kvantitatív és kvalitatív paradigma közötti főbb különbségek
10-12
1.2. A kvalitatív kutatás előnyei és hátrányai
12-15
2. Mintavétel
16-20
2.1. A nem-valószínűségi mintavétel típusai
18-20
3. A résztvevő megfigyelés
21-37
3.1. A kutatás célja
21
3.2. A módszer történeti, filozófiai háttere
21-22
3.3. A résztvevő megfigyelés típusai, használati területei
22-23
3.4. A résztvevő megfigyelő lehetséges szerepei
23-26
3.5. A terepkutatás lépései
25-31
3.5.1 A kutatási kérdés
26
3.5.2 A terep kiválasztása
26
3.5.3 Bejutás
26-27
3.5.4 Beépülés
27-28
3.5.5 A fókusz kialakulása
28-29
3.5.6 Adatrögzítés
29-30
3.5.7 Elemzés
30
3.5.8 Kutatási beszámoló
30-31
3.6. Etikai kérdések
31-33
3.7. A résztvevő megfigyelés előnyei és hátrányai - összefoglalás
33-34
3.8. Egy példa
34-37
4. Az interjú
38-61
4.1. A kutatás célja
38
4.2. A módszer történeti, filozófiai háttere
38-40
4.3. Az interjú típusai, használati területei
40-41
4.4. Az interjúkészítő lehetséges szerepei
41
4.5. Az interjúkészítés lépései
42-54
4.5.1 A kutatási kérdés
42
4.5.2 Az interjúalanyok kiválasztása
42-43
4.5.3 Az interjúalanyok felkérése
43
4.5.4 Az interjú lebonyolításának módja, helyszíne
43-44
4.5.5 Az interjú előkészítése, az interjúvázlat
44
4.5.6 Az interjú lépései, kérdéstípusok
45-46
4.5.7 Az interjúhelyzet
46-47
4.5.8 Az interjú rögzítése
48-49
4.5.9 Az átírás
49-50
4.5.10 Az elemzés
50-52
4.5.11 Szövegelemző szoftverek használata
52-53
4.5.12 A kutatási beszámoló
53-54
4.6. Etikai kérdések
54-56
4.7. Az interjú előnyei és hátrányai - összefoglalás
56
4.8. Egy példa
57-61
5. A fókuszcsoport
62-81
5.1. A kutatás célja
62
5.2. A módszer történeti, filozófiai háttere
63-64
5.3. A fókuszcsoportos kutatás típusai, használati területei
64-65
5.4. A moderátor szerepe
65-66
5.5. A fókuszcsoportos kutatás lépései
66-74
5.5.1 A kutatási kérdés
66-67
5.5.2 A fókuszcsoportok összetétele
67
5.5.3 A résztvevők kiválasztása
68
5.5.4 A fókuszcsoportos beszélgetés helyszíne
69
5.5.5 A fókuszcsoportos beszélgetés lebonyolítása
69-72
5.5.5.1 Csoportdinamika
69-70
5.5.5.2 A beszélgetés vezérfonala
70-72
5.5.6 Projektív technikák a fókuszcsoportos kutatásban
72-74
5.5.6.1 A szabad asszortációk
72
5.5.6.2 Csoportosítás
72-73
5.5.6.3 A "Mi lenne ha ?" játék
73
5.5.6.4 Képváltás
74
5.5.6.5 Kollázs
74
5.5.7 Átírás, elemzés, kutatási beszámoló
74
5.6 Etikai kérdések
74-75
5.7 A fókuszcsoportos kutatás előnyei és hátrányai - összefoglalás
75-76
5.8. Egy példa
76-81
6. Szövegelemzés
82-112
6.1. A beszéd elemzésének néhány módszere
83-84
6.2. A mediatizált szöveg elemzésének néhány módszere
84-86
6.3. A kritikai diskurzuselemzés
86-92
6.3.1 A módszer filozófiai, történeti háttere
86-88
6.3.2 A kritikai diskurzuselemzés lépései
88-92
6.3.2.1 A kutatási kérdés
88-89
6.3.2.2 Az elemzendő minta kiválasztása
89-90
6.3.2.3 Szöveg és diskurzus viszonya
90
6.3.2.4 Az elemzés
91
6.3.2.5 A kutatási beszámoló
92
6.3.3 Az elemző szerepe
92-93
6.3.4 Etikai kérdések
93
6.3.5 A CDA előnyei és hátrányai - összefoglalás
93
6.3.6 Egy példa
94-98
6.4 Konverzációelemzés
98-112
6.4.1 A kutatás célja
98-99
6.4.2 A módszer történeti, filozófiai háttere
99-100
6.4.3 A konverzációelemzés típusai, használati területei
100-101
6.4.4 A kutató lehetséges szerepei
101
6.4.5 A konverzációelemzés lépései
102-106
6.4.5.1 A kutatási kérdés
102
6.4.5.2 A minta kiválasztása
102-103
6.4.5.3 Adatrögzítés és átírás
103
6.4.5.4 Elemzés
104-105
6.4.5.5 A kutatási beszámoló
105-106
6.4.6 Etikai kérdések
106
6.4.7 A konverzációelemzés előnyei és hátrányai - összefoglalás
106-108
6.4.8 Egy példa
108-112
Összefoglalás
113-114
1. SZ. Melléklet. Átírási konvenciók a konverzációelemzésben Gail Jefferson nyomán
115
Felhasznált szakirodalom
116-117
Hátsó borító