Kvalitatív kutatási módszerek a társadalomtudományokban
Szerző:
Schleicher Nóra Cím: Kvalitatív kutatási módszerek a társadalomtudományokban
Alcím: A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola jegyzete
Megjelenési adatok: Századvég, Budapest, 2007. | ISBN: 978-9637340-53-6

Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Kutatásmódszertan, Kutatás, Kvalitatív kutatás, Kutatási módszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Kutatásmódszertan, Kutatás, Kvalitatív kutatás, Kutatási módszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
3-4
Bevezető
5-8
Miről szólunk, és miről hallgatunk?
7
Hogyan épül fel a könyv?
7-8
1. A Kvanitatív és a kvalitatív paradigma
9-15
1.1. A kvantitatív és kvalitatív paradigma közötti főbb különbségek
10-12
1.2. A kvalitatív kutatás előnyei és hátrányai
12-15
2. Mintavétel
16-20
2.1. A nem-valószínűségi mintavétel típusai
18-20
3. A résztvevő megfigyelés
21-37
3.1. A kutatás célja
21
3.2. A módszer történeti, filozófiai háttere
21-22
3.3. A résztvevő megfigyelés típusai, használati területei
22-23
3.4. A résztvevő megfigyelő lehetséges szerepei
23-26
3.5. A terepkutatás lépései
25-31
3.5.1 A kutatási kérdés
26
3.5.2 A terep kiválasztása
26
3.5.3 Bejutás
26-27
3.5.4 Beépülés
27-28
3.5.5 A fókusz kialakulása
28-29
3.5.6 Adatrögzítés
29-30
3.5.7 Elemzés
30
3.5.8 Kutatási beszámoló
30-31
3.6. Etikai kérdések
31-33
3.7. A résztvevő megfigyelés előnyei és hátrányai - összefoglalás
33-34
3.8. Egy példa
34-37
4. Az interjú
38-61
4.1. A kutatás célja
38
4.2. A módszer történeti, filozófiai háttere
38-40
4.3. Az interjú típusai, használati területei
40-41
4.4. Az interjúkészítő lehetséges szerepei
41
4.5. Az interjúkészítés lépései
42-54
4.5.1 A kutatási kérdés
42
4.5.2 Az interjúalanyok kiválasztása
42-43
4.5.3 Az interjúalanyok felkérése
43
4.5.4 Az interjú lebonyolításának módja, helyszíne
43-44
4.5.5 Az interjú előkészítése, az interjúvázlat
44
4.5.6 Az interjú lépései, kérdéstípusok
45-46
4.5.7 Az interjúhelyzet
46-47
4.5.8 Az interjú rögzítése
48-49
4.5.9 Az átírás
49-50
4.5.10 Az elemzés
50-52
4.5.11 Szövegelemző szoftverek használata
52-53
4.5.12 A kutatási beszámoló
53-54
4.6. Etikai kérdések
54-56
4.7. Az interjú előnyei és hátrányai - összefoglalás
56
4.8. Egy példa
57-61
5. A fókuszcsoport
62-81
5.1. A kutatás célja
62
5.2. A módszer történeti, filozófiai háttere
63-64
5.3. A fókuszcsoportos kutatás típusai, használati területei
64-65
5.4. A moderátor szerepe
65-66
5.5. A fókuszcsoportos kutatás lépései
66-74
5.5.1 A kutatási kérdés
66-67
5.5.2 A fókuszcsoportok összetétele
67
5.5.3 A résztvevők kiválasztása
68
5.5.4 A fókuszcsoportos beszélgetés helyszíne
69
5.5.5 A fókuszcsoportos beszélgetés lebonyolítása
69-72
5.5.5.1 Csoportdinamika
69-70
5.5.5.2 A beszélgetés vezérfonala
70-72
5.5.6 Projektív technikák a fókuszcsoportos kutatásban
72-74
5.5.6.1 A szabad asszortációk
72
5.5.6.2 Csoportosítás
72-73
5.5.6.3 A "Mi lenne ha ?" játék
73
5.5.6.4 Képváltás
74
5.5.6.5 Kollázs
74
5.5.7 Átírás, elemzés, kutatási beszámoló
74
5.6 Etikai kérdések
74-75
5.7 A fókuszcsoportos kutatás előnyei és hátrányai - összefoglalás
75-76
5.8. Egy példa
76-81
6. Szövegelemzés
82-112
6.1. A beszéd elemzésének néhány módszere
83-84
6.2. A mediatizált szöveg elemzésének néhány módszere
84-86
6.3. A kritikai diskurzuselemzés
86-92
6.3.1 A módszer filozófiai, történeti háttere
86-88
6.3.2 A kritikai diskurzuselemzés lépései
88-92
6.3.2.1 A kutatási kérdés
88-89
6.3.2.2 Az elemzendő minta kiválasztása
89-90
6.3.2.3 Szöveg és diskurzus viszonya
90
6.3.2.4 Az elemzés
91
6.3.2.5 A kutatási beszámoló
92
6.3.3 Az elemző szerepe
92-93
6.3.4 Etikai kérdések
93
6.3.5 A CDA előnyei és hátrányai - összefoglalás
93
6.3.6 Egy példa
94-98
6.4 Konverzációelemzés
98-112
6.4.1 A kutatás célja
98-99
6.4.2 A módszer történeti, filozófiai háttere
99-100
6.4.3 A konverzációelemzés típusai, használati területei
100-101
6.4.4 A kutató lehetséges szerepei
101
6.4.5 A konverzációelemzés lépései
102-106
6.4.5.1 A kutatási kérdés
102
6.4.5.2 A minta kiválasztása
102-103
6.4.5.3 Adatrögzítés és átírás
103
6.4.5.4 Elemzés
104-105
6.4.5.5 A kutatási beszámoló
105-106
6.4.6 Etikai kérdések
106
6.4.7 A konverzációelemzés előnyei és hátrányai - összefoglalás
106-108
6.4.8 Egy példa
108-112
Összefoglalás
113-114
1. SZ. Melléklet. Átírási konvenciók a konverzációelemzésben Gail Jefferson nyomán
115
Felhasznált szakirodalom
116-117
Hátsó borító