A csecsemő személyközi világa corvina logo

Szerző: Stern, Daniel N.
Cím: A csecsemő személyközi világa
Alcím: A pszichoanalízis és a fejlődéslélektan tükrében
Sorozatcím: A pszichoterápia klasszikusai
Fordító: Balázs-Piri Tamás
Megjelenési adatok: Animula, Budapest, 2002. | ISBN: 963-941-025-x

coverimage AHHOZ, HOGY MEGÍRJAM ezt a könyvet, számos, ám végül egymásba torkolló út vezetett. Amikor pszichiátriai szakvizsgámra készültem és pszichoanalitikus képzésben vettem részt, mindig azt kívánták tőlünk, hogy minden esetünkről sűrített pszichodinamikai összefoglalást készítsünk, azaz-élettörténete ismertetésével magyarázzuk meg, hogyan lett a páciensből az a valaki, aki az orvosi rendelőbe belepett. A beszámolót a beteg életének lehető legkorábbi időszakával kellett kezdenünk, belefoglalva a csecsemőkorban átélt preverbális és preödipális hatásokat is. Ez a feladat mindig rettenetes szenvedést okozott nekem, kivált mikor megpróbáltam a csecsemőkor időszakát egyetlen összefüggő élettörténetbe belegyömöszölni. Azért volt gyötrelmes feladat, mert egy ellentmondás foglya voltam. Egyrészt áthatott a szilárd meggyőződés, hogy a múlt bizonyos következetességgel befolyásolja a jelent. Éppen ez az alapvető bizonyosság, amelyben minden dinamikus lélektan osztozik, volt az, ami előttem a pszichiátriát az orvostudomány legelragadóbb és legösszetettebb ágává avatta. Az elmekórtan volt az egyetlen klinikai tárgy, amelyben a fejlődés valóban számított. Ám másfelől a betegeim vajmi keveset tudtak életük legkorábbi eseményeiről, én pedig még kevésbé tudtam, hogyan faggassam ki azokról őket. így hát kénytelen voltam gyermekkorukból kicsipegetni és összeválogatni azt a néhány tényt, ami leginkább, beleillett a létező elméletekbe, s ezekből a válogatott morzsákból kerekítettem ki egy összefüggő életrajzot. így aztán valamennyi esetem összefoglalása kezdett egyformán hangzani. Az emberek viszont nagyon is különbözők voltak. Ez az egész gyakorlat olyan játékhoz hasonlított, amelyben a lépések száma korlátozott - vagy, ami rosszabb, szellemi szélhámosságtól kezdett bűzleni -, holott a buzgalom maga olyan volt, amit az ember egyébként őszintének, jó ügyhöz méltónak érez. Az élet legkorábbi hónapjai és évei szilárd és kiemelkedő helyet foglaltak el az elméletekben, de kalandos és homályos szerepet játszottak a valóságos emberrel való foglalkozásban. Ez az ellentmondás egyre jobban zavart és egyben felkeltette kíváncsiságomat. Az ellentmondás feloldása ennek a könyvnek egyik legfontosabb feladata. A második út akkor kezdődött, amikor felfedeztem a jelenlegi fejlődéslélektani kutatásokat. Ez a tudományág új megközelítési módot és eszközöket kínált ahhoz, hogy többet tudjunk meg az élet legkorábbi időszakáról. És a következő tizenöt évben fel is használtam ezeket az eszközöket a pszichoanalitikus szemléletmóddal együtt. Ez a könyv megkísérli, hogy párbeszédet teremtsen a fejlődéslélektani szemmel felfedezett és a klinikáikig újraalkotott csecsemő között, annak érdekében, hogy az elmélet és a valóság közti ellentmondást feloldja. Volt harmadik út is - ez azt az érvelést támasztja alá, hogy a jelent a múlt ismeretében lehet a legjobban megérteni. Emlékszem, úgy hét éves korom körül megfigyeltem egy felnőttet, ahogy egy kisgyermekkel iparkodott dűlőre jutni, aki vagy kétéves lehetett. Abban a pillanatban nekem teljesen nyilvánvalónak tetszett, mit akar a gyerek mondani, de a felnőtt szemmel láthatóan egy kukkot sem értett belőle.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Fejlődéslélektan, Gyermeklélektan, Személyiség, Csecsemő, Önérzékelés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Előszó
3-6
Tartalom
7-10
I. Rész: Kérdések és hátterük
11-44
   1. A csecsemő szubjektív élményeinek felderítése; az önérzékelés központi szerepe
13-23
   2. A csecsemőkor: Távlatok és megközelítési módok
24-44
      A megfigyelt csecsemő és a klinikai csecsemő
24-28
      A fejlődés tárgyának távlatai
29-36
         A pszichoanalitikus perspektíva
29-34
         A klinikumban járatos fejlődéskutató távlatai
34-36
         A fejlődő önérzékelések távlata
36
      Az önérzékelés fejlődésmenete
36-44
II. Rész. A négy önérzékelés
45-194
   3. A bontakozó önérzékelés
47-78
      Az egészen kis csecsemők megfigyelése: a csecsemőkutatás forradalma
48-52
      A korai csecsemőkor klinikai és szülői szemmel
52-54
      A bontakozó önérzékelés természete: a folyamat és az eredmény élménye
54-56
      A bontakozó önérzékelés és a másik érzékelésének kialakulásában résztvevő folyamatok
56-73
         Az amodális észlelés
56-62
         A “fiziognómiás" észlelés
62-63
         A "vitalitási affektusok”
63-70
         A társas élmények kapcsolódásának konstrukcionista megközelítési módjai
70-73
      Utak a csecsemő szubjektív élményvilágának megértéséhez
74-78
   4. A magérzékelés: I. A szelf a másikkal szemben
79-110
      A szervezett önérzékelés természete
80-81
      Természetes alkalmak az én-állandók (invariánsok) felismerésére
82-86
      Az én-állandók meghatározása
86-104
         A hatóerő
86-92
         Önmagunk egysége
92-99
         Az ön-affektivitás
99-100
         Önmagunk története (emlékezet)
100-104
      A én-állandók integrációja
104-110
   5. A szelfmagérzékelés: II. A szelf a másikkal együtt
111-135
      A szelf a másikkal együtt: az objektív esemény
112-115
      A szelf a másikkal együtt: a szubjektív élmény
115-122
      A felidézett társ
122-133
         Híd a csecsemő szubjektív világa és az anya szubjektív világa között
130-133
      Szelfet szabályozó élmények élettelen tárgyakkal
133-135
   6. A szubjektív önérzékelés: I. Áttekintés
136-149
      Az interszubjektivitás kutatásának háttere
138-140
      Az interszubjektív viszonyulás bizonyítékai
140-145
         A figyelem fókuszának megosztása
140-142
         A szándékok megosztása
142-143
         Az affektív állapotok megosztása
143-145
      Az interszubjektív viszonyulásba történő ugrásszerű átmenet
145-149
   7. A szubjektív önérzékelés: II. Affektív összehangolás
150-173
      Az affektív állapotok megosztásának kérdése
150-154
      Másféle felfogások és megfogalmazások
154-157
      Az összehangolás bizonyítékai
157-164
      Az összehangolás alapvető mechanizmusai
164-166
      Az érzékelések egysége
166-168
      Milyen belső állapottal hangolódunk össze?
168-169
      A vitalitási affektusok közlése: művészet és viselkedés
169-173
      Összehangolás: ugródeszka a nyelvhez
173
   8. A verbális önérzékelés
174-194
      A második évben szerzett új képességek
175-181
         Önmagunk objektív szemlélete
177-178
         A szimbolikus játék képessége
178-179
         A nyelv használata
179-181
      A nyelv hatása a szelf-másik viszonyulásra: az együttlét új módjai
181-186
      Az érem másik oldala: a nyelv elidegenítő hatása a szelf-élményre és az együttlétre
186-194
III. Rész. Néhány klinikai tanulság
195-287
   9. A "megfigyelt csecsemő" klinikai szemszögből
197-243
      Alkati eltérések és a bontakozó viszonyulás
200-204
      Magviszonyulás
204-215
         Várható és elviselhető túlingerlés a magviszonyulás tartományában
204-206
         Az elviselhetetlen túlingerlés formái a magviszonyulás tartományában
206-209
         Az elviselhetetlen alulingerlés formái a magviszonyulás tartományában
209-214
         A kórlélektan kérdése a magviszonyulás folyamán
214-215
      Interszubjektív viszonyulás
215-223
         Az összehangolás hiánya: a szubjektív élmények megoszthatatlansága
215-219
         Szelektív összehangolás
219-223
      Félrehangolás és elhangolás
223-239
         Hitelesség vagy őszinteség
226-229
         Nem-hiteles összehangolások
229-231
         Föléhangolás
231
         Az interszubjaktivitás és empátia klinikai helyzete
231-233
         A társas igazodás és a csecsemő affektív élményeinek befolyásolása
233-235
         Kórlélektan az interszubjektív viszonyulás formatív időszakában
235-239
      Verbális viszonyulás
239-243
   10. A terápiás rekonstrukció elméleti háttere -Néhány következtetés
244-268
      Az ingerfelfogó gát, az ingerlés és izgalom korai kezelése és a temészetes autisztikus szakasz fogalma
244-247
      Az oralitás
247-250
      Ösztönök: az ösztön-én és az én
250-252
      A differenciálatlanság és egyes következményei: a "természetes" szimbiózis, átmeneti jelenségek, szelf/tárgyak
253-255
      A szelfet szabályozó többiek sorsa a fejlődésben
255-257
      Az affektív állapottól függő élmény
257-261
      A hasítás: "jó" és "rossz" élmények
261-266
      A képzelet a valósággal szemben, mint az egyedfejlődési elméletek központi kérdése
266-268
   11. A múlt rekonstrukciójának terápiás folyamata - néhány következtetés
269-287
      A hagyományos klinikai-fejlődési kérdések létkérdésként való kezelésének következményei
271-286
         Stratégiák a probléma narratív eredetének felkutatására
271-276
         Kutatási stratégiák a diagnózis ismeretében
277-279
         Kutatási stratégiák a sérült életkor ismeretében
279-286
      A különböző önérzékelések szerepe az életkorra sajátosan jellemző fogékony időszakokban és az ebből fakadó következtetések
286-287
Zárszó
288-289
Irodalom
290-302
Név- és tárgymutató
303-308
Hátsó borító