Iskolai légkör és eredményesség
Szerző:
Széll Krisztián Cím: Iskolai légkör és eredményesség
Alcím: Fókuszban a reziliens és a veszélyeztetett iskolák
Megjelenési adatok: Belverde Meridionale, Szeged, 2018. | ISBN: (print) 978-615-5372-88-9 | (pdf) 978-615-5372-89-6

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelésszociológia, Népiskola, Pedagógus, Iskolai nevelés, Eredményes tanítás, Hátrányos helyzet pedagógiája, Osztálytermi környezet, Elemi iskola, Szociometria, Pedagógiai szociológia, Általános iskola, Tanszemélyzet, Tanár, Pedagógiai hatékonyság, Tantestület
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelésszociológia, Népiskola, Pedagógus, Iskolai nevelés, Eredményes tanítás, Hátrányos helyzet pedagógiája, Osztálytermi környezet, Elemi iskola, Szociometria, Pedagógiai szociológia, Általános iskola, Tanszemélyzet, Tanár, Pedagógiai hatékonyság, Tantestület
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-6
Ábrák jegyzéke
7-8
Táblázatok jegyzéke
9-10
Előszó
11-13
I. Oktatási minőség és minőségi oktatás
15-33
1. Iskolai szelekciós mechanizmusok
17-19
2. Esélyegyenlőtlenségek értelmezési modelljei
20-21
3. Iskolai kontextus (ökológiai megközelítés)
21-24
4. Eredményesség és méltányosság
24-29
4.1. Iskolai pedagógiai hozzáadott érték
24-26
4.2. Reziliencia
26-29
5. Pedagógiai és módszertani kultúra
29-31
6. Iskolai légkör
31-33
II. Mitől függ az iskolák eredményessége?
35-78
1. Iskolaeredményességi kutatások fókuszpontjai
35-41
2. Az oktató-nevelő munka beágyazottsága
41-52
2.1. Komplex eredményességi modellek
42-50
2.2. Tárgyi és finanszírozási feltételek
50-52
3. Tanári jellemzők
52-54
4. Tanítási gyakorlatok, attitűdök
54-68
4.1. Képesség szerinti szelekció
55-59
4.2. Nyelvi kódok
59-63
4.3. Tanulókkal szembeni elvárások (önbeteljesítő jóslatok)
63-68
5. Iskolai eredményesség legmeghatározóbb tényezői
68-73
6. Iskolai légkör meghatározó szerepe
73-78
III. A reziliencia fejlesztésének iskolai tényezői
79-90
1. Alacsony státuszú iskolák jellegzetességei
79-83
2. Az iskola szerepéről és lehetőségeiről
83-90
IV. A kutatás módszertana
91-117
1. Komplex értelmezési és elemzési keretrendszer
91-95
2. Kutatási célok, kérdések, hipotézisek
95-97
3. Módszerek és adatforrások
98-103
4. Pedagógiai hozzáadott érték számítása
104-107
5. Vizsgált iskolacsoportok
107-109
6. Iskolai légkör mérése
109-111
7. Módszertani korlátok, dilemmák
111-117
7.1. Pedagógiai hozzáadott érték
111-113
7.2. Aggregált, iskolai szintű átlagok
113-114
7.3. Kapcsolt adatbázisok
114
7.4. Létszámsúlyok
114-117
V. A kutatás eredményei
119-182
1. A vizsgált iskolacsoportok legfontosabb jellemzői
119-133
1.1. Eredményesség és státusz szerinti különbségek
120-124
1.2. Főbb iskolai jellemzők szerinti különbségek
124-133
2. Miként hatnak az eltérő iskolai kontextusok?
133-142
2.1. Tanulói eredményesség
134-136
2.2. Tanulói elképzelések, család-iskola kapcsolat
137-139
2.3. Teljesen azonos státuszú iskolacsoportok különbségei
139-142
3. Cél-, norma- és értékrendszer
142-149
3.1. Pedagógiai célok
142-144
3.2. Szükségesnek tartott pedagóguskompetenciák
145-146
3.3. Norma- és értékrend
146-149
4. Pedagógiai gyakorlatok
149-155
4.1. Kognitív képességek fejlesztése
151-152
4.2. Személyiség és társas készségek fejlesztése
153-154
4.3. Esélyteremtés és a családokkal való együttműködés fejlesztése
154-155
5. Kapcsolatok és együttműködések
156-161
6. Általános közérzet
161-165
6.1. Elégedettség a pedagóguspályával
162-164
6.2. Felelősségérzet
165
7. Légkördimenziók és az eredményesség kapcsolata
166-168
8. Attitűdmintázatok: szegregáció és hátránykompenzáció
168-182
8.1. Együttnevelés vagy szelekció?
168-171
8.2. Szegráció megítélése
171-174
8.3. Mit tehetnek az iskolák és pedagógusaik?
174-182
VI. Összegzés
183-195
Felhasznált irodalom
197-227
Kolofon
Hátsó borító
Ábrák jegyzéke
43-180
1. ábra: A tanári szakmai fejlődés értelmezési és elemzési kerete (hagymamodell)
43
2. ábra: Az oktatási eredményesség integrált többszintű modellje
47
3. ábra: Az eredményes oktató-nevelő munka elemzésének lehetséges keretrendszere
49
4. ábra: Az iskolai minőség és eredményesség beágyazottsága
92
5. ábra: Komplex értelmezési keretrendszer
93
6. ábra: A kutatás vizsgálati fókusza
95
7. ábra: A matematika és szövegértés képességterületen elért átlageredmények a vizsgált iskolacsoportokban a tanulók halmozottan hátrányos helyzete szerint (átlagpont)
135
8. ábra: A nyolc évfolyam alatt legalább egyszer évfolyamot ismétlők aránya a vizsgált iskolacsoportokban a tanulók halmozottan hátrányos helyzete szerint (%)
136
9. ábra: Az előző év végi tanulmányi átlageredmények a vizsgált iskolacsoportokban a tanulók halmozottan hátrányos helyzete szerint (%)
141
10. ábra: Az elmúlt négy évben iskolai szervezésű táborozáson, nyaraláson legalább egyszer részt vevők aránya a vizsgált iskolacsoportokban a tanulók halmozottan hátrányoshelyzete szerint (%)
142
11. ábra: A pedagógiai célok megjelenése a vizsgált iskolacsoportokban (említések aránya, %)
144
12. ábra: A pedagóguskompetenciák fontosságának megítélése a vizsgált iskolacsoportokban (csak a valamennyi itemre válaszolók átlaga)
146
13. ábra: A norma- és értékrend klímadimenzió összetett indexének átlagértékei a vizsgált iskolacsoportokban
148
14. ábra: A pedagógiai gyakorlat klímadimenzió összetett indexének átlagértékei a vizsgált iskolacsoportokban
151
15. ábra: A tanulók kognitív képességeinek fejlesztésére irányuló pedagógiai tevékenységek színvonala a vizsgált iskolacsoportokban
152
16. ábra: A tanulók személyiségének és társas készségeinek fejlesztésére irányuló pedagógiai tevékenységek színvonala a vizsgált iskolacsoportokban
154
17. ábra: Az esélyteremtés és a családokkal való együttműködés fejlesztésére irányuló pedagógiai tevékenységek színvonala a vizsgált iskolacsoportokban
155
18. ábra: A kapcsolatok és együttműködések klímadimenzió összetett indexének átlagértékei a vizsgált iskolacsoportokban
158
19. ábra: A általános közérzet klímadimenzió összetett indexének átlagértékei a vizsgált iskolacsoportokban
162
20. ábra: Felelősségérzet a vizsgált iskolacsoportokban
165
21. ábra: A légkördimenziók értékei a vizsgált iskolacsoportokban
167
22. ábra: A reziliens és a veszélyeztetett iskolák pedagógusainak véleménykülönbségei az általános iskola választásának néhány kiemelt szempontjáról
169
23. ábra: A reziliens és a veszélyeztetett iskolák pedagógusainak etnikai szegregációra, valamint hátránykompenzációra vonatkozó véleménykülönbségei
173
24. ábra: A reziliens és a veszélyeztetett iskolák pedagógusainak véleménykülönbségei az iskola pedagógiai és szocializációs szerepére vonatkozóan
175
25. ábra: A reziliens és a veszélyeztetett iskolák pedagógusainak véleménykülönbségei a családhoz, illetve az iskolához köthető hátránykompenzációt befolyásoló tényezőkre vonatkozóan
177
26. ábra: A vizsgált iskolacsoportok pedagógusainak klaszterek szerinti megoszlása (%)
180
Táblázatok jegyzéke
38-188
1. táblázat: Az oktatáseredményességi kutatások típusainak általános jellemzői
38
2. táblázat: Az OECD INES kétdimenziós (szintek, fókuszterületek) indikátormodellje
44
3. táblázat: Az iskolai szinten vizsgálható tényezők, változók
48
4. táblázat: Az oktatás eredményességét növelő feltételek, tényezők
70
5. táblázat: Az iskolai klíma alapvető dimenzió és tényezői
76
6. táblázat: A rezilienciavizsgálatok fókuszpontjai
84
7. táblázat: A reziliens iskolák jellemzői
88
8. táblázat: Kutatási kérdések, hipotézisek, módszerek és adatforrások
101
9. táblázat: Az iskolai légkördimenziók (főkomponensek) mutatóihoz felhasznált változók
110
10. táblázat: Az általános iskolai pedagógusok telephelyi összlétszáma alapján kialakított súlyozott létszámok (fő)
115
11. táblázat: A két vizsgált iskolacsoport pedagógusainak egymáshoz viszonyított arányai, és az ezek alapján kialakított súlyozott létszámok (fő)
116
12. táblázat: A vizsgált iskolacsoportok pedagógusainak főbb jellemzői
117
13. táblázat: A PHÉ mutatóval rendelkező, illetve az összes iskola társadalmi-gazdasági státusz szerinti különbségei
120
14. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák eredményességi mutatók szerinti különbségei
121
15. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák társadalmi-gazdasági státusz szerinti különbségei
122
16. táblázat: A HHH, illetve a roma/cigány tanulói arány és az eredményesség összefüggései a reziliens és a veszélyeztetett iskolákban (Pearson-féle korrelációs együtthatók)
123
17. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák területi elhelyezkedés és fenntartó szerinti különbségei
125
18. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák méret és infrastrukturális jellemzők szerinti különbségei
126
19. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák pedagógusállományát érintő jellemzők szerinti különbségei
127
20. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák tanulói előtörténet, továbbhaladás, fegyelem és motiváció szerinti különbségei
128
21. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák tanulásszervezés és oktatási módok, programok szerinti különbségei
129
22. táblázat: A pedagógiai hozzáadott érték alakulása a vizsgált iskolacsoportokban az integrációs, képességkibontakoztató foglalkozás (IPR), valamint a cigány kisebbségi program (CKP) megléte szerint
130
23. táblázat: A reziliens, illetve a veszélyeztetett iskolák szülő-iskola kapcsolataiban megmutatkozó különbségek
131
24. táblázat: A veszélyeztetett iskolakategóriába kerülés (0 = reziliens iskola: n=75; 1 = veszélyeztetett iskola: n=81) esélyét mutató logisztikus regressziós modell eredményei
132
25. táblázat: Az alul-, illetve kiemelkedően teljesítők aránya a vizsgált iskolacsoportokban a tanulók halmozottan hátrányos helyzete szerint (%)
135
26. táblázat: A vizsgált iskolacsoportok tanulóinak főbb jellemzői, elképzelései és tanórán kívüli tevékenységei, valamint szüleik aktivitása szerinti szignifikáns különbségek (%)
138
27. táblázat: A norma- és értékrend légkördimenziót alkotó tényezőkre adott válaszok megoszlása a vizsgált iskolacsoportokban (nr=118; nv=182)
147
28. táblázat: A pedagógiai gyakorlat légkördimenziót alkotó tényezőkre adott válaszok megoszlása a vizsgált iskolacsoportokban (nr=118; nv=182)
150
29. táblázat: A kapcsolatok és szakmai együttműködések légkördimenziót alkotó tényezőkre adott válaszok megoszlása a vizsgált iskolacsoportokban (nr=118; nv=182)
157
30. táblázat: Az általános közérzet légkördimenziót alkotó tényezőkre adott válaszok megoszlása a vizsgált iskolacsoportokban (nr=118; nv=182)
161
31. táblázat: Elégedettség a vizsgált iskolacsoportokban (nr=151; nv=198)
163
32. táblázat: Páronkénti Pearson-féle korrelációs együtthatók az egyes légkördimenziók között
166
33. táblázat: Páronkénti (Pearson-féle) korrelációs együtthatók (r) az egyes légkördimenziók, valamint az eredményességi mutatók között
168
34. táblázat: A kompenzáció hatékonyságát befolyásoló tényezők megítélése a vizsgált iskolacsoportokban
176
35. táblázat: A hátránykompenzáció tényezőinek megítélése alapján kialakított klaszterek középpontjai
178
36. táblázat: A kutatási kérdésekre és hipotézisekre adott válaszok összegzése
188