Kutatómunka a pszichológiában
Szerző: Szokolszky ÁgnesTovábbi szerzők: Lábadi Beatrix; Krajcsi Attila; Járai Róbert; Dúll Andrea
Cím: Kutatómunka a pszichológiában
Alcím: Gyakorlatok
Megjelenési adatok: Bölcsész Konzorcium, Budapest, 2006.

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Kutatás, Kvalitatív kutatás, Gyakorlat, Tartalomelemzés, Feladat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Kutatás, Kvalitatív kutatás, Gyakorlat, Tartalomelemzés, Feladat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Tartalom
2-6
Bevezetés
7
1. A pszichológiai kutatás teljes íve és alapstratégiái - áttekintés - Szokolszky Ágnes
8-14
1.1. A kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégiák összehasonlítása és alkalmazása
8-10
1.1.1. Példák
9
1.1.2. Feladatok
9-10
1.2. A kvantitatív kutatás folyamata
10-14
1.2.1. Tájékozódás
10
1.2.2. Tervezés
10-11
1.2.3. Előkutatás
11
1.2.4. Adatgyűjtés
11
1.2.5. Adatfeldolgozás, elemzés
11-12
1.2.6. Nyilvánossá tétel
12-13
1.2.7. Minta
13-14
1.2.8. Feladat
14
1.3. A kvalitatív kutatás folyamata
14
2. Témakeresés, a kutatási kérdés és a hipotézis megfogalmazása - Lábadi Beatrix
15-24
2.1. Milyen a jó kutatási téma?
15-16
2.1.1. Feladat
16
2.2. Hogyan tájékozódjunk és válasszunk kutatási témát?
16-17
2.2.1. Feladat
17
2.3. Fogalmazzuk meg a kutatási kérdésünket!
17-19
2.3.1. Feladat
18-19
2.3.2. Feladat
19
2.4. Konceptualizáció
19-20
2.4.1. Feladat
20
2.5. Alkossunk hipotézist!
20-23
2.5.1. Feladatok
22-23
2.6. Operacionalizáljuk a változókat!
23-24
2.6.1. Feladat
24
Irodalom
24
3. A témához illő kutatási stratégia és módszer megválasztása - Szokolszky Ágnes
24-33
3.1. A kísérleti, a korrelációs, és a kvalitatív stratégiák megkülönböztetése
25-28
3.1.1. A kísérleti stratégia
25-26
3.1.2. A korrelációs stratégia
26
3.1.3. A kvalitatív stratégia
26-27
3.1.4. Feladat
27-28
3.2. A pszichológiai kutatás alapvető módszercsoportjai
28-32
3.2.1. Kísérleti stratégia - kísérlet típusok
28-29
3.2.2. A korrelációs stratégia keretébe illeszkedő módszerek
29-30
3.2.3. A kvalitatív stratégia keretébe illeszkedő módszerek
30-32
3.2.4. Feladat
32
3.3. A témához illő kutatási módszer megválasztása
32-33
3.3.1. Feladat
33
4. A mintavétel - Szokolszky Ágnes
33-38
4.1. A populáció meghatározása
33-35
4.1.1. Mit tekintsünk populációnak?
34
4.1.2. Feladat
34-35
4.2. A mintavétel: hogyan válasszuk ki a résztvevőket?
35-37
4.2.1. Valószínűségi mintavételi technikák
35-36
4.2.2. Nem valószínűségei mintavételi technikák
36-37
4.3. Mekkora legyen a minta?
37-38
4.3.1. Feladat
37-38
5. Szakirodalom keresése és beszerzése - Krajcsi Attila
38-47
5.1. Szakirodalom keresők
38-42
5.1.1. Google Scholar
39-41
5.1.2. Elektronikus Információszolgáltatás (EISz)
41
5.1.3. További keresők
41-42
5.2. Hogyan keressünk otthonról?
42-43
5.3. Szabadon elérhető folyóiratok
43
5.4. Folyóiratok
43
5.5. Könyvek
43-44
Magyar nyelven
44
Angol nyelven
44
5.6. Cikk a szerzőtől
44-45
5.7. Hírforrások
45
5.8. Feladatok - Szakirodalom keresés
45-47
5.8.1. Elérhető adatbázis előfizetések
45
5.8.2. Szakirodalom keresés
45-46
5.8.3. Web keresés
46-47
5.8.4. Könyvrendelés
47
5.8.5. Szerző email címe
47
5.8.6. Hazai ismeretterjesztő írások
47
6. A laboratóriumi kísérlet - Lábadi Beatrix
48-62
6.1. Függő- és független változók
48-50
6.1.1. Feladat
49-50
6.2. A független változó szintjei
50-51
6.2.1. Feladat
51
6.2.2. Feladat
51
6.3. A kontroll csoport
52-53
6.3.1. Feladat
52-53
6.4. A kvázi-kísérleti eljárás
53
6.4.1. Feladat
53
6.5. A vizsgálati személyek (minta) alapján kialakítható kísérleti elrendezések
53-59
6.5.1. Független minták
54-57
6.5.1.1. Keresztmetszeti eljárás
54
6.5.1.2. Kísérlet csak utóteszttel
54-55
6.5.1.3. Kísérlet elő- és utóteszttel
55-56
6.5.1.4. Panel vizsgálat (kvázi-panel)
56-57
6.5.2. Összetartozó minták
57-58
6.5.2.1. Kísérlet utóteszttel
57-58
6.5.2.2. Vizsgálat elő- és utóteszttel
58
6.5.3. Feladat
58-59
6.6. A minta kiválasztása
59-62
6.6.1. Egyszerű random
60
6.6.2. Illesztett minta
60-61
6.6.3. Feladat
61-62
7. Szemmozgás - Krajcsi Attila
62-65
7.1. Szemmozgás tulajdonságai
63
7.2. A mérés technikai alapjai
63-65
7.3. Feladatok
65
8. Kérdőívek, tesztek - Járai Róbert
65-74
8.1. Kérdőívek készítése
66-70
8.2. A validitás problémája
70-71
8.3. Idegen nyelvű kérdőívek honosítása
71-72
8.4. A faktoranalízis
72-74
9. Tesztek - Járai Róbert
74-76
9.1. Az átlag
75
9.2. Szórás, mint az átlagtól való eltérés átlagos mértéke
75-76
10. Verbális adatszerzési technikák: interjú - Dúll Andrea
77-80
10.1. Módszertani és etikai problémák összefonódása
77-78
10.2. Az interjúkialakítás folyamata
78
10.3. Nyílt vagy zárt-végű kérdések
78-79
10.4. Anamnézis, exploráció
79
10.5. Telefoninterjú
79
10.6. Feladat
80
11. Tartalomelemzés - Lábadi Beatrix
80-89
11.1. Elmélet és racionalizáció
80-81
11.2. A szöveg kiválasztása és a szöveg átírása
81-82
11.2.1. A szöveg kiválasztása
81
11.2.2. Feladat
81-82
11.2.3. Átírás
82
11.3. A kódolás
82-88
11.3.1. A szöveg leíró elemzése
82-84
11.3.2. Feladat
84
11.3.3. Az elemzési szintek megválasztása
85
11.3.4. Kódolási séma, kódkönyv kialakítása
85-88
11.3.5. Feladat
88
11.4. Minta
88
11.4.1. Feladat
88
11.5. Gyakorlás és kezdeti reliabilitás (csak humán kódolásnál)
88
11.6. A tényleges kódolás és az adatok feldolgozása
89
11.7. Tartalomelemző szoftverek
89
12. Elméletképzés és jelenségértelmezés - Dúll Andrea
89-96
12.1. A hagyományos elméletkialakítás lépései
90-91
12.2. Az elméletképzés logikája
91-92
12.3. A soktényezős elméletképzésről - részletesebben
92
12.4. Játék a gondolatokkal
92-93
12.4.1. Metafora-alkalmazás
92
12.4.2. Ötletek grafikus megjelenítése
92-93
12.4.3. A lépték megváltoztatása
93
12.5. A kontextus figyelembe vétele
93
12.5.1. A probléma mezőbe (kontextusba) helyezése
93
12.5.2. Területen kívüli összehasonlítások
93
12.5.3. Praktikus megfontolások
93
12.6. Játék a feltevésekkel
93-94
12.6.1. Rejtett feltevések kifejtése
93-94
12.6.2. Ellentétes állítások
94
12.7. A fogalmi keret letisztítása
94-95
12.7.1. A kulcsfogalmak jelentésének vizsgálata
94
12.7.2. A fogalmak közötti kapcsolatok meghatározása
94-95
12.7.3. Kutatási összefoglaló(k) készítése
95
12.8. Feladatok
95-96
12.9. Kérdés
96
13. A kutatási eredmények nyilvánossá tétele - Szokolszky Ágnes
97-121
13.1. A kutatási beszámoló megírása
97-114
13.1.1. Milyen a jó cím?
98-99
13.1.1.1. Feladat
99
13.1.2. Milyen a jó összefoglaló (absztrakt)?
99-101
13.1.2.1. Feladat
100
13.1.2.2. Feladat
100-101
13.1.3. Mit tartalmazzon a bevezetés?
101-103
Minta-Bevezetés
102-103
13.1.4. Mit tartalmazzon a „Módszerek” c. rész?
103-104
Módszerek
104
13.1.5. Mit tartalmazzon az „Eredmények” c. rész?
104-105
Eredmények
104-105
13.1.6. Mit tartalmazzon a „Megvitatás” c. rész?
105-109
Megvitatás
105-106
13.1.6.1. Feladat
106-109
Szimmetria felismerés tapintással, vakoknál és látóknál
106-109
Módszerek
107-109
Vizsgálati személyek
107
Eszközök
107
Vizsgálati eljárás
107-108
Eredmények
108
Megvitatás
108-109
Irodalom
109
13.1.7. Mikor és hogyan kell a felhasznált szakirodalomra hivatkozni szöveg közben?
109-110
13.1.7.1. Feladat
110
13.1.8. Melyek a felhasznált irodalom szöveg végén történő megadásának szabályai?
110-111
13.1.8.1. Feladat
111
13.1.9. Mi a plágium és hogyan kerülhetem el?
111-112
13.1.10. Melyek a beszámoló megírásának formai és stiláris követelményei?
112-114
13.1.10.1. Feladat
113-114
13.1.10.2. Feladat
114
13.2. Szóbeli prezentáció készítése és előadása - Krajcsi Attila
115-119
13.2.1. A prezentáció elkészítése
115-117
13.2.2. Technikai megoldások
117-118
13.2.3. Feladatok - Prezentáció
118-119
13.2.3.1. Mintafeladatok
118
13.2.3.2. Feladatok
118-119
13.3. Konferencia poszter készítése - Krajcsi Attila
119-121
13.3.1. Technikai megoldások
119-121
13.3.2. Feladatok
121
14. A pszichológusi tevékenység etikája - Dúll Andrea
122-128
14.1. Az etikai szabályozás szükségességének háttere
122
14.2. Az etika a pszichológusképzésben és a pszichológusi munkában
122-123
14.3. A pszichológusi munka fontosabb általános etikai elvei
123-124
14.4. A tudományos pszichológiai kutatás etikája
124-125
14.4.1. A résztvevők védelme
124
14.4.2. Tájékoztatás
124-125
14.4.3. Informált hozzájárulás
125
14.4.4. Élményfeldolgozás
125
14.4.5. A vizsgálatból való kilépés lehetősége
125
14.4.6. Titoktartás
125
14.5. Kutatás állatokkal
125-126
14.6. Egy bontakozó terület: neuroetika
126-127
14.7. A segítő és klinikai pszichológusi gyakorlat etikája
127
14.8. Összegzés
127
14.9. Feladatok
127-128