Óvó-iskola, gyermekkert, óvoda
Szerző:
Sztrinkóné Nagy Irén További szerző: Németh András
Cím: Óvó-iskola, gyermekkert, óvoda
Alcím: A kisgyermekkor neveléstörténete
Megjelenési adatok: Didakt Kft., Debrecen, 2009. | ISBN: 978-963-87800-5-8

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Gyermeknevelés, Neveléstörténet, Kisgyermekkor, Óvodai nevelés, Gyermeklélektan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Gyermeknevelés, Neveléstörténet, Kisgyermekkor, Óvodai nevelés, Gyermeklélektan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
3-5
Előszó
7
A kisgyermeknevelés intézményesülése előtti korszak
9-45
1. Bevezetés a felnőtt létbe
9-11
2. Társadalom, gyermek, nevelés az ókori civilizációkban
12-21
2.1. Az ókori Kelet államai
12-15
2.2. A görög nevelés
16-19
2.3. A római nevelés
20-21
3. Gyermek, család, nevelés a középkorban és a reneszánszban
22-27
3.1. A keresztény nevelési eszmény
22-23
3.2. Humanista gondolkodók a kisgyermekkorról
23-27
4. A reformáció és a kora újkor a kisgyermekről
28-34
4.1. Luther és Kálvin nevelési elvei
28
4.2. Comenius „anyaiskola” eszméje a 17. században
29-31
4.3. Locke „tabula rasa” elmélete
31-34
5. A gyermek a felvilágosodás századában
35-40
5.1. A nevelés mindenhatósága
36
5.2. „Szeressétek a gyermekkort!”
37-40
6. A filantropizmus és a neohumanizmus
40-45
6.1. „A szívem által vagyok, ami vagyok.”
41-44
Az intézményesülés utáni korszak
45-102
1. A kisgyermekek helyzete a 18. században: a "dolgozó gyermek"
45-47
2. A kisgyermeknevelés kezdeti intézményei
47-52
2.1. A „dame school”-ok Angliában
47-48
2.2. Kötőiskolák Elzászban
48-49
2.3. Játékiskolák Hollandiában
49-50
2.4. Óvóintézet a szászországi Detmoldban
50-51
2.5. Előiskolák Olaszországban
51-52
3. Robert Owen pedagógiai kísérlete
53-56
3.1. A Jellemalakító Intézet
53-54
3.2. Az „infant school”
54-56
4. Az óvodai mozgalom elteijedése a 19. században
57-69
4.1. Az angol óvodák
57-60
4.2. A francia típusú óvodák
61-62
4.3. A magyarországi óvóiskolák
63-64
4.4. A német típusú óvodák
64-69
4.4.1. Wirth óvodapedagógiai nézetei
65-66
4.4.2. Fröbel pedagógiai rendszerének filozófiai alapjai
66
4.4.3. Az adományok
67-68
4.4.4. Fröbel munkásságának jelentősége
68-69
5. A gyermekkor felértékelődése, új pedagógiák születése
70-98
5.1. Társadalmi, filozófiai, politikai mozgalmak
71-74
5.2. Az „anyaság” szentsége: Ellen Key
75-76
5.3. A nevelés, mint tapasztalatok bővítése: Dewey
77-79
5.4. A funkcionális nevelés elmélete: Claparéde
80-81
5.5. A kisgyermeknevelés reformja Montessori pedagógiájában
82-87
5.5.1. Pedagógiai, pszichológiai alapelvei
83
5.5.2. A reform lényege: az eszközrendszer
84-85
5.5.3. A nevelő személyisége
86-87
5.6. A Kicsinyek Háza
88-89
5.7. A Waldorf-pedagógia
90-95
5.7.1. Az alapító: Rudolf Steiner
90-91
5.7.2. Hogyan nevel a Waldorf-intézmény?
91-94
5.8. „A lényegnek meg kell jelennie”: a Freinet pedagógia
95-98
5.8.1. „ Az életen keresztül az életért, a munkán át.”
95-96
5.8.2. A gyermekrezervátum
96-98
6. A kisgyermeknevelés a 20. század második felében
99-101
A magyar óvodai nevelés története
102-148
1. Az óvodai nevelés kialakulásának társadalmi, történelmi háttere
102-107
1.1. Brunszvik Teréz, az óvodaalapító
102-103
1.2. Nevelőmunka az első óvodában
103-104
1.3. Rehlingen Antal, a kor legképzettebb „óvónevelője”
105-107
2. A magyar óvodaügy fejlődése a 19. században
108-113
2.1. Óvóképzés a 19. században
110-113
3. A kisdedóvási törvény
113-117
3.1. Az óvodai nevelés célja
114
3.2. Az óvodák tárgyi, személyi feltételei
115
3.3. Az óvónők képzéséről
115-117
4. Óvodáink a századfordulón
117-124
4.1. A kisdedóvó intézet feladata
118
4.2. Az óvodai foglalkozások
119-122
4.3. A játék
122-124
5. A reformpedagógia hatása a hazai óvodák fejlődésére
125-134
5.1. A gyermektanulmányi mozgalom
125-127
5.2. A Montessori-pedagógia elterjedése
127-131
5.3. A korszak népszerű iskolakoncepciói
132-134
6. Ellentmondásos évtizedek
135-139
6.1. Előrelépés az óvónők képzésében
135-136
6.2. Óvodáink politikai célok szolgálatában
136-137
6.3. A népi-nemzeti irányzat
138-139
7. Óvodaügy a pártállami időszakban
140-146
7.1. A bizonytalanság évei
140-141
7.2. A mennyiségi mutatók bűvöletében
141-142
7.3. Az ideológiai célok hegemóniája
142-143
7.4. Nevelőmunka az óvodában c. kézikönyv
143-144
7.5. A nevelésügy átfogó fejlesztésének évtizedei
144-145
7.6. Az óvóképzés fejlődése
145-146
8. A nevelésügy változásai a rendszerváltás után
147-148
Felhasznált irodalom
149-151
Hátsó borító