A jogászképzés múltja, jelene és jövője corvina logo

Szerkesztő: Takács Péter
További szerzők: Balogh Elemér; Blaskó Béla; Bánáti János; Bárándy Péter; Fazekas Marianna; Gatter László; Horváth Pál; Illés Viktor; Jeney György; Kajtár István ; Király Tibor; Kissné Pap Margit; Kovács Árpád; Kukorelli István; Lőrincz Lajos; Magyar Bálint; Máthé Gábor; Mezey Barna; Paczolay Péter; Pokol Béla; Radnay József; Révész T. Mihály; Róna Péter; Sódor István; Stipta István; Szabó Béla; Szabó Imre; Szigeti Péter; Szilágyi Péter; Szögi László; Tiba Zsolt; Tóth Erzsébet Katalin; Vékás Lajos
Cím: A jogászképzés múltja, jelene és jövője
Alcím: Ünnepi tanulmányok, konferencia-előadások, kerekasztal beszélgetések
Sorozatcím: Bibliotheca Iuridica, 1587-8821. Acta Congressuum ; 10.
Megjelenési adatok: Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Kar, Budapest, 2003. | ISSN: 1587-8821 | ISBN: 963-463-675-6

coverimage Az 1989. évi rendszerváltás komoly kihívást jelentett a jogi oktatás számára. A szovjet típusú berendezkedés előbb deklaratív, majd tényleges felszámolása együtt járt az új szerkezetű társadalom gazdasági életének jelentős átalakulásával, mely a jogalkotást egy évtizedek óta ismeretlen területre vezette. Az Országgyűlés és a minisztériumok törvény- és jogszabálydömpinggel igyekeztek útját állni a hirtelen szabályozatlanul maradt területeken felmerülő problémáknak, illetve kielégíteni a társadalmi viszonyok legkülönbözőbb területein felvetődő szabályozási szükségleteket. A jogi oktatástól pedig szinte azon nyomban elvárták, hogy a legfrissebb joganyagot oktassa, s a joghallgatókat a zűrzavaros helyzetben helyt állni tudó jogászokká képezze. A magyar múltból származó és az akkori jelen szükségleteiből született joganyag azonnali elméleti megalapozása és gyakorlati oktatása szinte teljesíthetetlen feladat elé állították a jogi karok oktatóit. A megnyíló nyugat viharos gyorsasággal terjedő információgazdagsága, az ismeretlen, de mindinkább alapkövetelménnyé formálódó jogok és jogágak iránti érdeklődés egyre nőtt az országban, a politikai szféra és a jogász szakma pedig a korábbi struktúra miatt hiányzó elméleti szakemberek szinte azonnali kibocsátását követelte. Sorra fogalmazódtak meg a környezetvédelmi jog, informatikai jog, a médiajog, a reklámjog oktatásával kapcsolatos követelmények, nem is beszélve a már az oktatási struktúrában lévő stúdiumok tartalmi átalakulásával és átalakításával kapcsolatos követelésekről. A piac nem csak azt követelte, hogy például a jogi informatika keretében ismertekhez jutó diplomás kezdő fiatalok kezelni tudják a számítógépes rendszereket és adatbázisokat, de egyenesen jogalkotói készségeket, szakértői tudást és elméleti elmélyültséget várt el tőlük. S ezzel együtt: ezen ismertek és készségek oktatását várták el az egyetemektől is. z európai csatlakozás sikertörténete egyet jelentett az európai közös jog gyors adaptálásával, a jogászság számára pedig a lóversenyhez hasonlítható jogharmonizációs tempó átvételével járt. Vagyis szinte nyomban „elő kellett állítani” az eurojogászt, az európai alkotmányos konstrukció, a magánjogi szabályozás, az strassbourgi esetjog szakértőit. A várakozás természetesen e tekintetben is az egyetemek felé fordult. Még a deregulációs folyamatokat le sem zárták, az egyetemi képzéstől már a friss (szinte naponta változó és gyorsan elavuló) joganyag szintetizált és tananyagszintű prezentálását várták el. Tankönyveket és jegyzeteket kértek számon az oktatókon, az írott matériában érvényesített átalakítást, leszámolást a korábbi, „szovjet” tananyaggal. Természetesen várta el ezt a jogász szakma, a politika, az állami főhatóság és a korszerű tudást igénylő hallgató. A jogi karok oktatói gárdája pedig, becsületére legyen mondva, állta a sarat. A kilencvenes években gyökeresen megváltozott a felsőoktatás filozófiája is. Az oktatási tárca — kormányoktól függetlenül — mindvégig és határozottan az egyetemre felvehetők számának radikális növelése mellett állt ki, minek következtében ma lényegében minden második érettségiző felső fokon folytathatja tanulmányait.
Kategóriák: Jogtudomány
Tárgyszavak: Felsőoktatás, Egyetemtörténet, Jogászképzés, Jogászság, Jogi Kar
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
I-IV
Mezey Barna: Előszó
V-IX
I. 225 éves a jogászképzés Budán, Pesten, Budapesten
1-92
   Szögi László: A Nagyszombati Egyetem Jogi Karának Budára költözése
3-6
   Vékás Lajos: A magánjog tudománya és oktatása
7-16
      I.
7-8
      II.
8-9
      III.
9-14
      IV.
14-15
      Jegyzetek
15-16
   Király Tibor: A büntető tudományok és a büntetőjog oktatása a Jogi Karon
17-22
   Kukorelli István: A magyar közjog oktatása a Jogi Karon
23-29
      I. A rendi alkotmány, a történeti magyar közjog oktatása
23-25
      II. A polgári alkotmányosság és közjog oktatása
25-26
      III. A szocialista államjog oktatása
27
      IV.
27-28
      Jegyzetek
29
   Horváth Pál: Adalékok apolitikai-kamerális tudományok és a modern jogtudomány kifejlődéséhez Magyarországon
30-39
      A témakör irodalmából
38-39
   Paczolay Péter: Az állambölcselet oktatása a Jogi Karon
40-49
      Jegyzetek
48-49
   Szilágyi Péter: A jogbölcselet oktatása a Jogi Karon
50-77
      Bevezető megjegyzések
50
      A természetjog oktatásának előzményei és az önálló természetjogi tanszék létrehozása
50-53
      A természetjog oktatása
53-55
      A természetjog, ill. az észjog tanszéke a 19. század második és harmadik negyedében
55-59
      A jogbölcselet tanszék a 19. század végén. Pulszky Ágost munkássága
59-61
      A jogbölcselet a 20. század első felében
61-67
      A jogbölcselet a második világháború után
67-74
      Jegyzetek
74-77
   Mezey Barna: A jogtörténet oktatása a Jogi Karon
78-92
      Jogtörténet - "név nélkül"
78-79
      A jogtörténet az egyetemi katedrán
79-80
      Az önálló jogtörténet-tudomány születése
80-83
      A jogtörténeti oktatás megerősödése
83-87
      A XX. század
87-89
      Irodalom
89-91
      Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetőleg a kar oktatóinak közreműködésével megjelent jogtörténeti és romai jogi tankönyvek
91-92
II. 225 éves a Politico-Cameralis tudományok oktatása Magyarországon
93-134
   Kovács Árpád: A konferencia megynyitása
94-95
   Fazekas Marianna: A politico-cameralis tudományok oktatásának 225 éve
96-101
      I.
96
      II.
96-97
      III.
97-98
      IV.
98
      V.
99
      VI.
99-101
   Máthé Gábor: Az önállósult közigazgatási szakemberképzés
102-109
      I.
102-103
      II.
103-105
      III.
105-107
      IV.
107-109
   Blaskó Béla: A rendészeti felsőoktatás évtizedei
110-117
      I.
110
      II.
111-112
      III.
113
      IV.
113
      V.
114-115
      VI.
115-117
      VII.
117
   Lőrincz Lajos: Új tendenciák a közigazgatási szakemberképzés nemzetközi gyakorlatában
118-122
   Jeney György: A közpolitika és a közigazgatástudományok
123-129
      Irodalom
128-129
   Tiba Zsolt: Önkormányzati tapasztalatok a közigazgatási szakemberképzésről
130-134
III. A hazai jogászképzés intézményei
135-309
   Mezey Barna: Nagyszombattól Budapestig. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Allam-és Jogtudományi Kara (1667-2002)
137-182
      I. Az első kétszáz esztendő
137-155
         Az alapítás
137
         A jezsuita egyetemben
137-139
         A fővárosi universitas jogi fakultása
139-142
         A polgárosodás kihívásai
142-143
         Az átmenet évei
143-144
         A fakultás szervezete, a tanári kar
144-148
         A hallgatóság
148-149
         A tanterv
149-154
         Írott anyag
154-155
      II. Az egyetlentől az elsőig
156-182
         Meghatározó szerepben
157-160
         A fakultás szervezete, a tanári kar
160-166
         A hallgatóság
166-170
         A tanterv
170-172
         Oktatási formák, vizsgák
172-176
         A tanítás beosztása
176-179
         Irodalom
179-182
   Balogh Elemér: A kolozsvári-szegedi jogi kar története (1872-2002)
183-223
      A kezdetek
183-184
      Tantörténeti áttekintés (1872-2002)
184-223
         Történeti, elméleti tudományok
185-198
            Római jog
185-188
            Jogtörténet
188-193
            Jogelmélet
193-196
            Politológia
196-198
         Civilisztika
198-205
            Polgári jog és polgári eljárásjog
198-203
            Munkajog és szociális jog
203-205
            Agrárjog és Környezetvédelmi jog
205
         Közjog
205-213
            Alkotmányjog
205-209
            Közigazgatási jog és Pénzügyi jog
209-212
            Nemzetközi jog
212-213
         Büntetőjog
214-218
            Büntetőjog és büntető eljárásjog
214-218
         Gazdaságtudományok
218-223
            Statisztika
219-222
            Jegyzetek
222-223
   Kajtár István: A pécsi Allam- és Jogtudományi Kar története (1923-2002)
224-228
   Sipta István: A miskolci állam- és jogtudományi oktatás története (1981-2002)
229-246
      A kar alapításának körülményei
229-232
      Az alapozó három év - A karrá alakulás időszaka
232-235
      A karrá alakulás - szervezeti megerősödés
236-238
      A nemzetközi kapcsolatok erősödése
238-245
      A teljes képzési struktúra felé
245-246
   Horváth Pál - Révész T. Mihály - Szigeti Péter: A Széchenyi István Egyetem Jog- és Gazdaságtudományi Karának Allam- és Jogtudományi Intézete
247-273
      Intézetünk általános jellemzői és fő törekvései
247-252
         Múltunkról - dióhéjban
247-248
         Az oktatás szervezeti keretei
248
         Oktatás-szakmai feltételek
248-249
         Terveink, törekvéseink
249-251
         Infrastrukturális adottságaink
251-252
      Az intézmény részletes története
252-273
         A gazdaság- és jogtudományok megjelenésének eredői
254-255
         Az ELTE-SZIF Állam- és Jogtudományi Intézete
256-262
         Két- és fél évszázados előzmények után, az első öt év (az első ciklus) eredményei nyomában
262-270
         Kreatív tudományos kezdeményezések és eredmények
270-273
      Hivatkozott művek
273
   Radnay József: A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kara
274-281
      Az alapítók szándéka
275-276
      A képzés sajátosságai
276
      A tanulmányok rendje
277
      A kar vezetői és oktatói
277-278
      Tudomány képzés, kutatások
278-280
      Hallgatók
280
      Hallgatóink versenyeken elért eredményei
281
   Illés Viktor: A Károli Gáspár Református Egyetem Allam-és Jogtudományi Kara
282-286
      A kar oktatói és tudományos képviselői
282-283
      Hallgatók
283-284
      A képzés feltételei
284-286
         Szervezeti-jogi feltételek
284-285
         A képzés tárgyi, infrastrukturális feltételei
285-286
   Szabó Béla: A Debreceni Egyetem Allam- és Jogtudományi Kara
287-299
      A kar (újra)alapításának története
287-291
      Eredmények
292-297
         Oktatás
292-293
         Gazdálkodás és szervezet
293-294
         Személyi kérdések
294-295
         Tudományos tevékenység
295
         Hallgatók
295-296
         Külső kapcsolatok
296-297
      Szubjektív utóhang
297-299
   Máthé Gábor: Allamigazgatási Főiskola — BKÁE Allamigazgatási Kar
300-309
      I. Az örökség
300-301
      II. A felsőoktatás reformévtizedében
301-304
      III. A képzési szintek: "A tudományterületi és a tudományági" besorolások, illetve az integráció vonzásában
304-307
      IV. Az egyetei közigazgatási szakértő képzés - BKÁE Közigazgatási Kar
307-309
IV. A jogászképzés aktuális problémái és jövője
310-410
   Pokol Béla: A jogászság és a jogászképzés bővülése
311-319
      A nyugati országok jogászságának bővülése
312-314
      A Közép-Kelet-Európai országok jogászságának bővülése
315-319
   Kissné Pap Margit: A jogi felsőoktatás néhány jellemzője
320-328
      A szakcsoport-besorolásról
320-322
      A jogi és szociális igazgatási szakcsoport létszámviszonyairól
322-324
      A jogi és szociális igazgatási szakcsoport szakjainak képesítési követelményeiről
324-326
      A jogász képzést folytató felsőoktatási intézmények akkreditációjának helyzete
326-327
      A jogi és szociális igazgatási szakcsoport szakjain végzettek elhelyezkedési lehetőségeiről
327-328
      Jegyzet
328
   Bárándy Péter: A jogászképzés aktuális problémái - A konferencia megnyitása
329-331
   Magyar Bálint: Felsőoktatási reform és jogászképzés — A konferencia megnyitása
331-334
   Lőrincz Lajos: A hazai jogászképzés aktuális kérdései
335-346
      I.
335
      II.
335-338
      III.
338-343
      IV.
343-345
      V.
345
      Felhasznált irodalom
346
   Máthé Gábor: A jogásztovábbképzés problematikája
347-352
   Pokol Béla: A jogászképzés dilemmái
353-358
   Bánáti János: A jogász-túlképzés megoldásának csodaszere-e a szabad ügyvédi pálya?
359-363
      I.
359-360
      II.
360-361
      III.
361-363
   Gatter László: A bírósági fogalmazóképzés szerepe a jogászok felkészítésében
364-370
      Általános gondolatok a képzésről
364-366
      Hogyan lehet valaki bírósági fogalmazó?
366-369
      A bírák továbbképzése
369-370
   Róna Péter: Jogászképzés: technika versus kultúra
371-374
   Tóth Erzsébet Katalin: A jogászképzés közjegyzői szemmel, különös tekintettel az Európai Unióhoz való csatlakozásra
375-381
      Felhasznált irodalom
381
   Sódor István: A joghallgatók szakmai felkészültségének ügyészségi tapasztalatai
382-384
   Kerekasztal beszélgetések a jogászképzés aktuális problémáiról I.
385-399
      Szabó Imre: Miről, mennyit és hogyan? Vitaindító
385-399
         Hozzászólások, vita
387-399
   Kerekasztal beszélgetések a jogászképzés aktuális problémáiról II.
400-410
      Mezey Barna: Minőség és túlterheltség. Vitaindító
400-410
         Hozzászólások, vita
405-410
Függelék
411-447
   A kötetben szereplő írások szerzői
412-414
   A jogászképzés Budára települése és a Politico-Cameralis tudományok oktatása 225. évfordulójának tiszteletére rendezett tudományos emlékülés
415-416
   A jogászképzés aktuális problémái című konferencia programja
416
   Az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar kiadványai
417-425
   Tudományos és szakmai rendezvények az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán
426-447
      I. Tudományos konferenciák
426-435
         Kari tudományos konferenciák
426-429
         Egyéb tudományos konferenciák 2000-2003
429-435
      II. Tudományos előadások
435-439
         Tudományos előadások 2000-2003
435-436
         Tudományos habilitációs előadások, 1994-2003
437-438
         PH. D. Disszertációk nyilvános védése, 1998-2003
438-439
      III. Szakmai rendezvények
439-443
         Szakami műhelybeszélgetések, 2002
439
         Szakmai előadások 2000-2003
440
         Egyéb szakmai rendezvények 2000-2003
440-441
         Tudománynépszerűsítő programok 2000-2003
441-443
      IV. Könyvbemutatók
443-446
         Az ELTE ÁJK könyvbemutatói 2001-2003
443-445
         Egyéb könyvbemutatók
445
         Könyvkiállítások 2000-2003
445-446
      V. Egyetemi hallgatók által szervezett tudományos és szakmai rendezvények
446-447
Kolofon