Jó gyakorlatok gyűjteménye corvina logo

Szerkesztő: Tancz Tünde
További szerzők: Tancz Tünde ; Szentesné Nagy Éva; Bánságiné Aradi Gyöngyi; Vermesné Géczy Blanka
Cím: Jó gyakorlatok gyűjteménye
Megjelenési adatok: PTE KPVK Illyés Gyula Pedagógusképző Intézet, Szekszárd, 2018. | ISBN: 978-963-429-332-3

coverimage Az innováció és a tudásmegosztás kérdése az elmúlt évtizedekben világszerte kiemelt figyelmet kapott mind a szakpolitikák, mind a kutatások, mind a gyakorlati megvalósítások szintjén. Az oktatásfejlesztés központi, innovatív elemévé vált a horizontális tanulást segítő hálózatépítési formák felkarolása. Egyre több példát látunk a kooperatív, kollaboratív és projektszerű tanulásszervezésre, amikor korcsoporti vagy intézményi szinten, vagy akár több intézmény bevonásával, a gyermekek és az intézményben dolgozó különböző szakemberek közösen vesznek részt a tanulási folyamatban. Működnek olyan együttműködések is, ahol a hálózati tanulás a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését támogatja. A hálózat alapú tanulás működtetésével a nevelési-oktatási intézmények olyan szervezetekké válhatnak, ahol izgalmas és hatékony tevékenység folyik, amelyben örömmel vesznek részt a gyermekek, a pedagógusok és a szülők is. A tudásmegosztás és tartalomcsere fontos alapeleme a már hatékonyan működő innovációk, jó gyakorlatok közzététele. A jó gyakorlat a köznevelés különböző területein alkalmazott, egyéni vagy intézményi szinten megjelenő, szemléletében és gyakorlatában innovatív és/vagy hiánypótló eljárás, módszer, tevékenység, eszközhasználat, pedagógiai vagy szervezetfejlesztési gyakorlat, vagy ezek együttese, amely a köznevelési intézmény működésében megtapasztalható és az intézmény nevelési-oktatási vagy szakszolgálati feladatainak ellátását pozitívan befolyásolja. Megfelel a köznevelés fejlesztésére vonatkozó szakmai kritériumoknak, az ágazati és intézményi szabályozó dokumentumoknak. Jogtiszta, alkalmazása dokumentált, eredménye és hatása mérhető, működése fenntartható. Az adaptáció feltételrendszerének és folyamatának kidolgozásával bevált jó gyakorlattá fejleszthető. A nemzetközi és hazai pedagógiai jó gyakorlatok rendkívül változatos, színes képet mutatnak. Vannak köztük alternatív módszertanok, a központitól eltérő kísérleti tanulásszervezési módok, egy-egy terület fejlesztésére fókuszáló tantárgyi innovációk, tanórán kívüli és szabadidős fejlesztések, hátránykompenzáló és tehetséggondozó, a pedagógiai mérésre és érékelésre vonatkozó stb. újító folyamatok, megoldások és eszközök. Találunk közöttük egyéni és intézményi jó gyakorlatokat, melyek valamilyen kutatási eredményből indultak ki és megtervezett folyamat eredményeként jöttek létre, vagy a pedagógusok nevelési-oktatási gyakorlatában formálódtak. Az adaptációs technológia megléte, illetve annak kidolgozottsága szerint megkülönböztethetünk bevált jó gyakorlatokat, jó gyakorlatokat illetve ötleteket. A jó gyakorlat fontos kívánalma és jellemzője, hogy túlmutat egy egyszer kipróbált és működő projekten. Az ötlet átmegy egy modellező-kipróbáló-értékelő fázison, melyet általánosítás, azaz a más intézményben, helyzetben történő alkalmazás és standardizálás követ.

Tartalomjegyzék