Prohászka Lajos [1897-1963] corvina logo

Szerző: Tőkéczki László
Szerkesztő: Balázs Mihály
Cím: Prohászka Lajos [1897-1963]
Sorozatcím: Magyar pedagógusok
Megjelenési adatok: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest, 1989. | ISSN: 0864-9006 | ISBN: 963 7516 32 8

coverimage Prohászka (Prochaska - az I. világháború előtt nemcsak édesanyja névjegye, hanem saját jegyzetfüzetei is így címeződnek) Lajos 1897. március 2-án született Brassóban, egy vámellenőr családjában, Hamarosan Budapestre költözik édesanyjával — apjáról nem tudunk konkrétumokat — és iskoláit már itt végzi, a várbeli községi iskolában, s a II. kerületi egyetemi főgimnáziumban (1907-1915.). Különös módon Prohászka nem került ki a frontra sőt, katona sem volt, hiszen megmaradt egyetemi jegyzetei a háborús szemeszterekből származnak. Az egyetemen görög-latin filológiát, filozófiát és pedagógiát hallgatott. Az aktívan dolgozó hallgatók közé tartozott, hiszen 1917-ben pedagógiai pályadíjat nyert. 1920-ban disszertációjáért Pauler-Tivadar díjjal tüntetik ki. Az egyetemen Alexander Bernátot, Pauler Ákost, Fináczy Ernőt, Beöthy Zsoltot hallgatta rendszeresen, de az egész életére jellemző „görög szeretet'' más előadások révén (Pecz Vilmos, Kruzsinszky Bálint) is mély gyökeret eresztett. A görögség egyetemes szeretete mellett Prohászka másik nagy szenvedélye a zene volt. (Otthon versenyzongorát tartott, s elismerten színvonalasan játszott is!). Toldy László zenei műremekekről szóló kollégiuma nem véletlenül áll a látogatott előadásokról készült jegyzetek sorában. Eközben élénken foglalkozik sok filozófiai és pedagógiai szerzővel, többek között Bőhm Károly axiológiájával, Platónnál — aki egy életen át kíséri minden elméleti munkájában - Rousseauval, Otto Willmannal, s a legújabbkori filozófiatörténet számos más képviselőjével. 1917-től a Pedagógiai .Intézet fizetés nélküli segédje, Fináczy Ernő mellett. 1923 és 1926 között a Nemzeti Múzeumban dolgozik, 1926 és 1933 között beosztott múzeumi könyvtárnok. 1933 és 1935 között könyvtárőr, 1924-ben és 1927-ben félévre Berlinbe küldik, ahol filozófiát, pedagógiát hallgat és az iskolaügy kérdéseivel foglalkozik, miközben a berlini egyetemi könyvtár központi címjegyzékét is tanulmányozza önkéntes munkatársként.
Kategóriák: Neveléstudomány, Életrajz
Tárgyszavak: Pedagógus, Magyar pedagógia, Pedagóguspálya, Prohászka Lajos
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
[Fénykép]
1. Életrajz
3-7
2. A magyar tudományosság változásai és jellemzői Prohászka Lajos pályakezdésénél
7-10
3. A kultúrfilozófiai ill. kultúrpedagógiai irányzat jellemzői és helye a polgári gondolkodás színképén
11-13
4. Iskola és társadalom Európában az I. világháború után
13-15
5. Prohászszka kultúra-, műveltség-és művelődésfelfogása
15-28
   1. Művelődés és társadalom — művelődés és tömeg
18-21
   2. Kultúra—politikum népiség Prohászkánál
21-26
   3. 1945 után
26-28
6. A pedagógia célja és feladata
28-42
   1. Hogyan és hol valósítható meg a gyakorlatban az értékközpontú nevelés
31-35
   2. Prohászka viszonya kora magyar pedagógiai eszméihez
35-39
   3. A keresztyén humanizmus pedagógiája
39-42
7. Prohászka jelentősége
42-44
   Prohászka életműve a mai magyar köztudatban
43-44
8. Jegyzetek
45-52
Prohászka Lajos legfontosabb munkái
52-53
Angol nyelvű összefoglaló
54
Német nyelvű összefoglaló
55-56
Orosz nyelvű összefoglaló
57-58
Tartalom
[59]
Hátsó borító