Oktatási rendszerek Európában
Szerkesztő: Torgyik JuditTovábbi szerzők: Torgyik Judit; Mátóné Szabó Csilla; Varga Károly; Adám Péter; Balogh Valéria; Martis Zsombor; Fejős Edina; Karlovitz János Tibor; Albert Sándor; Kovács Zoltán; Fóris-Ferenczi Rita; Birta-Székely Noémi; Mócz Dóra
Cím: Oktatási rendszerek Európában
Megjelenési adatok: Krónika Nova, Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-9423-89-3
A kötet az európai oktatási rendszerek napjainkban zajló tendenciáiba nyújt széles körű betekintést az olvasóknak. Képet ad az európai oktatási rendszerek aktuálisan jelentkező trendjeiről, a közös, mindenütt érvényesülő folyamatok mellett a jellegzetes nemzeti sajátosságokról is. Megismerhetjük és összevethetjük azokat a sajátos változásokat, amelyek az egységes európai oktatási térség létrejötte indukált. A bemutatott országok között megtaláljuk a jelentős hagyományokkal rendelkező Németországot és Franciaországot, a számos hallgatót vonzó, régi, nagy egyetemeiről híres Nagy-Britanniát, valamint az oktatási felmérésekben kiválóan szereplő Finnországot, a népfőiskolái mozgalmáról ismert Dániát, a gyermekbarát Hollandiát. Ugyanakkor helyet kapott a kötetben a közép- és kelet európai országok közül az Európai Unióhoz nemrég csatlakozott Szlovákia, Lengyelország, Románia és Magyarország is. Az olvasók megismerhetik a máig viták tüzében lévő brit comprehensive iskolák világát, megtudhatják mi jellemzi Németországban a fiatal, doktori fokozattal rendelkezők szakmai helyzetét, mi áll a francia oktatásügy kifejezetten erős világi szellemisége mögött. Képet kaphatnak a gyermekbarát, a reformpedagógiai elveket széles körben alkalmazó holland iskolarendszer érdekes vonásairól is, ugyanakkor megismerhetik a Lengyelországban lezajlott oktatási reformokat és a közeljövő célkitűzéseit, a romániai oktatásügy aktuális kérdéseit, Szlovákia oktatásirányításának mikéntjét, valamint összefoglaló képet kaphatnak a magyarországi oktatáspolitika elmúlt években történt fontosabb változásairól, a hazai oktatási rendszer jegyeiről. A szerzők a szerkesztő felkérésére készítették el a tanulmányokat, köztük található a szlovákiai Selye János Egyetem rektora, a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Tanárképző Intézet oktatóinak írása is. Mindemellett olyan hazai szerzők is szerepelnek a tanulmánykötetben, akik szakjuk révén jól ismerik, illetve tanulmányútjaik alkalmából lehetőségük volt mélyebben megismerniük a bemutatott ország iskolaügyét, így személyes tapasztalataik révén hiteles képet nyújtanak az adott országról. A kötetet figyelmébe ajánljuk az összehasonlító pedagógia és andragógia iránt érdeklődő hallgatóknak, továbbá országismereti tanulmányaik elmélyítéseként a nyelvszakosoknak, a gyakorló pedagógusoknak, felnőttoktatóknak, nem utolsó sorban saját tanítványainknak is. Reményeink szerint valamennyien haszonnal forgatják majd.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Közoktatás, Európa, Európa Oktatási rendszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Közoktatás, Európa, Európa Oktatási rendszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyrigh/Impresszum
Tartalomjegyzék
Elősző
[7]
Torgyik Judit: Az európai oktatási rendszerek aktuális trendjei
8-20
A közoktatás európai trendjei
8-13
A szakképzés európai tendenciái
13-16
A felsőoktatás európai trendjei
16-18
A felnőttoktatás
19-20
Felhasznált irodalom
20
Mátóné Szabó Csilla: Az Egyesült Királyság oktatási rendszere
21-33
A brit Nemzeti Alaptanterv
21-22
Állami közoktatás
22-25
Általános iskola
22-23
Az állami középfokú oktatás története
23-24
Egységes középiskolák (comprehensive schools)
24-25
Gimnáziumok (grammar schools)
25
Középfokú vizsgák
26-28
GCSE és NVQ
26-27
AS-szintű és Aszintű viszga
27-28
Magániskolák
28-30
Felsőfokú oktatás
30
Alapdiploma (Bachelor)
30-31
Posztgraduális képzések
31-32
Oxfordi Egyetem
32-33
Felhasznált irodalom
33
Varga Károly: A német oktatási rendszer
34-45
Iskoláskor előtti nevelés
34-35
Iskolai nevelés
35-38
A szakképzés rendszere
38
Szakmai továbbképzés és élethosszig tartó tanulás
38-40
Felsőoktatás
40-42
Pedagógusképzés
43-44
Felhasznált irodalom
45
Adám Péter: Az oktatás szerkezete Franciaországban
46-58
Felhasznált irodalom
58
Balogh Valéria: A holland iskolarendszer
59-74
Alapoktatás
60-62
A holland általános iskola
62-63
Természetes környezet
63-64
Tanórák menete
64-65
Projektek
65-66
A tanári munka
66
Kapcsolat a szülőkkel
66
Előkészítő képzés
66-68
A tandíj
68-69
Oklevelek, bizonyítványok
69
Középfokú szakmai oktatás
70-71
Felsőoktatás
71
Felnőttoktatás
71-73
A felnőttoktatás négyféle képzést ismer
72
Nyelvoktatás a bevándorlók számára
73
Az önkormányzat szerepe a felnőttoktatásban
73-74
Befejezésül
74
Martis Zsombor: Egy skandináv út - Dánia oktatási rendszere
75-89
Közigazgatási ellenőrzés az oktatásban
75
Bölcsődék és óvodák
76
Általános iskolai és alső középfokú oktatás
76-78
Felső középfokú oktatás
79-83
Felsőoktatás
83-85
A felsőoktatás felépítése
83-85
Felnőtt-és tanfolyami oktatás, szakmai képzések
85-87
A non-formális oktatás
87-88
Befejezésül
88
Felhasznált irodalom
89
Fejős Edina: A finn oktatási rendszer
90-109
A finn oktatáspolitika működése, alapelvei
90-92
A finn oktatási rendszer felépítése
92
Az iskola-előkészítő fogalkozások
92-93
Alapképzés, általános iskola
93-96
Középiskola:gimnázium
96-99
Szakközépiskola
99-102
Felsőfokú tanulmányok:szakfőiskola
102-104
Egyetemek
104-106
Felnőttoktatás
106-107
Jelenlegi fejlesztési célok
108
Felhasznált irodalom
109
Karlovitz János Tibor: Magyarország oktatási rendszere
110-123
Közoktatás
110
A nevelési-oktatási intézményrendszer jellemzői
111
Óvoda
111-112
Tankötelezettség
112-113
Intézményfenntartás a pluralizmus jegyében
113-114
Általános iskola
114
Tantervi szabályozás
114-115
Az általános iskola tagolódása
115-117
Az alapfokú művészetoktatási intézmény
117
Hasznos programok az oktatásügyben
117-118
Középsikola
118-119
Kétszintű érettségi vizsga
120
A kollégium
120
A pedagógiai szakszolgálatok és szakmai szolgáltatások rendszere
121
Felsőoktatás
122
Felnőttképzés
121
Felhasznált irodalom
123
Albert Sándor: Szlovákia közoktatási rendszere
124-135
Tankötelezettség
125
A közoktatás irányítási rendszere
125-129
Iskolafenntartók
130-133
A közoktatás finanszírozása
133-134
A pedagógusok továbbképzéséről
134-135
A továbbképzések formái
134-135
Felhasznált irodalom
135
Kovács Zoltán, Fóris-Ferenczi Rita, Birta-Székely Noémi: A romániai oktatási rendszer
136-152
Iskolastruktúra
136
Az általános iskola
137-139
Posztlíceális (gimnázium utáni oktatás)
139-140
Élethosszig tartó tanulás
139
Nyitott rendszerű oktatás (távoktatás)
140
Magániskolai oktatás
140
Kisebbségi oktatás
140
Speciális oktatás
140
Bemeneti és kimeneti szabályozás
140-144
Tantervi szabályozás
140-144
Vizsgarendszer
144-145
A romániai magyar nyelvű tanári alapképzés
146-147
Napjaink: a bolognai folyamat hatása a tanárképzésre
147-151
Felhasznált irodalom
151-152
Mócz Dóra: Közoktatás, felsőoktatás, felnőttoktatás Lengyelországban
153-166
A lengyel oktatás fejlődése, tudomány és kultúra
153-154
Lengyelország oktatási rendszere napjainkban
155
Az iskolarendszer strukturális elemei
156
A közoktatás
156-159
Óvodai nevelés
156
Alapfokú iskoláztatás
157
Középiskolák
157-158
Tartalmi-tantervi változások
158-159
Felsőoktatás, a bolognai folyamat Lengyelországban
159-161
A pedagógusképzés, továbbképzés
161-162
Felnőttoktatás
162-164
Távoktatás
164
Várható trendek az oktatásügy átalakulásában
164-165
Felhasznált irodalom
165-166