Oktatási rendszerek Európában corvina logo

Szerkesztő: Torgyik Judit
További szerzők: Torgyik Judit; Mátóné Szabó Csilla; Varga Károly; Adám Péter; Balogh Valéria; Martis Zsombor; Fejős Edina; Karlovitz János Tibor; Albert Sándor; Kovács Zoltán; Fóris-Ferenczi Rita; Birta-Székely Noémi; Mócz Dóra
Cím: Oktatási rendszerek Európában
Megjelenési adatok: Krónika Nova, Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-9423-89-3

coverimage A kötet az európai oktatási rendszerek napjainkban zajló tendenciáiba nyújt széles körű betekintést az olvasóknak. Képet ad az európai oktatási rendszerek aktuálisan jelentkező trendjeiről, a közös, mindenütt érvényesülő folyamatok mellett a jellegzetes nemzeti sajátosságokról is. Megismerhetjük és összevethetjük azokat a sajátos változásokat, amelyek az egységes európai oktatási térség létrejötte indukált. A bemutatott országok között megtaláljuk a jelentős hagyományokkal rendelkező Németországot és Franciaországot, a számos hallgatót vonzó, régi, nagy egyetemeiről híres Nagy-Britanniát, valamint az oktatási felmérésekben kiválóan szereplő Finnországot, a népfőiskolái mozgalmáról ismert Dániát, a gyermekbarát Hollandiát. Ugyanakkor helyet kapott a kötetben a közép- és kelet európai országok közül az Európai Unióhoz nemrég csatlakozott Szlovákia, Lengyelország, Románia és Magyarország is. Az olvasók megismerhetik a máig viták tüzében lévő brit comprehensive iskolák világát, megtudhatják mi jellemzi Németországban a fiatal, doktori fokozattal rendelkezők szakmai helyzetét, mi áll a francia oktatásügy kifejezetten erős világi szellemisége mögött. Képet kaphatnak a gyermekbarát, a reformpedagógiai elveket széles körben alkalmazó holland iskolarendszer érdekes vonásairól is, ugyanakkor megismerhetik a Lengyelországban lezajlott oktatási reformokat és a közeljövő célkitűzéseit, a romániai oktatásügy aktuális kérdéseit, Szlovákia oktatásirányításának mikéntjét, valamint összefoglaló képet kaphatnak a magyarországi oktatáspolitika elmúlt években történt fontosabb változásairól, a hazai oktatási rendszer jegyeiről. A szerzők a szerkesztő felkérésére készítették el a tanulmányokat, köztük található a szlovákiai Selye János Egyetem rektora, a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Tanárképző Intézet oktatóinak írása is. Mindemellett olyan hazai szerzők is szerepelnek a tanulmánykötetben, akik szakjuk révén jól ismerik, illetve tanulmányútjaik alkalmából lehetőségük volt mélyebben megismerniük a bemutatott ország iskolaügyét, így személyes tapasztalataik révén hiteles képet nyújtanak az adott országról. A kötetet figyelmébe ajánljuk az összehasonlító pedagógia és andragógia iránt érdeklődő hallgatóknak, továbbá országismereti tanulmányaik elmélyítéseként a nyelvszakosoknak, a gyakorló pedagógusoknak, felnőttoktatóknak, nem utolsó sorban saját tanítványainknak is. Reményeink szerint valamennyien haszonnal forgatják majd.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Közoktatás, Európa, Európa Oktatási rendszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyrigh/Impresszum
Tartalomjegyzék
Elősző
[7]
Torgyik Judit: Az európai oktatási rendszerek aktuális trendjei
8-20
   A közoktatás európai trendjei
8-13
   A szakképzés európai tendenciái
13-16
   A felsőoktatás európai trendjei
16-18
   A felnőttoktatás
19-20
   Felhasznált irodalom
20
Mátóné Szabó Csilla: Az Egyesült Királyság oktatási rendszere
21-33
   A brit Nemzeti Alaptanterv
21-22
   Állami közoktatás
22-25
      Általános iskola
22-23
      Az állami középfokú oktatás története
23-24
      Egységes középiskolák (comprehensive schools)
24-25
      Gimnáziumok (grammar schools)
25
   Középfokú vizsgák
26-28
      GCSE és NVQ
26-27
      AS-szintű és Aszintű viszga
27-28
   Magániskolák
28-30
   Felsőfokú oktatás
30
   Alapdiploma (Bachelor)
30-31
   Posztgraduális képzések
31-32
   Oxfordi Egyetem
32-33
   Felhasznált irodalom
33
Varga Károly: A német oktatási rendszer
34-45
   Iskoláskor előtti nevelés
34-35
   Iskolai nevelés
35-38
   A szakképzés rendszere
38
   Szakmai továbbképzés és élethosszig tartó tanulás
38-40
   Felsőoktatás
40-42
   Pedagógusképzés
43-44
   Felhasznált irodalom
45
Adám Péter: Az oktatás szerkezete Franciaországban
46-58
   Felhasznált irodalom
58
Balogh Valéria: A holland iskolarendszer
59-74
   Alapoktatás
60-62
   A holland általános iskola
62-63
   Természetes környezet
63-64
   Tanórák menete
64-65
   Projektek
65-66
   A tanári munka
66
   Kapcsolat a szülőkkel
66
   Előkészítő képzés
66-68
   A tandíj
68-69
   Oklevelek, bizonyítványok
69
   Középfokú szakmai oktatás
70-71
   Felsőoktatás
71
   Felnőttoktatás
71-73
      A felnőttoktatás négyféle képzést ismer
72
   Nyelvoktatás a bevándorlók számára
73
   Az önkormányzat szerepe a felnőttoktatásban
73-74
   Befejezésül
74
Martis Zsombor: Egy skandináv út - Dánia oktatási rendszere
75-89
   Közigazgatási ellenőrzés az oktatásban
75
   Bölcsődék és óvodák
76
   Általános iskolai és alső középfokú oktatás
76-78
   Felső középfokú oktatás
79-83
   Felsőoktatás
83-85
      A felsőoktatás felépítése
83-85
   Felnőtt-és tanfolyami oktatás, szakmai képzések
85-87
   A non-formális oktatás
87-88
   Befejezésül
88
   Felhasznált irodalom
89
Fejős Edina: A finn oktatási rendszer
90-109
   A finn oktatáspolitika működése, alapelvei
90-92
   A finn oktatási rendszer felépítése
92
   Az iskola-előkészítő fogalkozások
92-93
   Alapképzés, általános iskola
93-96
   Középiskola:gimnázium
96-99
   Szakközépiskola
99-102
   Felsőfokú tanulmányok:szakfőiskola
102-104
   Egyetemek
104-106
   Felnőttoktatás
106-107
   Jelenlegi fejlesztési célok
108
   Felhasznált irodalom
109
Karlovitz János Tibor: Magyarország oktatási rendszere
110-123
   Közoktatás
110
   A nevelési-oktatási intézményrendszer jellemzői
111
   Óvoda
111-112
   Tankötelezettség
112-113
   Intézményfenntartás a pluralizmus jegyében
113-114
   Általános iskola
114
   Tantervi szabályozás
114-115
   Az általános iskola tagolódása
115-117
   Az alapfokú művészetoktatási intézmény
117
   Hasznos programok az oktatásügyben
117-118
   Középsikola
118-119
   Kétszintű érettségi vizsga
120
   A kollégium
120
   A pedagógiai szakszolgálatok és szakmai szolgáltatások rendszere
121
   Felsőoktatás
122
   Felnőttképzés
121
   Felhasznált irodalom
123
Albert Sándor: Szlovákia közoktatási rendszere
124-135
   Tankötelezettség
125
   A közoktatás irányítási rendszere
125-129
   Iskolafenntartók
130-133
   A közoktatás finanszírozása
133-134
   A pedagógusok továbbképzéséről
134-135
      A továbbképzések formái
134-135
   Felhasznált irodalom
135
Kovács Zoltán, Fóris-Ferenczi Rita, Birta-Székely Noémi: A romániai oktatási rendszer
136-152
   Iskolastruktúra
136
   Az általános iskola
137-139
   Posztlíceális (gimnázium utáni oktatás)
139-140
      Élethosszig tartó tanulás
139
      Nyitott rendszerű oktatás (távoktatás)
140
      Magániskolai oktatás
140
      Kisebbségi oktatás
140
      Speciális oktatás
140
   Bemeneti és kimeneti szabályozás
140-144
      Tantervi szabályozás
140-144
   Vizsgarendszer
144-145
   A romániai magyar nyelvű tanári alapképzés
146-147
   Napjaink: a bolognai folyamat hatása a tanárképzésre
147-151
   Felhasznált irodalom
151-152
Mócz Dóra: Közoktatás, felsőoktatás, felnőttoktatás Lengyelországban
153-166
   A lengyel oktatás fejlődése, tudomány és kultúra
153-154
   Lengyelország oktatási rendszere napjainkban
155
   Az iskolarendszer strukturális elemei
156
   A közoktatás
156-159
      Óvodai nevelés
156
      Alapfokú iskoláztatás
157
      Középiskolák
157-158
      Tartalmi-tantervi változások
158-159
   Felsőoktatás, a bolognai folyamat Lengyelországban
159-161
   A pedagógusképzés, továbbképzés
161-162
   Felnőttoktatás
162-164
   Távoktatás
164
   Várható trendek az oktatásügy átalakulásában
164-165
   Felhasznált irodalom
165-166