Pedagógia és pszichológia a Szovjetunióban
Szerkesztő:
Tóth GáborTovábbi szerzők: Tóth Gábor; Székely György; Szarka József; Bábosik István; Komár Károly; Nádasi Mária; Nagy Sándor; Barkóczi Ilona; Falus Iván; Kulcsár Zsuzsanna; Salamon Jenő; Pléh Csaba; Hűvös Éva; Hunyady György ; Szathmári István; Szabolcs Éva
Cím: Pedagógia és pszichológia a Szovjetunióban
Alcím: Előadások
Sorozatcím: Pedagógiai Közlemények; 22. füzet | Sorozat szerkesztő: Nagy Sándor
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1979. | ISSN: 0553-4453 | ISBN: 963-17-4445-0

Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
[0]
Impresszum
[2]
Címlap
[3]
Előszó (Tóth Gábor)
[5]
A TUDOMÁNYOS ÜLÉSSZAK ANYAGA
[7]-128
Elnöki megnyitó (Székely György)
9-11
Neveléselméleti témák, kutatási módszerek és eredmények a szovjet pedagógiában (Szarka József)
13-19
Irodalom
19
Modern közösségértelmezések a szovjet pedagógiában (Bábosik István)
21-30
Jegyzetek
29-30
A munkára nevelés előzményei és mai értelmezése a szovjet pedagógiában (Komár Károly)
31-38
Modern tantervelméleti koncepció körvonalai a szovjet didaktikában (Nagy Sándor)
39-47
Kutatásmetodikai kezdeményezések a szovjet didaktikában (M. Nádasi Mária)
49-56
A kísérlet értelmezése
50-52
Kutatások a kísérlettel kapcsolatban
52-54
Didaktikai kísérletek a gyakorlat szolgálatában
54-56
Jegyzetek
55-56
A pedagógusképzés korszerű módszereinek kutatása a Szovjetunióban (Falus Iván)
57-66
I. A pedagógiai tevékenység kutatásának történeti előzményei, a probléma időszerűsége
57-59
II. Főbb kutatási irányok
59-60
III. A pedagógiai tevékenység sajátosságai, komponensei
60-61
IV. A pedagógiai jártasságok és készségek kialakításának módszerei
61-64
Irodalom
64-66
A szovjet általános pszichológia kimagasló eredményei (Barkóczi Ilona)
67-76
Irodalom
75-76
A szovjet tipológiai iskola (Kulcsár Zsuzsanna)
77-88
Irodalom
87-88
A szovjet pszicholingvisztika néhány specifikumáról (Pléh Csaba)
89-96
Irodalom
94-96
A pszichikus fejlődés alapkoncepciója és annak néhány lényegesebb variációja a szovjet pszichológiában (Salamon Jenő)
97-111
1. Az alapkoncepcióról
97-99
2. A pszichikus fejlődés megközelítésének néhány lényegesebb variációja
99-102
3. További elágazások
102-109
Irodalom
109-111
Néhány új szovjet neveléslélektani kutatás (Hűvös Éva)
113-118
Irodalom
118
Szociálpszichológiai kérdésfeltevések és eredmények a Szovjetunióban (Hunyady György)
119-126
1. A csoport és közösség megkülönböztetése
122-123
2. A csoportok szerkezeti elemzése
123
3. A közösség személyiségformáló hatásának elemzése
123-124
4. A szociális pozíció, ill. ennek meghatározására tett kísérletek
124
5. Az „érintkezés" szintetikus fogalmának bevezetése
124
6. A személy percepcióvizsgálata
124-125
7. A beállítódás és az attitűdrendszerek kutatása
125
Irodalom
126
Elnöki zárszó (Szathmári István)
127-128
FÜGGELÉK: A PEDAGÓGIAI TANSZÉK MÚLTJA ÉS JELENE
[129]-185
A Budapesti Tudományegyetem pedagógiai tanszéke (1814—1978) (Tóth Gábor)
131-144
Jegyzetek
143-144
A neveléstudományi tanszéken folyó jelenlegi kutatások vázlatos áttekintése, különös tekintettel az 1976/77-es tanév munkálataira (Nagy Sándor)
145-155
A neveléstudományi tanszék dolgozóinak főbb munkái a 6. sz. kutatási főirány rendszerében (1957—1978) (Szabolcs Éva)
157-185
I. A pedagógia általános kérdései
157-164
1. Elvi cikkek
157-158
2. Kutatásmódszertan
158-159
3. A közoktatás rendszere
159
4. A nevelés története
160-162
5. A neveléstörténetből a tanszéken megvédett fontosabb bölcsészdoktori disszertációk
163-164
II. A nevelés folyamata
164-173
1. A nevelés általános kérdései
164-165
2. Világnézeti nevelés
165
3. Az erkölcsi-társadalmi nevelés
166-169
4. Közösségi nevelés
169-171
5. Esztétikai nevelés
171-172
6. A technikai nevelés
172
7. Gyógypedagógia
172
8. A neveléselméletből a tanszéken megvédett fontosabb bölcsészdoktori disszertációk
172-173
III. Az oktatás folyamata
173-181
1. Az oktatási folyamat általános kérdései
173-174
2. Az oktatási folyamat tartalmi kérdései
174
3. Az oktatási folyamat szerkezete
175-176
4. Az oktatás szervezeti formái
176
5. Az oktatás nevelőhatása
177-178
6. A pedagógus és a gyermek a tanítás-tanulás folyamatában
178-179
7. Az oktatás módszerei és eszközei
179-180
8. A didaktikából a tanszéken megvédett fontosabb bölcsészdoktori disszertációk
180-181
IV. Pedagógusképzés, felsőoktatás és nevelés
182-185
A felsőoktatás témaköréből a tanszéken megvédett fontosabb bölcsészdoktori disszertációk
185
РЕЗЮМЕ, SUMMARY, RÉSUMÉ, RESÜMEE
[187]-236
Педагогика и психология в Советском Союзе
189-199
ЙОЖЕФ САРКА: Темы, методы и результаты советских исследований в области теории воспитания
189-190
ИШТВАН БАБОШИК: Современный подход к интерпретации коллектива в советской педагогике
190
КАРОЙ КОМАР: Предыстория трудового воспитания и его современная интерпретация в советской педагогике
191
ШАНДОР НАДЬ: Наметки современной концепции учебных программ в советской дидактике
191-192
МАРИЯ M. HАДАШИ: Начинания советской дидактики в области методики исследований
192-193
ИВАН ФАЛУШ: Поиски современных методов подготовки педагогов в Советском Союзе
193
ИЛОНА БАРКОЦИ: Выдающиеся достижения советской общей психологии
193-194
ЖУЖАННА КУЛЧАР: Советская школа типологии
194
ЧАБА ПЛЕХ: Некоторые специфические особенности советской психолингвистики
194-195
ЕНЭ ШАЛАМОН: Основная концепция психического развития и несколько её важнейших вариаций в советской психологии
195-196
ЭВА ХЮВЕШ: Несколько новых советских исследований в области психологии воспитания
196
ДЁРДЬ ХУНЯДИ: Постановка вопроса и достижения социалпсихологии в Советском Союзе
197
Приложение
197-199
ГАБОР ТОТ Кафедра педагогики будапештского университета (1814—1978 гг.)
197-198
ШАНДОР НАДЬ: Схематичный обзор исследовательской работы на кафедре педагогики, в частности в 1976-77 учебном году
198-199
Pedagogy and Psychology in the Soviet Union
201-211
JÓZSEF SZARKA: Themes, Methods of Investigation and Results in the Soviet Theory of Education
201-202
ISTVÁN BÁBOSIK: Modern Interpretations of the Community in Soviet Pedagogy
202
KÁROLY KOMÁR: The Antecedents of the Work-Study System and its Explanation Today in Soviet Pedagogy
203
SÁNDOR NAGY: The Outlines of an Up-To-Date Theory of Curriculum in Soviet Didactics
203-204
MARIA M. NÁDASI: Initiation in the Methodology of Research-Work in Soviet Didactics
204
IVÁN FALUS: Research into the Up-To-Date Methods of Teacher Training in the Soviet Union
205
ILONA BARKÓCZY: The outstanding Results of Soviet General Psychology
205-206
ZSUZSANNA KULCSÁR: The Soviet Typological School
206
CSABA PLÉH: On Some Characteristics of Soviet Psycholinguistics
206-207
JENŐ SALAMON: The Basic Conception of Psychic Development and Some of its Essential Variations in Soviet Psychology
207-208
ÉVA HŰVÖS: Recent Soviet Inquiries into Educational Psychology
208
GYÖRGY HUNYADY: Questions and Results in Soviet Social-Psychology
209
APPENDIX
209-211
GÁBOR TÓTH:The Department of Education at the University of Arts and Sciences in Budapest (1814—1978)
209-210
SÁNDOR NAGY: A Brief Survey of Present-Day Research-Work at the Department of Education with Special Regard to the Session 1976/1977
210-211
La pédagogie et la psychologie en Union Soviétique
213-223
JÓZSEF SZARKA: Sujets, méthodes de recherche et résultats de la pédagogie théorique en Union Soviétique
213-214
ISTVÁN BÁBOSIK: Conceptions modernes de la collectivité dans la pédagogie soviétique
214-215
KÁROLY KOMÁR: Les précédents de l'éducation au travail et sa conception actuelle en Union Soviétique
215
SÁNDOR NAGY: Les contours de conception moderne d'une théorie des programmes d'enseignement dans la didactique soviétique
216
MÁRIA M. NÁDASI: Nouvelles méthodes de recherches dans la didactique soviétique
216-217
IVÁN FALUS: Recherche des méthodes modernes de la formation des enseignants en Union Soviétique
217
ILONA BARKÓCZI: Les résultais excellents de la psychologie générale soviétique
218
ZSUZSANNA KULCSÁR: L'école typologique soviétique
218-219
CSABA PLÉH: Quelques spécificités de la psycholinguistique soviétique
219
JENŐ SALAMON: La conception de base du développement psychique et ses variantes importantes dans la psychologie soviétique
220
ÉVA HŰVÖS: Quelques nouvelles recherches soviétiques en psychopédagogie
220-221
GYÖRGY HUNYADY: Questions et résultats sociopsychologiques en Union Soviétique
221-222
APPENDICE
222-223
GÁBOR TÓTH: L'institut pédagogique de l'Université des Sciences de Budapest (1814— 1978)
222-223
SÁNDOR NAGY: Bref aperçu des recherches actuelles à l'Institut Pédagogique en particulier celles de l'année universitaire 1976/1977
223
Pädagogik und Psychologie in der Sowjetunion
225-236
JÓZSEF SZARKA: Erziehungstheoretische Themen, Forschungsmethoden und ergebnisse in der sowjetischen Pädagogik
225-226
ISTVÁN BÁBOSIK: Moderne Kollektiv Interpretationen in der sowjetischen Pädagogik
226-227
KÁROLY KOMÁR: Vorgeschichte und heutige Sinndeutung der Erziehung zur Arbeit in der sowjetischen Pädagogik
227
SÁNDOR NAGY: Umrisse einer modernen lehrplantheoretischen Konzeption in der sowjetischen Didaktik
227-228
MÁRIA M. NÁDASI: Forschungsmethodische Ansätze in der sowjetischen Didaktik
228-229
IVÁN FALUS: Forschung der modernen Methoden der Lehrerbildung in der Sowjetunion
229
ILONA BARKÓCZI: Hervorragende Ergebnisse der sowjetischen allgemeinen Psychologie
229-230
ZSUZSANNA KULCSÁR: Die sowjetische typologische Sehule
230-231
CSABA PLÉH: Zum Spezifikum der sowjetischen Psycholinguistik
231
JENŐ SALAMON: Grundkonzeption und einige ihrer Variationen der psychischen Entwicklung in der sowjetischen Psychologie
232
ÉVA HŰVÖS: Einige neue sowjetische erziehungspsychologische Forschungen
232-233
GYÖRGY HUNYADY: Sozialpsychologische Fragestellungen und Ergebnisse in der Sowjetunion
233-234
ANHANG
234-236
GÁBOR TÓTH: Der Lehrstuhl für Erziehungswissenschaft der Budapester Universität (1814—1978)
234-235
SÁNDOR NAGY: Skizzenhafter Überblick der am Lehrstuhl für Erziehungswissenschaft laufenden gegenwärtigen Forschungen, mit besonderem Rückblick auf die Arbeiten des Studienjahrs 1976/77
235-236
Tartalomjegyzék
237-238
A Pedagógiai Közlemények с. sorozat eddig megjelent kötetei
239
Kolofon
[240]
Hátsó borító
[241]