A gyermek-rehabilitáció sajátosságai

Szerkesztő: Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Cím: A gyermek-rehabilitáció sajátosságai
Illusztrátor: Olgyay Géza
Megjelenési adatok: Medicina, Budapest, 2019. | ISBN: 978-963-226-692-3

coverimage Mikor és hogyan kezdődött? Még pontosan emlékszem. Alig jelent meg 2009 őszén a „Rehabilitációs Orvoslás” című könyvünk, a Medicina Kiadó Igazgatójával már arról beszélgettünk, hogy mi legyen a következő rehabilitációs tárgyú kiadvány, amit közösen hozunk létre. Már akkor felmerült a gyermekrehabilitációs téma, bár néhány évig még várnunk kellett. A Rehabilitációs Ellátási Programokkal kapcsolatos szakmai műhelymunka dandárja kötött le bennünket, így arra kellett koncentrálnunk, hogy a programok szakirodalmi alátámasztottságát megerősítsük, ezért a „Bizonyítékokon Alapuló Rehabilitációs Medicina” könyvünk összeállítása következett, amit 2016 őszén mutattunk be a Magyar Rehabilitációs Társaság 2016. évi jubileumi Vándorgyűlésén, Budapesten, Társaságunk fennállásának 60. évfordulója alkalmából. Így 2016 októberében érett meg az idő arra, hogy végre a régen dédelgetett gondolatok testet öltsenek, pontosabban leíródjanak - vagyis a Vándorgyűlés után tüstént megkezdtük „A gyermekrehabilitáció sajátosságai” című könyv tartalmi összeállítását. Régi jól bevált szokásunk szerint a potenciális szerzőkkel tartottunk egy megbeszélést 2017 tavaszán, hogy együtt döntsünk a könyv szellemiségéről, pontosítsuk annak tartalmát. Nagyon bensőséges és szakmailag igen aktív, előremutató megbeszélés volt, amin a leendő szerzők közel harmada részt tudott venni. Az ott született közös elhatározásunk vált a könyv vezérfonalává. Íme: A könyvben tükröződnie kell annak a szemléletváltásnak, ami az elmúlt évtizedekben a fogyatékos emberekkel, családjaikkal és legfőképpen a gyermekkel kapcsolatosan történik. A 2017. április 20-án tartott megbeszélésen a szerzőtársak egyhangú véleményeként fogalmazódott meg, hogy kapjon hangsúlyt minden fejezetben, hogy a gyermekek rehabilitációs ellátása családcentrikus, a szülőkkel partnerségen alapuló kapcsolatra épít és a tudatos szülői szerep erősítését célozza. Az ellátás alapeleme a teammunka, az interdiszciplinaritás. A könyv nem a múltnak, hanem a jövőnek szól, ezért olyan elvek és gyakorlatok szerepeltetése a célszerű, amelyek előremutatóak. Tudjuk, hogy ma Magyar-országon nem minden téren valósul meg a fenti elv, de a törekvéseinkben ez legyen a vezérfonal. A fentiek szellemében készültek a végleges felkérések és kezdődött a műhelymunka. Alapkoncepció a könyvvel kapcsolatban, hogy a gyermekekkel fejlesztő, habilitációs vagy/és rehabilitációs célzattal foglalkozó szakterületek - mint egészségügy, oktatás, szociális ellátás - mind a prevenció, a diagnosztika, mind a terápia oldaláról megjelenjenek éppúgy, mint a folyamatot támogató elveken létrehozott intézkedések, intézmények és jogszabályok. így az ellátás széles köréből kerültek ki a könyv írói.
Kategóriák: Orvostudomány
Tárgyszavak: Rehabilitáció, Gyermekek, Gyermekrehabilitáció, Gyermek betegségek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
V-X
A kötet szerzői
XI
Bevezető (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
XII-XIII
1. Általános fogalmak
[1]-51
   1.1. Fogyatékosság gyermekkorban: gyakoriság a világban, általános jellemzők, alapvető fogalmak (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
3-8
   1.2. Jellemző veszélytényezők és okok a fogyatékosság hátterében
9-17
      Orvosi-biológiai okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
9-11
      Nevelésből, környezeti tényezőkből származó okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői (Nagy Beáta Erika)
11-17
   1.3. A habilitáció és az átfogó rehabilitáció jellegzetességei gyermekkorban (Paraicz Éva)
18-24
   1.4. A személyközi kommunikáció jelentősége a rehabilitációban
25-51
      A kommunikáció jelentősége a diagnózis elfogadtatásában - orvosi szempontok (Paraicz Éva)
25-32
      A család fontossága a gyermekkornak rehabilitációs folyamatában - a szülők tudatos partnerszerep-vállalása (Csordás Anett - Torma Dóra)
32-39
      Szempontok a szülőkkel való optimális kommunikációhoz a fogyatékosság tényének elfogadása érdekében (Borbély Sjoukje)
39-51
2. A rehabilitáció módszertana gyermekkorban
[53]-408
   2.1. Diagnosztika
55-95
      Szűrővizsgálatok a fogyatékossággal fenyegető állapotok korai felismerésére (Fogarasi András)
55-66
      Fogyatékosságok oki diagnosztikája (Simon Gábor)
66-81
      A pszichomotoros fejlődésdiagnosztikai tesztek ismertetése (Nagy Beáta Erika)
81-88
      Funkcionális diagnosztikai vizsgálatok — besoroló skálák, testi fejlődés (Csohány Ágnes)
89-95
   2.2. Állapotfelmérés, nyomon követés és kimeneti mérések
97-164
      A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozási rendszerének alkalmazhatósága és sajátosságai gyermekkorban (Kullmann Lajos)
97-104
      Célalkotás a gyermekrehabilitációban (Nagy Adél)
105-110
      Egyéb globális funkciómérő eszközök (Zahuczky Katalin)
110-113
      Specifikus funkcionális értékelő módszerek
114-158
         Látás (Pajor Emese)
114-118
         Hallás (Perlusz Andrea - Keresztessy Éva)
118-127
         Beszéd-és nyelvi zavarok (Szabó Edina)
127-133
         Kommunikáció (Juhász Ágnes)
133-138
         A mozgásfunkciók felmérése (Sipos Zsanett)
138-144
         Az intellektuális képességek megismerése és az intellektuális képességzavar (Mlinkó Renáta)
144-150
         A pszichológus eszközválasztása a rehabilitációs folyamatban (Nagy Beáta Erika - Józsa Tamás)
150-155
         Autizmus spektrum zavar (ASD) (Csepregi András)
155-158
      Az egészségi állapot és az életminőség meghatározása. „Patient-reported outcome” mérések (Berkes Andrea)
158-164
   2.3. Intervenciós módszerek
165-408
      Konzervatív orvosi beavatkozások (Elmont Beatrix)
165-183
      Invazív orvosi beavatkozások a rehabilitációs medicina társszakmáiban
183-243
         Funkciójavító sebészeti beavatkozások csecsemő és gyermekkorban (Sasi-Szabó László)
183-197
         Ajak-, szájpadhasadékkal született gyermekek kezelése, rehabilitációja (Magyar Ágnes)
197-202
         Alsó végtagi korrekciós és funkciójavító ortopédiai műtétek (Miklós Károly - Terebessy Tamás)
202-222
         Felső végtagi funkciójavító és korrekciós ortopédiai műtétek (Turcsányi István)
222-233
         Idegsebészeti eljárások a fájdalom és feszesség csökkentésére, a neuromoduláció módozatai (Fekete Gábor)
233-243
      Korai fejlesztő és speciális pedagógiai módszerek életkori és fogyatékosság-specifikus bontásban (Márkus Eszter)
243-264
      Fizioterápia és fizikoterápia gyermekkorban
264-304
         Mobilizálás, izomerősítés, proprioceptív neuromuszkuláris facilitáció (Horváth Mónika)
264-273
         Gerinckezelési módszerek, Klapp-és Schroth-terápa (Darabosné Tim Irma)
273-278
         Speciális fizioterápiás, hidroterápiás módszerek és eljárások (Kereskényi Bernadett)
278-293
         Pfaffenrot-féle szinergetikus reflexterápia (Bősenbacher Tímea)
293-298
         Kiegészítő fizioterápiás eljárások - újabb módszerek (Elmont Beatrix - Kereskényi Bernadett)
298-300
         Elektroterápiák (Szatmári Edina)
300-304
      Mozgásnevelési és egyéb ügyességfejlesztő, önellátást segítő módszerek
304-326
         Szomatopedagógia (Márkus Eszter)
304-310
         Ergoterápia a gyermekrehabilitációban (Mészáros Edit)
310-315
         A konduktív nevelés (Feketéné Szabó Éva - Bősenbacher Tímea)
315-317
         Tervezett szenzomotoros tréningek (TSMT I, TSMT II) (Madács Anita)
317-319
         Virtuális valóság terápia (Sipos Zsanett)
319-322
         Jean Ayres szenzoros integrációs terápia (Bősenbacher Tímea)
322-326
      Fizikai aktivitást és erőnlétet fokozó eljárások, tréningek
327-342
         Erősítő tréning ruházattal és mechanikus eszközökkel (Sipos Zsanett)
327-331
         Erősítő tréning robotokkal (Nagy Adél)
332-338
         Hippoterápia (Pálinkás Judit)
339-342
      Beszéd- és nyelvi fejlesztés, valamint beszédterápia és alternatív/augmentatív kommunikációs terápiák, speciális arckezelés
342-361
         Beszéd- és nyelvi fejlesztés, beszédterápia (Szabó Edina)
342-352
         Rehabilitációs lehetőségek kommunikációs zavarokban: augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) (Kisné Czirják Zsuzsa)
352-357
         Arckezelés a logopédia szolgálatában - szinergikus reflexterápia az arcon (Hanák-Üveges Anikó)
357-361
      Pszichológiai intervenciók (Szegleti Gabriella)
361-374
      Rekreáció és sporttevékenység (Pulay Márk)
374-380
      Segítő és támogató eszközök gyermekkorban
380-408
         Orvostechnikai és gyógyászati eszközök (Mezei Zoltán)
381-389
         Ortézisek a gyermekrehabilitációban (Mező Róbert)
389-402
         Infokommunikációs technológiák (IKT) alkalmazása sérüléssel élő gyermekek körében (Pulay Márk)
402-406
         Látást segítő eszközök, módszerek (Sebestyén Ibolya - Pajor Emese)
406-408
3. Ellátórendszer
[409]-593
   3.1. A korai intervenció fogalomrendszere és intézményi szükségletei
411-437
      A korai fejlesztéstől a családközpontú kora gyermekkori intervencióig (Czeizel Barbara)
411-416
      A kora gyermekkori intervenciós rendszer (Kereki Judit)
416-437
   3.2. Az egészségügyi rehabilitáció intézményrendszere
439-528
      A rehabilitációs medicina fekvő- és járóbeteg-intézményei (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
439-441
      Egyéb gyermekegészségügyi diagnosztikai és terápiás ellátók
441-463
         A látáskárosodott gyermekek egészségügyi ellátása (Sebestyén Ibolya)
441-452
         Hallássérült gyermekek gondozása, rehabilitációja (Katona Gábor)
452-458
         Epilepsziás gyermekek gondozása és rehabilitációs lehetőségei (Hollódy Katalin)
458-463
      Fejlődési-genetikai rendellenességek
463-490
         A genetikai hálózaton belül a gondozásban rejlő lehetőségek fogyatékos gyermekek ellátása során (Szakszon Katalin)
463-469
         Rehabilitációs szükséglettel társuló gyermekkori krónikus betegségek (Nagy Anikó)
469-482
         Daganatos betegséggel élő és a betegséget túlélő gyermekek (Békési Andrea)
482-490
      Pszichiátriai-addiktológiai gondozóhálózat
490-503
         Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációs ellátás (Fórizs Noémi)
490-494
         Autizmus spektrum zavar (Őszi Tamásné - Németh Krisztina)
494-497
         Addiktológiai gondozóhálózat (Arany Zoltán)
497-503
      Az alapellátás szerepe a rehabilitációs ellátási folyamatban (Vereska Agnes)
503-515
      A fokozottan veszélyeztetett csecsemők és kisgyermekek gondozási rendszerének jelentősége a rehabilitáció korai indításában (Beke Anna)
515-528
   3.3. A pedagógiai rehabilitáció intézményrendszere
529-562
      Pedagógiai szakszolgálati rendszer (Csepregi András)
529-535
      Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás (Kereki Judit)
535-541
      Speciális oktatási lehetőségek gyermekkorban (Papp Gabriella)
541-550
      Az integrált/inkluzív oktatás feltételrendszere (óvodai és iskolai oktatás integrált módszerrel) - lehetőségek, ellátottság (Kokainé Lányi Marietta)
550-556
      A konduktív pedagógiai ellátórendszer (Zsebe Andrea - Feketéné Szabó Éva)
556-562
   3.4. Szociális intézkedések (Sorompó Anett)
563-574
         Pénzbeli támogatások
563-571
         Az intézmények közti együttműködés kiépítése a gyakorlatban
571-574
   3.5. A nem állami ellátórendszer jelentősége a gyermekek rehabilitációs ellátásában
575-593
      A civil szervezetek szerepe (Kálmán Zsófia)
575-584
      Az egyházak szerepe (Bencze János)
584-590
      Magánválallkozások szerepe a rehabilitációban (Bősenbacher Timea)
590-593
4. Rehabilitációs ellátási programok
[595]-749
   4.1. A rehabilitációs ellátási programok (REP) jelentősége a gyermekkorúak ellátásában (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
597-659
      Bevezető
597
      Nemzetközi akkreditáció
597
      A Rehabilitációs Ellátási Programok gyakorisága gyermekkorúak esetében
597-600
      Cerebralparesis és egyéb, nem progresszív mozgászavarok (Elmont Beatrix)
600-621
      Evés, nyelés és egyéb táplálékfelvételi akadályozottság miatt szükséges rehabilitációs ellátás (Csohány Ágnes - Váró Anna)
621-629
      A fejlett idegrendszert érő traumás és nem traumás sérüléseket követő elsőbbségi és programozható rehabilitáció (Paraicz Éva - Szegleti Gabriella)
629-646
      Neuromuszkuláris betegségekkel összefüggő rehabilitációs lehetőségek gyermekkorban (Medveczky Erika)
646-659
   4.2. Musculoskeletalis betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás
661-683
      Gerinc és mellkasfali deformitásokkal összefüggő rehabilitációs szükségletek (Orosz Mária)
661-667
      Egyéb vázrendszeri strukturális eltérések, kórállapotok (Zahuczky Katalin)
668-678
      Végtaghiányos, amputált gyermekek rehabilitációja (Mező Róbert)
678-683
   4.3. Légzőszervi betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás (Székely Gyöngyi)
685-694
      Bevezető
685
      A PR szakmai alátámasztottsága
685-686
      A légzésrehabilitáció programjai és azok fő célkitűzései
686-689
      A légzésrehabilitáció - ellátási szükségletek és szintek - feltételrendszerek
689-690
      A programba kerülést megelőző diagnosztikai lépések
690-691
      Jellemző beavatkozások, intervenciók a légzésrehabilitációban
691-692
      Jellemző kimeneti mérések, elvárható változások
692-694
   4.4. Komplex fejlődési rendellenességek és súlyos halmozott fogyatékosságok (Kántor Katalin - Sveda Brigitta)
695-702
      Bevezető
695
      Általános szempontok
695-697
      Ápolási szükségletek, napi felügyelet
697
      Példaként a Down-szindróma és a Rett-szindróma bemutatása
697-699
      Technológia-dependens állapotok
699-702
   4.5. Gyermekek rehabilitációja baleseti sérüléseket követően (Hajnal Györgyi)
703-718
      Bevezető
703
      Politrauma, multitrauma, monotrauma, traumás amputáció utáni rehabilitáció
703-707
      Égés és maródás, fagyás, áramütések
706-715
      Sportsérülések
715-718
   4.6. Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció
719-749
      A gyermekpszichiátriai rehabilitáció jellemzői - bevezető gondolatok (Máttyus Anna)
719-720
      Gyermekpszichiátriai rehabilitációt igénylő állapotok (Farkas Edina)
720-729
      A gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció során alkalmazható terápiák
729-746
         A pszichoterápia helye a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban (Rosta Nóra)
729-734
         Művészetterápiák alkalmazása a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban (Törzsök-Connolly Éva)
734-739
         Gyógypedagógiai terápiák (Gráf Rózsa)
739-743
         Foglalkozások, foglalkoztató terápiák és a kórházpedagógia helye és típusai a gyermekpszichiátriai rehabilitációban (Szuromi Fanni)
743-746
      A gyermekpszichiátriai rehabilitáció és a család (Csáki Eszter)
746-749
5. Képzés és kutatás a gyermekrehabilitációban
[751]-777
   5.1. Szakorvosképzés gyermeldcorúak rehabilitációs ellátásához (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
753-759
      Bevezető
753
      Gyermekrehabilitációs képzés jellemzői külföldön és hazánkban
753-758
      UEMS PRM (European Union of Medical Specialities, Physical and Rehabilitation Medicine Section and Board) képzési programja
758-759
   5.2. A teamtagok és a konduktorok képzése
761-768
      A teamtagok képzési rendszere Magyarországon (Kullmann Lajos)
761-766
      Konduktorképzés (Zsebe Andrea)
766-768
   5.3. A kutatás jellemzői a gyermekkornak rehabilitációjában (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
769-777
      Bevezető
769
      Az európai rehabilitációs grémiumok szerepe a kutatómunka segítésében
769-770
      Magyarországi jellemzők
770
      Jellemző kutatási területek a gyermekrehabilitációban
770
      A tudományos folyóiratok szerepe
770-771
      Kutatási nehézségek a PRM területen
771-772
      Példák a gyermekrehabilitációban releváns, gyakori kutatásokra és a kutatási nehézségekre
772-773
      Magyarországon a gyermekrehabilitáció területén az elmúlt 5 évben zajlott, illetve jelenleg folyó kutatások
773-777
Tárgymutató
779-800
Kolofon
Hátlap / Fülszöveg