A kapcsolatban bontakozó lélek
Szerző: Winnicott, Donald WoodsSzerkesztők: Péley Bernadette; Tomiss Tamás
További szerzők: Péley Bernadette; Bergman, Anni; Ogden, Thomas H.; Fónagy Péter
Cím: A kapcsolatban bontakozó lélek
Alcím: Válogatott tanulmányok
Sorozatcím: Pszichológiai horizont, 1785-8348 ; 1. | Sorozat szerkesztő: Gergely György
Fordítók: Alpár Zsuzsa; Bauer Viktória; Császár Ajna; Deák Anita; Dorn Kriszta; Illés Enikő; Jáki Zsuzsanna; Krekó Kata; Küsz Orsolya; Lénárd Kata; Milán Flóra; Nagy Brigitta; Péley Bernadette; Pohárnok Melinda; Szegyiva Zsolt
Megjelenési adatok: Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2004. | ISSN: 1785-8348 | ISBN: 963-9494-45-3
Winnicott neve ismerősen cseng a hazai pszichológiai életben is, sokat és sokféleképpen tudunk róla. Ebben a könyvben a Winnicott-kép egy változatával ismerkedhetnek meg az olvasók, hiszen a jegyzetek, a bevezetők és természetesen maga a válogatás egyszersmind értelmezés is. A szerzőnek az utóbbi években két jelentős munkája is megjelent magyarul, ami lehetővé tette - a számos hivatkozáson, ismertetésen és értelmezésen túl - az eredeti szövegek olvasását. Mindkét kötet válogatás, azonban ezeket a válogatásokat még maga Winnicott készítette, a fordítás az eredeti, Winnicott által összegyűjtött írások alapján készült. A jelen kötet szerkesztője számára szabadságot adott, hogy a könyvet Winnicott szerkesztői utasításaitól függetlenül állíthatta össze, ugyanakkor ez nagy felelősséget is rótt rá, hiszen Winnicott igen termékeny szerző volt, így több száz tanulmány közül kellett válogatnia. A válogatásban három fő szempontot követtem. 1. Arra törekedtem, hogy a könyvben a teljes életmű keresztmetszete, Winnicott tárgykapcsolat-elméletének fejlődése megjelenjen. 2. Azokat a winnicotti gondolatokat igyekeztem részletesebben is bemutatni, amelyek napjaink pszichológiájára és pszichoterápiájára a legnagyobb hatást gyakorolták. Ezt a törekvést azzal is erősítettem, hogy a könyv zárófejezetébe jelentős kortárs pszichológusok Winnicotthoz kapcsolódó munkáiból válogattam. 3. Mivel a levelek és a rövid írások gyakran a gondolatok tömör és világos megfogalmazását teszik szükségessé, jó néhányat ezek közül is beválogattam a kötetbe. Hazai pszichoterápiás szakmai műhelyekben évtizedek óta folyik Winnicott elméletének, fogalmainak értelmezése, gondolatait és terápiás tapasztalatait a gyakorlati munkában alkalmazzák. A Madarász utcai Gyermekkórház Pszichoterápiás Szakrendelőjében („Faludi”) évtizedeken keresztül dolgoztak fel és referáltak Winnicott-szövegeket. Virág Teréz Winnicott rövid, konzultációs módszerének, az úgynevezett firkának a megismertetésében és elsajátításában végzett jelentős munkát (1993). Jelent meg gyűjteményes kötet a Faludi műhelymunkájából, aminek címe és tartalma egyaránt Winnicottot idézi (Lust-Kökény, 1998). Hosszú listát lehetne írni azokról a szakemberekről, akik kisebb-nagyobb mértékben hozzájárultak Winnicott gondolatainak meghonosításához. Az alkotások sohasem függetlenek szerzőik életútjától. Pszichoanalitikus szerzők esetében ez a megállapítás különösen érvényesnek tűnik. Freud ez ügyben sajátos aggodalmakat is megfogalmazott: a befejezetlen analízisen átesett analitikusok kívülre vetíthetik saját személyiségük sajátosságait a tudomány területére, azt a benyomást keltve, mintha elméletüknek univerzális érvényessége lenne (1912, idézi Makari, 1996). E megállapítással nehéz vitatkozni, példa lehetne rá akár maga Freud is, nem csak Erikson, akivel kapcsolatban gyakran utalnak arra, hogy identitáselmélete összefügg saját hányatott sorsával. A pszichoanalitikusok esetében az életrajz és önéletrajz azért is kényes terület, mert nemcsak elméletalkotók, hanem gyakorló szakemberek is, és pácienseik olyan részleteket ismerhetnek meg életükből, melyek megzavarhatják őket.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan, Szülő-gyermek kapcsolat, Tárgykapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan, Szülő-gyermek kapcsolat, Tárgykapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
5-6
D.W. Winnicott
Előszó
7-12
I. fejezet: Levelekbe foglalt gondolatok
13-36
Bevezető (Péley Bernadette)
14-17
Levél Violet Winnicotthoz
18-20
Levél Melanie Kleinnek
20-25
Levél Anna Freudnak és Melanie Kleinnek
24-26
Levél Wilfred R. Bionnak
26-28
Levél Enid Balintnak
29
Levél Bálint Mihálynak
30-31
Levél Jacques Lacannak
31-32
Levél Benjamin Spocknak
32-36
II. fejezet: Megfigyelés és klinikai tapasztalatok
37-90
Bevezető (Péley Bernadette)
38-41
Egy klinikai példa a testvér megszületését követő tünetekre
42-44
Csecsemők megfigyelése kötött helyzetben
45-59
A csecsemők viselkedése
46-48
Eltérés a normálistól
48
A technika alkalmazása egy eset példáján
48-50
Az elmélet magyarázata
51-57
Az élmény teljessége
57
Megjegyzés a harmadik stádiumról
57-59
Összefoglalás
59
Az emberi természet objektív tanulmányozása felé
60-65
Gyűlölet a viszontáttételben
66-74
„Igen, de honnan tudjuk, hogy igaz?”
75-78
A közvetlen gyermekmegfigyelés hozzájárulása a pszichoanalízishez
79-83
A csecsemő megfigyelése kötött helyzetben
79-80
Átmeneti tárgyak és jelenségek
80-83
Személyes megjegyzések Klein munkásságáról
84-90
III. fejezet: A fejlődésről
91-146
Bevezető (Péley Bernadette)
91-95
A csalánkiütés (papular urticaria) és a bőrérzékelés dinamikája
96-103
1. Eset
98
2. Eset
98
3. Eset
98-99
4. Eset
99
5. Eset
99-100
6. Eset
100-102
7. Eset
102-103
Összefoglalás
103
Pszichózis és gyermekgondozás
104-113
Az érzelmi fejlődés primitív szakaszai
106-113
Következtetés
113
Az egyedüllét képessége
114-119
Három- és két-test kapcsolatok
114
Tényleges egyedüllét
115
Paradoxon
115
Szeretkezés után
115
Ősjelenet
116
Jó belső tárgy
116
Egyedüllét egy éretlen állapotban
116-117
'Én egyedül vagyok'
117
'Én-kapcsoltság'
117-118
Csúcspont az én-kapcsoltság során
118-119
Összefoglalás
119
Én-integráció a gyermeki fejlődés során
120-125
Összefoglalás
125
Gondoskodás a gyermekről egészségben és válságban
126-132
Összefoglalás
132
A függőségtől a függetlenség felé az egyéni fejlődés során
133-140
Szocializáció
133
Az utazás
133-134
Három kategória
134-140
Abszolút függőség
134-136
Relatív függőség
136-139
Függetlenség felé
139-140
Serdülőkori folyamat és a személyes konfrontáció szükségessége
141-146
Az éretlenség természete
144
A serdülőkor lehetőségei
144-145
Konstrkució, helyreállítás, jóvátétel
145
Idealizmus
145-146
Összefoglalás
146
IV. fejezet: Az antiszociális hajlam eredete és természete
147-186
Bevezető (Péley Bernadette)
148-151
Az agresszió (Tanároknak)
152-158
A fiatalkori bűnözés néhány pszichológiai aspektusa (A bíráknak címezve)
159-164
Az antiszociális hajlam
165-173
Az antiszociális hajlam természete
167-168
Megjegyzés
168-169
Lopás
169
Az antiszociális hajlam első jegyei
169-171
Az eredeti veszteség
171-172
Kezelés
172-173
Agresszió, bűntudat és reparáció
174-180
Első eset
176-177
Második eset
177-178
Harmadik eset
178
Negyedik eset
178-180
A bűntudatérzés hiánya
181-186
V. fejezet: Az örökbefogadásról
187-214
Bevezető (Péley Bernadette)
188-190
Két örökbe fogadott gyermek
191-200
Peter
194-196
Margaret
196-199
Elméleti összegzés
199-200
Az örökbefogadás buktatói
201-205
A 4 éves William
203-205
Megjegyzés
205
Örökbe fogadott gyerekek a serdülőkorban
206-214
A közönség kérdései
211-214
VI. fejezet: Winnicott gondolatai a mai pszichológiában
215-272
Bevezető (Péley Bernadette)
216-221
Anni Bergman: Az anyaöltől a külvilágig: a tér használata a szeparációs-individuációs fázisban
222-236
Közelség és távolság
224-226
Az anya és a gyermek közötti tér
226-228
A külső tér
228-230
Elszakadás és újraközlekedés
230-232
A térhasználat mint terápiás kommunikáció
232-234
Néhány gondolat a saját tér jelentőségéről
234
Összegzés
234-235
Hivatkozások
235-236
Thomas H. Ogden: A potenciális tér
237-253
Bevezetés
237
A winnicotti nyelv
237-238
A játék jelensége
238-239
A potenciális tér és a dialektikus folyamat
239-242
A potenciális tér pszichopatológiája
242-247
A fantáziába burkolt valóság
243-245
A fantáziától megvédő realitás
245-246
A dialektikus folyamat két pólusának - a realitás és a fantázia pólusának - disszociációja
246
A realitás és a fantázia eleve kizárása
247
A szimbólum, a szimbolizált és a szubjektivitás
247-249
Az empátia és a projektív identifikáció
249-251
Összefoglalás
251
Hivatkozások
251-253
Peter Fonagy: Winnicott hamis szelf fogalmának újragondolása
254-272
A szelf-fejlődés winnicotti modellje
254-256
Winnicott modellje a hamis szelf fejlődéséről
256-271
Reflektív funkció
258-261
Miss R
261-267
Megvitatás
267-271
Hivatkozások
271-272
Irodalom
273-276
Az előszó és a bevezetők hivatkozásai
273-274
Hivatkozások Winnicott szövegeiben
275-276
A kötetben szereplő tanulmányok forrásai
277-278
Hátsó borító