A kapcsolatban bontakozó lélek corvina logo

Szerző: Winnicott, Donald Woods
Szerkesztők: Péley Bernadette; Tomiss Tamás
További szerzők: Péley Bernadette; Bergman, Anni; Ogden, Thomas H.; Fónagy Péter
Cím: A kapcsolatban bontakozó lélek
Alcím: Válogatott tanulmányok
Sorozatcím: Pszichológiai horizont, 1785-8348 ; 1. | Sorozat szerkesztő: Gergely György
Fordítók: Alpár Zsuzsa; Bauer Viktória; Császár Ajna; Deák Anita; Dorn Kriszta; Illés Enikő; Jáki Zsuzsanna; Krekó Kata; Küsz Orsolya; Lénárd Kata; Milán Flóra; Nagy Brigitta; Péley Bernadette; Pohárnok Melinda; Szegyiva Zsolt
Megjelenési adatok: Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2004. | ISSN: 1785-8348 | ISBN: 963-9494-45-3

coverimage Winnicott neve ismerősen cseng a hazai pszichológiai életben is, sokat és sokféleképpen tudunk róla. Ebben a könyvben a Winnicott-kép egy változatával ismerkedhetnek meg az olvasók, hiszen a jegyzetek, a bevezetők és természetesen maga a válogatás egyszersmind értelmezés is. A szerzőnek az utóbbi években két jelentős munkája is megjelent magyarul, ami lehetővé tette - a számos hivatkozáson, ismertetésen és értelmezésen túl - az eredeti szövegek olvasását. Mindkét kötet válogatás, azonban ezeket a válogatásokat még maga Winnicott készítette, a fordítás az eredeti, Winnicott által összegyűjtött írások alapján készült. A jelen kötet szerkesztője számára szabadságot adott, hogy a könyvet Winnicott szerkesztői utasításaitól függetlenül állíthatta össze, ugyanakkor ez nagy felelősséget is rótt rá, hiszen Winnicott igen termékeny szerző volt, így több száz tanulmány közül kellett válogatnia. A válogatásban három fő szempontot követtem. 1. Arra törekedtem, hogy a könyvben a teljes életmű keresztmetszete, Winnicott tárgykapcsolat-elméletének fejlődése megjelenjen. 2. Azokat a winnicotti gondolatokat igyekeztem részletesebben is bemutatni, amelyek napjaink pszichológiájára és pszichoterápiájára a legnagyobb hatást gyakorolták. Ezt a törekvést azzal is erősítettem, hogy a könyv zárófejezetébe jelentős kortárs pszichológusok Winnicotthoz kapcsolódó munkáiból válogattam. 3. Mivel a levelek és a rövid írások gyakran a gondolatok tömör és világos megfogalmazását teszik szükségessé, jó néhányat ezek közül is beválogattam a kötetbe. Hazai pszichoterápiás szakmai műhelyekben évtizedek óta folyik Winnicott elméletének, fogalmainak értelmezése, gondolatait és terápiás tapasztalatait a gyakorlati munkában alkalmazzák. A Madarász utcai Gyermekkórház Pszichoterápiás Szakrendelőjében („Faludi”) évtizedeken keresztül dolgoztak fel és referáltak Winnicott-szövegeket. Virág Teréz Winnicott rövid, konzultációs módszerének, az úgynevezett firkának a megismertetésében és elsajátításában végzett jelentős munkát (1993). Jelent meg gyűjteményes kötet a Faludi műhelymunkájából, aminek címe és tartalma egyaránt Winnicottot idézi (Lust-Kökény, 1998). Hosszú listát lehetne írni azokról a szakemberekről, akik kisebb-nagyobb mértékben hozzájárultak Winnicott gondolatainak meghonosításához. Az alkotások sohasem függetlenek szerzőik életútjától. Pszichoanalitikus szerzők esetében ez a megállapítás különösen érvényesnek tűnik. Freud ez ügyben sajátos aggodalmakat is megfogalmazott: a befejezetlen analízisen átesett analitikusok kívülre vetíthetik saját személyiségük sajátosságait a tudomány területére, azt a benyomást keltve, mintha elméletüknek univerzális érvényessége lenne (1912, idézi Makari, 1996). E megállapítással nehéz vitatkozni, példa lehetne rá akár maga Freud is, nem csak Erikson, akivel kapcsolatban gyakran utalnak arra, hogy identitáselmélete összefügg saját hányatott sorsával. A pszichoanalitikusok esetében az életrajz és önéletrajz azért is kényes terület, mert nemcsak elméletalkotók, hanem gyakorló szakemberek is, és pácienseik olyan részleteket ismerhetnek meg életükből, melyek megzavarhatják őket.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan, Szülő-gyermek kapcsolat, Tárgykapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
5-6
D.W. Winnicott
Előszó
7-12
I. fejezet: Levelekbe foglalt gondolatok
13-36
   Bevezető (Péley Bernadette)
14-17
   Levél Violet Winnicotthoz
18-20
   Levél Melanie Kleinnek
20-25
   Levél Anna Freudnak és Melanie Kleinnek
24-26
   Levél Wilfred R. Bionnak
26-28
   Levél Enid Balintnak
29
   Levél Bálint Mihálynak
30-31
   Levél Jacques Lacannak
31-32
   Levél Benjamin Spocknak
32-36
II. fejezet: Megfigyelés és klinikai tapasztalatok
37-90
   Bevezető (Péley Bernadette)
38-41
   Egy klinikai példa a testvér megszületését követő tünetekre
42-44
   Csecsemők megfigyelése kötött helyzetben
45-59
      A csecsemők viselkedése
46-48
      Eltérés a normálistól
48
      A technika alkalmazása egy eset példáján
48-50
      Az elmélet magyarázata
51-57
      Az élmény teljessége
57
      Megjegyzés a harmadik stádiumról
57-59
      Összefoglalás
59
   Az emberi természet objektív tanulmányozása felé
60-65
   Gyűlölet a viszontáttételben
66-74
   „Igen, de honnan tudjuk, hogy igaz?”
75-78
   A közvetlen gyermekmegfigyelés hozzájárulása a pszichoanalízishez
79-83
      A csecsemő megfigyelése kötött helyzetben
79-80
      Átmeneti tárgyak és jelenségek
80-83
   Személyes megjegyzések Klein munkásságáról
84-90
III. fejezet: A fejlődésről
91-146
   Bevezető (Péley Bernadette)
91-95
   A csalánkiütés (papular urticaria) és a bőrérzékelés dinamikája
96-103
      1. Eset
98
      2. Eset
98
      3. Eset
98-99
      4. Eset
99
      5. Eset
99-100
      6. Eset
100-102
      7. Eset
102-103
      Összefoglalás
103
   Pszichózis és gyermekgondozás
104-113
      Az érzelmi fejlődés primitív szakaszai
106-113
      Következtetés
113
   Az egyedüllét képessége
114-119
      Három- és két-test kapcsolatok
114
      Tényleges egyedüllét
115
      Paradoxon
115
      Szeretkezés után
115
      Ősjelenet
116
      Jó belső tárgy
116
      Egyedüllét egy éretlen állapotban
116-117
      'Én egyedül vagyok'
117
      'Én-kapcsoltság'
117-118
      Csúcspont az én-kapcsoltság során
118-119
      Összefoglalás
119
   Én-integráció a gyermeki fejlődés során
120-125
      Összefoglalás
125
   Gondoskodás a gyermekről egészségben és válságban
126-132
      Összefoglalás
132
   A függőségtől a függetlenség felé az egyéni fejlődés során
133-140
      Szocializáció
133
      Az utazás
133-134
      Három kategória
134-140
         Abszolút függőség
134-136
         Relatív függőség
136-139
         Függetlenség felé
139-140
   Serdülőkori folyamat és a személyes konfrontáció szükségessége
141-146
      Az éretlenség természete
144
      A serdülőkor lehetőségei
144-145
      Konstrkució, helyreállítás, jóvátétel
145
      Idealizmus
145-146
      Összefoglalás
146
IV. fejezet: Az antiszociális hajlam eredete és természete
147-186
   Bevezető (Péley Bernadette)
148-151
   Az agresszió (Tanároknak)
152-158
   A fiatalkori bűnözés néhány pszichológiai aspektusa (A bíráknak címezve)
159-164
   Az antiszociális hajlam
165-173
      Az antiszociális hajlam természete
167-168
      Megjegyzés
168-169
      Lopás
169
      Az antiszociális hajlam első jegyei
169-171
      Az eredeti veszteség
171-172
      Kezelés
172-173
   Agresszió, bűntudat és reparáció
174-180
      Első eset
176-177
      Második eset
177-178
      Harmadik eset
178
      Negyedik eset
178-180
   A bűntudatérzés hiánya
181-186
V. fejezet: Az örökbefogadásról
187-214
   Bevezető (Péley Bernadette)
188-190
   Két örökbe fogadott gyermek
191-200
      Peter
194-196
      Margaret
196-199
      Elméleti összegzés
199-200
   Az örökbefogadás buktatói
201-205
      A 4 éves William
203-205
      Megjegyzés
205
   Örökbe fogadott gyerekek a serdülőkorban
206-214
      A közönség kérdései
211-214
VI. fejezet: Winnicott gondolatai a mai pszichológiában
215-272
   Bevezető (Péley Bernadette)
216-221
   Anni Bergman: Az anyaöltől a külvilágig: a tér használata a szeparációs-individuációs fázisban
222-236
      Közelség és távolság
224-226
      Az anya és a gyermek közötti tér
226-228
      A külső tér
228-230
      Elszakadás és újraközlekedés
230-232
      A térhasználat mint terápiás kommunikáció
232-234
      Néhány gondolat a saját tér jelentőségéről
234
      Összegzés
234-235
      Hivatkozások
235-236
   Thomas H. Ogden: A potenciális tér
237-253
      Bevezetés
237
      A winnicotti nyelv
237-238
      A játék jelensége
238-239
      A potenciális tér és a dialektikus folyamat
239-242
      A potenciális tér pszichopatológiája
242-247
         A fantáziába burkolt valóság
243-245
         A fantáziától megvédő realitás
245-246
         A dialektikus folyamat két pólusának - a realitás és a fantázia pólusának - disszociációja
246
         A realitás és a fantázia eleve kizárása
247
      A szimbólum, a szimbolizált és a szubjektivitás
247-249
      Az empátia és a projektív identifikáció
249-251
      Összefoglalás
251
      Hivatkozások
251-253
   Peter Fonagy: Winnicott hamis szelf fogalmának újragondolása
254-272
      A szelf-fejlődés winnicotti modellje
254-256
      Winnicott modellje a hamis szelf fejlődéséről
256-271
         Reflektív funkció
258-261
         Miss R
261-267
         Megvitatás
267-271
      Hivatkozások
271-272
Irodalom
273-276
   Az előszó és a bevezetők hivatkozásai
273-274
   Hivatkozások Winnicott szövegeiben
275-276
A kötetben szereplő tanulmányok forrásai
277-278
Hátsó borító