Az európai családjog kézikönyve
Szerző: Wopera ZsuzsaCím: Az európai családjog kézikönyve
Alcím: Házassággal, szülői felelősséggel és tartással kapcsolatos ügyek szabályozása az európai uniós jogban és hágai egyezményekben
Megjelenési adatok: HVG-ORAC, Budapest, 2012. | ISBN: 978-963-258-160-6
Alegría Bonis szerint a „családjog új fejezetet nyitott az európai integráció történetében. Ezen a területen rövid idő alatt napvilágot látott uniós jogalkotási aktusok megváltoztatták a családok nemzetközi magánjogi szabályozásának átfogó képét Európában. Az uniós polgárok családjoggal kapcsolatos érdekei egyértelműen tükröződnek abban, hogy az emberek többsége elvárja az Uniótól, hogy szerepet vállaljon a tagállamok közötti családjogi szabályozás megkönnyítésében.”'
Egy 2006-os Eurobarometer-felmérés szerint az uniós polgárok 60%-a várja el ezt azt Uniótól a házassági felbontására vonatkozó jog tekintetében, a gyermekek feletti szülői felügyeleti joggal kapcsolatos jogalkotás tekintetében ez az elvárás 67%-os. A fiatal generáció (15-24 év) uniós jogalkotással kapcsolatos elvárásai a családjog terén még ennél is magasabb értékeket mutatnak.A határon átnyúló családjogi ügyek tekintetében a legmegbízhatóbb adataink a házassági ügyekről vannak, ezek körében több kutatás, hatástanulmány is készült az utóbbi években. Az Európai Unióban közel 122 millió házasságot tartanak nyilván, ebből 16 millió tekinthető nemzetközinek. Nemzetközi párokról akkor be-
szélünk, ha a házaspárok állampolgársága eltérő, vagy különböző tagállamokban rendelkeznek szokásos tartózkodási hellyel, ill. olyan tagállamban élnek, melynek nem állampolgárai. 2007-ben, a 27-ek Európai Uniójában a házasságkötések száma 2,2 millió volt, a bontóperek száma meghaladta az 1 milliót. Igaz az Eurostat megállapítása, mely szerint kb. minden második házasságra jut egy bontóper. Ehhez hasonlóan az ugyanebben az évben bejegyzett 211 000 élettársi
kapcsolat közül 41 000 volt a nemzetközi pár.A határokon átnyúló szülői felelősséggel kapcsolatos ügyekről nincsenek ilyen pontos adataink, ennek az az egyik oka, hogy az ilyen ügyek gyakran a házassági per járulékos kérdéseként merülnek fel, mint gyermekelhelyezés, kapcsolattartás - így nincs erre vonatkozó külön statisztika-, máskor jogellenes gyermekelvitel, -visszatartás problematikájaként.2003-ban az Európai Unió akkori 15 tagállamában összesen több mint
1500 jogellenes gyermekelviteli ügyet regisztráltak. A családjogi ügyek további jelentős szegmensét kitevő családi, rokoni kapcsolatból, vagy házasságból eredő határokon átnyúló tartási ügyek számáról sincsenek pontos statisztikáink, de azt tudjuk, hogy jelenleg millió uniós polgár él állampolgárságától eltérő államban. A házasságot felbontó vagy különválást kimondó ítéletek 80%-a kötelez tartásra, melyek teljesítésének 50%-ával adódnak problémák.7 Ha elfogadjuk, hogy évente kb. 160 000 ún. nemzetközi bontóper van az Unióban, akkor évente kb. 130 000 ügyben állapítanak meg tartási kötelezettséget, melyek felének a behajtása lehet problémás. Úgy vélem, a fenti adatok magukért beszélnek: évente sok ezer uniós
polgárt érintenek közvetlenül a határokon átnyúló családjogi ügyek, amelyek jellegüknél fogva sokkal közvetlenebbül és érzékenyebben hatnak a felekre, mint pl. gazdasági ügyeik. A különváló párok növekvő száma az Európai Unióban a növekvő mobilitással párosulva elkerülhetetlenül egyre több, határokon átnyúló jogvitához vezet, mind a házassággal kapcsolatos eljárások és gyermekelhelyezés, mind a tartási igények tekintetében.
Kategóriák: Jogtudomány
Tárgyszavak: Európai Unió, Családjog, Házasság, Jogesetek, Szülői felelősség, Tartás, Hágai Nemzetközi Magánjogi Konferencia, Élettársi kapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Európai Unió, Családjog, Házasság, Jogesetek, Szülői felelősség, Tartás, Hágai Nemzetközi Magánjogi Konferencia, Élettársi kapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-13
Előszó
15-18
Rövidítések jegyzéke
19-21
I. fejezet Határokon átnyúló családjogi jogviták, az európai családjog fogalma
23-36
1. Az európai családjog fogalmának meghatározása
23-24
2. Az uniós jog hatálya alá tartozó családjogi jogviták
24-26
3. Családjogi tárgyú hágai egyezmények
26-27
4. Az uniós jogalkotás jogalapja
27-18
5. A "Lugano-vélemény"hatása az Unió családjogi tárgyú jogalkotására
29-31
6. A kapcsolt keresetekre alkalmazandó uniós szabályok
31-36
6.1 Házassági keresethez kapcsolt tartási igény
32-35
6.2 Házassági keresethez kapcsolt vagyonjogi kereset
35-36
II. fejezet A házassággal és szülői felelősséggel kapcsolatos jogviták kezdeti szabályozása az Európai Unióban
37-44
1. A Brüsszel II. egyezmény története és szabályozási koncepciója
37-42
1.1 A házassági perek joghatósági szabályai
38-40
1.2 A szülői felelősséggel kapcsolatos eljárások joghatósági szabályai
40-42
2. A Tanács 1347/2000/EK rendelete a házassági ügyekben és a házastársaknak a közös gyermekekkel kapcsolatos szülői felelősségre vonatkozó eljárásokban a joghatóságról, valamint a határozatok elismeréséről és végrehajtásáról
42-44
III. fejezet A házassági és a szülői felelősséggel kapcsolatos ügyek hatályos uniós szabályozása: az új Brüsszel II. rendelet
45-192
1. A Rendelet célja, alkalmazási területei
45-60
1.1 A Rendelet tárgyi hatálya
45-46
1.2 A Rendelet személyi hatálya; a több államra kiterjedő vonatkozás kritériuma
46-48
1.3 A polgári ügy értelmezése a Rendelet alkalmazásában
48-50
1.4 A Rendelet tárgyi hatálya alá nem tartozó ügyek
50-51
1.5 A Rendelet hatálya alá tartozó házassági ügyek[1. cikk (1) bekezdés a) pont]
51-56
1.5.1 A házasság fogalma
52-54
1.5.2 A tagállamok bontójogi rendszerei
54-56
1.6 A Rendelet hatálya alá tartozó szülői felelősséggel kapcsolatos ügyek [1. cikk (1) bekezdés b) pont]
56-60
2. A házassági perek joghatósági szabályai(3.cikk)
60-77
2.1 A szokásos tartózkodási hely kapcsolóelve
62-65
2.2 Az állampolgárság mint kapcsolóelv és annak értelmezése a házastársak kettős állampolgársága esetén
65-73
2.2.1 A Hadadi ügy jelentősége a házassági ügyek uniós értelmezése körében
72-73
2.3 A házasság felbontására alkalmazandó jog hiánya által felvetett problémák
73-74
2.4 Viszontkereset és a különválás házasságfelbontássá történő változatatása(4. és 5. cikkek)
74-75
2.5 A joghatósági szabályok kizárólagos jellege (6. cikk)
75
2.6 Fennmaradó joghatóság (7.cikk)
75-77
3. Joghatóság a szülői felelősséggel kapcsolatos ügyekben
77-114
3.1 Általános joghatóság (8.cikk)
78-86
3.1.1 A gyermek szokásos tartózkodási helyének értelmezése
78-83
3.1.2 A gyermek életkorának jelentősége a szokásos tartózkodási hely meghatározásánál
83-86
3.2 Kivételek az általános joghatóság alól: különös joghatósági szabályok
86-89
3.2.1 A gyermek korábbi szokásos tartózkodási helye szerinti joghatóság fennmaradása
86-89
3.3 Megállapodás a joghatóságról (12.cikk)
89-92
3.3.1 A házassági per bírósága joghatóságának kiterjesztése a szülői felelősséggel kapcsolatos ügyre
90-91
3.3.2 Olyan tagállami bíróság joghatóságának kikötése, melyhez a gyermeket szoros kapcsolat fűzi
91-92
3.4 A gyermek jelenlétén alapuló joghatóság (13.cikk)
92-93
3.5 Fennmaradó joghatóság (14.cikk)
93-94
3.6 Áttétel az ügy tárgyalására alkalmasabb bírósághoz (15.cikk)
94-97
3.7 Joghatóság a gyermek jogellenes elvitele, visszatartása esetében (10-11.cikkek)
97-114
3.7.1 A jogellenes elvitel, visszatartás értelmezése
98-100
3.7.2 A joghatóság megtartása a gyermek jogellenes elvitele, visszatartása esetén (10.cikk)
100-105
3.7.3 A gyermek visszavitelére vonatkozó eljárás (11.cikk)
105-112
3.7.3.2 A gyermek visszavitele megtagadásának lehetősége a Hágai Egyezmény alapján és a Rendelet szabályai
110-112
3.7.4 Jogellenes gyermekelvitellel kapcsolatos magyar eljárási szabályok
113-116
A) Jogellenesen Magyarországra hozott gyermek visszavitele iránti eljárás
113-115
B) A gyermek jogellenes külföldre vitele
115-116
4. A joghatóság és az alkalmazhatóság vizsgálata
116-119
4.1 A Rendelet 17.cikkével kapcsolatos magyar jogszabályi rendelkezések
118-119
5. Párhuzamos eljárások - perfüggőség
119-124
5.1 A Purrucker ügy a perfüggőség értelmezése szemszögéből
122-124
6. Ideiglenes védelmi (biztonsági) intézkedések(20.cikk)
125-143
6.1 A szabályozás sajátossága
125
6.2 A 20.cikk értelmezése az európai bírósági joggyakorlatban
125-141
6.2.1 A 20. cikk szerinti ideiglenes intézkedés elrendelésének feltételei
126-129
6.2.2 A felügyeleti jogra vonatkozó ideiglenes intézkedés
129-131
6.2.3 A szülői döntési joggal kapcsolatos ideiglenes intézkedés
131-132
6.2.4 A Rendelet 20. cikkének hatálya alá tartozó ideiglenes és védelmi intézkedések
132-136
6.2.5 Az ideiglenes és védelmi intézkedések elrendelésére vonatkozó joghatóság kérdései
136-137
6.2.6 Az ideiglenes és védelmi intézkedések területi hatálya
137-139
6.2.7 Az ideiglenes és védelmi intézkedések végrehajthatósága
139-141
6.3 A Hágai Gyermekvédelmi Egyezmény és a Rendelet alapján elrendelt ideiglenes intézkedés elhatározása
142-143
7. A határozatok elismerése
143-163
7.1 Az elismerés tárgyai
143-145
7.2 Az elismerésről általában
145-150
7.2.1 Magyar vonatkozások
147-148
7.2.2 A házassági ügyben hozott határozat anyakönyvezése; magyar szabályozás
148-150
7.3 A házassági ügyekben hozott határozatok elismerését kizáró okok
150-157
7.4 A szülői felelősség tárgyában hozott határozatok elismerését kizáró okok
158-161
7.5 Joghatóság és a határozat felülvizsgálatának tilalma
162-163
8. A határozatok végrehajthatóvá nyilvánítása; magyar jogszabályi rendelkezések
163-176
8.1. Központi hatóságok Magyarországon
167-169
8.2. Szülői felelősséggel kapcsolatos határozat végrehajthatóvá nyilvánítása a Vht. alapján
169-176
8.2.1 Jogellenes gyermekelvitel és a szülői felelősség tárgyában hozott határozatok párhuzamos végrahjatásának egymársa hatása
170-176
9. Különös végrehajtási szabályok
176-188
9.1 Láthatási jog tárgyában hozott határozat
176-178
9.1.1 Magyar jogszabályi rendelkezések
179
9.2 A gyermek visszavitelét elrendelő határozat
180-
9.2.1 A speciális szabályozás tárgyi hatálya
180-181
9.2.2 A 42. cikk
181-188
9.2.2.1 A Zarraga ügy tényállásának összefoglalása
182-184
9.2.2.2 A 42.cikk rendelkezéseinek helyes értelmezése
184
9.2.2.3 Az eredeti eljárás helye szerinti bíróságok és végrehajtás helye szerinti bíróságok joghatóságának elhatárolása a 42.cikk fényében
185-186
9.2.2.4 A 42. cikkel kapcsolatos végkövetkeztetések
186-187
9.2.3 A gyermek visszaviteléről döntő határozat eljárási önnállósága
187-188
9.2.4 A 42.cikk szerinti igazolás kiállítása és érvényesítése a magyar jogban
188
10. Költségek, költségkedvezmények és a magyar jogszabályi rendelkezések
188-189
11. Más megállapodásokhoz, nemzetközi szerződésekhez való viszony
189-192
IV. fejezet A házasság felbontására és különválásra alkalmazandó jog: az 1259/2010/EU rendelet (Róma III.)
193-217
1. Előzmények
193
2. A szabályozás hiányosságai a házassági ügyek körében
194-195
3. A Róma III. rendeletjavaslat zsákutcája és a megerősített együttműködése sikere
195-199
3.1 A megerősített együttműködéstől való elzárkózás tagállami indokai
197-199
4. A Rendelet jogalapja, tárgyi, személyi és területi hatálya, kapcsolata az új Brüsszel II. rendelettel
199-202
4.1 Tárgyi hatály
200-201
4.1.1 A tárgyi hatály alól kivett ügyek
201
4.2 A Rendelet személyi hatálya
201
4.3 Kapcsolat az új Brüsszel II. rendelettel, területi hatály
202
5. A Rendelet egyetemes (általános) alkalmazása
202-203
6. Az alkalmazandó jog felek általi megválasztása
203-207
6.1 Magyar szabályozás
207
7. A jogválasztásról szóló megállapodás anyagi és alaki érvényessége
207-208
8. A jogválasztás hiányában alkalmazandó jog
208-209
9. A különválás házasságfelbontássá történő változatása
210
10. A lex fori mint "szükségképpen" alkalmazandó jog
210-211
11. A közrendi záradék
211-213
12. A nemzeti jogok eltérésére történő hivatkozás
213-215
13. A több jogrendszerrel rendelkező államokban az alkalmazandó jog meghatározása
215-216
13.1 Területi kollízió
216
13.2 Személyi kollízió
216
13.3 Belső kollízió
216
14. A Róma III. rendelettel kapcsolatos problémák megoldásának lehetőségei
217
V. fejezet A házasság és a bejegyzett élettársi közösség vagyonjogi következményeit rendező uniós rendeletjavaslatok
218-238
1. Házassági vagyonjogi rendszerek az Unió tagállamaiban
219-221
2. Zöld köny a házassági vagyonjogi rendszerek közelítéséről
221-222
3. A két rendeletjavaslat [COM (2011) 126. és 127.]
222-223
4. Rendeletjavaslat a házassági vagyonjogi rendszerekkel kapcsolatos ügyekben a joghatóságról, az alkalmazandó jogról, valamint a határozatok elismeréséről és végrahajtásáról [COM(2011)126.]
223-230
4.1 A Javaslat jogalapja és célja
223-224
4.2 A Javaslat tárgyi és területi hatálya (1.cikk)
224-225
4.3 A vagyonjogi igények járulékos jellegéből adódó joghatósági szabályok
225
4.4 Joghatósági megállapodás hiányában alkalmazandó szabályok
226-227
4.5 Az alkalmazandó jog
227-229
4.6 Elismerés, vágrehajthatóság és végrehajtás
229
4.7 Harmadik személyekkel szembeni joghatások
229-230
5. Rendeletjavaslat a bejegyzett élettársi közösségek vagyonjogi hatásaival kapcsolatos ügyekben a joghatóságról, az alkalmazandó jogról, valamint a határozatok elismeréséről és végrehajtásáról[COM(2011)127.]
230-235
5.1 A Javaslat tárgyi hatálya, a bejegyzett élettársi kapcsolat fogalma
231-232
5.2 Joghatóság
232-233
5.3 Az alkalmazandó jog
234
5.4 Elismerés, végrehajthatóság és végrehajtás
235
6. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) véleménye a javaslatokról
235-
6.1 Vélemény a házassági vagyonjogi rendszerekkel kapcsolatban javasolt szabályozásról
236-238
6.2 Az EGSZB véleménye a bejegyzett élettársi közösségben élők vagyonjogi rendszerei esetében javasolt szabályozásról
238
VI. fejezet A Hágai Nemzetközi Magánjogi Konferencia családjogi tárgyú egyezményeinek kapcsolat az uniós joggal
239-268
1. Előzmények; az uniós jog és az egyezmények kapcsolata
239-242
2. Az új Brüsszel II. rendelet alkalmazása szempontjából legfontosabb hágai egyezmények
242-246
2.1 Az új Brüsszel II. rendelet viszonya egyes hágai egyezményekhez
245-246
2.1.1 Az új Brüsszel II. rendelet és a HGYVE viszonya
246
3. Az 1996. évi Hágai Gyermekvédelmi Egyezmény
247-
3.1 Az Egyezmény tárgyi hatálya
247-249
3.2 Az Egyezmény személyi hatálya
249-250
3.3 Az Egyezmény joghatósági rendszere
250-254
3.3.1 Joghatóság ideiglenes intézkedés elrendelésére (11. és 1.2 cikkek)
252-254
3.4 Az alkalmazandó jog
254260-
3.4.1 Az alkalmazandó jog főszabálya
254-256
3.4.2 Az alkalmazandó jog a szülői felelősség keletkezésével és megszűntetésével kapcsolatban
256-
3.4.3 A szülői felelősség gyakorlására alkalmazandó jog
258
3.4.4 Az alkalmazandó jog speciális szabályai
259-260
3.5 Elismerés és az elismerés megtagadása az Egyezmény alapján
260-266
3.5.1 Elismerés megtagadása iránti előzetes kereset
264-265
3.5.2 Kötött elemek az intézkedés végrehajtása során
265-266
3.6 Végrehajtóvá nyilvánítás
266-267
3.7 A Szerződő Államok közötti együttműködés
267
4. Az Egyezmény magyar alkalmazásával kapcsolatos szabályozás, hatóságok
267-268
VII. fejezet Tartási ügyek uniós szabályozása
269-315
1. A tartási ügyek uniós szabályozásának története
269-271
2. A tartási kötelezettségekre alkalmazandó jog története
271-272
3. A Rendelet tárgyi hatálya
273-274
4. A Rendelet személyi hatálya
274
5. A Rendelet területi hatálya
274-276
5.1 Az Egyesült Királyság különös helyzete
275
5.2 Dánia helyzete
275-276
6. A Rendelet időbeli hatálya
276-277
7. A Rendelet joghatósági szabályai
278-285
7.1 Általános rendelkezések
278-282
7.2 Megállapodás a joghatóságról
282-283
7.3 Szubszidiárius joghatóság
283-284
7.4 Szükségképpeni fórum
284-285
8. A tartási ügyekre alkalmazandó jog
285-289
8.1 Általános (egyetemes) alkalmazás
286
8.2 Az alkalmazandó jogra irányadó általános szabály és a felek általi jogválasztás
286-287
8.3 Az alkalmazandó jog különös szabályai
287-288
8.4 Az alkalmazandó jog tárgyi hatálya
289
9. A határozatok elismerése, végrehajthatósága és végrehajtása
289-293
9.1 Az 1.szakasz hatálya alá tartozó határozatok végrehajtása
290
9.2 Az 2. szakasz hatálya alá tartozó határozatok végrehajtás
291
9.3 Közös rendelkezések
291-292
9.4 Ideiglenes és biztosítási intézkedések
292-293
10. A Rendelet költségmentességi rendszere
293-296
10.1 A költségmentesség fogalma, terjedelme
293-294
10.2 Teljes költségmentesség biztosítása a Rendelet alapján
294-295
11. Központi hatóságok; a tagállamok elérhetőséggel kapcsolatos információi
295-296
12. A határon átnyúló tartási ügyekkel kapcsolatos magyar jogszabályi rendelkezések
297-
12.1 A magyar központi hatóság
297-298
12.2 Külföldre irányuló kérelmek intézése
298-301
12.2.1 A bíróság hatásköre a kérelemmel kapcsolatban
299-300
12.2.2 A központi hatóság eljárása
301
12.3 A külföldről érkező kérelmek intézése
302-305
12.3.1 A kérelem teljesítésének előkészítése
302
12.3.2 Tartásdíj megállapítása, megváltozatatása iránti kérelem teljesítése peren kívüli eljárásban
303
12.3.3 Tartásdíj megállapítása, megváltozatatása iránti kérelem teljesítése peres eljárásban
303-304
12.3.4 A különleges intézkedés megtétele iránti megkereséssel kapcsolatos teendők
304-305
12.4 A gyámhivatal Rendelet teljesítésével kapcsolatos feladatai
305-307
12.5 A jogi segítségnyújtás szervezetének a Rendelet teljesítésével kapcsolatos feladatai
307-308
12.6 A végrehajtás szervezetének Rendelettel kapcsolatos hatásköre
308-312
12.6.1 Végrehajtó okiratok a Rendelettel összefüggésben
308-309
12.6.2 Kézbesítési megbízott hiánya
309
12.6.3 Az exequatureljárás hatálya alá tartozó határozatok végrehajtása
309-310
12.6.4 A tartásra kötelezett adatainak beszerzése
310-311
12.6.5 Biztosítási intézkedések végrehajtása
311
12.6.6 Költségkedvezmények a határon átnyúló tartási ügyekben
312
13. A Rendelet kapcsolata a hatályos nemzetközi egyezményekkel
312-314
14. A gyermektartásdíj és a családi tartásdíjak egyéb formáinak nemzetközi behajtásáról szóló 2007.november 23-i Hágai Egyezmény jelentősége a tartási ügyek terén
314-315
Konklúziók
316-317
Függelék
318-327
Felhasznált irodalom
328-334
Tárgymutató
335-341
Hátsó borító