Önéletrajzi töredék, talált szöveg corvina logo

Szerző: Z. Varga Zoltán
Cím: Önéletrajzi töredék, talált szöveg
Sorozatcím: Opus : irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat ; 14. | Sorozat szerkesztő: Kálmán C. György
Megjelenési adatok: Balassi, Budapest, 2014. | ISSN: 0133-6762 | ISBN: 978-963-506-922-4

coverimage Mi az önéletrajzi töredék? - tehetnénk fel a könyvem legfontosabb műfaji kategóriájára vonatkozó kérdést. Mi nem önéletrajzi töredék? - hangozhatna a válasz, amely különböző okokból ugyan, de egyszerre lehetne a laikus olvasóé és a modern elméleteken edződött irodalomtudósé. A laikus olvasóé, hiszen szerző és műve szoros, sőt elválaszthatatlan kapcsolatának évszázados, talán évezredes hitét semmi sem látszik megingatni a szélesebb olvasóközönség körében: ma is spontán és természetes reakció utánajárni az életrajznak, ha ismeretlen írótól olvasunk könyvet; ma is természetes és spontán módon alakítjuk ki magunkban koherens pályaképét, gondolat- és ízlésvilágát, szellemi portréját, ha már több könyvét is olvastuk. A nagyközönség számára természetes az önéletrajzi olvasás, keresi a kapcsolatot a szerző (élete) és az olvasott szöveg közt. Nem csupán akkor, ha dokumentatív műfajokat, vagyis önéletírásokat, naplókat, emlékiratokat olvas, hanem akkor is, amikor regényeket, verseket, esszéket stb., egyszóval szépirodalmat. Az irodalomtudós persze távolságot tart az efféle pánautobiografikus olvasásmódtól, viszont olyannyira megingott a hite a tiszta műfaji vagy akár beszédmódbeli osztályok létében, hogy aligha meri kijelenteni: léteznek mindenféle önéletrajzi vonatkozástól, élménytől, tervtől mentes művek. Jól tükrözi ezt az álláspontot a közelmúlt egyik legnagyobb tekintélynek örvendő irodalomtudósa, Paul de Mán állítása: „az autobiográfia [tehát] nem műfaj vagy mód, hanem a megértés vagy az olvasás alakzata, amely bizonyos fokig minden szövegben megjelenhet”, ám „amikor azt állítjuk, hogy minden szöveg önéletrajzi, egyazon oknál fogva egyúttal azt is ki kell jelentenünk, hogy egy sem (lehet) az”.1 Az olvasás, az értelmezés szerepének hangsúlyozása az önéletrajziság megítélésében örvendetes, ugyanakkor a dekonstrukción és a posztstrukturalizmuson iskolázott értelmezők mintha csupán de Mán kijelentésének második felét vették volna komolyan. A hetvenes (itthon kilencvenes) évek elejétől fogva ugyanis sorra születtek olyan műértelmezések, sőt irodalomtörténeti munkák, melyek a szövegek (ön)életrajzi értelmezését egészében véve illuzórikusnak minősítették, az életesemények és jellemvonások, illetve szöveghelyek összepasszításának karikaturisztikusan leegyszerűsített pozitivista képével azonosították. Pedig az életrajzi és az önéletrajzi értelmezés különbsége már az elnevezésben is benne rejlik: míg az önéletrajzi értelmezés abból indul ki, hogy a szerző egy vagy több, sőt akár az összes művében szándékosan, műfaji mintákkal és textuális stratégiákkal kísérletezve próbálta jól-rosszul, sikerrel-sikertelenül megalkotni szövegbeli képét, addig az életrajzi értelmezés függetleníti magát az intencionalitás meglététől, s a szöveg és az életrajz közti kapcsolatot természetesnek, magától értetődőnek és kikerülhetetlennek veszi, következtetéseit pedig általános-lélektani és történelmi-társadalmi elvekre alapozza.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Címlap
Impreszum
Tartalom
[5]-6
Előszó
[7]-12
Önéletrajzi töredék, talált szöveg, illetéktelen olvasó
13-45
   Önéletrajzi töredék, talált szöveg
14-15
   A töredékes írás és az önéletrajzi írásmód hagyománya mint a műalkotás autonómiájának bírálata
15-18
   Talált szöveg, talált tárgy
18-21
   Genetikus kritika, előszöveg, a szöveg mint módszertani mező
21-26
   Textológiai és poétikai megfontolások
26-28
   A jóváhagyás nélküli közlés és következményei: a szerző eltűnése, a mű széttöredezése
28-29
   Korlátozott szerző, nyitott mű
29-31
   A töredék értelmezésének módszertani nehézségei
32-33
   Illetéktelen olvasó, töredékes írás, nyitott mű
34-37
   A talált szövegek olvasásának etikai problémái
37-39
   Ready-made, konceptuális műalkotás
39-43
   Az írás drámája
43-45
Az írói véna: Csáth Géza 1912-1913-as naplójegyzeteiről
46-76
   A Csáth-kultusz
46-49
   A Naplók és a Csáth-kultusz
50-53
   „A naplóíró Csáth Géza”: napló és memoár között
54-60
   A Napló publikációjának problémái
60-62
   Az írás színterei
63-66
   Az 1912-1913-as Napló időszerkezete, narratív felépítése
67-69
   Numerisztikus világkép
69-73
   Utóhang: az életoptimum írásmódjának megváltozása 1913 után a Naplóban
73-76
„ Nem is volt a te emléked soha, csak a nevedé egy ideig ” - Füst Milán Naplójáról
77-113
   A Napló egzisztenciális küldetése
80-82
   A Napló gondolati, bölcseleti küldetése
82-85
   A Napló mint thanatológia: síremléképítés és írás
85-88
   Az Én emlékművei: a „jegyzési kényszer rögtönösségi mozzanata”
88-93
   A létezés műfajától a művészet szabályaiig
93-100
   A bizalmasság elviselhetetlensége
100-102
   Önismeret, önnevelés, önmegismertetés
102-108
   A kimondás hatalma
108-112
   A Napló modernsége
112-113
József Attila önelemző prózája - szabad asszociációk, önműködő írás és verbális agresszió a Szabad-ötletek jegyzékében
114-144
   A Szabad-ötletek jegyzéke mint paradigmaváltó mű?
114-117
   A Szabad-ötletek jegyzéke mint műalkotás
118-121
   Műfaji minták
122-123
   Önértelmező próza és pszichoanalízis
123-126
   A Szabad-ötletek jegyzéke és a terápiás írás kudarca: a másik, a dialógus és az identitás hiánya
127-130
   Önműködő írás és szabad asszociációs technika
130-133
   Jelentés és önkényesség: nyelvelmélet a költészetben és a Szabad-ötletekben
134-137
   Gáncsolás, verbális agresszió, trágárság, átok
137-143
   Összegzés
143-144
Önéletírás és újraírás - Történelmi események reprezentációja Márai Sándor 1943-1944 és 1945-1946-os naplóiban és a Föld, Föld! -ben
145-171
   A naplóírás mint egzisztenciális tér: Márai és Gide naplói
150-154
   A Napló kiinduló programja
154-157
   A Történelem a Naplóban
157-168
   A történelmi események újraírása: Föld, föld!
168-171
Önéletrajzi tér és talát szöveg: Babits Mihály beszélgetőfüzetei
172-195
Az írások eredeti megjelenési helye
197-[198]
Névmutató
199-201
Kolofon
Hátsó borító