Az orosz irodalom története a kezdetektől 1940-ig
Szerkesztő: Zöldhelyi ZsuzsaTovábbi szerzők: Dukkon Ágnes; Hetényi Zsuzsa; Szilárd Léna; Tétényi Mária; Zöldhelyi Zsuzsa
Cím: Az orosz irodalom története a kezdetektől 1940-ig
Alcím: [Felsőoktatási tankönyv]
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997. | ISBN: 963-18-8392-2
Magyarországon az orosz irodalom a 19. század második felétől egyre ismertebbé vált, számos fordítás, cikk látott napvilágot, s 1897-ben megjelent az első összefoglaló mű: Podhraszky Lajos Bevezetés az orosz irodalom X-XVII. századi történetébe c. könyve. Ezt több mint negyedszázad múlva, 1924-ben követte Bonkáló Sándor kétkötetes munkája, Az
orosz irodalom története. Az 1944-gyel záródó időszakban több kortárs orosz író maradt ismeretlen a magyar olvasó előtt; 1945 után viszont a számos értékes kiadvány mellett sok olyan regény, elbeszélés, verseskötet is jelent meg, amelyeknek kiválasztása sokszor nem művészi értékek, hanem ideológiai szempontok alapján történt. Bonkáló Sándor említett müve óta könyvünk az első olyan magyar nyelvű összefoglalás, amely megkísérli az orosz irodalom történetének rövid áttekintését a kezdetektől 1940-ig. Az egyes korszakokkal már több magyar irodalomtörténész foglalkozott (csak
kiragadott példaként említem meg Iglói Endre, Török Endre, Bakcsi György értékes munkáit, lásd Válogatott bibliográfia). Szerzőik könnyebb helyzetben voltak, mint mi, mert nem kellett ilyen hatalmas anyagot viszonylag kis terjedelmű könyvben bemutatniuk. Mi viszont kénytelenek voltunk eltekinteni az egyes művek részletes elemzésétől, s arra szorítkoztunk, hogy az orosz irodalom főbb korszakairól, irányzatairól, a legjelesebb írók tevékenységéről megbízható, jól áttekinthető képet adjunk. Kötetünket nem csak orosz szakos egyetemi hallgatóknak szánjuk: az orosz irodalomról a világirodalom keretében
magyar nyelven tartott előadások népszerűsége azt sejteti, hogy tárgyunk iránt érdeklődésre számíthatunk a különböző szakos bölcsészhallgatók s remélhetőleg a középiskolai tanárok, diákok, valamint a művelődni vágyó olvasóközönség szélesebb körében is. A bemutatott 20. századi írók egy részét (pl. Vaginovot, Erdmant, Harmszot, Platonovot) a magyar olvasó egyáltalán nem vagy csak alig ismeri. De az elmúlt évek, sőt évtizedek változásai, kutatásai nyomán több klasszikus író életművéről is élénk vita bontakozott ki, új szempontok kerültek előtérbe, esetleg sokáig tabunak számító kérdések merültek fel. Terjedelmi okok miatt e vitákra nem térhetünk ki részletesen, de elemzéseinkben igyekeztünk a fontosabb új megállapításokat figyelembe venni. A könyvben felsorakoztatott írói portrék hat szerzőjének szemlélete, stílusa termé-
szetesen sokban eltér egymástól, s a kötet szerkesztője egyáltalán nem tekintette céljának, hogy eltüntesse a köztük megfigyelhető különbségeket, hiszen nincsen egyetlen „üdvözítő” módszer, az irodalmi müvek vizsgálata különböző szempontok alapján történhet és hozhat értékes eredményeket. Szívesen foglalkoztunk volna rendszeresebben az orosz irodalom magyarországi fogadtatásával, a fontosabb fordítások jellegzetességeivel, de terjedelmi okokból erre sem
volt lehetőségünk.
Kategóriák: Irodalomtudomány
Tárgyszavak: Irodalomtörténet, Orosz irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Irodalomtörténet, Orosz irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright / Impresszum
Tartalomjegyzék
5-8
A szerkesztő előszava
9-10
Dukkon Ágnes: Szláv mitológia
11-17
Fény és sötétség
12
Vlagyimir fejedelem szláv pantheonja
13-15
Egyéb mitológiai alakok
15-17
Dukkon Ágnes: Folklór
18-25
Ferincz István: Az Óorosz irodalom
26-47
Az óorosz irodalom rövid jellemzése
26-27
Az óorosz irodalom korszakai
28-47
A Kijevi Oroszország irodalma (11—13. sz. eleje)
28-31
A feudális széttagoltság és a tatárdúlás korának irodalma (13. sz-14. sz. közepe)
32-34
A moszkvai fejedelemség megerősödése és az orosz földek egyesítése korának irodalma (14. sz. második fele - 15. sz. első fele)
34-36
A központosított moszkvai állam irodalma (15. sz. második fele-16. sz.)
37-41
Az átmeneti korszak irodalma (17. sz.)
41-47
Tétényi Mária: A 18. század irodalma
48-70
Társadalmi és irodalmi fordulat a 18. század első felében
48-50
Feofan Prokopovics
49-50
Az orosz klasszicizmus kialakulása
50-55
Kantyemir
50-51
Tregyiakovszkij
51
Lomonoszov
51-53
Szumarokov
53-55
Publicisztika és irodalom az 1760-as években
55-58
Heraszkov
55-57
Fonvizin
57-58
Publicisztika az 1760-80-as években
59-61
Novikov
59-61
Irodalom és publicisztika az 1785-1800-as években
61-67
A klasszicizmus utolsó képviselői
61
Gyerzsavin
62-65
Ragyiscsev
66-67
Az orosz szentimentalizmus
68-70
Muravjov
68
Karamzin
69-70
Dukkon Ágnes: A 19. század irodalma
71-191
Bevezetés
71-73
A 19. század első felének irodalma
73-81
Zsukovszkij
73-77
Batyuskov
77-78
Krilov
79-81
Romantikusok és dekabristák
81-116
Gribojedov
83-85
Csaadajev
85-86
Puskin
86-93
Baratinszkij
94-95
Odojevszkij
95-96
Tyutcsev
96-101
Kolcov
101-102
Lermontov
103-110
Gogol
110-116
A naturális iskola
116-139
Belinszkij
117-122
Herzen
122-127
Turgenyev
127-133
Goncsarov
133-139
A 19. század második felének orosz irodalma
140-191
Az orosz kritika
141-145
Költészet
145-191
Nyekraszov
147-149
A. K. Tolsztoj
150-151
Fet
151-154
Majкоv
154-155
Polonszkij
155-157
Osztrovszkij
157-159
Dosztojevszkij
159-166
Szaltikov-Scsedrin
166-169
Leszkov
169-171
Lev Tolsztoj
172-179
Csehov
179-188
Korolenko
189-190
Garsin
190-191
Szilárd Léna: Az orosz irodalom a 19-20. század fordulóján (1890-1917)
192-234
Az orosz századforduló társadalmi és kulturális élete
192-196
Az élet válsága
192-193
A gondolkodás válsága
193-194
A művészet válsága
194-196
A szimbolizmus és a vele határos jelenségek
197-198
Az irányzat története
197-198
Az orosz szimbolisták esztétikai nézetei
198-200
Költészettan
200-224
Merezskovszkij
200-201
Balmont
202
Szologub
203-205
Brjuszov
205-206
Vjacseszlav Ivanov
206-207
Belij
207-211
Blok
211-214
Annyenszkij
215-216
Remizov
216-218
Andrejev
218-220
Bunyin
221-222
Kuprin
222-224
Az akmeizmus és a hozzá közel álló jelenségek
224-225
Az irányzat története
224-225
Az akmeizmus esztétíkája és poétikája
225-233
Ahmatova
227-228
Kuzmin
228-229
Mandelstam
229-231
Hodaszevics
231
Volosin
232-233
Az orosz avantgárd első lépései: a futurizmus
233-234
Hlebnyikov
233-234
Hetényi Zsuzsa: Az orosz irodalom 1917-től 1940-ig
235-303
Csoportok és irányzatok a húszas években
235-241
Pilnyak
239-241
Forradalom és polgárháború
241-254
Solohov
243
Babel
244-247
Vszevolod Ivanov
247-248
Zamjatyin
248-251
Ehrenburg
251-254
Jeszenyin és a parasztköltők
254-267
Jeszenyin
255-257
Majakovszkij
257-261
Gorkij
261-265
Cvetajeva
265-267
A húszas évek szatirikusai
268-272
Olesa
268-269
Ilf-Petrov
269-270
Zoscsenko
271-272
Az abszurd irodalom
272-276
Vaginov
272-273
Harmsz
274-275
Erdman
275-276
Az abszurd költészet
276-281
Grin
277-278
Pausztovszkij
278
Bagrickij
278-279
Lunc
279
Kaverin
279-280
Fors
280
Csajanov
280-281
Gyermekirodalom
281-282
Ifjúsági irodalom
282-298
Alekszej Tolsztoj
283-284
Tinyanov
285
Bulgakov
285-289
Platonov
290-294
Paszternak
294-298
Az emigráció irodalma a két világháború között
298-303
Nabokov
299-303
Válogatott bibliográfia
304-319
A címek jegyzéke
320-338
Névmutató
339-[347]
Kolofon
Hátsó borító