A felnőttképzés tudománya
Szerző: Zrinszky LászlóCím: A felnőttképzés tudománya
Alcím: Bevezetés az andragógiába
Megjelenési adatok: OKKER Oktatási Iroda, Budapest, 1996. | ISBN: 963-7315-12-8
A felnőttképzés fontossága ma már nem szorul igazolásra. Annál inkább az a belátás, hogy a megfelelő minőségű képzés a képzők speciális felkészültségét kívánja meg, ami magába foglalja az elméleti tudás bizonyos körét is. Egy elterjedt hiedelem szerint elegendő jól ismerni a képzés tárgyát, hiszen a felnőttoktatóknak nem gyerekekkel van dolguk, amihez pszichológiai, pedagógiai és még sokféle tudásra van szükség, hanem érett, értelmes, tanulnivágyó emberekkel. Aki mégsem volna ilyen, azt legfeljebb megérdemelt kudarc éri A nagy többség azonban megérti a világos emberi szót, elsajátítja a bemutatott és megmagyarázott műveleteket, elolvassa az ajánlott szakkönyveket - mi kellene még? Sokan tudják, hogy mi még. Vegyünk példának egy számítógép-kezelői tanfolyamot. Az egyik képző-helyen a résztvevők többsége optimális mértékben és viszonylag rövid idő alatt elsajátítja a szükséges tudnivalókat, egy másik kurzuson arról panaszkodnak. hogy a vezető nem képes érthetően kifejezni magát, csakis "kompulerzsargonban" beszél, s ha kérdéseket tesznek fel neki, ugyanezen -a kezdők számára felfoghatatlan - nyelven magyaráz; nem jut mindenkinek gép. nincs elég gyakorlóidé; követhetetlen az előrejutás logikája; a rendelkezésre bocsátott nyomtatott segédanyag és a tanfolyam-vezető előadásai között ellentmondások vannak; az elmaradók egyéni problémáival való foglalkozások miatt sok az elfecsérelt idő, mégsem tudja mindenki tisztázni a saját problémáit stb. stb. Természetesen az ilyen tancélú "állatorvosi ló" nem létezik a valóságban (bár éppenséggel lehetséges), arra azonban jó. hogy feltűnővé legyük, milyen sokféle tudásra van még szüksége - szakmai hozzáértésén kívül - annak is. aki felnőtteket tanít valamire. És mennyi minden merül fel a tanfolyamok - hát még az iskolarendszerű képzések - előkészítése. megszervezése során! A toborzás, csoportokra bontás, az induló tudásszint. az időkeretek és helyszínek meghatározása, a teljesítménykövetelmények. ellenőrzési módszerek, a pénzügyi feltételek és gazdálkodási módok tisztázása, az oktatástechnikai infrastruktúra biztosítása stb. Mindezekben egyidejűleg kell, hogy érvényesüljenek elméleti és gyakorlati megfontolások. Immár a régi - "akadémiai" - típusú, de korántsem elavult tudásnak és az újfajta menedzserszemléletnek az egyesítéséi kívánják meg a feladatok.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Felnőttoktatás, Felnőttnevelés, Felnőttképzés, Andragógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Felnőttoktatás, Felnőttnevelés, Felnőttképzés, Andragógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Előszó
3-5
A felnőtt ember
6-28
A felnőttség mint probléma
6-28
Életkor-kritériumok
6-12
Differenciális érettségelméletek
12-17
A felnőtt életkor szakaszolása
17-23
Életkor-válságok és életdöntések
23-24
Felnőtt-szocializáció
25-28
A felnőttek tanulása
29-64
Tanulási kompetencia
29-30
Felnőttek tanulási motivációja
30-33
A tanulási képesség felnőttkori változásai
33-34
A figyelem
34-40
A tanulás csendjéről
36
A figyelem megosztásának problémája
37-38
A figyelem tanulása
38-40
A tanulást segítő és gátló érdeklődés
40-45
Érzelem és érdeklődés
42-43
Az érdeklődés fejlesztése
44-45
Felnőttek emlékezeti működése
45-54
Az ismétlés szerepe
51-52
Harc a gátlások ellen
52-54
Gondolkodás, problémamegoldás és tanulás
54-63
A problémamegoldó tanulás
57-58
A felfedezéses tanulás
58-60
A probléma felfedezése
61-62
Heurisztika
62-63
A felnőttképzés történetéből és elméleteiről
64-95
A felnőttképzés és az andragógia történetének fő állomásai
64-70
Előtörténet
64-66
Az intézményes felnőttképzés kezdetei
66-70
Századunk felnőttképzése és andragógiája: Németország példája
70-80
A Weimari Köztársaságtól Hitler hatalomra jutásáig
70-71
A totalitarizmus és az ellenállás felnőttképzése
71-73
Felnőttképzés és andragógia a kettévált és újraegyesített Németországban
73-80
Az utóbbi évtizedek további felnőttképzési irányai és tendenciái
80-89
Helsingör
80-82
Montreal
82-84
Teherán
84-86
Tokió
86-88
Párizs
88-89
Két sajátos hozzájárulás a felnőttképzés ügyéhez
90-96
A franciaországi szociokulturális animáció
90-93
Egy olaszországi kísérlet: a 150 óra
93-95
Felnőttképzés hazánkban
96-117
A kezdetektől a reformkori törekvésekig
96-97
Úttörő tervek és próbálkozások
98-102
Felnőttképzés a két világháború között
102-105
1945-1989
106-110
Új fordulat a felnőttképzésben
111-113
Andragógiai kutatások Magyarországon
113-117
A felnőttképzés elmélete
118-144
Névhasználati problémák
118-119
"Andragógia" vagy "felnőttpedagógia"?
119-124
Tanulás az egész életen át
124-126
Egyes elméleti irányok
126-144
A felnőttképzés mint minőségi fogalom
126-129
Rendszerszemlélet
130-132
A társadalomkritikai andragógia
132-133
A szellemtörténeti, életvilágra orientált irány
133-141
Életrajzi, pályafutási megközelítés
141-144
Multikulturális felnőttnevelés
144
A felnőttképzés valósága
145-171
Szereplői
145-158
Az andragógus
145-150
A címzettek
150-156
Fenntartók és irányítók
157-158
Tervezése, szervezése
158-
Tervezési szintek
158-160
Célok és tervek
160-163
Tartalomtervezés
163-166
Tananyagtervezési típusok
166-169
Időszervezés
169-171
A felnőttképzés szervezeti formái és módszerei
172-229
Jelenléti és távoktatás
172-185
A felnőttek tanításának és tanulásának módszerei és eszközei
185-216
A módszer fogalma és rokonfogalmai
185-189
Módszercsoportok és módszerfajták
189-194
"Aktív módszerek" és az aktivizálás
194-197
Az előadás
197-200
Az előadások tárgya
201
Az előadás menete
201-204
Necsak szóva
205-209
Andragógia és kommunikáció
209-213
Megbeszélés, vita
214-216
Teljesítmény és értékelés
216-222
Mire szolgál az értékelés
216-222
Vizsgáztatás
222-229
A vizsgázók igényei
223-224
A vizsgáztató igényei
225
A vizsgapánik leküzdése
226-228
A minősítés logikája
228-229
Andragógusképző programok
230-238
Pöggeler andragógiai curriculuma(1976)
231-232
JPTE Humánszervező szak
232-237
KLTE művelődési menedzser
237-238
A felnőttképzés magyar nyelvű irodalmából
239-254
ajánló bibliográfia
239-254
Tartalom
255-258