Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/2)
Szerkesztő: Bugár M. IstvánCím: Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/2)
Alcím: II. kötet
Sorozatcím: Catena. Fordítások; 6. | Sorozat szerkesztő: Somos Róbert
Fordítók: Bugár M. István ; Kövér András; Hasznos Andrea
Megjelenési adatok: Paulus Hungarus - Kairosz, Budapest, 2004. | ISSN: 1587-2580 | ISBN: 963-9568-74-0ö | ISBN 963-9568-73-2
A kérdés, hogy a keresztények mikor és miért kezdtek képeket alkalmazni a szakrális szférában a VIII-IX. századi bizánci és frank képvita óta foglalkoztatja a művelt közvéleményt. A kérdést, amely azóta többször (így a reformáció idején, majd a XIX. századtól a történeti kutatások felvirágzásával) újra felvetődött és vitát váltott ki, a kezdetektől hatalmas filológiai apparátussal, források kutatásával igyekeztek megoldani. Régi szövegeket és ritka kéziratokat kerestek elő, idézetek, és hitelességük igyekezték bizonyítani vagy cáfolni. Az álláspontokon természetesen mindig otthagyta bélyegét a kutató személyes meggyőződése, lett légyen szó képtisztelőről vagy képrombolóról, ortodox, katolikus, keleti keresztény vagy protestáns tudósról, modern vagy posztmodern művészet- illetve vallástörténészről. A hatalmas intellektuális erőfeszítés ellenére a mai napig nem sikerült konszenzust kialakítani számos kérdésben, és gyakran elfogult, vagy hibás nézetek ismétlődnek a kézikönyvekben vagy a szakirodalomban. | Ezért a legfontosabb feladat, hogy a kutatók és az érdeklődők számára hozzáférhetővé tegyük lehetőség szerint az összes ismert forrást. Két fontos hasonló jellegű gyűjtemény vállalkozott erre a feladatra. Az egyik Cyril Mango angol nyelvű forrásgyűjteménye a bizánci művészettörténethez, a másik H. Georg Thümmel forráskiadásai német fordítással kísérve, melynek számozását az ott is közölt szövegek esetében a margón § jellel minden esetben jeleztem. E két munkát magam is felhasználtam, azonban mindkét gyűjtemény szinte kizárólag a görög forrásokra korlátozódik, csak esetenként vesz figyelembe egy-egy keleti (szír, örmény) szöveget, míg a latin anyagot teljesen mellőzi — és egyébként is kiegészítésre szorul. Ez az egyoldalúság Mango esetében csak egyetemes szempontból az, hiszen az ő célja a bizánci művészettörténet segédanyagát hozzáférhetővé tenni.
Kategóriák: Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Ókor, Ókeresztény művészet, Képteológia, Keresztény művészet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Ókor, Ókeresztény művészet, Képteológia, Keresztény művészet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/1) (első kötet)
- Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban (2/2) (ez a kötet)
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozati címlap
Címlap
Impresszum
Tartalom
Csodás történetek és a keresztény képteológia kezdetei a VI. századtól a Képrombolás kirobbanásáig [E]
7-79
Néhány szöveg a képrombolás korából [F]
81-89
Császárkép [G]
91-109
A kereszt képmása [H]
111-126
Proskynésis: Imádat, hódolat, tisztelet [I]
127-134
Tájékoztató bibliográfia
135-190
Források jegyzéke
191-208
Rövidítések jegyzéke
209-212
Hátsó borító