II. Szöveggyűjtemény corvina logo

Szerkesztő: Hajzer Szerén
További szerzők: Hajzer Szerén; Burchard Erzsébet; Róka Gedeon; Halász Jenőné; Karlócainé Kelemen Marianne; Barát Istvánné; Forrai Katalin; Oláh Zsuzsanna; Körösi Andorné; Szabadi Ilona; Hermann Alice; Kovács György; G. Szirt Mária; Zilahi Józsefné
Cím: II. Szöveggyűjtemény
Alcím: A magyar óvodai nevelés történetének tanulmányozásához az első óvodától 1945-ig
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. | ISBN: 963-18-7446-x
Megjegyzés: Kézirat

coverimage Ezen szöveggyűjteményt óvó- és tanítóképző főiskolák hallgatóinak és oktatóinak ajánljuk. Az a figyelem, amely napjainkban az óvodák felé irányul, felkelti az érdeklődést ezeknek az intézményeknek a múltja iránt is. Az óvodatörténeti kutatások nyilvánvalóvá tették, hogy az óvodai nevelés történetének feltárása számos jelenkori problémánk megértését és megoldását is megkönnyíti. A múlt választ ad arra is, hogy az óvodai nevelés, oktatás tartalmának, módszereinek, szervezeti formáinak egyes elemei vagy sajátos vonásai milyen körülmények között, milyen tényezők hatására alakultak ki. Napjainkban - bizonyára okkal - mind nyomatékosabban fogalmazódik meg az az igény, hogy az óvodát vissza kell hódítani a nevelés számára. Ezért is fontos eredeti dokumentumok tanulmányozása, hogy így hiteles írások alapján láthassuk, milyen is volt 1945 és 1990 között az óvodai munka irányítása, az óvodákban folyó tartalmi munka. A szemelvények válogatása során - terjedelmi okok miatt - nem törekedhettünk teljességre, de az óvodai élet széles területét felölelő anyag változatos összeállítására igen, melyet időrendi sorban rendeztünk el. Jó lenne, ha a szöveggyűjtemény elolvasása segítené a mai óvónőket és jelölteket abban, hogy felismerjék: „Az ellentétek egymás mellett szemlélve sokkal észrevehetőbbek.” (Partheniosz) (...) Az óvoda és a hozzá kapcsolt gyermekotthon 3-6 éves gyermektársadalmunk fontos népnevelő intézménye. Egyik sem kisegítő intézmény, nem pótolja a családi nevelést, hanem annál többet hivatott nyújtani: közösségi nevelést. Ezért egyenrangú társakból álló, szociális és valódi munkaalkalmakat szolgáltató fizikai környezetet teremtenek a gyermek számára. Mindkettő a népnevelés alappillére, mert abban a korban gondoskodik a gyermek neveléséről, amikor a legfogékonyabb testi ügyességek elsajátítására - amelyek nélkül pedig a szociális segítség csak írott malaszt marad -, és amikor szellemi érdeklődése kezd túlnőni saját kis személye közvetlen szükségletein. Annyi, vagy ha az asztalkák kétszemélyesek, félannyi asztalka, mint ahány gyermek fér a gyermekotthonba. Magasságuk 50 cm, az egyszemélyes asztalok lapja 40x50 cm, a kétszemélyeseké 50x80 cm. Alakjuk lehet hasonló nagyságú ovális vagy kör alakú is, de téglalap alakúak célszerűbbek, mert egy nagy asztallá is összeállíthatók. Az asztalok mellé annyi kisszék, ahány férőhely van. Ezek ülőlapjának magassága 52 cm, a széktámláé 54 cm, maga az ülőlap 24x24 cm. Fontos, hogy mind a székek, mind az asztalkák könnyűek legyenek, hogy a gyermekek könnyen emelgethessék és rakosgathassák őket. Egy gépíróasztalka nagyságú asztal, megfelelő székkel a vezető óvónő számára. Ez szükség szerint állhat a szoba közepén vagy egyik sarkában. Nem arra való, hogy az óvónő onnan dirigálja a gyermeksereget, hanem, hogy ha le akar pihenni vagy ha vendég jön, legyen hova leültetni. A gyermekek asztalai is a szükséghez képest többféleképpen állhatnak: körben, félkörben, több kisebb csoportban, egy tömbben stb.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Gyermeknevelés, Neveléstörténet, Óvodai nevelés, Gyermekvédelem, Óvodai játék, Óvodai közösség
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

A sorozat kötetei
Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Bevezető
5
Burchard Erzsébet: Gyakorlati gyermekvédelem
7-11
   Bevezető
7-11
      Az óvoda bútorzata
7-9
      A gyermekotthon napi munkarendje
9-11
Burchard-Bélaváry Erzsébet: Megtörtént beszélgetések
12-15
   I.
12-13
   II.
13-15
Róka Gedeon: Az óvodák államosítása
16-17
Az 5 éves terv és az óvodások
18-19
   Jegyzés a rendőróvodában
18-19
Halász Jenőné: A nevelj jobban mozgalom munkaverseny eredményei
20-24
1953. évi törvény a kisdedóvásról
25-27
Módszertani levelek
28-31
   III. Kötelező foglalkozások a nagycsoportban
28-31
      1. Testi nevelés
28
      2. Erkölcsi nevelés
28-29
      3. Értelmi nevelés
29-30
      4. Esztétikai nevelés
30
      5. Ábrázoló foglalkozások
30-31
Karlócainé Kelemen Marianna: Óvodai játékosköny
32-35
   Szabályokhoz között mozgásos játékok
32-35
      A) Szabadtéri játékok
32-33
         I. Fogócskák
32-33
            1. Fogócska
32-33
            2. Fogyó-fogó
33
            3. Páros-fogó
33
            4. Sapka-fogó
33
            5. Árnyék-fogó
33
      B) Szobajátékok
34-35
         I. Egyéb játékok
34-35
            72. Feladatok elvégzése
34
            73. Hívogató
34-35
            74. Névmondás
35
Barát Istvánné-Forrai Katalin-Oláh Zsuzsanna: Óvodai énektanítás
36-41
   Az óvodai énektanítás módszertana
36-41
      I. Fejezet
36-41
         Az óvodai énektanítás jelentősége
36-37
         Az óvodai ünnepek és ünnepélyek
37-39
         Az óvodai énektanítás anyaga és menete korcsoportok szerint
39-41
            Nagycsoport (5-6 évesek)
39-41
Nevelőmunka az óvodában
42-45
   A nevelőmunka megszervezése és tartalma
42-45
      Az óvoda napirendje
42
      Napköziotthonos óvoda napirendje
43-45
         Osztott óvoda
43
         Oktatás
43-45
Körösi Andorné: Didaktikus játékok az óvodában
46-50
   Az óvónő vezető szerepe a didaktikus játékban
46-50
      Középső csoport
47-50
Szabadi Ilona: Világnézeti nevelés az óvodában
51-56
Az óvodai közösség kialakításának néhány problémája
57-61
   Holdházy Jánosné: Jutalmazás és büntetés
57-61
Hermann Alice: Az óvodai nevelés eszközei közoktatásunk átszervezése tükrében
62-68
   I. Az előkészítés jellege
62-63
   II. Az életkori sajátosságok mint optimális lehetőségek
64-65
   III. Nevelésünk irányelveinek megvalósítása az óvodai nevelés eszközei útján
65-68
Testnevelés az óvodában
69-84
   A mozgástanítás és módszere
69-81
      Az érdeklődés felkeltése
69-70
      Az ismeretközlés (szemléltetés)
70-74
      A gyakoroltatás
74-79
      A hibajavítás
79-81
   Kiscsoport
81
   Középső csoport
82-83
   Nagycsoport
83-84
Módszertani levél
85-89
   I. Az óvoda iskolára előkészítő munkája
85-89
      1. Az óvónő feladatai az iskolai közösségi életre való előkészítésben
85-86
      2. Az óvónő feladatai a tanulásra való előkészítésben
86-88
      3. Az óvoda és az általános iskola első osztálya közti együttműködés
88-89
Esztétikai nevelés az óvodában
90-94
   Melyek az esztétikai ízlés konkrét megnyilvánulásai?
93-94
Ábrázolás és kézimunka az óvodában
95-110
   A foglalkozások levezetése
95-106
      A foglalkozások első fő része
96-101
         A feladat kitűzése
96
         A feladat tárgyának szemléltetése
96-97
         Magyarázat
97-100
         A feladat elkészítésének bemutatása
100-101
      A foglalkozások második fő része
102-106
         A munka megindítása
102
         A munka irányítása
102-106
      A foglalkozások harmadik fő része
106
         Az eredmény megbeszélése
106
   Foglalkozási terv
106-110
Közösségi nevelés az óvodában
111-113
   Az óvodai közösségi nevelés lehetősége
111-113
Módszertani útmutató az óvodai felügyelők számára
114-117
   III. Az irányítás és ellenőrzés formái
114-117
Dr. Kovács György: Játék-munka
118-121
   1. A játék általános kérdései
118-121
      A játék mint tevékenység és mint nevelési eszköz
118-119
      A játék sajátosságai
119-121
Forrai Katalin: Ének az óvodában
122-127
   I. A zenei nevelés helye az óvodai nevelés folyamatában
122-127
      A zenei nevelés feladata
122
      A zenei nevelés általános irányelvei
122-123
      A zenei nevelés hatása a gyermek általános fejlődésére
123-126
      A gyermek zenei fejlődése óvoda előtt és után
126-127
Játékos matematika, matematikai játékok az óvodában
128-132
   A matematika és a játék
128-132
Dr. Kovács György (szerkesztő): Óvodapedagógia
135-142
   Az óvodai nevelőmunka tervezése
135-142
      A tervezés módja
138-142
G. Szirt Mária: A naplóírás és a feltételek
143-145
   Szempontok - nemcsak naplóíráshoz
144-145
      I. Szabad játék
144
      II. Gondozás
145
      III. Szervezett tevékenység
145
Az óvodai nevelés programja
146-147
   A környezet megismerésére nevelés
146
      Helye a nevelési folyamatban
146
   Feladatok
147
Zilahi Józsefné: Nevelés az óvodában verssel, mesével
148-154
   Mese és vers a nagycsoportban
148-154
Tartalom
155-156
Hátsó borító