A deductív és inductív logika rendszere mint a megismerés elveinek és tudományos kutatás módszerének előadása (3/3)
Szerző:
Mill, John Stuart Cím: A deductív és inductív logika rendszere mint a megismerés elveinek és tudományos kutatás módszerének előadása (3/3)
Alcím: III. kötet
Fordító: Szász Béla
Megjelenési adatok: Franklin-Társulat, Budapest, 1877.

Share
Tweet
A sorozat kötetei
- A deductív és inductív logika rendszere mint a megismerés elveinek és tudományos kutatás módszerének előadása (3/1) (első kötet)
- A deductív és inductív logika rendszere mint a megismerés elveinek és tudományos kutatás módszerének előadása (3/2)
- A deductív és inductív logika rendszere mint a megismerés elveinek és tudományos kutatás módszerének előadása (3/3) (ez a kötet)
Tartalomjegyzék
Címlap
Impresszum
A harmadik kötet tartalma
[V]-[XII]
A nagyobb sajtó-hibák jegyzéke az egész munkához
[XIII]-XIV
Negyedik könyv: Az inductio segéd-miveleteiről
[1]-150
Első fejezet: A megfigyelésről és leirásról
[3]-15
1. Mennyiben tárgya a megfigyelés a logikának?
[3]-4
2. Az ugytetsző megfigyelés egy nagy része igazában következtetés
4-9
3. A megfigyelés leírása többet állít, mint a mennyi a megfigyelésben foglaltatik
9-13
4. — t. i. bizonyos megegyezést a jelenségek közt; s a jelenségeknek az ilyen megegyezés megállapítására szolgáló öszszehasonlitása már inductiohoz vezető előlépcsőzet
13-15
Második fejezet: Az abstractioról, vagy a fogalmak alkotásáról
[16]-38
1. Az inductiot megelőző összehasonlítás általános fogalmakat tesz föl
16-18
2. — de ezeknek nem kell bennünk előre meglétezniök
18-23
3. Az eredetileg összehasonlítás utján nyert általános fogalom viszont maga az összehasonlítás typusa
23-26
4. Mit értünk „illő” fogalmak alatt?
27-30
5. — s mit a „tiszták” alatt?
30-33
6. A kérdés további fejtegetése
33-38
Harmadik fejezet: Az elnevezésről, mint az inductio segédlöjéröl
[39]-46
1. A nevek főtulajdonsága, hogy a gondolkodás műszerei
[39]-40
2. A nevek nem nélkülözhetetlenek az inductiohoz
40-42
3. Mily módon szolgálnak neki?
42-45
4. Az általános nevek nem csak takarékossági szempontból szolgálnak a nyelv-használatnál
45-46
Negyedik fejezet: A philosophiai nyelv szükségleteiről és a meghatározás elveiről
[47]-76
1. A philosophiai nyelv első kelléke, hogy minden általános névnek legyen meg a maga szilárdul megállapított és szabatosan meghatározott jelentése
[47]
2. A közhasználatú neveknek gyakran elmosódott együttjelzésök van
[47]-51
3. — melyet a logikusoknak meg kellene állapitaniok s a lehető legkevésbbé kellene változtatniok
51-54
4. Miért forog a meghatározás gyakran nem szók, hanem dolgok körül
54-59
5. Hogyan kellene a logikusnak a szók átmenő jelentésével bánniok
59-67
6. Miféle bajok származhatnak abból, ha a szók szokásos együttjelzésének egy részét elejtjük
67-76
Ötödik fejezet: A szók jelentésének természetes változásairól
[77]-90
1. Eredetileg történetes körülmények hogyan csúsznak a szók jelentésébe be?
[77]-80
2. — s néha az egész jelentést is elfoglalják
80-82
3. A szók az általánosulásra hajlanak
82-85
4. — és a részletesülésre
85-90
Hatodik fejezet: A philosophiai nyelv elveinek tovább fejtegetése
[91]-114
1. A philosophiai nyelv második kelléke: külön név minden fontos jelentés számára
[91]
2. — az az, először: tökéletes leiró terminológia
91-97
3. — másodszor : külön-név a tudományos abstractio minden fontosabb eredménye számára
97-100
4. — hamadszor: a műnevek jegyzéke, vagyis a fajok neveinek rendszere
100-103
5. Δ münevek jegyzékéhez tartozó nevek együttjelzése sajátos természetű
103-106
6. A nyelvet milyen esetekben lehet s milyenekben nem lehet gépszerüleg használni?
107-114
Hetedik fejezet: Az osztályozásról, mint az inductio segédlöjéröl
[115]-139
1. Az itt tárgyalt osztályozás miben különbözik az elnevezés útján történő osztályozástól?
[115]-117
2. A természetes csoportok elmélete
117-123
3. A természetes csoportokat typusok, vagy pedig meghatározások szerint állapíthatni meg?
123-127
4. A fajok természetes csoportok
127-135
5. Hogyan kellene a faj-neveket megalkotni?
135-139
Nyolczadik fejezet: A sorozatok utján történő osztályozásról
[140]-150
1. - A természetes csoportokat természetes sorozatba kell rendezni
[140]-142
2. E rendezésnek a föjelenség fokozatai szerint kellene történnie
142-144
3. — a mi egy példány-faj föltevését vonja maga után
144-146
4. Hogyan kellene a sorozat osztályait megállapitni?
146-148
5. A tudományos osztályozás legtökéletesebb formáját az állattan nyújtja
148-150
Ötödik könyv: Az ál-következtetésekről
[151]-316
Első fejezet: Az álkövetkeztetésekről általában
[151]-160
1. Az álkövetkeztetések elmélete mellőzhetetlen része a logikának
[151]-156
2. A történetes tévedések nem álkövetkeztetések
156
3. A tévedés erkölcsi forrásai milyen viszonyban állanak az értelmiekhez?
156-160
Második fejezet: Az álkövetkeztetések osztályozása
[161]-171
1. Az álkövetkeztetések osztályozását milyen jegyek szerint kell végrehajtani?
[161]-163
2. Az álkövetkeztetések öt osztálya
163-168
3. Néha önkényünktől függ, hogy valamely álkövetkeztetést egyik, vagy a másik osztályba sorozzunk
168-171
Harmadik fejezet: Az egyszerű szemlélet álkövetkeztetései, vagy az a priori álkövetkeztetések
[172]-216
1. Az ez osztályba tartozó álkövetkeztetések jellemvonásai
[172]-174
2. Természetes előítéletnél fogva a subjectiv törvényeket objectivekül tekintik, mint közkeletű babonák példái bizonyítják
174-180
3. Természetes előítéletek, melyek szerint a miket együtt gondolunk, együtt is kell létezniük s a mi megfoghatatlan, nem is igaz
180-189
4. Természetes előítélet, mely szerint abstractioknak való létet tulajdonítanak
189-191
5. Az elégséges ok álkövetkeztetése
191-195
6. Természetes előítélet, mely szerint a természet különbözőségei megfelelnek a nyelv megkülönböztetéseinek
195-200
7. Előítélet, mely szerint valamely jelenségnek nem lehet több egy okánál
200-205
8. Előítélet, hogy valamely jelenség föltételeinek hasonlitniok kell e jelenséghez
205-216
Negyedik fejezet: A megfigyelési álkövetkeztetések
[217]-237
1. A megfigyelés hia és a megfigyelés eltévesztése
[217]-218
2. Esetek, meg körülmények meg nem figyelése
218-219
3. Példák az előbbire
219-226
4. — meg az utóbbira
226-233
5. A balmegfigyelés jellemzése és példái
233-237
Ötödik fejezet: Általánosítási álkövetkeztetések
[238]-268
1. Ez osztály jellemző vonásai
[238]-239
2. Az általánosítás bizonyos fajtáinak mindig alap nélkül kell szükölködniök
239-240
3. Gyökeresen különböző jelenségek egyetlen közösre való föloldására czélzó kísérletek
240-243
4. A tapasztalati törvényeknek okozatiakkal való összetévesztése álkövetkeztetés
243-249
5. Post hon, ergo propter hoc, s az ennek megfelelő deductiv álkövetkeztetés
249-253
6. A téves analógiáik álkövetkeztetései
253-263
7. A metaphorák szerepe az okoskodásban
263-266
8. Az általánosítás álkövetkeztetései hogyan fakadnak a téves osztályozásból
266-268
Hatodik fejezet: Az okvetési álkövetkeztetések
[269]-278
1. Bevezető megjegyzések
[269]
2. A megfordított meg az egyjelentésü itéletekre épített álkövetkeztetés
[269]-272
3. A syllogismus bensejéből származó álkövetkeztetések
272-273
4. Az előzmények megcseréléséből eredő álkövetkeztetés
273-278
Hetedik fejezet: Összetévesztési álkövetkeztetések
[279]-316
1. A szók kétértelműségéből származó álkövetkeztetések
[279]-297
2. A petitio principii
297-310
3. Az ignoratio elenchi
310-316
Hatodik könyv: A morális tudományok logikájáról
[317]-[514]
Első fejezet: Bevezető megjegyzések
[319]-323
1. A moralis tudományok elmaradt állapotán csak az által lehet segíteni, hogy a természeti tudományok módszereit alkalmazzuk, kellőleg kiterjesztve és általánosítva, rájuk
319-322
2. Mennyire lehet ezt ebben a munkában megkísérteni
322-323
Második fejezet: Szabóság és kényszerűség
[324]-336
1. Az emberi cselekedetek alá vannak-e az okozatiság törvényének vetve?
[324]-325
2. Az u. n. philosophiai kényszerűség mily értelemben igaz?
325-329
3. A kényszerűség szó alkalmatlan volta és káros következései
329-334
4. Az indító ok nem mindig valamely élvre vagy sérvre való kilátás
334-336
Harmadik fejezet: Hogy az emberi természet tudománya létezik, vagy létezhetik
[337]-344
1. Lehetnek tudományok, a melyek nem exact tudományok
[337]-341
2. Az emberi természet tudománya mily tudományos előképnek felel meg
341-344
Negyedik fejezet: A lélek törvényeiről
[345]-361
1. Mit értünk a lélek törvényei alatt?
[345]-346
2. Létezik-e a lélektan, mint tudomány
346-349
3. A lélektan főbb kérdéseinek jellemzése
349-356
4. A lelki műveletek meg testi körülmények viszonya
356-361
Ötödik fejezet: Ethologia, vagyis: a jellemfejlés tudománya
[362]-384
1. Az emberi természet tapasztalati törvényei
[362]-365
2. — csak is megközelítő általánosítások - Az egyetemes törvények a jellemfejlés törvényei
365-368
3. A jellemfejlés törvényeit nem lehet megfigyelés és kísérlet utján megállapítani
368-374
4. — hanem deductiv módon tanuLmányozandók
374-377
5. Az ethologia elvei a lélek tudományának középtáji elvei
377-381
6. Az ethologia jellemzése
381-384
Hatodik fejezet: Általános megjegyzések a társadalmi tudományról
[385]-391
1. A társadalmi jelenségek tudomány tárgyai-e?
385-388
2. A társadalom tudományának mily természetűnek kell lennie?
388-391
Hetedik fejezet: A chemiai vagy kísérleti módszerről a társadalmi tudományban
[392]-405
1. Annak a gondolkodás-módnak a jellemzése, a mely egyenkénti tapasztalatokból politikai tanokat vezet le
[392]-395
2. A társadalmi tudományban lehetetlen a kísérletezés
395-396
3. — a különbözési módszer is alkalmazhatatlan
397-399
4. — és a megegyezés, meg a párhuzamos változatok módszerei sem bizonyító erejűek
399-402
5. — a maradékok módszere szintén nem bizonyító erejű s előfeltétele a deductio
402-405
Nyolczadik fejezet: A geometriai, vagy elvont módszerről
[406]-418
1. E gondolkodási mód jellemvonásai
[406]-409
2. Példák a mértani módszerre
409-410
3. A Bentham-iskola érdek-philosophiája
410-418
Kilenczedik fejezet: A physikai, vagy tárgyas deductio módszerről
[419]-445
1. A renden haladó és a megfordított rend szerint eljáró deductiv módszerek
[419]-424
2. A renden haladó deductiv módszer nehézségei a társadalom tudományában
424-428
3. Mily mértékben lehet a társadalmi speculatio különböző ágait külön-külön tanulmányozni? A közgazdaságtan jellemzése
428-435
4. A politikai ethologia, vagy a nemzeti jellem tudománya
435-439
5. A társadalom tudományának tapasztalati törvényei
439-442
6. A társadalom tudományának igazolása
442-445
Tizedik fejezet: A fordított rend szerint haladó deductiv, vagy történelmi módszer
[446]-477
1. Az általános társadalmi tudomány, meg az egyes socíologiai vizsgálatok megkülönböztetése
[446]-447
2. Mit értünk a társadalom valamely állapota alatt
447-449
3. Az ember és a társadalom továbbrahaladó volta
449-452
4. A társadalmi állapotok egymásutánjának törvényeit csak is a fordított rend szerint haladó deductiv módszer utján lehet megállapítani
453-456
5. A társadalmi statika, vagy a társadalmi jelenségek együttlétezéseinek tudománya
456-467
6. A társadalmi dynamika, vagy a társadalmi jelenségek egymásutánjainak tudománya
467-469
7. A történelmi módszer körvonalai
469-473
8. Kilátások a socíologiai kutatás jövőjére nézve
473-477
Tizenegyedik fejezet: További fölvilágositások a történelem tudományáról
[478]-498
1. Hogy a történelmi tények egyarántos törvények alatt állanak, bizonyítja a statistika
[478]-483
2. — a mi nem azt teszi, hogy az erkölcsi okok jelentéktelenek
483-486
3. — sem azt, hogy az egyének jelleme és a kormányok tettei hatástalanok
487-493
4. Példák a kitűnő férfiak és a kormányok politikájának történelmi jelentőségére
493-498
Tizenkettedik fejezet: A gyakorlat vagy művészet logikájáról, ideértve az erkölcsiséget és politikát
[499]-[514]
1. A moral nem tudomány, hanem művészet
[499]-500
2. A művészet szabályai meg -a megfelelő tudomány tantételei közötti viszony
500-502
3. Mi a tulajdonképeni feladatuk a művészet szabályainak?
502-504
4. A művészet nem lehet deductiv
504-506
5. Minden művészet a tudomány oly igazságaiból áll, a melyek bizonyos gyakorlati czélra szolgáló rendbe vannak sorakoztatva
506-508
6. Teleologia, vagy a czélok tana
508-511
7. A teleologia végső irányzóra vagy alapelvre szorul
511-514
8. Befejezés
[514]