Strukturalizmus
Szerkesztő: Hankiss ElemérTovábbi szerző: Hankiss Elemér
Cím: Strukturalizmus
Alcím: Második kötet
Sorozatcím: Modern könyvtár
Fordítók: Bojtár Endre; Bonyhai Gábor; Cservenits Jolán; Gránicz István; B. Lőrinczy Éva; Miklós Pál; Nagy Géza; Román József; Szegedy-Maszák Mihály; Szépe György; Ullmann Gabriella
Megjelenési adatok: Európa Könyvkiadó, Budapest, 1971.
Az orosz formalisták már a tízes-húszas évek fordulóján fölvetették a strukturalizmus néhány alapvető kérdését. Tinyanov itt előbb a forma és tartalom egységének strukturalista koncepcióját fejti ki, majd a műalkotás egy lehetséges dinamikus modelljét vázolja fel, amelyet, véleménye szerint, a nyersanyag és a „konstrukciós elv” állandó küzdelme vezérel s tart működésben. A verbális művészet tanulmányozása két buktatót rejt magában. Az egyik a megformálandó anyaggal kapcsolatos - amit feltételesen legegyszerűbben beszédnek, szónak nevezhetünk -, a másik pedig a művészet konstrukciós elvével. Az első esetben tanulmányozásunk tárgya a hétköznapi tudatunkhoz nagyon szorosan kapcsolódó valami lesz, néha pedig éppen e kapcsolat szorosságának függvényeként jelentkezik. Ezért gyakran figyelmen kívül hagyjuk, hogy miben áll ez a kapcsolat, mik a jellegzetességei, és tanulmányozásunk tárgyába önkényesen beviszünk a mindennapi életben megszokott mindenféle vonatkozásokat, és ezeket tesszük meg az irodalom tanulmányozásának kiindulópontjaivá. (Amikor ezt megállapítom, természetesen nem emelek kifogást „az irodalom és az élet kapcsolata” ellen. Csupán a kérdésfeltevés helyességében kételkedem. Beszélhetünk-e „művészetről és életről”, mikor a művészet maga is „élet”? Kell-e „a művészet” sajátos hasznosságát keresni, ha nem keressük „az élet” hasznosságát? Más dolog a művészet eredetiségét, belső törvényszerűségeit emlegetni, összehasonlítva az élettel, a tudománnyal stb. Mennyi félreértésnek volt az oka, hogy a kultúrtörténészek „a művészet tényeit” „az élet tényeiként” fogták fel. Hány olyan történelmi „tényt” rekonstruáltak, amelyek közelebbről megvizsgálva hagyományos irodalmi tényeknek bizonyultak, és amelyekbe csak a szájhagyomány helyettesített be történelmi neveket! Ahol az élet belép az irodalomba, maga is irodalmivá válik, és mint irodalmi tényt kell tudomásul venni. Érdekes a művészeti élet jelentőségét az irodalom fordulópontjainak, forradalmainak korszakában megfigyelni, amikor az irodalom általánosan elismert uralkodó irányvonala felbomlik, megszűnik, és az új irány még nincs kitapogatva. Ezekben a periódusokban a művészet élete átmenetileg maga is irodalommá lesz, és átveszi annak helyét. Amikor Lomonoszov magas mércéje lejjebb került - Karamzin korában -, a házi irodalmi szokások apróságai váltak irodalmi tényékké: a baráti levelezés, a rövid tréfa. A jelenség lényege pedig itt épp abban rejlett, hogy az élet tényét az irodalmi tény rangjára emelték! A nagy műnemek uralmának korszakában ugyanaz a házi levelezés csak az élet egy ténye volt, ami nem kapcsolódott közvetlenül az irodalomhoz.) Figyelmen kívül hagyjuk az anyag funkciótól és rendeltetéstől függő változékony jellegét és jelentését. Figyelmen kívül hagyjuk, hogy a szó - funkciójától függően - nem egyenjogú mozzanatokat tartalmaz; ha egyikük előtérbe kerül a többi rovására, akkor a többi deformálódik, vagy pedig a semleges tartozék, kellék szintjére süllyed. Potyebnya nagyszabású kísérlete, hogy felépítsen egy olyan irodalomelméletet, amely a szótól mint ev-től az összetett nyelvi műalkotásig mint nav-ig valamennyi nyelvi alkotásra kiterjed, már eleve kudarcra volt ítélve, minthogy az ev nav-hoz való viszonyának lényege teljes egészében különneműségükben, az „ev” különféle funkcionális jelentéseiben rejlik. Az „anyag” fogalma nem esik kívül a forma keretein, az anyag maga is formális; a konstrukción kívüli momentumokkal való összekeverése teljesen hibás.
Kategóriák: Filozófia, Médiatudomány
Tárgyszavak: Művészet, Vers, Művészetelmélet, Nyelv, Struktúra, Irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Művészet, Vers, Művészetelmélet, Nyelv, Struktúra, Irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- Strukturalizmus (első kötet)
- Strukturalizmus (ez a kötet)
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Irodalomelmélet
5-67
Jurij Tinyanov
7-12
A konstrukció fogalma (Gránicz István)
7-12
Roman Jakobson
13-26
Mi a költészet? (BojtárEndre)
15-26
Roman Ingarden
27-40
Az irodalmi műalkotás kétdimenziós szerkezete (Cservenits Jolán)
27-40
JU. M. Lotman
41-67
A művészet a modelláló rendszerek sorában (Gránicz István)
42-67
Tézisek
42-67
Vers, próza, dráma
69-251
Cleanth Brooks
71-89
Keats: Ode on a grecian urn
72-73
Keats: Óda egy görög vázához
73-74
Keats erdei történetmondója: Történet lábjegyzet nélkül (Szegedi-Maszák Mihály)
75-89
Heinz Heckhausen
91-118
Gérard de Nerval: El desdichado
92
Gérard de Nerval: El desdichado
93
Musset: Tristesse
94
Musset: Szomorúság
95
A pszichológiai és az irodalmi elemzés (Bonyhai Gábor)
96-118
Nerval "El Desdichadó"-ja
100-109
Musset "Szomorúság"-a
109-114
Összefonódási struktúra és esztétikai hatás
114-118
Michael Riffaterre
119-157
Baudelaire: Les Chats
120
Baudelaire: A macskák
121
Költői struktúrák leírása: Baudelaire A macskák című költeményének kétféle megközelítése (Szegedy-Maszák Mihály)
122-157
A költemény mint válasz
122-125
Elemzés
125-157
Helmut Lüdtke
159-173
Metrikai sémák redundanciájának összehasonlítása (Bonyhai Gábor)
160-173
1. Bevezetés
160-163
2. Redundanciavizsgálatok
163-172
3. Kipillantás
171-173
JU. I. Levin
173-182
Az orosz metafora struktúrája (Bojtár Endre)
173-182
Eberhard Lämmert
183-205
Az előreutalások (Bonyhai Gábor)
183-205
1. Az előreutalás általános tulajdonságai
183-185
2. A bevezető előreutalás
185-193
3. A befejező előreutalás
193-205
N. Vorobjov
207-224
Konfliktusok a szépirodalomban a matematikai játékelmélet szemszögéből (Gránicz István)
211-224
Boris M. Eichenbaum
225-234
A tragédiáról és a tragikumról (Bojtár Endre)
225-234
G. Wilson Knight
235-251
A halál követsége: esszé a Hamlet-ről (Szegedy-Maszák Mihály)
235-251
Életrajzi jegyzetek
253-267
Forrásmegjelölés
269-270
Tartalom
271-272
Hátsó borító