A hátránykezelés módszertana és eszközrendszere a pedagógusképzésben
Szerző: Haslauer EdinaSzerkesztő: Nagy Janka Teodóra
További szerzők: Klein Ágnes ; Tancz Tünde ; Nauwerck, Patricia; Varga István; Ezer-Ferenc Veronika; Nagy Janka Teodóra
Cím: A hátránykezelés módszertana és eszközrendszere a pedagógusképzésben
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem, Pécs, 2019. | ISBN: 978-963-429-412-2
Az EFOP-3.4.3-16-2016-00005 „Korszerű egyetem a modern városban: Értékközpontúság, nyitottság és befogadó szemlélet egy 21. századi felsőoktatási modellben” PTEprojekt „A hátránykezelés módszertana és eszközrendszere a pedagógusképzésben” alprojektje keretében 2019. április 8án sikeres nemzetközi konferencia és workshop került megszervezésre a Roma Kultúra Világnapján Szekszárdon a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző
és Vidékfejlesztési Karán. A konferencia célja az aktuális pedagógiai közbeszéd tárgyává vált szociális hátránykezelés nemzetközi és hazai elméleti és gyakorlati tapasztalatainak, eredményeinek és feladatainak áttekintése volt. Hátránykezelés a pedagógusképzésben résztvevő hallgatók esetében címmel tartott értékelő
elemzésében Dr. Podráczky Judit PhD intézetigazgató egyetemi docens (KE PK Neveléstudományi Intézet), a Dél-Dunántúli Regionális Pedagógusképző Fórum társelnöke, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának dékánja a kérdéskör szakmai előzményeit tekintette át. Az óvodából az iskolába átmenet időszakának németországi nyelvfejlesztési kutatási eredményeit, illetve pedagógiai gyakorlatát ismertette a szakemberekkel és pedagógushallgatókkal "Bildung durch
Sprache und Schrift: Sprachförderung im Übergang vom Kindergarten in die Grundschule" előadásában Prof. Dr. Patricia Nauwerck (Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd) A Roma Kultúra Napját a PTE Wlislocki Henrik Szakkollégium klipjével köszöntő Dr. habil Orsós Anna tanszékvezető egyetemi docens (PTE BTK Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék) a cigány/roma fiatalok helyzetét elemezve hiteles képet rajzolt a közösségek életéről, az egyetemi képzés jelentette kihívásokról (Cigány/roma fiatalok a felsőoktatásban). A nemzetközi kitekintést szélesítette Prof. Dr. Haslauer Edina PhD (University of Wisconsin-Platteville, School of Education) – Dr. habil Klein Ágnes PhD egyetemi docens (PTE KPVK IGYPI Pedagógiai és Pszichológiai Tanszék) – Tancz Tünde mesteroktató (PTE KPVK IGYPI Pedagógiai és Pszichológiai Tanszék) által végzett összehasonlító kutatás eredményeit a jelenlévőkkel megosztó és egyben új kérdéseket is megfogalmazó előadása (Kommunikáció a speciális ellátási szükséglettel rendelkező gyermekeket nevelő szülőkkel Magyarországon és az USA-ban). A hazai jó gyakorlatok bemutatása lehetőséget nyújtott a PTE KPVK oktatói számára a gyakorló szakemberekkel és hallgatókkal közös megszólalásra is. Dr. Varga István PhD adjunktus (PTE KPVK KTTI, Szociális Tanulmányok Tanszék) és Ezer-Ferencz Veronika szociális munkás (az Aparhanti Független Roma Egyesület elnöke) Az iskolai hátránykezelés alternatív módszere Aparhanton a Máj Sukár Juma (Egy szebb világ) Tanodában címmel foglalta össze a hátránykezelés a tanodákban kialakult, figyelemre méltó és a pedagógus hallgatók körében is érdeklődést keltő motivációs gyakorlatát. Prof. Dr. habil Nagy Janka Teodóra tanszékvezető egyetemi tanár (PTE KPVK Szociális Tanulmányok Tanszékvezetője, egyetemi tanár) és Sztojka-Kovács Petra, I. évf. szociális munka szakos hallgató pedig A szociokulturális hátránykezelés módszerei az ozorai Illyés Gyula Általános Iskolában közös előadásában a kérdés elméleti megközelítését követően egy esettanulmányon keresztül aktuális dilemmákat is megfogalmazott. A konferencián elhangzottak megvitatására és új szakmai szempontokkal kiegészítésére egy workshop kínált lehetőséget a résztvevők számára. Az előadók, a közönség soraiban helyet foglaló hallgatók kérdéseikkel, hozzászólásaikkal további szempontokat fogalmaztak meg a témakörben készülő tananyagok alkalmazhatósága, módszertani eredményessége érdekében. A nemzetközi és hazai kutatási eredményeket összegző konferencia tapasztalatait, a workshopon elhangzott hallgatói észrevételeket is hasznosítva, az előadásokból válogatva született meg az e-tananyag, illetve – az elhangzottakat Nagy Janka Teodóra és Varga István tanulmányával kiegészítve módszertani kötetünk. A szerzők külön-külön és közösen is számba veszik a szociális hátránykezelés eltérő területein nemzetközi és hazai színtéren kialakult elméleti és gyakorlati kutatási eredményeket. Céljuk, hogy a magyar alsófokú oktatásban és a szekszárdi pedagógusképzésben egyaránt jól hasznosítható módszerekkel és eszközökkel gazdagítsák a szociális hátránykezelés módszertanát és folyamatosan gyarapodó eszköztárát. "A hátránykezelés módszertana és eszközrendszere a pedagógusképzésben" kötetet jó szívvel ajánlom nemcsak egy rendkívül tartalmas és a résztvevőket segítő párbeszédre is lehetőséget kínáló konferencia eredményeit megosztó műhelytanulmányként, de tananyagként és a pedagógus hivatás iránti elköteleződés bizonyítékaként is a jelen és a jövő pedagógusai figyelmébe. Prof. Dr. Nagy Janka Teodóra szerkesztő
Kategóriák: Neveléstudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Családszociológia, Család, Kapcsolattartás, Tanoda
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Családszociológia, Család, Kapcsolattartás, Tanoda
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet