A magyar nevelés története
Szerkesztők: Horváth Márton ; Orosz LajosTovábbi szerzők: Zibolen Endre ; Felkai László; Horváth Márton
Cím: A magyar nevelés története
Megjelenési adatok: Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest, 1993. | ISBN: 963-7647-46--5
Megjegyzés: II. kötet
*A magyar nevelés története" 1988-ban, a Tankönyvkiadó gondozásában megjelent I. kötetének folytatásaként nyújtjuk át e munkát az olvasónak. Sajnáljuk, hogy a Tan-könyvkiadó nem tudta folytatni a következő kötet megjelentetését, így csak társadalmi támogatással és szerényebb külsővel tudjuk a H. kötetet kiadni. Az 1980-as években elkezdett kutatásokat az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Neveléstörténeti Kutatócsoportja továbbfolytatta, és így kerülhetett most sor a H. kötet megjelenésére. Reményeink szerint a befejező III. kötet előreláthatólag 1994-ben jut az olvasó kezébe, ha a kiadáshoz szükséges anyagi, feltételek megteremtődnek. A befejező kötet a két világháború közötti időszak, valamint az 1945 utáni változások neveléstörténeti összefüggéseit tárgyalja, figyelembe véve a történeti kutatások legújabb eredményeit. Reméljük, hegy ezt a II. kötetet a szakmai közvélemény, a pedagógus társadalom, valamint az egyetemi és főiskolai hallgatók érdeklődéssel fogadják. Az egyes fejezetek megírására a korszak legkiválóbb kutatóit nyertük meg, ez már önmagában is biztosíték a tudományosság alapvető követelményeinek érvényesítésére. A korszak, amellyel a H. kötet foglalkozik, neveléstörténeti szempontból nem a. békés fejlődés időszaka. A kiegyezés, az Eötvös utáni időszak, a polgári fejlődés jelentős reformok elindítását tette lehetővé. Eötvös utódja a miniszteri székben, Tréfán Ágoston tizenhat évig állt a magyar közoktatás élén, s eredményesen irányította a polgári közoktatási rendszer alapjainak megteremtését. Még altkor is állíthatjuk ezt, ha a korabeli hatalmi kényszerek közepette egyes területeken eltért az eötvösi liberális örökségtől. Nem kevésbé fontos a neveléstörténet számára a századforduló utáni két évtized közoktatása sem, amelynek értékeivel, tévedéseivel és hibáival bizonyára még évtizedekig foglalkoznak a neveléstörténészek. Hangsúlyozni kívánjuk, hogy ennek a két évtizednek nem a politikáját értékeltük újra, hanem az oktatásban történt változásokat vettük tárgyilagosan számba és értékeltük. Kötetünket minden művelődéstörténet iránt érdeklődő olvasó figyelmébe ajánljuk, de különösen hasznosan forgathatják a pedagógus továbbképzésben részt vevők, a tanár szakos főiskolai és egyetemi taligátok. Meggyőződésünk, hogy neveléstörténeti műveltség nélkül nincs korszerű pedagógia. Az elmúlt évtizedek különösen meggyőzhettek bennünket arról, hogy a nevelési-oktatási rendszerek fejlődésében érvényesülnie kell a folyamatosság, a történetiség elvének Az örökség mindenkor meghatározó elem a meghirdetett reformokban. E kötetünk is Igazolja, hogy számottevő változások az oktatás rendszerében és tartalmában csak évtizedek alatt mehetnek végbe, az oktatási rend szer sem tudja átugrani saját árnyékát. Eötvös reformeszméinek megvalósulásához Is egy évszázadra volt szükség az oktatásban. A neveléstörténet ma is joggal inti türelemre, mértékletességre és tudományosságra a reformereket és bírálóikat. Végezetül e helyen is köszönetét mondunk mindazoknak, akik elősegítették 5 kötet megjelenését.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- A magyar nevelés története (első kötet)
- A magyar nevelés története (ez a kötet)
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
3-5
Előszó
7-8
I. Nevelésügyünk az önkényuralom korában (Zibolen Endre)
9-70
A Habsburg-abszolutizmus oktatáspolitikája
9-15
Az iskolarendszer alakulása
16-59
Népoktatás
16-28
Középfokú oktatás
28-54
Felsőoktatás
54-59
Nevelés és neveléstudomány
60-65
Források és feldolgozások
66-70
II. A nevelésügy a dualizmus korában (Felkai László)
71-191
A közoktatás-politika alakulása
71-81
A korszak közoktatásának jellemző vonásai
71-74
Eötvös József művelődéspolitikája
74-76
Közoktatás-politika Trefort Ágoston minisztersége idején
76-77
A közoktatás-politika további változásai
77-81
A polgári jelegű iskolarendszer kiépülése
82-143
Az óvodaügy
82-85
A népoktatás szervezete, helyzete a népiskolai törvény elfogadása után
85-92
A népoktatás irányítása, hatóságai, felügyelete
92
A népiskolai oktatás tartalma, körülményei
94-99
A tanítók helyzete és szervezkedései
99-104
A polgári iskola
104-106
A tanítóképző intézet
106-110
A gyógypedagógia és a gyermekvédelem
110-113
Az alap-és középfokú szakoktatás
113-118
A középfokú oktatás szervezete és helyzete a középiskolai törvény elfogadása után
119-123
A középfokú oktatás tartalma, körülményei, a tanári élet a középiskolában
124-130
Az egyetemi képzés szervezete
130-135
A képzés, tartalma és módszerei, a tanulmányi rend az egyes karokon
135-139
A felsőoktatás egyéb ágai
139-141
Az iskolán kívüli (szabad)oktatás
142-143
A neveléstudomány hazai irányzatai és képviselői
144-191
A konzervatív pedagógiai irányzat
144-146
A herbartizmus Magyarországon
146-155
A hazai személyiségpedagógia
155-160
A nemzetnevelés elmélete
161-166
Törekvések a korszerű lélektanon alapuló neveléstudomány kialakítására
166-170
A gyermektanulmány, Nagy László munkássága, az új iskola
170-176
Források és feldolgozások
177-191
III. Nevelésügyi törekvések a polgári demokratikus forradalom és a tanácsköztársaság idején (Felkai László)
193-217
A polgári forradalom győzelme
193-194
Javaslatok a közoktatásügy reform járói
194-198
A polgári demokratikus kormányzat művelődéspolitikája
199-201
A Tanácsköztársaság közoktatáspolitikája. Az új tanügyigazgatás
201-202
A játékiskola, a gyermekvédelem
203-204
Előkészületek az egységes népiskola megteremtésére és a tankötelezettség bevezetésére
205-207
Középfokú iskolák
207-210
Felsőoktatás
210-212
Felnőttoktatás
212-214
Források és feldolgozások
215-217
Hátsó borító