
A mérnöki szerkezetekkel, gépekkel szemben támasztott szüntelenül növekvő követelmények újabb és újabb kihívásokat jelentenek a berendezések tervezői,
gyártói, szerelői és üzemeltetői számára egyaránt. E kihívásoknak való megfelelés egyik területen sem képzelhető el anyagvizsgálati ismeretek nélkül. A konstrukciós és a technológiai tervezést végzők anyagjellemzőket, illetve anyagi mérőszámokat alkalmaznak; a gyártástechnológusok technológiai próbák mellett hibafeltáró, elsősorban roncsolásmentes vizsgálatokat végeznek, az üzemeltetők pedig a roncsolásos és roncsolásmentes vizsgáló eljárások széles skáláját hívják segítségül a szerkezetek integritásának megítélése, illetve biztosítása érdekében, valamint a gépek, berendezések működésének ellenőrzése céljából. Az anyagvizsgálat, amely az anyagok szerkezet- és tulajdonság-változásaival kapcsolatos okokra keresendő válaszokat hivatott számszerűsíteni az anyagszerkezettannal egységet alkotva az anyagtudomány szerves részét képezi. Mindezek figyelembevételével természetes, hogy a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki Karán komoly hagyományai vannak az anyagvizsgálati ismeretek oktatásának. A tananyag az elmúlt évtizedekben is folyamatosan változott, korszerűsödött. E folyamatban kitapinthatok olyan csomópontok, amelyek minőségileg számottevő változásokat jelentettek, mint - a méretezési alapadatot szolgáltató vizsgálati módszerek előtérbe kerülése a többi eljáráshoz viszonyítva, - az anyagvizsgáló berendezésekben bekövetkezett generációváltások (hidro-
mechanikus, elektro-hidraulikus, számítógéppel vezérelt berendezések kifejlesztése, alkalmazásba vétele), - a törésmechanika gyakorlati alkalmazása iránti igény megjelenése, - a hibafeltáró (roncsolásmentes) vizsgálati eszközök fejlődése, - a matematikai-statisztikai módszerek anyagvizsgálatban történő alkalmazása, mind a vizsgálatok tervezése, mind pedig az eredmények értékelésénél. Napjaink további sajátossága az anyagvizsgálat szempontjából, hogy egyszerre két olyan változás is zajlik, amelyik az anyagvizsgálati tárgykörök oktatására jelentős hatással van: az egyik a mérnöki szerkezetekben, a különféle berendezésekben alkalmazott anyagok választékának robbanásszerű változása, a másik az Európai Unió vonatkozó előírásrendszerének kialakulása és annak hazai alkalmazásba
vétele.