Általános pszichológia 2.
Szerkesztők:
Csépe Valéria; Győri Miklós; Rágó AnettTovábbi szerzők: Csépe Valéria; Dúll Andrea; Juhász Levente Zsolt; Király Ildikó; Kónya Anikó; Racsmány Mihály; Rágó Anett
Cím: Általános pszichológia 2.
Alcím: Tanulás - emlékezés - tudás
Sorozatcím: Osiris tankönyvek, 1218-9855
Megjelenési adatok: Osiris Kiadó, Budapest, 2007. | ISSN: 1218-9855 | ISBN: 978-963-389-919-9

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Tudás, Tanulás, Tapasztalat, Emlék, Kondicionálás, Emlékezés, Kódolás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Tudás, Tanulás, Tapasztalat, Emlék, Kondicionálás, Emlékezés, Kódolás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- Általános pszichológia 1. (első kötet)
- Általános pszichológia 2. (ez a kötet)
- Általános pszichológia 3.
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Rövid tartalom
5
Részletes tartalom
7-15
Bevezetés
17-18
Tanulás
19-153
1.fejezet: Alapvető tanulási formák
24-85
A tanulás fogalmának meghatározása - módszertani kérdések és alapfogalmak
25-33
Tanulás és teljesítmény
26-28
Kitekintés: A klasszikus magyar iskola
28-29
Tanulás és más, tanulásra hasonlító hatások
28-31
Arcképcsarnok: Grastyán Endre (1924-1988)
30
Az alapjelenségek tanulmányozásának módszerei - az alapfogalmak definiálása
31-33
Klasszikus kondicionálás - alapjelenségek
34-51
Az első kísérletek és a terminológia születése
34-36
Arcképcsarnok: Ivan Petrovics Pavlov (1849-1936)
35
Kísérleti helyzetek
36-42
Szignálkövetés
37-38
Félelemkondicionálás
38-40
Kondicionált pislogás
40-41
Ízaverzió-tanulás
41-42
Serkentő típusú pavlovi kondicionálás
43-46
A serkentő kondicionálással kialakított válasz mérése és kontrollja
44-45
Kontiguitás és a CS-UCS viszony
45-46
Gátlási típusú klasszikus kondicionálás
46-49
Standard eljárás
47-48
Differenciális gátlás
48-49
Negatív CS-UCS kontingencia
49
Kioltás
49-51
Kioltás és habituáció
50
Kioltás mint tanulás
50-51
Klasszikus kondicionálás - mechanizmusok, elméletek
51-59
Mi teszi a feltételes és feltételen ingereket hatékonnyá?
51-55
Újdonság, intenzitás, megkülönböztethetőség
51-53
Relevancia
53-54
Kitekintés: Gyengéink és a klasszikus kondicionálás: Kávé, alkohol, dohány, drog
54-55
Kondicionálási csapda
54
Kioltási trükkök
55
Biológiai erősség
54-
Mi határozza meg a feltételes válasz természetét?
56-59
Az ingerhelyettesítési modell
57
A kompenzálóválasz-modell
58
Viselkedésrendszer-modell
58
A feltételes válasz funkcionális/adaptív modellje
59
A klasszikus kondicionálás modelljei
59-65
Blokkolási hatás
60-61
A Rescorla-Wagner-modell
61-63
CS-módosulási modellek
63-64
Relatív várakozási idő és komparatív asszociáció
64-65
Instrumentális kondicionálás
65-82
E. L. Thorndike és az effektus törvénye
66-67
Arcképcsarnok: Edward Lee Thorndike (1874-1949)
66
Az instrumentális kondicionálás alapfogalmai
67-69
Arcképcsarnok: Burrhus Frederic Skinner (1904-1990)
68
Instrumentális kondicionálási eljárások
69-71
Pozitív megerősítés
70
Büntetés és negatív megerősítés
70-71
Omissziós tréning
71
A megerősítők természete
72-74
Válasz-megerősítés viszony
72-73
Skinner „babonás viselkedés" kísérlete
73-74
Megerősítési tervek
74-
Aránytervek
75-77
Kitekintés: Gyengéink és az instrumentális kondicionálás: Pénz, siker, szerencse
76-77
Idői vagy intervallumtervek
76-77
A megerősítés kontrollja
77-78
A megerősítés elméletei
78-82
Megerősítés: ingerbemutatás
78-80
Megerősítés: válaszszabályozás
80-81
Megerősítés: a befolyásolás mint kognitív tényező
81-82
Az operáns kondicionálás korlátai
82
Klasszikus-instrumentális interakciók
83
Összefoglalás
83-84
Kulcsfogalmak
84-85
Ellenőrző kérdések
85
Ajánlott olvasmányok
85
2.fejezet: Komplex tanulás - kognitív tényezők a tanulásban
86-110
Mentális térkép
87-92
Arcképcsarnok: Edward Chase Tolman (1886-1959)
88
Kurrens témák: Téri tájékozódás
90-91
Belátásos tanulás
92-99
Arcképcsarnok: Wolfgang Köhler (1887-1967)
93
Kitekintés: Etológia
97
Szociális tanulás - utánzás
99-105
Az utánzás megerősítéses elmélete
100
Az utánzás másodlagos megerősítéses elmélete
100
Az utánzás vikariáló (behelyettesítő) megerősítéses elmélete - obszervációs tanulás
101-105
Arcképcsarnok: Albert Bandura
101
Kitekintés: Utánzás és média
104
Kurrens témák: Az utánzás szerepe a legújabb kutatásokban
104
Top-down folyamatok a tanulásban
105-107
Kitekintés: Illuzórikus korrelációk és sztereotípiák
107
Összefoglalás
108-109
Kulcsfogalmak
109
Ellenőrző programok
109-110
3.fejezet: A környezet hatása a tanulási folyamatokra: környezet és alkalmazkodás
111-153
A környezet és alkalmazkodás környezetpszichológiai paradigmái
112
Személy-környezet összeillés
112-114
Környezeti kompetencia
114-115
Állatok téri tájékozódása: klasszikus és modern kutatások
115-119
Emlékezés helyekre
117
A téri tájékozódás idegrendszeri alapja: a hippokampusz (HPC) működése
117-119
Az ember téri viselkedése
120-121
A téri eligazodás perceptuális problémái: a környezetészlelés
121-132
Ökológiai észleléselméletek
123-125
Ökológiai validitás
125-127
Bizonytalan, szokatlan, szélsőséges környezetek
127-132
Bizonytalan környezetek
128
Szokatlan, szélsőséges környezetek
128-129
Ambiens ingerek és szokatlan környezetek: ambiens stressz
129-132
Kitekintés: A környezetészlelés nehezítettsége: Érzékszervi problémák
132
Humán környezeti kogníció: eligazodás, úttalálás a térben
133-145
A kognitív térképek struktúrája: a város mentális képe
135-137
Útvonal- és áttekintő tudás
137-139
Kitekintés: Környezeti kogníció a változó világban
138
Torzítások a mentális térképekben
139-140
A környezet tulajdonságai és a kognitív térképezés
141
Térszintaxis-elmélet
141-145
Kurrens témák: A környezeti megismerésben mutatkozó nemi különbségek
142-143
Tájékozódási feladatok
142
Szimbolikus versus valódi környezetek
142-143
Eligazodás térképen és térképrajzolás
143
Kurrens témák: A téri képességekben mutatkozó nemi különbségek magyarázatai
144-145
Affektus és környezet
145-150
A természeti és az épített környezet elkülönítése
146
A tájkutatás módszertani irányai
146-147
Evolúciós tájpreferencia-elméletek
147-150
Érzelmi válasz alapú evolúciós tájpreferencia-elmélet
147-148
A tájpreferencia információfeldolgozás-alapú elméletei
148-150
Környezet és alkalmazkodás: záró gondolatok
151
Összefoglalás
151-152
Kulcsfogalmak
152
Ellenőrző kérdések
152
Ajánlott olvasmányok
152-153
Ajánlott honlapok
153
Emlékezés
155-267
4.fejezet: Kódolás és előhívás az emberi emlékezetben
159-176
Emlékezeti kódok
159-162
A kódolás specifikussága
162-163
Kódolási/előhívási kongruencia
164-166
Előhívás és interferencia
166-175
A kiszorulási hipotézis
167-168
Feloldódó asszociációk
168-170
Gátlás az emlékezeti előhívásban
170-175
Irányított felejtés
170-172
Arcképcsarnok: Robert A. Bjork
172
A szelektív gyakorlás hatása
172-175
Kurrens témák: Az epizodikus gátlás hipotézise
174
Összefoglalás
175-176
Kulcsfogalmak
176
Ellenőrző kérdések
176
Ajánlott olvasmányok
176
5.fejezet: Az „elsődleges emlékezet" - a rövid távú emlékezés és a munkamemória elméletei
177-208
A rövid távú emlékezet kutatása: történeti áttekintés
177-185
A Brown-Peterson-feladat: gyorsan eltűnő emléknyomok
178-180
Andrew Melton és a kontinuitás koncepciója
181-182
Waugh és Norman elmélete: kiszoruló emlékek
182-184
Tárak és ismétlés: Atkinson és Shiffrin elmélete
184-185
A standard munkamemória-modell: pufferek és kontrollrendszer
185-197
Arcképcsarnok: Alan D. Baddeley
187
A verbális munkamemória kutatása: nyelvtejlődés és átmeneti emlékezés
187-192
Utak és támpontok: a téri-vizuális vázlattömb
192-196
Központi végrehajtó: viselkedésszabályozás és emlékezeti kontroll
196-197
A standard munkamemória-modell alternatívái
197-205
Kitekintés: Hogyan árnyalják az agysérültek vizsgálatából származó adatok a munkamemória-modelleket?
198
Kontroll és tárolás: Engle és munkatársainak modellje
198-201
Aktivált emléknyomok és figyelmi fókusz: Nelson Cowan
201-203
Hívóinger-vezérelt rövid távú emlékezet: James Nairne
203-205
Kurrens témák: Az epizodikus puffer
204-205
Összefoglalás
206-207
Kulcsfogalmak
207
Ellenőrző kérdések
208
Ajánlott olvasmányok
208
6.fejezet: A tapasztalat tartós fennmaradása - emlékezeti konszolidáció
209-235
Átmenet a tarts emlékezeti formába
209-212
Emlékeztető: Memóriarendszerek
210-212
Konszolidációs elméletek
213-215
A deklaratív emlékezet sérülése: a retrográd, az anterográd és az epizodikus amnézia
215-221
Kitekintés: Théta-hullám és konszolidáció - A hippokampusz mint "emlékközpont"
216-217
Az eseményemlék konszolidációja
221-233
Az ekfóriamodell
221-222
Deklaratív emlékezet és tudatosság
223-224
A többszörös emléknyom elmélete
224
Emlékezeti disszociáció
225-227
Kurrens témák: Életszerű emlékek és funkcionális képalkotó eljárások
226
A specifikus emlék
226
Epizodikus és topografikus emlékezet
226
Az igen hosszú távú emlékezés
228
Az érzelem hatása az eseményemlékre és az implicit érzelmi emlék
229-233
Összefoglalás
233-234
Kulcsfogalmak
234
Ellenőrző kérdések
234
Ajánlott olvasmányok
235
7.fejezet: A deklaratív emlékezet - epizodikus és önéletrajzi emlékezet
236-267
Újragondolva: emlékezeti rendszerek és amnéziakutatás
236-237
Az epizodikus emlékezet helye az emberi emlékezet rendszerszemléletű megközelítésében
237-240
Arcképcsarnok: Endel Tulving
238
Az epizodikus emlékezet és az önéletrajzi tudásbázis
240-252
Kitekintés: A gyermekkori amnézia jelensége
244-245
Spontán és szándékos emlékelóhívás
246-251
Arcképcsarnok: Martin A. Conway
247
Kódolási és keresési támpontok: a cselekvések elsődlegességének kérdése
251-252
A klasszikus epizodikus emlékezeti modell kérdéseinek elmélyítése napjainkban
253-255
Kihívások az epizodikus emlékezet klasszikus modelljével szemben
256-262
Az epizodikus és szemantikus emlékezet kapcsolata: Tulving SPI-modellje
256-259
Kitekintés: Kétévesek eseményemlékezete: Epizodikus?
258-259
Az SPI és a klasszikus nézet
260-262
Az emlékezés konstruktív természete
262-264
Nyelv és emlékezet
264-265
Összefoglalás
265-266
Kulcsfogalmak
266
Ellenőrző kérdések
267
Ajánlott olvasmányok
267
Ajánlott honlapok
267
Tudás
269-347
8.fejezet: Kategorizáció és fogalmi reprezentáció
272-314
Fogalmak és kategóriák
273-277
Kitekintés: A modalitásmentes jelentésreprezentáció gondolata
274-277
Mentálislexikon-elméletek
274
A képi-nyelvi jelentés kapcsolatának kérdése
274-277
Mentális tárgyak és mentális képek
277
Ajánlott olvasmányok
277
Ajánlott honlapok
277
A fogalmi reprezentáció funkciója: két szélsőséges nézet
278-280
Kategóriareprezentáció és feldolgozás
281-312
A fogalmak klasszikus szemlélete
282-290
Kitekintés: A kategóriák és a külvilág viszonya
288-290
Hasonlóságalapú feltevések
291-306
Fokozatos struktúra és/vagy prototípus
291-303
Kitekintés: A fogalmak és a nyelv
294-297
Kitekintés: Eleanor Rosch
298
Alkalmazás: Tetszés és prototípus
300-301
Ajánlott magyar nyelvű irodalom
301
Mintapéldány-elmélet
303-306
Elméletalapú megközelítések
307-312
Összefoglalás
312-313
Kulcsfogalmak
313
Ellenőrző kérdések
313-314
Ajánlott olvasmányok
314
9.fejezet: Fogalmi rendszerek
315-329
A fogalmak viszonya
315-317
A tudásrendszer jellemzői
317-328
Taxonomikus szerveződés - a szemantikus háló modellje
319-323
Partonomikus szerveződés - a keretek
324-328
Összefoglalás
328
Kulcsfogalmak
329
Ellenőrző kérdések
329
10.fejezet. Sémaelméletek és az emlékek fogalmi kategorizációja
330-347
Sémaelméletek
330-338
Konstruktív emlékezet
330-332
Arcképcsarnok: Frederic C. Bartlett (1886-1969)
331
Kognitív hozzájárulás
332-334
Szószerintiség és lényeg
334-336
Kitekintés: Példák a séma értelmező erejére
334-335
Rasómon, avagy Akutagava novellájának feloldása Kuroszava filmjében
335
Emlékeztető: A séma mint színjáték
336-337
Séma és tudásstruktúra
336-338
Forgatókönyv-elméletek
338-340
A dinamikusemlékezet-elmélet
340-345
A tematikus szerveződésű csomag - TOP
341-342
A memóriaszerveződési csomag - MOP
342-343
Eseményekre emlékezés - elvárási kudarc
344-345
Összefoglalás
346
Kulcsfogalmak
346
Ellenőrző kérdések
346-347
Ajánlott olvasmányok
347
Golsszárium
349-360
Hivatkozott irodalom
361-385
Névmutató
386-393
Tárgymutató
394-402
Kolofon