Általános pszichológia 2. corvina logo

Szerkesztők: Csépe Valéria; Győri Miklós; Rágó Anett
További szerzők: Csépe Valéria; Dúll Andrea; Juhász Levente Zsolt; Király Ildikó; Kónya Anikó; Racsmány Mihály; Rágó Anett
Cím: Általános pszichológia 2.
Alcím: Tanulás - emlékezés - tudás
Sorozatcím: Osiris tankönyvek, 1218-9855
Megjelenési adatok: Osiris Kiadó, Budapest, 2007. | ISSN: 1218-9855 | ISBN: 978-963-389-919-9

coverimage Talán ismerősként veszi kezébe ezt a könyvet az olvasó, hiszen korábban már megjelent tankönyvsorozatunk első tagja, az Általános pszichológia 1. Abban a megismerés alapvető folyamatairól olvashatunk, az észlelés és a figyelem mechanizmusairól. A most megjelent könyv az előző folytatása annyiban, hogy ez a feldolgozás magasabb szintjeivel foglalkozik. Ez azonban természetesen nem szó szerint értendő. Aki ismeri az előző kötet tartalmát, annak a számára bizonyára világossá vált, milyen lehetetlen vállalkozás a kognitív mechanizmusok megragadása, mégpedig lehetőleg a maguk teljességében. Nem feljebb lépünk tehát, csupán kitágítjuk a vizsgálódás körét. Itt is szó lesz észlelésről és figyelemről, hiszen most is az ember és a külvilág kapcsolatának természetét kutatjuk. Ám most inkább a világ belső leképeződésének, a mentális reprezentációnak a jellegzetességeivel foglalkozunk. Kötetünk három nagy tematikus részre osztható: tanulás, emlékezés és tudásreprezentáció. Az első két kifejezést a mindennapokban is gyakran használjuk, sokszor mást értve alatta, mint a tudományos megközelítés. A harmadik sem teljesen ismeretlen, hiszen a gondolkodás hátterét biztosító általános tudás - a fogalmak - tárolásának és előhívásának problémájával foglalkozik. Bár a fogalmak tisztázása az elsődleges cél, bízunk abban, hogy az olvasó számára az is világos lesz, hogyan és milyen formában vannak jelen e folyamatok mindennapi tevékenységünkben. A téma tudományos megközelítésére jellemző, amit hallgatóink az egyetemen oly sokszor szemünkre is vetnek, hogy a területen „csupán" vetélkedő elméletek vannak, olyan modellek, amelyek a pszichológia adott - de korlátozott - eszközeivel igazolhatók, ám a végső igazságot senki sem mondja ki. Valóban. Nem tudjuk azt, hogy pontosan miként is működnek ezek a mechanizmusok. A rendszer egészére - kísérleti eredményeink alapján - csak következtetni tudunk. Ezért vannak tehát modelljeink, mégpedig olyanok, amelyek az újabb eredmények, szempontok hatására folyamatosan változnak. Ezért fontosak a szakkifejezések, hiszen az egyes elnevezések az adott modell szemléletét is tükrözik. A modellek bemutatása mellett arra is törekszünk, hogy rámutassunk, ez a sokszor bosszantó bizonytalanság egyáltalán nem baj, sőt kifejezetten inspiráló. Kötetünkben az egyes témákat az adott területen aktívan kutató szerzők dolgozták fel, akik remélhetőleg nem tudják és nem is akarják eltitkolni lelkesedésüket az adott téma iránt, ezzel is mutatva, milyen termékeny tudományos közeg mindez. Olyan, amelynek megismerésekor már egyetemistaként lehet kérdezni, sőt új szempontokat is behozni, azaz bele lehet szólni a tudományba. Mivel igen komplex jelenségekről van szó, számos aspektus kimaradt ebből a könyvből. Nem jutott hely az evolúciós, a fejlődési vagy a kulturális szempontok részletes bemutatására, de törekedtünk arra, hogy az olvasók kedvet kapjanak ahhoz, hogy tovább kutakodjanak az őket érdeklő témában.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Tudás, Tanulás, Tapasztalat, Emlék, Kondicionálás, Emlékezés, Kódolás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/impresszum
Rövid tartalom
5
Részletes tartalom
7-15
Bevezetés
17-18
Tanulás
19-153
1.fejezet: Alapvető tanulási formák
24-85
   A tanulás fogalmának meghatározása - módszertani kérdések és alapfogalmak
25-33
      Tanulás és teljesítmény
26-28
         Kitekintés: A klasszikus magyar iskola
28-29
      Tanulás és más, tanulásra hasonlító hatások
28-31
         Arcképcsarnok: Grastyán Endre (1924-1988)
30
      Az alapjelenségek tanulmányozásának módszerei - az alapfogalmak definiálása
31-33
   Klasszikus kondicionálás - alapjelenségek
34-51
      Az első kísérletek és a terminológia születése
34-36
         Arcképcsarnok: Ivan Petrovics Pavlov (1849-1936)
35
      Kísérleti helyzetek
36-42
         Szignálkövetés
37-38
         Félelemkondicionálás
38-40
         Kondicionált pislogás
40-41
         Ízaverzió-tanulás
41-42
      Serkentő típusú pavlovi kondicionálás
43-46
         A serkentő kondicionálással kialakított válasz mérése és kontrollja
44-45
         Kontiguitás és a CS-UCS viszony
45-46
      Gátlási típusú klasszikus kondicionálás
46-49
         Standard eljárás
47-48
         Differenciális gátlás
48-49
         Negatív CS-UCS kontingencia
49
      Kioltás
49-51
         Kioltás és habituáció
50
         Kioltás mint tanulás
50-51
   Klasszikus kondicionálás - mechanizmusok, elméletek
51-59
      Mi teszi a feltételes és feltételen ingereket hatékonnyá?
51-55
         Újdonság, intenzitás, megkülönböztethetőség
51-53
         Relevancia
53-54
            Kitekintés: Gyengéink és a klasszikus kondicionálás: Kávé, alkohol, dohány, drog
54-55
               Kondicionálási csapda
54
               Kioltási trükkök
55
         Biológiai erősség
54-
      Mi határozza meg a feltételes válasz természetét?
56-59
         Az ingerhelyettesítési modell
57
         A kompenzálóválasz-modell
58
         Viselkedésrendszer-modell
58
         A feltételes válasz funkcionális/adaptív modellje
59
   A klasszikus kondicionálás modelljei
59-65
      Blokkolási hatás
60-61
      A Rescorla-Wagner-modell
61-63
      CS-módosulási modellek
63-64
      Relatív várakozási idő és komparatív asszociáció
64-65
   Instrumentális kondicionálás
65-82
      E. L. Thorndike és az effektus törvénye
66-67
         Arcképcsarnok: Edward Lee Thorndike (1874-1949)
66
      Az instrumentális kondicionálás alapfogalmai
67-69
         Arcképcsarnok: Burrhus Frederic Skinner (1904-1990)
68
      Instrumentális kondicionálási eljárások
69-71
         Pozitív megerősítés
70
         Büntetés és negatív megerősítés
70-71
         Omissziós tréning
71
      A megerősítők természete
72-74
         Válasz-megerősítés viszony
72-73
         Skinner „babonás viselkedés" kísérlete
73-74
      Megerősítési tervek
74-
         Aránytervek
75-77
            Kitekintés: Gyengéink és az instrumentális kondicionálás: Pénz, siker, szerencse
76-77
         Idői vagy intervallumtervek
76-77
      A megerősítés kontrollja
77-78
      A megerősítés elméletei
78-82
         Megerősítés: ingerbemutatás
78-80
         Megerősítés: válaszszabályozás
80-81
         Megerősítés: a befolyásolás mint kognitív tényező
81-82
      Az operáns kondicionálás korlátai
82
   Klasszikus-instrumentális interakciók
83
   Összefoglalás
83-84
   Kulcsfogalmak
84-85
   Ellenőrző kérdések
85
   Ajánlott olvasmányok
85
2.fejezet: Komplex tanulás - kognitív tényezők a tanulásban
86-110
   Mentális térkép
87-92
      Arcképcsarnok: Edward Chase Tolman (1886-1959)
88
      Kurrens témák: Téri tájékozódás
90-91
   Belátásos tanulás
92-99
      Arcképcsarnok: Wolfgang Köhler (1887-1967)
93
      Kitekintés: Etológia
97
   Szociális tanulás - utánzás
99-105
      Az utánzás megerősítéses elmélete
100
      Az utánzás másodlagos megerősítéses elmélete
100
      Az utánzás vikariáló (behelyettesítő) megerősítéses elmélete - obszervációs tanulás
101-105
         Arcképcsarnok: Albert Bandura
101
         Kitekintés: Utánzás és média
104
         Kurrens témák: Az utánzás szerepe a legújabb kutatásokban
104
   Top-down folyamatok a tanulásban
105-107
      Kitekintés: Illuzórikus korrelációk és sztereotípiák
107
   Összefoglalás
108-109
   Kulcsfogalmak
109
   Ellenőrző programok
109-110
3.fejezet: A környezet hatása a tanulási folyamatokra: környezet és alkalmazkodás
111-153
   A környezet és alkalmazkodás környezetpszichológiai paradigmái
112
   Személy-környezet összeillés
112-114
   Környezeti kompetencia
114-115
   Állatok téri tájékozódása: klasszikus és modern kutatások
115-119
      Emlékezés helyekre
117
      A téri tájékozódás idegrendszeri alapja: a hippokampusz (HPC) működése
117-119
   Az ember téri viselkedése
120-121
   A téri eligazodás perceptuális problémái: a környezetészlelés
121-132
      Ökológiai észleléselméletek
123-125
      Ökológiai validitás
125-127
      Bizonytalan, szokatlan, szélsőséges környezetek
127-132
         Bizonytalan környezetek
128
         Szokatlan, szélsőséges környezetek
128-129
         Ambiens ingerek és szokatlan környezetek: ambiens stressz
129-132
            Kitekintés: A környezetészlelés nehezítettsége: Érzékszervi problémák
132
   Humán környezeti kogníció: eligazodás, úttalálás a térben
133-145
      A kognitív térképek struktúrája: a város mentális képe
135-137
      Útvonal- és áttekintő tudás
137-139
         Kitekintés: Környezeti kogníció a változó világban
138
      Torzítások a mentális térképekben
139-140
      A környezet tulajdonságai és a kognitív térképezés
141
      Térszintaxis-elmélet
141-145
         Kurrens témák: A környezeti megismerésben mutatkozó nemi különbségek
142-143
            Tájékozódási feladatok
142
            Szimbolikus versus valódi környezetek
142-143
            Eligazodás térképen és térképrajzolás
143
         Kurrens témák: A téri képességekben mutatkozó nemi különbségek magyarázatai
144-145
   Affektus és környezet
145-150
      A természeti és az épített környezet elkülönítése
146
      A tájkutatás módszertani irányai
146-147
      Evolúciós tájpreferencia-elméletek
147-150
         Érzelmi válasz alapú evolúciós tájpreferencia-elmélet
147-148
         A tájpreferencia információfeldolgozás-alapú elméletei
148-150
   Környezet és alkalmazkodás: záró gondolatok
151
   Összefoglalás
151-152
   Kulcsfogalmak
152
   Ellenőrző kérdések
152
   Ajánlott olvasmányok
152-153
   Ajánlott honlapok
153
Emlékezés
155-267
4.fejezet: Kódolás és előhívás az emberi emlékezetben
159-176
   Emlékezeti kódok
159-162
   A kódolás specifikussága
162-163
   Kódolási/előhívási kongruencia
164-166
   Előhívás és interferencia
166-175
      A kiszorulási hipotézis
167-168
      Feloldódó asszociációk
168-170
      Gátlás az emlékezeti előhívásban
170-175
         Irányított felejtés
170-172
            Arcképcsarnok: Robert A. Bjork
172
         A szelektív gyakorlás hatása
172-175
            Kurrens témák: Az epizodikus gátlás hipotézise
174
   Összefoglalás
175-176
   Kulcsfogalmak
176
   Ellenőrző kérdések
176
   Ajánlott olvasmányok
176
5.fejezet: Az „elsődleges emlékezet" - a rövid távú emlékezés és a munkamemória elméletei
177-208
   A rövid távú emlékezet kutatása: történeti áttekintés
177-185
      A Brown-Peterson-feladat: gyorsan eltűnő emléknyomok
178-180
      Andrew Melton és a kontinuitás koncepciója
181-182
      Waugh és Norman elmélete: kiszoruló emlékek
182-184
      Tárak és ismétlés: Atkinson és Shiffrin elmélete
184-185
   A standard munkamemória-modell: pufferek és kontrollrendszer
185-197
      Arcképcsarnok: Alan D. Baddeley
187
      A verbális munkamemória kutatása: nyelvtejlődés és átmeneti emlékezés
187-192
      Utak és támpontok: a téri-vizuális vázlattömb
192-196
      Központi végrehajtó: viselkedésszabályozás és emlékezeti kontroll
196-197
   A standard munkamemória-modell alternatívái
197-205
      Kitekintés: Hogyan árnyalják az agysérültek vizsgálatából származó adatok a munkamemória-modelleket?
198
      Kontroll és tárolás: Engle és munkatársainak modellje
198-201
      Aktivált emléknyomok és figyelmi fókusz: Nelson Cowan
201-203
      Hívóinger-vezérelt rövid távú emlékezet: James Nairne
203-205
         Kurrens témák: Az epizodikus puffer
204-205
   Összefoglalás
206-207
   Kulcsfogalmak
207
   Ellenőrző kérdések
208
   Ajánlott olvasmányok
208
6.fejezet: A tapasztalat tartós fennmaradása - emlékezeti konszolidáció
209-235
   Átmenet a tarts emlékezeti formába
209-212
      Emlékeztető: Memóriarendszerek
210-212
   Konszolidációs elméletek
213-215
   A deklaratív emlékezet sérülése: a retrográd, az anterográd és az epizodikus amnézia
215-221
      Kitekintés: Théta-hullám és konszolidáció - A hippokampusz mint "emlékközpont"
216-217
   Az eseményemlék konszolidációja
221-233
      Az ekfóriamodell
221-222
      Deklaratív emlékezet és tudatosság
223-224
      A többszörös emléknyom elmélete
224
      Emlékezeti disszociáció
225-227
         Kurrens témák: Életszerű emlékek és funkcionális képalkotó eljárások
226
            A specifikus emlék
226
            Epizodikus és topografikus emlékezet
226
      Az igen hosszú távú emlékezés
228
      Az érzelem hatása az eseményemlékre és az implicit érzelmi emlék
229-233
   Összefoglalás
233-234
   Kulcsfogalmak
234
   Ellenőrző kérdések
234
   Ajánlott olvasmányok
235
7.fejezet: A deklaratív emlékezet - epizodikus és önéletrajzi emlékezet
236-267
   Újragondolva: emlékezeti rendszerek és amnéziakutatás
236-237
   Az epizodikus emlékezet helye az emberi emlékezet rendszerszemléletű megközelítésében
237-240
      Arcképcsarnok: Endel Tulving
238
   Az epizodikus emlékezet és az önéletrajzi tudásbázis
240-252
      Kitekintés: A gyermekkori amnézia jelensége
244-245
      Spontán és szándékos emlékelóhívás
246-251
         Arcképcsarnok: Martin A. Conway
247
      Kódolási és keresési támpontok: a cselekvések elsődlegességének kérdése
251-252
   A klasszikus epizodikus emlékezeti modell kérdéseinek elmélyítése napjainkban
253-255
   Kihívások az epizodikus emlékezet klasszikus modelljével szemben
256-262
      Az epizodikus és szemantikus emlékezet kapcsolata: Tulving SPI-modellje
256-259
         Kitekintés: Kétévesek eseményemlékezete: Epizodikus?
258-259
      Az SPI és a klasszikus nézet
260-262
   Az emlékezés konstruktív természete
262-264
   Nyelv és emlékezet
264-265
   Összefoglalás
265-266
   Kulcsfogalmak
266
   Ellenőrző kérdések
267
   Ajánlott olvasmányok
267
   Ajánlott honlapok
267
Tudás
269-347
8.fejezet: Kategorizáció és fogalmi reprezentáció
272-314
   Fogalmak és kategóriák
273-277
      Kitekintés: A modalitásmentes jelentésreprezentáció gondolata
274-277
         Mentálislexikon-elméletek
274
         A képi-nyelvi jelentés kapcsolatának kérdése
274-277
         Mentális tárgyak és mentális képek
277
         Ajánlott olvasmányok
277
         Ajánlott honlapok
277
   A fogalmi reprezentáció funkciója: két szélsőséges nézet
278-280
   Kategóriareprezentáció és feldolgozás
281-312
      A fogalmak klasszikus szemlélete
282-290
         Kitekintés: A kategóriák és a külvilág viszonya
288-290
      Hasonlóságalapú feltevések
291-306
         Fokozatos struktúra és/vagy prototípus
291-303
            Kitekintés: A fogalmak és a nyelv
294-297
            Kitekintés: Eleanor Rosch
298
            Alkalmazás: Tetszés és prototípus
300-301
               Ajánlott magyar nyelvű irodalom
301
         Mintapéldány-elmélet
303-306
      Elméletalapú megközelítések
307-312
   Összefoglalás
312-313
   Kulcsfogalmak
313
   Ellenőrző kérdések
313-314
   Ajánlott olvasmányok
314
9.fejezet: Fogalmi rendszerek
315-329
   A fogalmak viszonya
315-317
   A tudásrendszer jellemzői
317-328
      Taxonomikus szerveződés - a szemantikus háló modellje
319-323
      Partonomikus szerveződés - a keretek
324-328
   Összefoglalás
328
   Kulcsfogalmak
329
   Ellenőrző kérdések
329
10.fejezet. Sémaelméletek és az emlékek fogalmi kategorizációja
330-347
   Sémaelméletek
330-338
      Konstruktív emlékezet
330-332
         Arcképcsarnok: Frederic C. Bartlett (1886-1969)
331
      Kognitív hozzájárulás
332-334
      Szószerintiség és lényeg
334-336
         Kitekintés: Példák a séma értelmező erejére
334-335
            Rasómon, avagy Akutagava novellájának feloldása Kuroszava filmjében
335
         Emlékeztető: A séma mint színjáték
336-337
      Séma és tudásstruktúra
336-338
   Forgatókönyv-elméletek
338-340
   A dinamikusemlékezet-elmélet
340-345
      A tematikus szerveződésű csomag - TOP
341-342
      A memóriaszerveződési csomag - MOP
342-343
      Eseményekre emlékezés - elvárási kudarc
344-345
   Összefoglalás
346
   Kulcsfogalmak
346
   Ellenőrző kérdések
346-347
   Ajánlott olvasmányok
347
Golsszárium
349-360
Hivatkozott irodalom
361-385
Névmutató
386-393
Tárgymutató
394-402
Kolofon