Általános pszichológia 3.
Szerkesztők: Csépe Valéria; Győri Miklós; Rágó AnettTovábbi szerzők: Csépe Valéria; Honbolygó Ferenc; Dúll Andrea; Egyed Katalin; Győri Miklós; Hahn Noémi; Jolvasi Hajnal; Király Ildikó; Kovács Kristóf; Krajcsi Attila; Lukács Ágnes; Németh Dezső; Szabó Csaba; Szűcs Dénes; Urbán Róbert
Cím: Általános pszichológia 3.
Alcím: Nyelv, tudat, gondolkodás
Sorozatcím: Osiris tankönyvek, 1218-9855
Megjelenési adatok: Osiris Kiadó, Budapest, 2008. | ISSN: 1218-9855 | ISBN: 978-963-389-920-5
Tankönyvünk harmadik kötete szándékunk szerint szerves folytatása az első két kötetnek, mind tartalmában, mind szemléletmódjában, mind pedig stiláris és formai megoldásaiban. Látni fogja az olvasó, hogy megtartottuk a korábban alkalmazott szerkezeti tagolást, a tanulást itt is összefoglalásokkal, ellenőrző kérdésekkel és a kulcskifejezések kiemelésével igyekeztünk segíteni. A témák tárgyalásakor az esszenciális ismereteket bemutató főszövegtől elkülönülve, szövegdobozokban szerepeltetjük mindazokat a fontos kiegészítő információkat, amelyek reményeink szerint érthetőbbé és érdekesebbé teszik a tanulást. Őszintén reméljük, ezek a megoldások betöltik azt a szerepet, amelyet szántunk nekik. A hasonlóságok mellett törekedtünk arra, hogy ennek a kötetnek sajátos arculata legyen. Ezt a kötetet uralják talán a leginkább azok a témák, amelyeket a pszichológiában sajátosan emberinek szoktak tartani. A nyelv, a kommunikáció, a tudatosság, a gondolkodás, az összetett érzelmek olyan jelenségek, amelyek kapcsán általában úgy véljük: noha ezek valamilyen elemibb formában a nem humán fajoknál is jelen vannak, valódi kiteljesedésükről és egyedülállóan összetett megnyilvánulásaikról az ember esetében beszélhetünk. Más szavakkal: olyan képességekről, készségekről, folyamatokról esik szó, amelyek szorosan emberi lényegünkhöz tartoznak. A pszichológia mindig az emberi természetről szól. Kötetünk sajátossága talán az, hogy az emberi természet megismeréséhez az empirikus bizonyítékok bemutatásán, a törvényszerűségek leírásán és a legfontosabb elméleti modellek ismertetésén keresztül igyekszik közelebb kerülni. Ez azt is jelenti, hogy számos ponton érintünk olyan kérdéseket, amelyeknek a nyugati gondolkodásban igen komoly előtörténete, elsősorban filozófiai előtörténete van. Ezért többször utalunk a bölcseletből eredő fogalmakra, hagyományokra és tételekre, ahogyan azt tankönyvünk korábbi köteteiben is tettük. Mindez a tárgyalt kérdések természetéből fakad. A lélektan ugyanis az emberi lét alapkérdéseit tárgyalva elkerülhetetlenül összekapcsolódik a filozófiával. Ezalól a megismerés pszichológiája sem kivétel - sőt ebben éppenséggel követi a lélektan klasszikus hagyományait. Szeretnénk azonban előre figyelmeztetni az olvasót: nem fog végső választ kapni a „nagy alapkérdésekre” (olyanokra, mint: mi a tudatosságunk, s mi a szerepe, vagy hogy szükség van-e érzelmekre a világ megismeréséhez, stb.). Sőt, ha olyan érzése támadna, hogy egy ilyen alapkérdésre végső és biztos választ kapott, akkor vagy a szöveggel, vagy annak értelmezésével gond van. Legalább három okból nem hihetjük, hogy a tudományos lélektan már megválaszolta az emberi természetre vonatkozó alapkérdéseket. Először, okunk van azt gondolni, hogy nincs egyetlen végső válasz ezekre a kérdésekre (sem); a válaszok attól is függnek, hogy milyen módon, milyen kontextusban, milyen feltevésekre támaszkodva tesszük fel a kérdéseket. Ez persze nem a pszichológia sajátja csak, általában is igaz a tudományra. Másodszor, az elmével és a megismeréssel kapcsolatos tudományok gyors fejlődése ismereteink ismételt átrendezését igényli.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Gondolkodás, Érzelem, Intelligencia, Nyelv, Megismerés, Beszéd, Tudat, Viselkedés, Kontroll, Szövegértés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Gondolkodás, Érzelem, Intelligencia, Nyelv, Megismerés, Beszéd, Tudat, Viselkedés, Kontroll, Szövegértés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- Általános pszichológia 1. (első kötet)
- Általános pszichológia 2.
- Általános pszichológia 3. (ez a kötet)
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Rövid tartalom
4-5
Tartalom
7-21
Bevezetés
23-24
A nyelv
25-223
1.fejezet: A nyelvi képesség természete
29-58
Miként közelít a mai lélektan a nyelvhez?
29-32
Arcképcsarnok: Noam Chomsky (1928-)
30
A társtudományok a nyelvről
32-36
A nyelvészet a nyelvről
33-34
Az idegtudományok a nyelvről
34-35
A számítástudomány a nyelvről
35-36
A nyelv kitüntetett jelentősége kognitív szempontból
36-38
A nyelv néhány paradox jellegzetessége kognitív szempontból
38-42
Absztrakció és komplexitás
38-41
Absztrakció, komplexitás - és ugyanakkor könnyedség
41
Absztrakció, komplexitás - és ugyanakkor gyorsaság
41-42
Absztrakció, komplexitás - és ugyanakkor robusztusság
42
A paradoxonok feloldása felé: a nyelv autonómiája?
42-47
Nyelvi képesség az embernél és jelhasználat más fajoknál
47-53
Közlés és kontroll
47-49
A nyelvi viselkedés kontrollja
47-48
A jelhasználat kontrollja nem humán fajoknál
48-49
Jelmintázatok
49-51
A nyelvi jelek szerveződése, mintázata
49-50
Jelmintázatok: „grammatika" az állatvilágban
50-51
A kifejezhető jelentések
51-53
Téri, idői és faktuális kötetlenség
51-52
Nyitottság
52
Kifejezhető „jelentések" az állatvilágban
52-53
Munkadefiníció és alapkérdések
53-56
Munkadefiníció a nyelv vizsgálatához
53-54
Alapkérdések
54-56
Összefoglalás
56-57
Kulcsfogalmak
57
Ellenőrző kérdések
58
Ajánlott olvasmányok
58
Ajánlott honlapok
58
2.fejezet: Beszédészlelés, mentális lexikon, beszédmegértés, beszédprodukció
59-115
Beszédészlelés
59-66
A beszédészlelési folyamat
59-61
A beszédészlelés alfolyamatai
61-66
Hallási elemzés
61-62
Akusztikai-fonetikai elemzés
62-63
Fonológiai elemzés
63-66
Kurrens témák: Módszerek a beszédészlelés és beszédprodukció vizsgálatában
64-65
Az ingeranyag létrehozásának módszerei
64-65
Az ingerek bemutatásának módszerei
65
A mentális lexikon
66-73
A mentális lexikon felépítése
66-69
A szavak szerveződése a mentális lexikonban
69-73
Beszédmegértés
73-85
Szófelismerés és lexikai hozzáférés
73-74
A szófelismerést befolyásoló tényezők
74
A logogénelmélet
74-76
Forster autonóm keresési modellje
76-78
Interaktív-aktivációs modell
78-80
Klatt LHSA modellje
80-81
A kohortmodell
81-85
Beszédprodukció
85-111
A beszédprodukció tanulmányozásának történeti hagyományai
86-90
Hibázások a beszédprodukcióban
86-87
A beszédprodukció kronometriai vizsgálata
87-90
Kitekintés: Freudi elszólások és spoonerizmus
88-90
Dell beszédprodukciós modellje
91-94
A Levelt-modell
95-107
Kitekintés: A beszédfeldolgozás neuropszichológiai modellje
97-99
Fogalmi előkészítés
99-101
Grammatikai kódolás
101
Morfofonológiai kódolás
101-105
Kitekintés: Vokalizáció
104-105
Fonetikai kódolás és artikuláció
106
Önmonitorozás
106-107
Liberman motoros elmélete
107-111
Alkalmazás: Gépi beszédszintézis és beszédfelismerés
108-111
Összefoglalás
113-114
Kulcsfogalmak
114
Ellenőrző kérdések
114-115
Ajánlott olvasmányok
115
Ajánlott honlapok
115
3.fejezet: Nyelvtani feldolgozás
116-154
Bevezető
116-121
Arcképcsarnok: Ray Jackendoff (1945-): Nyelvészet és zenei megismerés
116-117
A generatív nyelvészet
118-120
A lexikalista és megszorításalapú nyelvtanok
120-121
Morfológiai feldolgozás
121-135
A morfológiai feldolgozás egységei
121-122
Morfológiailag komplex szavak reprezentációja: elemzés és egészleges tárolás
122-124
Kurrens témák: Szintaktikai előfeszítés
124
A komplex szavak feldolgozásának modelljei
125-129
A szavak és a szabályok
129-134
A kétutas modell
129-131
Szabály helyett séma
131-134
A magyar morfológia pszicholingvisztikája
134-135
Mondatfeldolgozás
136-151
A transzformációk pszichológiai realitása
136-137
Az elemzés egységei: frázisok és tagmondatok
137-139
A mondatelemzés modelljei
139-151
Kitekintés: Mesterséges intelligencia és nyelvfeldolgozás
140-141
Kétértelműségek és kerti ösvény mondatok
141-142
Korai autonóm elméletek
142-146
Interaktív modellek
147-150
Nyelvek közötti különbségek a feldolgozásban
150-151
Összefoglalás
151-153
Kulcsfogalmak
153
Ellenőrző kérdések
153-154
Ajánlott olvasmányok
154
4.Fejezet: Olvasás
155-178
Kitekintés: Láss, nézz, olvass!
156-158
Szakkádok és fixációk
156-157
Különleges szakkádok
157-158
Olvasás és perceptuális terjedelem
158
Az olvasás pszichológiai modelljei
159-168
Szintmodellek
160-161
Útmodellek
161-163
Kognitív modellek
163-165
Konnekcionista modellek
165-168
Kurrens témák: Így olvas az agy
166-167
Olvasás és a nyelvi rendszer
168-173
A kerti ösvény modell
169-170
Szerkezet és jelentés szerepe az olvasásban
170-173
Szövegértő olvasás
173-177
Alkalmazás: Olvasási zavarok
174-175
Összefoglalás
177
Kulcsfogalmak
178
Ellenőrző kérdések
178
Ajánlott olvasmányok
178
5.fejezet: A nyelvi és emlékezeti folyamatok kapcsolata
179-186
Munkamemória és nyelv
179-183
Mondatmegértés és munkamemória
181
Szövegmegértés és munkamemória
182
A nyelvi megértés proceduralizációja a fejlődés folyamán
182
Fonológiai hurok és nyelvtanulás
182-183
Procedurális rendszerek és mondatmegértés
183-184
Összefoglalás
185
Kulcsfogalmak
185
Ellenőrző kérdések
185
Ajánlott olvasmányok
186
Ajánlott honlapok
186
6.fejezet: Nyelv és agyműködés
187-195
Jelentésfeldolgozás és N400
187-191
Kitekintés: Afázia
188
Arcképcsarnok: Paul Broca (1824-1880)
189
Arcképcsarnok: Karl Wernicke (1848-1905)
190
Jelentés, diskurzus és tudás
191-193
Arcképcsarnok: Alexander Romanovics Lurija (1902-1977)
192
Mondatszerkezet és EKP
193-194
Összefoglalás
195
Kulcsfogalmak
195
Ellenőrző kérdések
195
7.fejezet: A kommunikáció modelljei és alapfolyamatai
196-223
A kommunikáció többszörös fogalma
197-200
Az emberi kommunikáció mint kódalkalmazás
201-206
A kódmodell
201-202
A kódmodell előnyei és korlátai
202-206
Előnyök
202-203
Korlátok
203-206
Az emberi kommunikáció mint szándékkifejezés és szándékfelismerés
206-219
Grice modellje
206-208
Sperber és Wilson rámutató-következtetéses modellje
208-211
Szándékközpontúság
208-209
Osztenzió - rámutatás
209-210
Következtetések
210
Relevancia
210-211
A rámutató-következtetéses modell értékelése: előnyök, empirikus érvek és korlátok
211-219
Előnyök
211-214
Empirikus érvek
214-215
Korlátok
215-219
Alkalmazás/áttekintés: A kommunikációs képesség zavarai
216-217
Túl a szándékközpontú kommunikáción
219-222
Összefoglalás
222
Kulcsfogalmak
223
Ellenőrző kérdések
223
Ajánlott olvasmányok
223
Ajánlott honlapok
223
Tudat és megismerés
225-356
8.fejezet: A megismerő elme átfogó modelljei
229-266
Bevezetés: a sokféle elme
229-231
A megismerő elme modelljeinek közös alapja: az elme reprezentációs természete
231-232
A reprezentációk alapvető típusai - hely, tartalom, forma, folyamat
232-235
Miért nem tűnik helyesnek a megismerő elme tisztán indexikus és képi/analóg felfogása?
235-237
Vannak-e analóg reprezentációink?
237-240
Az elme mint szimbólumfeldolgozó rendszer
240-245
A szimbólumfeldolgozó rendszer fogalma
240-241
A számítógép-metafora
241-242
Arcképcsarnok: Jerry Fodor: Reprezentációs elmeelmélet és modularitás
242
Előnyök
242-243
Hátrányok
243-244
Empirikus érvek?
244-245
A modul fogalma, a modularitás kérdésköre, érvek és ellenérvek
245-252
Az elme "architektúrája"
245-246
Átvivők, modulok, központi rendszerek
246-248
Érvek a modularitás mellett
248-250
Modularitás: ellenérvek
250-251
A modularitás kiterjesztései
251-252
Elosztott reprezentációk: a megismerés konnekcionista modelljei
252-261
Működési elvek
253-256
Alkalmazások és elmemodell
256-257
A konnekcionizmus előnyei
257-260
Kitekintés: A konnekcionizmus mint kognitívfejlődés-elmélet
258-259
Hátrányok
260-261
Hol tartunk most az átfogó kognitív elmemodellekkel?
261-264
Kitekintés: Alternatív elmemodellek
262-263
Összefoglalás
264-265
Kulcsfogalmak
265
Ellenőrző kérdések
265-266
Ajánlott olvasmányok
266
9.fejezet: Tudatosság és megismerés
267-297
A tudatosság változó szerepe a pszichológiai elméletalkotásban - Descartes-tól az epifenomenalizmusig
268-270
A tudatosság alapkérdései ma
270-272
A „Mi?" kérdés: a definíció vagy leírás kérdése
270-271
A „Hogyan?" kérdés: a természet kérdése
271
A „Miért?" kérdés: a tudatosság szerepének kérdése
271-272
Mi a tudatosság: a definíció kérdése
272-278
A tudatosság privát természete
272-274
Alkalmazás: A tudatosság idegrendszeri alapjainak megértése, a "másik elme"-probléma és morális dilemmáink
274-275
Néhány leíró fogalom a tudatossággal kapcsolatban
274-278
Hogyan jön létre a tudatosság: a tudatosság természete, a tudatosság és a Természet
276-284
Kitekintés: A filozófus oka a szkepszisre: a denevérek és a "rés a magyarázatban"
280-281
Miért is kell a tudatosság: a tudatosság szerepe a megismerésben
284-293
Észlelés tudatosság nélkül?
284-286
A tudatos észlelés idői paradoxonai
286-287
A szándék és a cselekvés időrendje
287-290
Egy átfogó feltevés: a „globális munkaterület"-modell
290-293
Az átfogó megismerésmodellek és a tudatosság
293-294
Perspektívák
294
Összefoglalás
295-296
Kulcsfogalmak
296
Ellenőrző kérdések
296-297
Ajánlott olvasmányok
297
10.fejezet: Módosult tudatállapotok
298-321
A módosult tudatállapotok fogalma
299
Indukciós módszerek és feltételek
300-301
Meditáció
301-306
Koncentratív meditációs módszerek
302-304
A Buddhista Zen
302
A jóga
302-303
A nyugati meditációk
303-304
Megnyíló meditációk
304-305
Alkalmazás: Hogyan meditáljunk?
304
A meditáció hatásai
305-306
Kitekintés: Tánc és extázis
305
Hipnózis
307-315
Szuggesztiók
308
Hipnotikus fogékonyság
309-310
Fájdalomcsökkentés hipnózisban
310-312
Életkor-regresszió
312-313
Az emlékezet
313-314
Disszociáció
314-315
A hipnóziskutatásban használt kísérleti elrendezések
315
Pszichedelikus szerek
315-317
Kitekintés: Az első LSD-utazás
316
Ritmus, dob, tánc
318
Egyéb indukciós technikák és körülmények
318-319
Összefoglalás
319-320
Kulcsfogalmak
320
Ellenőrző kérdések
321
Ajánlott olvasmányok
321
Ajánlott honlapok
321
11.fejezet: Viselkedéskontroll és megismerés: a végrehajtó működések
322-335
A végrehajtó működések fogalma
324-325
Kitekintés: Miért ilyen "képlékeny" a végrehajtó működések fogalma?
325
A végrehajtó működések komponensei
326-329
Alkalmazások: A végrehajtó működések néhány szerzett és fejlődési zavara
328-329
A végrehajtó működések jelentősége
328-329
A végrehajtó működések egy modellje: az ellenőrző figyelmi rendszer
330-332
A végrehajtó működések mérése, tesztelése
332-334
A Wisconsin kártyaszortírozási teszt
332-333
A Stroop-feladat
333
A „go / no go" típusú eljárások
333
A Hanoi-torony és változatai
334
Összefoglalás
334
Kulcsfogalmak
335
Ellenőrző kérdések
335
Ajánlott olvasmányok
335
12.fejezet: Mások viselkedésének megértése és az éntudatosság
336-356
Bevezetés
336-338
Mások viselkedésének megértése - mások elméjének megértése
336
A naiv tudatelmélet kutatása interdiszciplináris kognitív tudományi keretben
337-338
Kurrens témák: Képalkotó eljárások és mentalizáció
337
Elmefilozófiai alapfogalmak - internacionalitás
338-341
Franz Brentano
338-340
Arcképcsarnok: Franz Brentano (1838-1917)
338-339
Legfontosabb művei
339
A mentális állapotok státusa - intencionális hozzáállás
340-341
Arcképcsarnok: Daniel Clement Dennett (1942-)
341
Elméletek
342-346
Kitekintés: Naiv pszichológia, avagy mások tudatának feltételezése a különböző kultúrákban
343-345
A szociálpszichológia korai klasszikusai - attribúcióelemek
346-347
Arcképcsarnok: Fritz Heider (1896-1988)
346
Az "én" és a "másik" perspektívája
347-354
Az egyes szám első személyű, privilegizált perspektíva kérdése
347-351
Kitekintés: A naiv tudatelmélet és a végrehajtó működések fejlődési zavarai autizmusban
348-350
További magyar nyelvű olvasmányok
350
A naiv tudatelmélet és a perspektívaváltás képességének szintjei
351-352
A naiv tudatelmélet és a perspektívaváltás képességének közös reprezentációs követelményei
352-354
Kitekintés: Atipikus tudatelmélet felnőttkorban
353
Összefoglalás
354-355
Kulcsfogalmak
355
Ellenőrző kérdések
355-356
Ajánlott olvasmányok
356
Ajánlott honlapok
356
Gondolkodás és intelligencia
357-471
13.fejezet: Általános gondolkodási folyamatok
361-403
Korai elképzelések
362-367
Behaviorista megközelítés
362-364
Alaklélektani megközelítés
364-366
A korai modellek jelentősége és korlátáik
366-367
A kognitív szemlélet megjelenése és a problémamegoldás modellezése
367-377
A számítógépek megjelenése
367-369
A problématér-elmélet
369-374
Gondolkodó gépek?
374-377
Következtetés
377-391
Formális logika és következtetés
377-378
Tipikus következtetési hibák
378-380
Modellek
380-384
Wason négykártya-feladata
384-390
Magyarázatok a négykártya-feladatra
386-387
A feltételes állítások értelmezésének problémája
387-390
A következtetés kutatásának összegzése
390-391
Döntéshozatal
391-397
A normatív rendszer
391-392
Tipikus torzítások és heurisztikák
392-393
Gyors és takarékos heurisztikák
393-397
Intuitív ismeretek
397-401
Az intuitív ismeretek tulajdonságai
398-400
Tanulás és öröklődés
400-401
Összefoglalás
401
Kulcsfogalmak
402
Ellenőrző kérdések
402
Ajánlott olvasmányok
402-403
Ajánlott honlapok
403
14.fejezet: Matematikai gondolkodás, mentális aritmetika
404-421
Csecsemők számdiszkriminációs képességeinek vizsgálata
404-405
Állatok számdiszkriminációs képességei
405-407
Felnőtt emberek számdiszkriminációs képességei
408
Szimbolikus számjelek feldolgozása
408
Analóg nagyságreprezentáció
409-411
A számok jelentésének megragadása automatikus folyamat
412-413
A számok erős téri asszociációkkal rendelkeznek
413-414
A számreprezentáció fejlődése
414-416
Nyelv és számreprezentáció
416-419
Nyelvi kódokon alapuló emlékezeti keresés
419-420
Összefoglalás
420
Kulcsfogalmak
421
Ellenőrző kérdések
421
Ajánlott olvasmányok
421
15.fejezet: Intelligencia
422-471
Az IQ-tesztek és az intelligencia mérése
422-427
Emlékeztető: Az intelligencia definíciói
424
A faktoranalízis és a képességek statisztikai elemzése
427-434
A faktoranalízis kétféle módszere: g-faktor vs. elsődleges mentális képességek
428-430
A hierarchikus modell és a fluid-kristályos modell
431-433
A faktorok természete
433-434
Az egyéni különbségek magyarázata
435-445
Biológiai alapú magyarázatok
435-440
A mentális sebesség elmélete
435-439
A mentális hatékonyság elmélete
439-440
Kognitív pszichológiai alapú magyarázatok
440-445
Komponenciális megközelítés
441
A munkamemória szerepe
441-444
Az elme modularitása és az általános faktor
444-445
Az intelligencia örökletessége
445-455
Az örökletesség fogalma
446-447
Az örökletesség vizsgálata
447-449
Szűken vs. tágan értelmezett örökletesség
449-451
Az örökletesség korlátai
451-455
A Flynn-hatás és az IQ-ra ható környezeti tényezők
453-458
A Flynn-hatás magyarázatai
454-455
Az IQ-t befolyásoló környezeti tényezők
455-458
Kitekintés: Eugenika
456
A nemek közötti különbségek
458-463
Különbségek a speciális képességekben
459-461
Különbségek az általános intelligenciában
461-463
Az IQ-tesztek bírálata
463-468
Kreativitás
463-464
A sikerességet meghatározó IQ-n kívüli tényezők
464-465
A többszörös intelligencia elmélete
466-467
Érzelmi intelligencia
467
Az intelligencia mint kulturális termék
468
Összefoglalás
468-469
Kulcsfogalmak
470
Ellenőrző kérdések
470
Ajánlott olvasmányok
470
Ajánlott honlapok
471
Érzelem és megismerés
473-533
16.fejezet: Érzelem és megismerési folyamatok
477-533
Az érzelmekkel kapcsolatos nézetek alakulása a pszichológiában
477-478
Emóció és kogníció összefüggése az affektív tudomány nézőpontjából
479-480
Az érzelem meghatározása és az érzelemmel kapcsolatos alapfogalmak
480-487
Az érzelem mint fogalmi kategória
481
Érzelem és hangulat
482
Állapot- és vonásérzelmek
482-483
Alapérzelmek
483-484
Az érzelmek dimenzionális megközelítései
485-487
Az érzelmek kutatásának módszerei
487-498
Az érzelem/hangulat hatásának vizsgálata a kognitív folyamatokra: az érzelmek és a kognitív működés
488-496
Az érzelmek és az emlékezet kapcsolatának két példája
489-494
Érzelmek és figyelem
494-496
Az érzelmi jelentésű ingerek a figyelmi folyamatok során kiugranak
494-495
Érzelmi Stroop-jelenség
495
Torzítások a negatív érzelmek irányába (negativitási torzítás)
495-496
Az affektusok összetevőinek vizsgálata
496-498
Érzelemelméletek
499-515
Az érzelmek perifériás elmélete (James-Lange-elmélet)
499-500
Az érzelmek centrális elmélete és a neurofiziológiai tradíció: klasszikus elképzelések
501-502
Az érzelmek kéttényezős elmélete
502-505
Kitekintés: Érzelmi végrehajtó körök az agyban
503-505
Panskepp elmélete
503-504
A félelem és kondicionálhatósága: az amygdala központi szerepe
504-505
Az érzelmek kognitívkiértékelés-elméletei
507-512
A korai elméletek: Arnold és Lazarus
507-510
Újabb kiértékeléselméletek: a kiértékelés dimenziói
510-512
A Zajonc-Lazarus-vita: Melyik van előbb: az érzelem vagy a kogníció?
512-514
Biológiai vagy kognitív meghatározottságú az érzelem?
515
Az érzelmek és az arousal
515-519
Dinamikus hajtóerők a szervezetben
515
Az arousal és viszonya a motivációval és az érzelemmel
516-519
Érzelemkifejezés és kommunikáció
519-525
Az érzelemkifejezés biológiai és kulturális meghatározói
519-522
Arckifejezések
522
Az érzelemkifejezés visszajelentési hipotézisei
523-525
Az érzelmek funkciói
525-529
Az érzelmek kettős evolúciós funkciója
526-528
Az érzelmek szerepe a kognitív folyamatokban és a viselkedésszabályozásban
528-529
Az érzelmek és az inger-válasz kapcsolatok
528
Érzelmek és a célirányos viselkedés
529
Záró gondolatok
530
Összefoglalás
530-532
Kulcsfogalmak
533
Ellenőrző kérdések
533
Ajánlott olvasmányok
533
Glosszárium
535-549
Hivatkozott irodalom
550-584
Névmutató
585-594
Tárgymutató
595-606
Kolofon