A szociális munka elmélete és gyakorlata corvina logo

Szerkesztők: Hegyesi Gábor; Talyigás Katalin
További szerzők: Talyigás Katalin; Hegyesi Gábor; Kendall, Katherine A.; Woods, Ronald; Pierce, Dean; Compton-Roberts, Beulah; Galaway, Burt; Morales-Bradford, Armando; Sheafor, A.; Pritchard, Colin; Taylor, Richard; Loewenberg, Frank; Dolgoff, Ralph
Cím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Alcím: 1. kötet : Általános szociális munka
Sorozatcím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Fordítók: Szabó Olimpia; Hajdu Judit; Woods, Ronald; Bullein Nilda; Hesz Erika
Megjelenési adatok: Semmelweis, Budapest, 1994. | ISBN: 963-8154-16-0

coverimage E válogatás előtörténete egy jó évtizedre nyúlik vissza. Az 1980-as évek elején két nagy kutatás—a szociálpolitikai reformmal foglalkozó, Ferge Zsuzsa vezette munkacsoport vizsgálatai, és a Pataky Ferenc nevével fémjelzett, a társadalmi beilleszkedési zavarok okait és kezelési lehetőségeit vizsgáló kutatások — egybehangzóan jelezte azt a megnövekedett igényt, hogy induljon el ismét Magyarországon egy új típusú szociálismunkás-képzés. Ez a javaslat része volt annak a reformkoncepciónak, amely szerint a humánszolgáltatás új rendszerének kiépítése halaszthatatlan feladat, s amely rendszernek majd jól képzett szociális szakemberekre lesz szüksége. Ennek a koncepciónak a keretében indult el 1985-ben a Családsegítő Központok hálózatának a kiépítése és a szociális jellegű képzések újjászervezése. A tudományos eredmények nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy politikai szinten is a reformok támogatói kerekedtek felül. A döntéshozók arra a következtetésre jutottak, hogy a nyolcvanas évek közepére elő kell készíteni és meg kell szervezni egy nemzetközi színvonalú szociális képzési rendszert. Ferge Zsuzsa ekkor hozta létre azt a kutató és oktató csoportot, mely 1985-ben elindította az ELTE Szociológiai Intézetén belül az egyetemi szintű szociálpolitikus-képzést levelező szakon. Az ebből kifejlődő általános szociálismunkás-képzés 1990-ben már nappali szakként kezdődött el. Ezzel párhuzamosan (illetve Szekszárd esetében legelőször, egy évvel korábban, Pécs esetében egy évvel későbben) az ország összesen hat főiskoláján és három egyetemén indult el a szociális munkások képzése. A fent említett kutatások keretében fogalmazódott meg a szerzők szociálismunkás-képzés bevezetésére tett javaslata is (Hegyesi-Talyigás, 1984). Mindezek az eredmények azonban nem előzmény nélküliek. Már a hetvenes évek legelejétől megindult a Nevelési Tanácsadók hálózatának a kiépülése amely magyar szociális munkások első generációjának, a családgondozóknak a kiképzési színtere volt. Szakképzésük nem felsőfokú tanintézetekben ugyan, de magas szinten folyt a_Horányi.György né szakfelügyelő által létrehozott belső továbbképző tanfolyamokon (a hírneves Faludi utcai rendelőben), és esetmegbeszélő csoportokban, valamint a dr. Gayer Gyuláné által alapított Családgondozók Klubjában. A szakmának hamarosan lapja is lett, a jó néhány számot megélt Családgondozói Műhely, Ohly Éva és Romhányi Lászlóné (ma Alinásy Judit) szerkesztésében. 1973-ban indult el a szociális szervező és a pszichopedagógus szak a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán Göllesz Viktor (később Kemény Ferenc), illetve Aczél Anna (később Volentics Anna) vezetésével, az ELTE-n pedig 1980-ban a népművelőképzés keretében a szociálpedagógiai műhely, Talyigás Katalin szervezésében. A szociális-munka megnevezés először— legjobb tudomásunk szerint — az élőbb említett pszichopedagógus-képzés keretében 1979-től választható tárgyként szereplő, Családgondozás_mint speciális szociális munka c. tárgy nevében szerepelt, melynek előadója Hegyesi Gábor volt. Leírva pedig talán Szalai Júlia használta először az Alkohológia c. tudományos folyóiratban megjelent cikkében (Szalai, 1971).
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Szociális munka
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Tartalom
5
Bevezető(Talyigás Katalin-Hegyesi Gábor)
7-13
   Irodalom
13
I. fejezet A szociális munka természete, problematikája, céljai, oktatási rendszerei
15-98
   Szociális munkások képzése világszerte (Katherine A. Kendall)
17-31
      Megjegyzések a szociális munka és a képzés történetéhez
17-19
      A szociális munkások képzésének rendszere
19-26
         Afrika
19-20
         Ázsia és a Csendes-óceán térsége
20-21
         Európa
21-23
         Dél-Amerika
23-25
         Észak-Amerika
25-26
      International Association Of Schools Of Social Work(IASSW)(A szociálismunkás-képző iskolák nemzetközi szövetsége)
26-29
      A szociálismunkás-képzést a jelenben érő hatások és jövőbeli fejlődésének lehetőségei
29-31
      Irodalom
31
   A szociális munkások tevékenységeinek egy lehetséges rendszerezése (Ronald Woods)
32-45
      A definíció elemei
33-44
         1. A szociális munka tevékenysége, tárgya, természete
33-34
         2. A szociális munka céljai
34-36
         3. A szociális munka szakmai szerepe
36-37
         4. A szociális munkás eszközei
37
         Értékek
37-39
         Ismeretek
39-42
            1. Általános ismeretek
40-41
            2. Az adott gyakorlati terület ismeretei
41
            3. Egy adott intézményre vonatkozó ismeretek
41-42
            4. Egy adott kliensrendszer ismerete
42
            5. Egy bizonyos interakció ismerete
42
         Készségek
42-44
            1. Kommunikáció
43-44
            2. Kapcsolatok
44
            3. Eredményesség
44
      Konklúzió
44-45
      Irodalom
45
   Definíciók és irányok (Dean Pierce)
46-53
      Helyet találni a szociális munkában
46-47
      Az irány kiválasztása: a feltevések, tapasztalatok és értékek szerepe
47-49
      Tudományos szavak
50-53
      Irodalom
53
   Tudományos vizsgálat: a szakma felfedezése, helye a szociálpolitika rendszerében és tevékenységének színterei (Dean Pierce)
54-69
      A szociális munka mint hivatás
54-59
      Szociális munka és szociális jólét
59-60
      Alkalmazási területek
61-66
         1. Gyermekjóléti szolgáltatások
61-63
            Napköziotthonok
61-62
            Nevelőotthonok és csoportotthonok
62
            Örökbefogadás
62
            Gyermekvédelmi szolgáltatások
62-63
            Nem házas szülők
63
            Egyéb területek
63
         2. Az időseknek nyújtott szolgáltatások
63-65
            Öregek napköziotthona
63-64
            Szociális otthonok
64
            Lelki egészség, kórházak és gyakorlati módszerek
64-65
         3. Új alkalmazási területek
65-66
            A szociális munka és a társadalom közötti kapcsolat
66
      Feladatok
67
      Szószedet
67-68
      Irodalom
68-69
   A szociális munka természete (Beulah Roberts Compton-Burt Galaway)
70-83
      A szociális munkás beavatkozásának iránya
71-75
      Egy gyakorlatmodell körvonalai
76-80
         A gyakorlat folyamata
76-77
         A gyakorlatban megnyilvánuló értékrend
77-78
         A gyakorlathoz szükséges ismeretek
78-79
         A gyakorlat során létrejövő kapcsolatok
79
         Beavatkozási modellek a gyakorlatban
79
         A gyakorlatban alkalmazott szankciók
80
      Egy, a szakmát megosztó dichotómia csökkentése
80-82
      Összefoglalás
82
      Irodalom
83
   Egy új emberi és társadalmi szükséglet: a változás kezelése (Dean Pierce)
84-98
      Társadalmi működés: emberek és intézmények interakciói
84-85
      A növekedés és változás hatása a szociális funkcionálására
85-93
         Az emberei fejlődésről és a szociális változásról szóló ismeretek összefoglalása
88-93
      A szociális munka célja és a változáskezelés mint emberi és társadalmi szükséglet
93-96
      A változással kapcsolatos érzések
96-98
      Irodalom
98
II. fejezet Tudás és ismeretek a szociális munkában
99-159
   A szociális munka ismeretalapja (Armando Morales-Bradford, A. Slteafor)
101-116
      Az ismeretalap
101-103
      Történeti visszapillantás
103-108
      A szociális munkás számára szükséges ismeretek
108-115
         1. Általános ismeretek
109-110
         2. Az adott gyakorlati terület ismerete
110-111
         3. Az adott intézménnyel kapcsolatos ismeretek
111-115
      Irodalom
115-116
   Az elméleti tudás a szociális munka gyakorlatában (Beulah Roberts Compton-Burt Galaway)
117-137
      Miből tevődik össze egy foglalkozás?
117-119
      A fogalmak meghatározása
119-123
      Az ismeret és az elmélet fejlődése a szociális munkában
123-127
      Az ismeretek szerepe a szociális munka gyakorlatában
127-130
      Szükség van-e tudásra?
130-132
      Az elméletek kiválasztásának kritériumai
132-134
      A hiányos ismeretek kezelése
134-136
      Összegzés
136
      Irodalom
137
   Problémamegoldás: a szociális munka folyamata (Beulah Roberts Compton-Burt Galaway)
138-159
      A problémamegoldás mint életfolyamat
139-143
      Dewey és a problémamegoldás
143-144
      A problémamegoldás a szociális munkában
144-145
      A problémamegoldás és a gyakorló szociális munkás felelőssége
145-152
      A kliensrendszer és a problémamegoldás
152
      A modell alapvető feltételezései
152-153
      A problémamegoldás vázának bemutatása
153-155
         I. A kontaktus felvételének fázisa
154
         II. A szerződéskötés fázisa
154-155
         III. A cselekvés fázisa
155
      Összegzés
155-156
      A problémamegoldó modell vázlata - rövidített változat
156-159
         A kontaktus felvételének fázisa
156-159
            I. A probléma körülhatárolása és meghatározása
156-157
            II. A cél meghatározása
157
            III. Előzetes kapcsolatfelvétel
157
            IV. Felmérés
157
            V. Felmérés és értékelés
157-158
            VI. A cselekvési terv megfogalmazása - mint a beavatkozás kölcsönös irányítása
158
            VII. Prognosztizálás - mennyire bízik a szociális munkás a terv sikerében?
158
            VIII. A terv végrehajtása - specifikus módon a beavatkozás lényegére és a feladatok kijelölésére; a felhasználandó forrásokra és szolgáltatásokra; azok alkalmazásának módjaira nézve, arra, hogy ki mit csinál, mikor?
158
            IX. Befejezés
158
            X. Értékelés
158
      Irodalom
158-159
III. fejezet Értékek a szociális munkában
161-180
   Politikai irányvonalak a szociális munkában (angol társadalmi viszonyok között) (Colin Pritchard-Richard Taylor)
163-180
      A szociális munka kettőssége és sokféle irányultsága
166-174
      Változtatás
174-176
      A szenvedés enyhítése
176-177
      Kontroll
177-178
      Konfliktuskezelés
179-180
      Irodalom
180
   Etikai választások a segítő foglalkozásokban
181-190
      A jelenkori érdeklődés a szakmai etika iránt
183-186
         Melyek az etikai problémák a szociális munka gyakorlatában?
183-185
         A versengő értékek
185
         A versengő lojalitások
185-186
      1.1 Egy súlyos öröklött betegség
186-187
         A versengő értékek
186
         Több eltérő alrendszerből álló kliensrendszer
186-187
         Értékdilemma
187
      1.2 Roy és Maureen White jövője
187-188
         Több alrendszerből álló kliensrendszer
188
         Kétértelműség
188
         Objektivitás
188
      1.3 A Don Andrew-t fenyegető veszedelem
188-189
      Irodalom
189-190
   Érték és etika a szociális munka gyakorlatában (Frank Loewenberg-Ralph Dolgoff)
191-205
      A társadalmi és szakmai etika
193-194
      Az interperszonális kapcsolatok etikája
194-201
         1. esettanulmány: Diana nem mehet el hazulról
194-197
            Kinek kell a szakmai etika?
195-197
            Szakmai etikai kódex
197-199
         2. esettanulmány: John Miller visszatérése az állami kórházba
199-201
            Alapvető etikai kérdések a szociális munka gyakorlatában: szabadság és hatalom
199-201
      A szakmai etikai kódex rövid története
201-203
      Összefoglalás
203-204
      Gyakorlatok
204
      Irodalom
204-205
   A szociális munka etikai kódexe
206-208
      Célkitűzések
206
      Előszó(Preambulum)
206
      Elvek, megállapítások
206-207
      Gyakorlati elvek
207-208