A szociális munka elmélete és gyakorlata
Szerkesztő: Tánczos ÉvaTovábbi szerzők: Szabó Lajos; Meyer, Carol H. ; Whittaker, James K.; Turner, Francis J.; Howe, David; Hepworth, Dean; Larsen, Jo Anne; Zastrow, Charles
Cím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Alcím: 2. kötet : Szociális munka egyénekkel és családokkal - esetmunka
Sorozatcím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Megjelenési adatok: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest, 2001. | ISBN: 963-8154-16-0
A szociális munka közvetlen gyakorlata tulajdonképpen módszerek és készségek mozaikja. A napi gyakorlat sokféle tudáson alapul, és a legkülönbözőbb elméletek vezérlik. A tevékenységet végző szociális munkások három szintű képzésből jönnek és az amerikai társadalom legkülönbözőbb korú bármely társadalmi rétegéből vagy osztályából származó csoportokkal foglalkoznak. Mindenütt folyik közvetlen gyakorlati munka, ahol emberek segítséget kémek, valamely nehéz élethelyzetükben: szociális problémákkal foglalkozó ügynökségek, kórházak és klinikák, munkahelyek, terápiás, bentlakásos korrekcióval vagy rehabilitációval foglalkozó intézetek; magánirodák, közösségek — mind a közvetlen gyakorlat helyszínei lehetnek. Látva ezt a komplexitást, joggal tehetjük fel a kérdést, mi is szövi össze ezeket a szálakat valamilyen szövetté? Mik a közös elemek a közvetlen szociális munka gyakorlatában? Mi is különbözteti meg más segítő foglalkozásoktól? 1917 óta a kohézió és egység keresése kitüntetett szereppel bírt a professzionális szociális munka fejlődésében. A definiálás folyamata azóta is tart, és minden generáció hozzájárul ahhoz, hogy világosabban lássunk. A feladat még nincs bevégezve, és talán sosem lesz, hiszen bármely szakmai kísérlet tükrözi azt a kort, amelyben éppen a történések zajlanak. Minden korszakban új szociális problémák keletkeznek még akkor is, ha a régieket megoldották; minden évtized új válaszokat követel. Amint a szociális munkások egyre többet tudnak meg a társadalom köz- és magánintézményeiről, átlépik szakmájuk határait, új területek felé mozdulnak el, és elkezdik újraformálni tradicionális gyakorlatukat. Közös elemek a szociális munka gyakorlatában: Van azonban néhány olyan dolog, amely nem változik, és mint állandóságot jelentő sarokpont lehetővé teszi a szociális munkások számára, hogy találjanak olyan szakmai fogódzókat, amelyek biztosan segítik őket tájékozódásukban, akkor is, ha folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változásokhoz. A szociális munka gyakorlatának központi célja, hogy létrehozza, kialakítsa, egyének, családok, csoportok és környezetük között a lehető legjobb alkalmazkodást. Ez a pszichoszociális, vagy személy-a-környezetében (person-in-environment) szemléletű megközelítés, az utóbbi hetven évben erősen befolyásolta a gyakorlati szakemberek felméréseit és beavatkozásait, függetlenül attól, hogy milyen volt elméleti beállítottságuk és specializációjuk, és nem függött attól sem, hol és milyen klienscsoporttal foglalkoztak.
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Címlap
Tartalom
A szociális munka közvetlen gyakorlata: áttekintés (részletek) Carol H. Meyer
9-14
Közös elemek a szociális munka gyakorlatában
9-10
Az egyéni esetkezelő munka módszerének dominanciája
10-12
A kitáguló tudásalap
12-14
Irodalom
14
Interperszonális segítségnyújtás a szociális munkában James K. Whittaker
15-21
Szociális kezelés
16
A szociális kezelés definíciója
17-21
Irodalom
21
Az elméletek sokféleségén alapuló szemlélet a szociális munka gyakorlatában Francis J. Turner
22-32
Irodalom
31-32
A Behaviorista szociális munka David Howe
33-47
Előírások kerestetnek a hatékony gyakorlathoz
33-35
Válaszoló(reszpondens)kondicionálás
35-38
Műveleti(operáns vagy instrumentális)kondicionálás
38-41
Szociális tanulás vagy mintakövetés(modelling)
41-42
Viselkedési programok az intervenció során
42-45
A fegyelmezett gyakorlat tudománya
45-46
Irodalom
47
Krízisintervenció a szociális esetmunkában A krízisintervenció alapelvei Szabó Lajos
48-65
A krízishelyzet és a krízisállapot kialakulása
48-60
1. A kapcsolat kialakítása
54-56
2. A probléma, segítő források és a páciens énerejének vizsgálata
56-58
3. A megoldási terv kialakítása, mobilizálás és feladatadás
58-59
4. Lezárás és nyomonkövetés
59-60
Akadályok és problémák a krízisintervenció során
60-65
Esetbemutatás
62-65
Irodalom
65
A sok szempontú felmérés Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
66-97
A felmérés döntő szerepe
66
A felmérés meghatározása
66-70
A felmérés folyamata
67-68
A felmérés mint eredmény
68
Pozitív tényezők befoglalása a felmérésbe
69-70
Információforrások
70-75
Szóbeli beszámolók
71
A non-verbális viselkedés közvetlen megfigyelése
71-72
Az interakciók megfigyelése
72-73
Kiegészítő információforrások
73
Pszichológiai tesztek
74
A közvetlen kapcsolaton alapuló személyes tapasztalat
74-75
A felmérés sokoldalúsága
75-76
A probléma
76-78
A probléma azonosítása
77-78
A közölt probléma és a nem önkéntes ügyfél
78
A környezeti tényezők tisztázása
78-82
A fejlődési szükségletek és kívánságok felmérése
79-82
Az életmódváltozásokkal kapcsolatos stressz
82-83
A felmérés során megválaszolandó kérdések
83-96
1. Milyen személyek és rendszerek képezik a problémát?
84
2. Hogyan kapcsolódnak a résztvevők a problémához?
84-85
3. Milyen kielégítetlen szükségletek és kívánságok képezik a probléma részét?
85
4. Milyen fejlődési fokozattal, illetve élethelyzet-változással kapcsolatos probléma?
85
5. Hogyan értelmezi az ügyfél a porblémát?
85-87
6. Hol fordul elő a problematikus viselkedés?
87-88
7. Mikor fordul elő a problémás viselkedés?
88
8. A problémás viselkedés gyakorisága
88-89
9. Mióta tart a probléma?
89-90
10. Az ügyfél érzelmi reakciói a problémára
90-91
11. Miként próbált az ügyfél megbirkózni a problémával és milyen készségek szükségesek ezek megoldásához?
91-92
12. Miféle készségekkel és erős oldalakkal rendelkezik az ügyfél?
93
13. Milyen külső erőforrások szükségesek?
94-96
Egyéb tényezők a felmérésben
96-97
Irodalom
97
Interperszonális és környezeti rendszerek felmérése Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
98-128
Rendszeregyüttesek egymásrahatása az emberi problémákban
98
Az intraperszonális rendszerek
99
A biofizikai működés
99
Fizikai jellegzetességek és megjelenés
99-100
Egészségi állapot
100-103
Gyógyszer-és alkoholfogyasztás és az azzal való visszaélés
103-106
Mentális rendellenességek
106
Kognitív és percepciós működés
106-113
Értelmi működés
107-108
Ítélőképesség
108
A valóság felmérésének képessége
108
Koherencia
109
A gondolkodás rugalmassága
109
Értékrendszer
109-111
Téveszmék
111
Az önmagunkról alkotott kép
111-113
Az érzelmi működés
113-116
Uralkodás az érzelmeken
113-114
Az érzelem megfelelő kifejezése
114-116
A viselkedés
116-119
Motiváció
117-119
Környezeti rendszerek
119-123
Társadalmi támogatórendszerek(TTR)
120-122
A negatív támogató társadalmi rendszerek
122-123
Az egyén és a TTR-ek közötti kölcsönhatások fejlesztése
123
Krónikus betegségben szenvedő és rokkant kliensek
123-125
Hajléktalanok helyzetének felmérése
125
A környezeti tényezők felmérésének eszközei
126
Összefoglalás
126
Irodalom
127-128
A célokban való megegyezés és a szerződés megfogalmazása Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
129-144
Miért van szükség szerződésre?
129
Célok
129-136
Mire jó a célkitűzés?
130
A célok fajtái
130-131
Irányelvek a célok kiválasztására és megfogalmazására
132-136
A célok kölcsönös kiválasztásának és megfogalmazásának folyamata
136-144
Indulási adatok
137-138
A szerződés megfogalmazása
138-139
A résztvevők szerepei
139-140
Az alkalmazandó beavatkozások vagy eljárások
140-141
Időfeltételek
141-143
A haladás ellenőrzésének módjai
143-144
Megállapodások a szerződés újratárgyalásáról
144
Irodalom
144
Bevezetés a problémamegoldó folyamatba Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
145-154
Az interakciók kezelése a problémamegoldás során
146-148
Első szempont: pontosan mondja el a problémáit
146
Második szempont: a jelenlegi problémáira összpontosítson
146
Harmadik szempont: egyszerre csak egy problémával foglalkozzon
146-147
Negyedik szempont: figyelmesen hallgassák azt, aki a problémáiról beszél
147
Ötödik szempont: a problémáit pozitív módon próbálja megfogalmazni
147-148
A problémamegoldás lépései
148-154
Első lépés: a probléma elismerése
149
Második lépés: a probléma elemzése és a résztvevők szükségleteinek megállapítása
149-151
Harmadik lépés: a lehető legtöbb alternatív megoldási javaslat kidolgozása annak érdekében, hogy minél helyesebb döntést hozhassunk
151-152
Negyedik lépés: a változatok kiértékelése és a legígéretesebb kiválasztása
152-153
Ötödik lépés: a kiválasztott megoldás megvalósítása
153-154
Hatodik lépés: az eredmények értékelése
154
A környezet változtatása, erőforrások teremtése, tervezése Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
155-169
Az "esetmenedzser"(casemanager)szerepe
155-156
A szervezetek és intézmények közti interakciók mélyítése
156-158
Az intézeti környezet javítása
157-158
Az ügyfelek "képessé-tétele"
158-159
AIDS-es személyek képessé-tétele
159-160
Bevándorlók és menekültek képessé-tétele
160-161
Új erőforrások teremtése
161-162
A képviselet és társadalmi akció szerepe
162-163
Eset-és osztályképviselet
163
Mikor szükséges a képviselet?
163-164
Az önrendelkezés és a képviselet
164-165
A képviselet és a társadalmi akció módszerei
165-168
Irodalom
168-169
Rendszerek elemzése a szociális munkában Charles Zastrow
170-183
Esetismertetés: egy viselkedési probléma rendszerszempontú elemzése
172-173
Az adatok elemzése a John Hecht ügyben
173-174
Stratégiák/módszerbeli célok meghatározása a John Hecht ügyben
174-175
A) Beavatkozási irány: Phillips úr, a 3.osztály tanulója
174-175
B) A beavatkozás iránya: John Hecht
175-177
C)Beavatkozási irányok rendszere: Hecht család
175-177
Rendszerelemzés a klinikai szociális munkában
177-183
Esetelemzés: Brenda Franklin
177
Az adatok felmérése
177-180
Esetismertetés: John és Phil Stevens
180-183
Irodalom
183