A magyar nevelés története
Szerkesztők: Horváth Márton ; Köte SándorTovábbi szerzők: Köpeczi Béla; Mészáros István; Kosáry Domokos; Bajkó Mátyás; Orosz Lajos; Lantos István; Komlósi Sándor
Cím: A magyar nevelés története
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1988. | ISBN: 963-18-1944-1
Megjegyzés: I. kötet
A magyar neveléstörténet első kézikönyvét, első nagyobb lélegzetű szintézisét tartja kezében az olvasó. 1945 után ebből a tárgykörből csak rövid, vázlatos összefoglalók készültek: nagyobbrészt egyetemi, főiskolai jegyzetek vagy tankönyvek, a pedagógus-képzés számára. Ezek közül a legjelentősebb rövid összefoglalást — amely elsősorban bibliográfiai melléklete miatt máig nélkülözhetetlen a neveléstörténeti kutatásban — negyedszázaddal ezelőtt adták ki, és már csak szűk terjedelménél fogva sem elégíthette ki a régóta jelentkező igényt egy magyar neveléstörténeti kézikönyv iránt. Mint minden tudománynak, a neveléstörténetnek is szüksége van a részletkutatások után olyan szintézisre, amely nemcsak általánosíthatja a már elért részeredményeket, hanem tudatosan áttekintve az egész tudományág területét, rámutat a kutatás fehér foltjaira vagy aránytalanságaira is, tehát segíti a további vizsgálatokat, befolyásolva azok jövőbeli tárgyválasztását és irányát. A magyar neveléstörténet kutatói az elmúlt évtizedekben értékes részeredményeket értek el. Szép számban születtek olyan tanulmányok, összefoglaló művek is, amelyek egyrészt új megvilágításba helyezték a korábbi kutatások során felhasznált források tényanyagát, másrészt új, eddig feltáratlan források felhasználásával egészítették ki eddigi ismereteinket a régebbi korokról. Jelentősek azok a vállalkozások is, amelyek a népi demokratikus korszak nevelés-történetének feldolgozására irányulnak. Nagy erőpróbája volt a tudományágnak a közelmúltban megjelent Pedagógiai Lexikon neveléstörténeti anyagának kollektív munkával való összeállítása és kidolgozása is. ilyen előzmények után megértek a feltételek e kézikönyv megírására. Hisszük, hogy ez a munka a marxista szellemű neveléstörténeti kutatás jó összefoglalója és további fejlődésének lesz ösztönzője és segítője. A neveléstörténeti kutatásoknak szembe kell nézniük a mai történettudományt foglalkoztató szemléleti és módszertani problémákkal. Bármely, ma felmerülő neveléstudományi problémát logikailag is élesebben, rendszertanilag is világosabb okfejtéssel lehet tárgyalni, ha fejlődésének történeti körülményeit is figyelemmel kísérjük, ha bemutatjuk azt is, hogy az újra meg újra felmerülő pedagógiai kérdésekre más-más korszakokban milyen választ adtak. A történeti örökség kritikai feldolgozása és tanulságainak hasznosítása nélkül lehetetlen a szocialista pedagógiát a tudomány rangján művelni. A nevelést és annak problematikáját az adott korban szélesebb keretben kell elhelyeznünk, gazdasági, társadalmi, kulturális körülményeket bemutatva. Azt is vizsgálnunk kell, hogy az oktató-nevelő munka milyen hatást váltott ki, hogyan járult hozzá az egyes emberek, csoportok, rétegek szemléletének formálásához. Tehát nemcsak a kibocsátás kutatása értékes számunkra, hanem a befogadásé is. Igazi pedagógiai kulturáltság, alkotó szellemben végzett nevelőmunka ma már elképzelhetetlen neveléstörténeti tájékozottság nélkül. Ezért kell az eddiginél nagyobb hangsúlyt kapniuk a neveléstörténeti stúdiumoknak a pedagógusok önképzésében s még inkább az új pedagógusgeneráció főiskolai-egyetemi felkészítésében. Reméljük, hogy a fenti célok érvényesítésében az új neveléstörténeti kézikönyv jó szolgálatokat tehet. A vázolt, régóta sürgető szükségletekkel számolva, a Magyar Tudományos Akadémia megadta a szükséges erkölcsi és anyagi támogatást e vállalkozás megindításához. Ennek alapján kezdődtek meg a kötetek munkálatai 1976-tól a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Kutatócsoportjában. Kézikönyvünk tizenkét főből álló szerzői kollektíva munkája. Kidolgozásában részt vettek olyan történészek is, akik művelődéstörténeti kutatómunkájuk során kerültek közel a neveléstörténeti problémákhoz. Mint a sokszerzős művek általában, ez a munka is egyenetlen az egyes fejezetek kidolgozottságában, de az összefüggéseket felmutatni akaró áttekintés igénye közös, s remélem, hogy ez érvényesült is.
A magyar neveléstörténet első kézikönyvét abban a reményben bocsátjuk útjára, hogy eredményesen hozzá fog járulni a tanárképzéshez, a neveléstörténeti ismeretek terjesztéséhez, és hasznos segítőeszköze lesz nevelőinknek.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- A magyar nevelés története (első kötet)(ez a kötet)
- A magyar nevelés története
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Előszó (Köpeczi Béla)
5-6
I. A középkor nevelésügye (Mészáros István)
7-27
Az oktatási-nevelési intézmények megszervezése a XI. században
8-12
Kolostori és káptalani iskolák
8-10
Plébániai iskolák
10
Világi úri nevelés
11-12
Az oktatási-nevelési intézmények megszilárdulása a XII—XIV. században
13-26
Klerikusképzés
13-21
Tananyag
13-15
A káptalani iskolák belső élete
15-18
Hazai egyetemek
19
A szolgasorban levők iskolázási lehetőségei
20-21
Világi nevelés
21-26
Lovagi nevelés
22-25
A világi értelmiség megjelenése
25-26
Források és feldolgozások
26-27
II. Reneszánsz a nevelésben (Mészáros István)
29-48
A hagyományos oktatási-nevelési intézmények továbbfejlődése
29-39
Káptalani iskolák
29-33
Városi-plébániai iskolák
33-38
Falusi-plébániai iskolák
38-39
A humanista pedagógia hatásai
39-47
A főúri ifjak nevelése
40-42
Újabb egyetemszervezési kísérletek
42-43
A városi-humanista iskola kialakulása
43-47
Források és feldolgozások
48
III. A három részre szakadt ország nevelésügye (Mészáros István)
49-79
A hagyományos oktatási-nevelési intézmények átalakulása a XVI. században
49-59
Protestáns városi-humanista iskolák
50-52
Katolikus városi-humanista iskolák
52-55
A kollégiumtípusú iskola kialakulása
55-58
Kisiskolák
58-59
Az új oktatási-nevelési intézmények megszilárdulása a XVII. században
59-78
Katolikus iskolaügy a magyar királyságban
60-63
Protestáns iskolaügy a magyar királyságban
64-70
1. fényképes melléklet
Iskolaügy az erdélyi fejedelemségben
70-78
Források és feldolgozások
78-79
IV. Nevelés és oktatás a XVII. század második felében és a XVIII. század elején (Köpeczi Béla)
81-109
Állam, egyház, oktatás
81-84
Az ellenreformáció támadása
81-82
Rákóczi egyház- és oktatáspolitikája
82-84
Az oktatás intézményrendszere
84-88
Az egyházi iskolák oktatásának tartalma
88-102
Katolikus iskolák
88-91
Református iskolák
91-97
Evangélikus iskolák
97-100
Unitárius iskolák
100-101
A görögkeleti és görög katolikus oktatás kezdetei
101-102
Az oktatás megújításának nagy terve
102-107
Források és feldolgozások
107-108
V. A rendi-egyházi nevelési rendszer (1711—1765) (Kosáry Domokos)
109-142
Társadalom és oktatásügy
109-111
Alsófokú oktatás
111-115
Katolikus iskolák
115-122
Jezsuita közép- és felsőoktatás
115-120
Piarista iskolák
120-122
Protestáns iskolák
123-132
Evangélikus iskolák
123-126
Református kollégiumok
126-132
2. fényképes melléklet
Külföldi tanulmányok
132-134
Források és feldolgozások
134-142
VI. A felvilágosult abszolutizmus oktatásügyi reformjai (1765—1790) (Kosáry Domokos)
143-210
Társadalom és művelődéspolitika
143-147
A Ratio Educationis
147-160
A protestánsok kezdeményezései
158-160
A nyolcvanas évek intézkedései
160-172
Az erdélyi Norma Regia
161-162
A türelmi rendelet
162-163
A nyelvrendelet
163-169
Tandíjak, ösztöndíjak
169-171
A protestáns iskolák helyzete
172
Alsófokú oktatás
173-186
A Felbiger-féle reform
175-178
„Nemzeti” és felekezetközi iskolák
178-180
Protestáns iskolák
180-182
Tessedik szarvasi iskolája
182-183
Görögkeleti, unitus és zsidó iskolák
183-186
Középiskolák, kollégiumok
186-191
Felsőoktatás
191-197
1. térkép-melléklet
3. fényképes melléklet
Külföldi tanulmányok
198-199
A pedagógiai gondolkodás fejlődése
199-201
Források és feldolgozások
202-210
VII. Az oktatásügy a haladó törekvések hullámvölgye idején (1790—1830) (Kosáry Domokos)
211-255
A felvilágosult rendiség oktatásügyi törekvései
211-219
Rendi nacionalizmus és reakció
219-226
2. térkép-melléklet
Alsófokú oktatás
226-229
Középiskolák, kollégiumok
229-235
Felsőoktatás
235-240
A pedagógiai gondolkodás fejlődése
240-246
4. fényképes melléklet
Források és feldolgozások
246-255
VIII. A nevelésügy a reformkorban (1830—1848)
257-337
A liberális nemesi reformmozgalom nevelésügyi törekvései (Bajkó Mátyás)
257-261
A reformkori haladó művelődéspolitikusok nevelési programja (Bajkó Mátyás)
262-275
Óvodai mozgalom (Bajkó Mátyás)
276-278
Alsófokú oktatás (Orosz Lajos)
278-291
Tanítóképzés (Bajkó Mátyás)
291-294
Középiskolák és felsőoktatási intézmények (Orosz Lajos)
294-318
Statisztikai áttekintés
294-298
Középiskolák
298-310
3.térkép-melléklet
Felsőoktatás
310-318
A szakoktatás helyzete. Küzdelem az önálló műegyetemért (Orosz Lajos)
318-323
5. fényképes melléklet
Diáktársaságok (Bajkó Mátyás)
323-327
A pedagógiai irodalom fejlődése (Bajkó Mátyás)
327-330
Források és feldolgozások (Bajkó Mátyás—Orosz Lajos)
331-337
IX. A nevelésügy az 1848—49. évi polgári forradalom és szabadságharc időszakában (Komlósi Sándor)
339-386
Az ifjúság megmozdulásai
340-342
Közoktatási vonatkozású „áprilisi törvények”
343
Pedagógusok
344-353
Magyar Nevelési Társaság
347-348
Közös és egyetemes tanítói tanácskozmány
348-353
A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium tevékenysége
353-373
A minisztérium megszervezése
353-355
Az állam és az egyház viszonya
355-358
Törvényjavaslat az elemi oktatásról
358-365
Tanítóképzés
365-366
Középiskolák
366-369
Az egyetemi reform
369-373
A nevelésügy a szabadságharc időszakában
373-377
Nevelési irodalom
377-382
Források és feldolgozások
382-386
Időrendi áttekintés (Lantos István)
387-412
Névmutató (Lantos István)
413-429
Helynévmutató (Lantos István)
431-438
Tartalomjegyzék
439-442
Kolofon
Hátsó borító