A magyar nevelés története
Szerkesztők:
Horváth Márton ; Köte SándorTovábbi szerzők: Köpeczi Béla; Mészáros István; Kosáry Domokos; Bajkó Mátyás; Orosz Lajos; Lantos István; Komlósi Sándor
Cím: A magyar nevelés története
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1988. | ISBN: 963-18-1944-1
Megjegyzés: I. kötet
![coverimage](/www/thumbnails/0/600_horvath-a-magyar-neveles-tortenete-i-kotet-tankonyvkiado-bp-1988_ocr/tn_300.jpg)
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- A magyar nevelés története (első kötet)(ez a kötet)
- A magyar nevelés története
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Előszó (Köpeczi Béla)
5-6
I. A középkor nevelésügye (Mészáros István)
7-27
Az oktatási-nevelési intézmények megszervezése a XI. században
8-12
Kolostori és káptalani iskolák
8-10
Plébániai iskolák
10
Világi úri nevelés
11-12
Az oktatási-nevelési intézmények megszilárdulása a XII—XIV. században
13-26
Klerikusképzés
13-21
Tananyag
13-15
A káptalani iskolák belső élete
15-18
Hazai egyetemek
19
A szolgasorban levők iskolázási lehetőségei
20-21
Világi nevelés
21-26
Lovagi nevelés
22-25
A világi értelmiség megjelenése
25-26
Források és feldolgozások
26-27
II. Reneszánsz a nevelésben (Mészáros István)
29-48
A hagyományos oktatási-nevelési intézmények továbbfejlődése
29-39
Káptalani iskolák
29-33
Városi-plébániai iskolák
33-38
Falusi-plébániai iskolák
38-39
A humanista pedagógia hatásai
39-47
A főúri ifjak nevelése
40-42
Újabb egyetemszervezési kísérletek
42-43
A városi-humanista iskola kialakulása
43-47
Források és feldolgozások
48
III. A három részre szakadt ország nevelésügye (Mészáros István)
49-79
A hagyományos oktatási-nevelési intézmények átalakulása a XVI. században
49-59
Protestáns városi-humanista iskolák
50-52
Katolikus városi-humanista iskolák
52-55
A kollégiumtípusú iskola kialakulása
55-58
Kisiskolák
58-59
Az új oktatási-nevelési intézmények megszilárdulása a XVII. században
59-78
Katolikus iskolaügy a magyar királyságban
60-63
Protestáns iskolaügy a magyar királyságban
64-70
1. fényképes melléklet
Iskolaügy az erdélyi fejedelemségben
70-78
Források és feldolgozások
78-79
IV. Nevelés és oktatás a XVII. század második felében és a XVIII. század elején (Köpeczi Béla)
81-109
Állam, egyház, oktatás
81-84
Az ellenreformáció támadása
81-82
Rákóczi egyház- és oktatáspolitikája
82-84
Az oktatás intézményrendszere
84-88
Az egyházi iskolák oktatásának tartalma
88-102
Katolikus iskolák
88-91
Református iskolák
91-97
Evangélikus iskolák
97-100
Unitárius iskolák
100-101
A görögkeleti és görög katolikus oktatás kezdetei
101-102
Az oktatás megújításának nagy terve
102-107
Források és feldolgozások
107-108
V. A rendi-egyházi nevelési rendszer (1711—1765) (Kosáry Domokos)
109-142
Társadalom és oktatásügy
109-111
Alsófokú oktatás
111-115
Katolikus iskolák
115-122
Jezsuita közép- és felsőoktatás
115-120
Piarista iskolák
120-122
Protestáns iskolák
123-132
Evangélikus iskolák
123-126
Református kollégiumok
126-132
2. fényképes melléklet
Külföldi tanulmányok
132-134
Források és feldolgozások
134-142
VI. A felvilágosult abszolutizmus oktatásügyi reformjai (1765—1790) (Kosáry Domokos)
143-210
Társadalom és művelődéspolitika
143-147
A Ratio Educationis
147-160
A protestánsok kezdeményezései
158-160
A nyolcvanas évek intézkedései
160-172
Az erdélyi Norma Regia
161-162
A türelmi rendelet
162-163
A nyelvrendelet
163-169
Tandíjak, ösztöndíjak
169-171
A protestáns iskolák helyzete
172
Alsófokú oktatás
173-186
A Felbiger-féle reform
175-178
„Nemzeti” és felekezetközi iskolák
178-180
Protestáns iskolák
180-182
Tessedik szarvasi iskolája
182-183
Görögkeleti, unitus és zsidó iskolák
183-186
Középiskolák, kollégiumok
186-191
Felsőoktatás
191-197
1. térkép-melléklet
3. fényképes melléklet
Külföldi tanulmányok
198-199
A pedagógiai gondolkodás fejlődése
199-201
Források és feldolgozások
202-210
VII. Az oktatásügy a haladó törekvések hullámvölgye idején (1790—1830) (Kosáry Domokos)
211-255
A felvilágosult rendiség oktatásügyi törekvései
211-219
Rendi nacionalizmus és reakció
219-226
2. térkép-melléklet
Alsófokú oktatás
226-229
Középiskolák, kollégiumok
229-235
Felsőoktatás
235-240
A pedagógiai gondolkodás fejlődése
240-246
4. fényképes melléklet
Források és feldolgozások
246-255
VIII. A nevelésügy a reformkorban (1830—1848)
257-337
A liberális nemesi reformmozgalom nevelésügyi törekvései (Bajkó Mátyás)
257-261
A reformkori haladó művelődéspolitikusok nevelési programja (Bajkó Mátyás)
262-275
Óvodai mozgalom (Bajkó Mátyás)
276-278
Alsófokú oktatás (Orosz Lajos)
278-291
Tanítóképzés (Bajkó Mátyás)
291-294
Középiskolák és felsőoktatási intézmények (Orosz Lajos)
294-318
Statisztikai áttekintés
294-298
Középiskolák
298-310
3.térkép-melléklet
Felsőoktatás
310-318
A szakoktatás helyzete. Küzdelem az önálló műegyetemért (Orosz Lajos)
318-323
5. fényképes melléklet
Diáktársaságok (Bajkó Mátyás)
323-327
A pedagógiai irodalom fejlődése (Bajkó Mátyás)
327-330
Források és feldolgozások (Bajkó Mátyás—Orosz Lajos)
331-337
IX. A nevelésügy az 1848—49. évi polgári forradalom és szabadságharc időszakában (Komlósi Sándor)
339-386
Az ifjúság megmozdulásai
340-342
Közoktatási vonatkozású „áprilisi törvények”
343
Pedagógusok
344-353
Magyar Nevelési Társaság
347-348
Közös és egyetemes tanítói tanácskozmány
348-353
A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium tevékenysége
353-373
A minisztérium megszervezése
353-355
Az állam és az egyház viszonya
355-358
Törvényjavaslat az elemi oktatásról
358-365
Tanítóképzés
365-366
Középiskolák
366-369
Az egyetemi reform
369-373
A nevelésügy a szabadságharc időszakában
373-377
Nevelési irodalom
377-382
Források és feldolgozások
382-386
Időrendi áttekintés (Lantos István)
387-412
Névmutató (Lantos István)
413-429
Helynévmutató (Lantos István)
431-438
Tartalomjegyzék
439-442
Kolofon
Hátsó borító