A magyar művelődés eszményei 1777-1848 (2/1) corvina logo

Szerző: Kornis Gyula [Kremer Gyula]
Cím: A magyar művelődés eszményei 1777-1848 (2/1)
Alcím: I. kötet
Megjelenési adatok: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1927.

coverimage A magyar művelődés letűnt eszményeit és megvalósításuk eszközeit kutatva, munkám célja: kidolgozni ezek alapján a magyar kultúrpolitika történeti öntudatát. A kultúra lényegében valamely kor szellemét kifejező életforma. Ez koronkint eléggé egységes, mert benne a szellemi élet valamennyi ága egymással szorosan összefügg, a kultúra egyes mozzanatai az egészet tükrözik és viszont. A kultúra mozzanatai pedig a vallás, tudomány, erkölcs, politikai és társadalmi élet, művészet és irodalom, gazdaság és technika. Ezek a kultúra történeti morfológiájának is állandó jellemző elemei, amelyek tartalmi szempontból koronként változnak ugyan, de formailag, mint a szellemi élet tényezői, az emberi szellem örök szerkezetének mindig jelentkező vonásai. Tudatos irányításuk és formálásuk a kultúrpolitika. Ennek természete megint magának a kor világnézetének, értékfelfogásának, szellemi entelecheiájának egyik legjellemzőbb vonása. A magyarság szellemére is legjobban annak vizsgálata derít fényt, vájjon milyen művelődési eszményeket tűzött maga elé, a szellem milyen életformái lebegtek előtte? milyen eszközökkel iparkodott ezek megvalósítására? más szóval: vájjon milyen törekvések nyilvánulnak meg a nemzet kultúrpolitikájában? A tudományos futurizmus csak a jövőt, legfeljebb a jelent tartja méltónak a vizsgálatra, mert attól fél, hogy a folytonos hátratekintés, a múlt mérlegelése, az egyoldalú historizmus megbénítja a saját magunk ítéletét s akaratát, elöli az iniciatívát, meddővé, terméketlenné vénheszt, a jövő friss és erőteljes formálását megakadályozza.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Tartalom
[III]-X
Rövidítések
[XII]
Kornis Gyula: Előszó
[XIII]-XXIII
Első rész: A felvilágosodott abszolutizmus művelődési eszménye
[1]-90
   I. A magyar művelődés első egységes kódexe
[3]-35
   II. A germanizálás művelődési útja
[36]-90
Második rész: A magyar nemzeti művelődés eszménye
[91]-175
   I. Az 1790. évi nemzeti felbuzdulás művelődéspolitikája
[93]-140
   II. A nemzeti nyelv az iskolában
[141]-175
Harmadik rész: A „nemzeti nevelés“ és az új Ratio
[177]-362
   I. Az 1790-1-ik évi országgyűlés közoktatási bizottságának munkája és törvény javaslata
[179]-239
   II. Az 1806-ik évi Ratio keletkezése
[240]-276
   III. A magyar művelődés új kódexe
[277]-309
   IV. A protestánsok reformtörekvései
[310]-362
Negyedik rész: A deák és a magyar kultúra küzdelme
[363]-487
   I. A holt nyelv uralma az élön
[365]-407
   II. A nemzeti művelődés önállósága
[408]-441
   III. A magyar nyelv diadala
[442]-487
Ötödik rész: A rendi társadalom szerkezete és a nemzeti nevelés
[489]-533
   I. Az arisztokrácia nevelése
[491]-510
   II. A nemesség és a jobbágyság a gimnáziumban
[511]-533
Hatodik rész: A régi magyar középiskola belső élete
[535]-607
   I. A tanárok
[537]-566
   II. A diákok
[567]-607
Hátsó borító