A magyar művelődés eszményei 1777-1848 (2/2) corvina logo

Szerző: Kornis Gyula [Kremer Gyula]
Cím: A magyar művelődés eszményei 1777-1848 (2/2)
Alcím: II. kötet
Megjelenési adatok: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1927.

coverimage A magyar művelődés letűnt eszményeit és megvalósításuk eszközeit kutatva, munkám célja: kidolgozni ezek alapján a magyar kultúrpolitika történeti öntudatát. A kultúra lényegében valamely kor szellemét kifejező életforma. Ez koronkint eléggé egységes, mert benne a szellemi élet valamennyi ága egymással szorosan összefügg, a kultúra egyes mozzanatai az egészet tükrözik és viszont. A kultúra mozzanatai pedig a vallás, tudomány, erkölcs, politikai és társadalmi élet, művészet és irodalom, gazdaság és technika. Ezek a kultúra történeti morfológiájának is állandó jellemző elemei, amelyek tartalmi szempontból koronként változnak ugyan, de formailag, mint a szellemi élet tényezői, az emberi szellem örök szerkezetének mindig jelentkező vonásai. Tudatos irányításuk és formálásuk a kultúrpolitika. Ennek természete megint magának a kor világnézetének, értékfelfogásának, szellemi entelecheiájának egyik legjellemzőbb vonása. A magyarság szellemére is legjobban annak vizsgálata derít fényt, vájjon milyen művelődési eszményeket tűzött maga elé, a szellem milyen életformái lebegtek előtte? milyen eszközökkel iparkodott ezek megvalósítására? más szóval: vájjon milyen törekvések nyilvánulnak meg a nemzet kultúrpolitikájában? A tudományos futurizmus csak a jövőt, legfeljebb a jelent tartja méltónak a vizsgálatra, mert attól fél, hogy a folytonos hátratekintés, a múlt mérlegelése, az egyoldalú historizmus megbénítja a saját magunk ítéletét s akaratát, elöli az iniciatívát, meddővé, terméketlenné vénheszt, a jövő friss és erőteljes formálását megakadályozza.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Tartalom
[III]-X
Rövidítések
Hetedik rész: Reformtervezetek
[1]-79
   I. Az 1825—7. évi országgyűlés közoktatási bizottságának javaslata
[3]-41
   II. Br. Mednyánszky Alajos reformtervezete
[42]-63
   III. A protestánsok reformtörekvései
[64]-79
Nyolcadik rész: A régi magyar közoktatás és a nemzetiségi kérdés
[81]-216
   I. A magyar kultúra és a nemzetiségek
[83]-150
   II. A németek
[151]-163
   III. A szlávok
[164]-203
   IV. A románok
[204]-216
Kilencedik rész: A magyar neohumanizmus
[217]-363
   I. A német neohumanizmus szelleme
[219]-242
   II. A klasszikus szellem a magyar kultúrában
[243]-298
   III. A régi magyar iskola és a klasszikusok
[299]-363
Tizedik rész: A természettudományi-technikai művelődés eszménye
[365]-451
   I. A realisztikus törekvések megindulása
[367]-399
   II. Küzdelem a reáliskoláért és a műegyetemért
[400]-451
Tizenegyedik rész: A magyar nemzeti nőnevelés
[453]-578
   I. A régi magyar leánynevelés
[455]-481
   II. A magyar nömozgalom megindulása
[482]-519
   III. Leánynevelő-intézetek
520-578
Tizenkettedik rész: A szabadságharc lázában
[579]-624
   I. Az első egyetemes tanügyi kongresszus
[581]-597
   II. A reformok forradalmi vágya
[598]-624
Pesovár Ambrus: Név- és tárgymutató
[625]-650
Kolofon
650