Szóbeli befolyásolás II.
Szerkesztő: Síklaki IstvánTovábbi szerzők: Goffman, Erving; Brown, Penelope; Levinson, Stephen; Bavelas, Janet Beavin; Rogers, L.Edna; Millar, Frank E.; Heritage, John; Wilson, John; Atkinson, Max; Fowler, Roger; Hodge, Bob; Drew, Paul; Dyer, Gillian; Fine, Gary Allan
Cím: Szóbeli befolyásolás II.
Alcím: Nyelv és szituáció
Sorozatcím: Társadalmi kommunikáció, 1785-0053
Fordítók: Sólyom Barbara; Síklaki István
Megjelenési adatok: Typotex, Budapest, 2008. | ISSN: 1785-0053 | ISBN: 978-963-9664-94-4
Mindannyian társas érintkezések világában élünk, amelyek során vagy szemtől szembeni, vagy közvetített kapcsolatba kerülünk más résztvevőkkel. Az ember a kapcsolataiban hajlamos ún. vonalat vinni - azaz verbális és nemverbális cselekedetek olyan mintázatát, melyek segítségével kifejezésre juttatja a szituációról alkotott nézetét, s ezen keresztül a résztvevőkről, különösképpen pedig önmagáról adott értékelését. Tekintet nélkül arra, hogy valakinek szándékában áll-e valamilyen vonalat vinni, előbb-utóbb rádöbben, hogy ténylegesen így tesz. A többi résztvevő feltételezi, hogy többé-kevésbé akarattal állást is foglal, ha tehát azt akarja, hogy bánni tudjon a rá adott válaszukkal, akkor számításba kell vennie azt a benyomást, amely valószínűleg kialakult bennük róla. A homlokzat kifejezést azon pozitív szociális értékként határozhatjuk meg, amelyet valaki ténylegesen magának követel azon vonal révén, amelyről a többiek feltételezik, hogy egy adott kontextusban az ő vonala. A homlokzat olyan énkép, amelyet a társadalmilag megerősített tulajdonságok körvonalaznak - jóllehet egy olyan kép, amelyet mások is oszthatnak, mint amikor valaki jó színben tünteti fel a szakmáját vagy vallását azáltal, hogy jó színben mutatja önmagát. Az embert többnyire közvetlen érzelmi reakció fűzi ahhoz a homlokzathoz, amelyet a másokkal való kapcsolat megenged számára; „megszállja” a homlokzatát; „érzései” hozzákötődnek. Ha egy érintkezés olyan képet tart fenn róla, amelyet már hosszú ideje kész ténynek vesz, akkor valószínűleg nem fog sok érzelemmel reagálni rá. Ha azonban az események olyan homlokzatot alakítanak ki számára, amely jobb, mint amire számított, akkor nagy valószínűséggel „fel lesz dobva”; ha viszont nem teljesülnek a szokványos várakozásai sem, akkor arra számíthatunk, hogy „le lesz törve” vagy „meg lesz sértve”. Általában az, hogy az ember kötődik egy adott homlokzathoz, hozzáadódva ahhoz, hogy az elbizonytalanító információ milyen könnyen jut el hozzá saját magától és másoktól, megmagyarázza, miért elkötelezettség számára a részvétel bárminemű kapcsolatban. Az embernek a többi résztvevő által fenntartott homlokzattal kapcsolatban is lehetnek érzései - és bár ezek az érzések különbözhetnek mennyiségben és irányban azoktól, melyeket saját homlokzata iránt táplál - olyan érdekeltséget jelentenek mások homlokzata iránt, amely éppoly közvetlen és spontán, mint a saját homlokzata iránti elkötelezettség. Saját homlokzatunk és mások homlokzata azonos nagyságrendű konstruktumok. A csoport szabályai és a helyzet definíciója az, amely meghatározza, mekkora érzelemmel legyünk saját homlokzatunk iránt, s hogy ezt az érzelmet miként osszuk meg a többi résztvevő homlokzata között. Egy emberről akkor mondhatjuk, hogy bír vagy fenntart homlokzatot, ha az a vonal, amelyet ténylegesen visz, olyan képet mutat róla, amely belsőleg konzisztens, amelyet a többi résztvevő által szolgáltatott bizonyítékok és ítéletek alátámasztanak, s amelyet a szituációban lévő személytelen tényezők révén szerezhető adatok megerősítenek.
Kategóriák: Kommunikáció, Szociológia
Tárgyszavak: Szociolingvisztika, Kommunikáció, Nyelvfilozófia, Beszédelemzés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Szociolingvisztika, Kommunikáció, Nyelvfilozófia, Beszédelemzés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
- Szóbeli befolyásolás I. (első kötet)
- Szóbeli befolyásolás II. (ez a kötet)
Tartalomjegyzék
Tartalom
5-9
Erving Goffman A homlokzatról
11-36
A rituális elemek analízise a társas interakcióban
11-17
A homlokzatóvás alaptípusai
17-21
Az elkerülő eljárás
17-18
A kiigazító eljárás
19-21
Pontszerzés - a homlokzatóvás agresszív felhasználása
21-23
A helyes homlokzatóvás megválasztása
23
Együttműködés a homlokzatóvásban
23-25
Az én rituális szerepei
25-26
Szóbeli érintkezés
26-31
A homlokzat és a társas viszonyok
31-32
A rituális rend természete
32-34
Jegyzetek
34-36
Hivatkozások
36
Penelope Brown - Stephen Levinson - Univerzáliák a nyelvhasználatban: az udvariasság jelenségei
37-118
1. Bevezetés
37-41
1.1. Prológus
37-39
1.2. A probléma
39-40
1.3. Módszer
40-41
2. Az összegezett érvelés
42-43
3. A gondolatmenet: Intuitív alapok
43-66
3.1. Feltevések: Az interakció résztvevőinek tulajdonságai
43-47
3.1.1. Homlokzat
43-44
3.1.2. A homlokzat mint igények együttese
44-46
3.1.3. Racionalitás
46-47
3.2. Természetüknél fogva homlokzatfenyegető aktusok
47-50
3.2.1. Első különbségtétel: fenyegetett homlokzattípusok
48-49
3.2.2. Második különbségtétel: H homlokzatának vagy B homlokzatának fenyegetése
49-50
3.3. A HFA-k stratégiái
51-53
3.4. A stratégiák megválasztását befolyásoló tényezők
53-66
3.4.1. A nyereségek: a priori megfontolások
54-57
3.4.2. A körülmények: szociológiai változók
57-65
3.4.2.1. A HFA súlyának kiszámítása
57-60
3.4.2.2. P, D és R kontextusfüggése
60-61
3.4.2.3. P, D és R mint független változók
62-63
3.4.2.4. Kétértelműség és egyértelművé tétel mint P, D és R bizonyítéka
63-65
3.4.3. A nyereségek felmérésének és a kockázat súlyozásának integrálása a stratégia kiválasztásában
65-66
4. A modell természetéről
66-73
4.1. Megjegyzések alternatív modellekről
66-69
4.2. Egy formalizálási lehetőség
69-73
5. Az udvariassági stratégiák nyelvi megvalósításai
73-115
5.1. Bevezetés
73-76
5.2. Pőrén a mikrofonba stratégia
76-79
5.2.1. A homlokzati fenyegetés nem minimalizásálának esetei
78
5.2.2. A pőrén a mikrofonba stratégia alkalmazásának HFA-ra irányuló esetei
78-79
5.3. Pozitív udvariasság
79-88
5.3.1. Állíts közös alapot!
80-85
5.3.2. Közvetítsd, hogy B és H együttműködő partnerek!
85-88
5.3.3. Elégítsd ki H vágyát valamilyen X után!
88
5.4. Negatív udvariasság
88-105
5.4.1. Légy közvetlen!
89-92
5.4.2. Ne előfeltételezz!
92-98
5.4.3. Ne kényszerítsd rá akaratodat H-ra!
98-100
5.4.4. Közöld B-nek azt a kívánságát, hogy nem akar összeütközésbe kerülni H-val!
100-104
5.4.5. Orvosold H egyéb igényeit!
104-105
5.5. Mikrofon mellé stratégia
105-115
5.5.1. Hívj elő beszélgetési implikatúrákat!
108-114
5.5.2. Légy homályos vagy kétértelmű: Sértsd meg a mód parancsolatát!
114-115
Jegyzetek
116
Hivatkozások
116-118
Janet Beavin Bavelas - L. Edna Rogers - Frank E. Millar - Interperszonális konfliktus
119-136
Bevezetés
119-120
Az interperszonális konfliktus tanulmányozása
120-132
Brennes-Lein (1977); Lein-Brennes (1978)
120-122
Camras (1977)
122-123
Labov (1972)
123-125
Watzlawick-Beavin-Jackson (1967)
125-126
Gottman (1979): Párok reakciójának értékelési rendszere (Couples interaction scoring system)
126-127
Rogers és Farace (1975): Viszonykommunikációs kontrollrendszer (Relational communication control system)
127-130
Wiener-Mehraban (1968); Bavelas-Chovil (1985)
131-132
Összegzés és javaslat
132-134
A diákok és a csoportok típusai
132
A konfliktusos adatok beszerzésének módjai
133
Hírközlési eszközök
133
Kutatási módszerek
133-134
Jegyzetek
134
Hivatkozások
134-136
John Heritage - Híradóinterjúk elemzése: a hallgatóság számára előállított beszéd aspektusai
137-157
Bevezetés
137-138
Kérdés-válasz szekvenciák és harmadik lépésbeni fogadtatásuk
138-142
A hír formulázása
142-145
A formulázások néhány szabványos alkalmazása a híradóinterjúkban
145-152
A hívószó
145-147
Az együttműködő visszatérés
147-149
A következtetéssel kidolgozó szonda
149-152
Az interjúbeszéd és intézményi háttere
152-155
Jegyzetek
156
Hivatkozások
156-157
John Wilson - Egy politikai kérdés
159-200
Bevezetés
159-162
Kérdések és válaszok a pragmatikában és a politikában
162-170
Kérdések a Parlamentben
170-171
A kérdések kiosztása a Parlamentben
171-180
Kérdező és válaszoló
180-183
A parlamenti interpellációs kérdések funkciója
183-189
Kitérés a kérdés elől
189-193
Nixon a kitérő válaszokról
193-198
Konklúzió
198
Hivatkozások
199-200
Max Atkinson - Tapscsapda
201-229
A taps kiváltásának eszközei
201-202
Egy név bedobása
202-208
Hármas listák
208-220
Kontrasztpárok
220-227
Általánosság és egyszerűség
228-229
Roger Fowler - Hatalom
231-253
A nyelv mint társadalmi gyakorlat
231-232
A hatalom és a szolidaritás névmásai
233-234
Direktív és konstitutív nyelvi gyakorlat
234-235
Ideológia a szociolingvisztikai változatokban
235-238
Nyelvészeti lajstrom
238-251
Lexikai eljárások
238-239
Tranzitivitás
239-240
Szintaxis
240-245
Kihagyás
241
Sorrend
241-242
Komplexitás
242
Modalitás
242-243
Beszédaktusok
243
Implikatúra
244
Beszélőváltás
244
Megszólítás, megnevezés és személyes referálás
244
Fonológia
244-245
Rövid példa
245-251
Hivatkozások
251-253
Bob Hodge - Roger Fowler Orwell nyelvészete
255-272
Jegyzetek
272
Hivatkozások
272
Paul Drew - A bírósági interakciókban használt nyelv elemzése
273-286
Bevezetés
273-274
A bírósági nyelv kutatása
274-275
A résztvevők orientációja a kontextusra
275-278
A keresztkérdezés harcjellege: egy eset elemzése
278-281
A leírások miként implikálhatnak alternatív magyarázatot
281-283
Az elemzés összegzése
283
Konklúzió
283-285
Hivatkozások
285-286
Gillian Dyer - A reklám nyelve
287-303
A szavaknak érzéseik vannak
288-292
Márkanevek
288-289
A hangszín
289-292
A reklámnyelv szerepe
292-296
A nyelv és a jog
296-297
Kulcsszavak
297-299
Képes beszéd
299-302
A nyelv „hiánya” - a kalligráfia
302-303
Jegyzetek
303
Hivatkozás
303
Gary Alan Fine - Szóbeszéd és pletykázás
305-319
A szóbeszéd és a pletyka definíciója
305
A szóbeszéd tartalmi kategóriái
306
A szóbeszéd és pletyka szisztematikus megközelítései
307-311
Funkcionális felfogás
307-308
Stratégiai felfogás
308-310
Tranzakcionális nézőpont
308-309
Konfliktusos nézőpont
309
Csereperspektíva
309-310
Szituációs megközelítés
310-311
A mendemonda szerkezete
311-313
Hosszúság és részletesség
311-312
Mód és idő
312-313
Keret
313
A szóbeszéd és pletyka vizsgálata
313-316
Konklúziók
316
Hivatkozások
316-319
Függelék
321-322