Könyvtári informatika II. corvina logo

Szerző: Szabó Pap Edit
Szerkesztő: Borsányi Katalin
Cím: Könyvtári informatika II.
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. | ISBN: 963-19-4060-8
Megjegyzés: 3. kiadás

coverimage Umberto Eco: A rózsa neve című könyvében a következő sorokat olvashatod: „Mostanáig úgy gondoltam, hogy minden könyv a könyveken kívül álló emberi vagy épp isteni dolgokról szól. Most rádöbbentem, hogy a könyvek nemritkán könyvekről szólnak, vagyis olyan, mintha egymással váltanának szót. E felismerés fényénél egyszeriben még nyugtalanítóbb helynek láttam a könyvtárt. Hosszú-hosszú, évszázados pusmogás, pergamen és pergamen közötti, nesztelen párbeszédek helyszíne volt tehát, egyetlen ember eszével kordában tarthatatlan erők foglalata, sok-sok emberész kisugározta titkok, egykori gazdájuk vagy közvetítőjük halálát túlélő kincsek tárháza." A könyvek az emberi tudás és szellem foglalatai tehát, a könyvtárak pedig évezredes titkok őrzői. Hogy kincseiket jobban megismerhesd, kalandozz velünk a könyvek, a dokumentumok hatalmas birodalmában! Az elmúlt években legelőször a könyvtárak rendjével, feladataival, használatának módjával ismerkedtél meg. Az állomány részeit megvizsgálva megtanultad a könyveket tartalmuk és használatuk szerint csoportosítani. Tudod, mi a különbség a katalógus és a bibliográfia között, s mikor melyik szolgál segítségül egy önálló munka elkészítéséhez. Vagyis a legáltalánosabb fogalmaktól jutottál el a legkonkrétabbig. Ez a könyv most megfordítja az utat, amit bejársz: a dokumentumok világából kiindulva vezet el a tájékoztató intézmények megismeréséhez, hogy mindezek használatával már az egyre komolyabb, nagyobb szellemi munkák elkészítése se okozzon gondot számodra. Már középiskolás éveid alatt is lesznek olyan megmérettetések, ahol többek között kutatói és rendszerezői képességedről kell számot adnod. A legtöbb tantárgy országos középiskolai versenye is ilyen, de háziversenynél, házi dolgozatnál is akadhat dolgod a könyvtárban. A könyvtári ismeretek biztos tudása a jövőd szempontjából is fontos lehet. Ha középiskolai tanulmányaid befejeztével felsőfokú tanulmányokba kezdesz, ott már a saját lábadra kell állnod, nem támogat a könyvtárostanár. Pedig eközben a könyvtári munkára szinte folyamatosan szükséged lesz tanulmányaidhoz. Az elhangzott előadásokat gyakran könyvekből, folyóiratokból kell kiegészíteni, esetleg kisebb tanulmányokat kell beadnod. A tankönyvek sokszor nehezen beszerezhetők, sőt olykor már nem kapható forrásokhoz kell fordulnod. Tanulmányaid végén pedig szakdolgozatot, diplomamunkát kell készítened, ami bizony valódi szellemi munka. Mindezeknél általában a könyvtár jelenti a biztos támaszt. (...) Évezredek óta élő vágya az emberiségnek, hogy gondolatait rögzítse, s ezzel megragadja a múló időt. Már az ókor nagy kultúrái kialakították a maguk írását, s megkeresték hozzá a megfelelő anyagot is. A sumer ékirás megőrzésére az agyagtábla volt a legmegfelelőbb. (És fordítva: a gondolat rögzítéséhez használt agyagban az ékírás volt a legkézreállóbb.) Az ókori Egyiptom hieroglifáit pedig az írnokok papirusztekercsekre rótták. Az antik görög, illetve római tudósok, művészek munkáit is papirusztekercsek őrizték. Ezeket az írásokat tekintjük a köznapi értelemben vett könyv őseinek.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Informatika, Könyvtár, Információ, Dokumentum, Könyvtártípus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

A sorozat kötetei
Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/Impresszum
Bevezetés
3-4
   Ismétlő feladatok
4
Dokumentumismeret
5-24
   Nyomtatott dokumentumok
5-8
      Érdekességek a kultúra világából
7-8
   Kiadványtípusok
8-16
      A segédkönyvek fajtái
8-15
      Érdekességek a kultúra világából
15
      Kérdések, feladatok
15-16
   Az időszaki kiadványok
17-18
      Ismétlő kérdések, feladatok
17
      A folyóirat
17-18
         Sajátos feladatot ellátó folyóiratok
18
         Érdekességek a kultúra világából
18
   Egyéb nyomtatványok
19-20
      Kérdések és feladatok
20
   Nem nyomtatott dokumentumok
21-24
      Néhány gondolat a szerzői jogról
23
      Érdekessége a kultúra világából
23
      Kérdések és feladatok
24
Tájékozódás a dokumentumok között
25-44
   A bibliográfia
25-34
      Általános bibliográfiák
27-28
      Szakbibliográfiák
28
      A bibliográfiai leírás
28-29
      Egyéb tájékoztató jegyzékek
29-33
      Kritika, recenzió, ajánlás
33
      Érdekességek a kultúra világából
34
      Kérdések és feladatok
34
   A katalógus
35-44
      Ismétlő kérdések, feladatok
35
      A katalóguscédulák rendszerezése
35-37
      A katalógushasználati tudnivalók és szabályok
37-40
      Egyéb katalógustípusok
40-41
      Érdekességek a kultúra világából
41
      Jegyezd meg!
41-42
      A számítógépes katalógus
42-43
      Kérdések és feladatok
43-44
Tájékoztató intézmények, információs központok
45
   Ismétlő kérdések, feladatok
45
A nemzeti könyvtár: az Országos Széchényi Könyvtár
46-49
   Ismétlő kérdések, feladatok
46
   A könyvtár olvasótermei
48
   A könyvtár katalógusai
49
   Egyéb szolgáltatások
49
A közművelődési könyvtárak
50
Szakkönyvtárak
51
Felsőoktatási könyvtárak
52
Egyéb tájékoztató intézmények
52
A kulturális intézmények szerepe az információszerzésben
53
Könyvtárak az interneten
54-57
   Kérdések és feladatok
56-57
A szellemi munka technikája
58-65
   A téma és műfaj megfogalmazása
58-60
      Az iskolai szellemi munka leggyakoribb műfajai
58-59
      Közlő műfajok
59
      Értékelő műfajok
60
      Meggyőző műfajok
60
   Adatgyűjtés, forráskutatás
60-61
      Bibliográfiakészítés
60-61
   Válogatás az irodalomjegyzékből
61
   Jegyzetelés, cédulázás
61-62
   Vázlatkészítés
62
   Fogalmazvány készítése
63
   Nem szövegszerű elemek alkalmazása
63
   Kiegészítők
63-64
   A munka vége
64
   Kérdések és feladatok
65
Összefoglaló kérdések, feladatok
66
Függelék
67-72
   Internet-címek
67
   A Szirén-program
68-70
   Megyei könyvtárak
71-72
Kislexikon
73-74
Tárgymutató
75-76
Ajánlott és felhasznált irodalom
77-78
A feladatokhoz használt szövegek és illusztrációk forrásai
78
Tartalom
79-80