A nagy órák és járataik corvina logo

Szerző: Schwarz Zsigmond
Cím: A nagy órák és járataik
Sorozatcím: Magyar Órás Szakkönyvtár V.
Megjelenési adatok: Schwarz Zsigmond, Budapest, 1925. | ISBN: 963-87294-2-2

coverimage Elégedetlenség változást idéz elő. Ha egy rendszerrel meg vagyunk elégedve, akkor elfogadjuk és aszerint cselekszünk. Viszont ha nem értünk egyet vele, akkor minden rendelkezésünkre álló módon változást igyekszünk elérni, hogy — nézetünk szerint — javítsunk a helyzeten. A béke éveiben állandóan gyengült az órásnemzedék szaktudása, ami a háború alatt még fokozódott. Csekélységem már két évtized óta foglalkozom sajtónkban szakirodalommal és elhatároztam, hogy a legszükségesebb szakdolgot összegyűjtőm és könyvalakban adom ki, hogy igy lehetővé váljék a reá szorulóknak a szaktudás gyarapítása. A könyvek nem abban a sorrendben hagyták el a sajtót, mint az szakszempontból kívánatos, hanem akként, amint Íródtak. így például „A hengerjárat" már 15 évvel ezelőtt jelent meg kivonatosan a szaklapban; ez jelent meg elsőnek mint kész mü. A megjelent könyvek következő sorrendbe állitandók: első az „Órás-Szakrajzok“, mely felöleli az egész órásság elméletét; ennek I. évfolyama bevezeti a kezdőt a legelemibb szakdolgokba. Ezután következik „A nagy órák és járataik". Itt az „Órás-Szakrajzok“ II. évfolyama veendő át, utána pedig „A zsebóra javítása", mely behatóan foglalkozik a zsebóraszerkezet szabályaival, kerékrendszerével és javításával — kivéve a járatot — valamint uj alkatrészek készítésével. Végül az „Orás-Szakrajzok III. évfolyama. Utána „A hengerjárat" következik, mely teljes egészében ismerteti e járat alkatrészeit, szabályait és müdését. E sorrend utolsó kötete, „A horgonyjárat" szintén ismerteti az összes reá vonatkozó adatokat és szabályokat. A mai órásnemzedék szaktudása — kevés kivétellel — a minimumon áll. E szomorú helyzettel szemben cselekedni kell, hogy javuló változás álljon be. Tehetségemhez képest e megirt öt órás-szakkönyvvel megtettem a magam munkáját. Ha célt érek el, akkor az elégedetlenséggel oly változást idézek elő, mely a szakmára nézve előnyt jelent. (...) Ha valamely munkához fogunk, azt csak akkor végezhetjük el általános megelégedésre, ha kellő ambícióval és kedvvel látunk hozzá. Szükséges azonban ahoz a munkához a rátermettség és szorgalom is. Egy szakma, illetve iparág elsajátításához mindenekelőtt erős akarat, kitartás és a mesterség iránti szeretet szükségeltetik. Mindezen tulajdonságok követeltetnek az órásság tanulásához és ha közülük bármelyik is hiányzik, az illetőből pályatévesztett ember lesz és szerencsétlennek érzi magát azon a pályán, mely nem biztosítja a megélhetését. Viszont akiben a felsoroltak összpontosulnak, sőt e tulajdonságok láncolata idővel még jóizléssel, tapintattal, munkakedvvel, értelemmel, éleslátással, ügyességgel, tehetséggel, stb.-vel bővülnek, az belső megelégedéssel űzi e szép szakmát, mely kenyérkereső pályáját képezi. Az a fiú tehát, aki az óráspályára lép, megvizsgálandó, vájjon elég értelmes-e, van-e érzéke a szakmához, tud-e rajzolni, számolni, kedveli-e a mértani és fizikát.
Kategóriák: Gépészet
Tárgyszavak: Órásipar, Óra, Javítás, Szerelés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Előszó
3
Tartalomjegyzék
4
Bevezetés
5-6
Az óráról általában
6-8
A munkaasztal
8-9
Műszerek
9-12
A reszelés
12-15
Fúró készítése
15-17
A fúrás
17-19
Az esztergálás
19-21
Csavarkészités
21-23
Az órásiparban használt fémekről
23-27
Müszerkészités
27-30
Az órásság eredeté és fejlődése
30-35
Az óraszerkezet műkődése
36-37
Az órák hajtóereje
37-39
A zárókészülék
39-43
Az ellenkilincs
43-44
Kerekek, hajtők és fogódzások
44-50
Fogódzás üres hajtóval
50-51
A csapokról
51-53
Csapágyak és lyukbélelés
53-56
Csapfurás
56-58
A szerkezet szétszedése és javítása
58-61
A horgonyvilla
61-63
A járatról
63-66
A járat beállítása
66-68
A schottenjárat
68
A stockóra-járat
68-71
A tárcsa-járat
72-73
A Brocot-járat
74-76
A Graham-járat
76-78
Graham-járat sulyhuzamu óránál
78-80
Billegős járat
80-89
Az inga felakasztása
89-90
Az inga és törvényei
91-95
A kompenzált ingákról
95-97
Az ütőszerkezet kerékrendszere
97-98
Az ütőszerkezet lényege
99-100
A kalapács tengelye
100-102
Az osztótárcsa
102-103
A fogasiv
104-106
A kiváltás
106-107
A félütős kerékrendszer összeállítása
107-110
A feles ütőmü összeállítása
110-111
A negyedet ütő inga-óra
111-112
A negyedes ütőmü összeállítása
113-114
Az ütőmü ellenőrzése
114-115
A szerkezet behelyezése a szekrénybe
115-116
Uj hajtó esztergálása
116-117
Keréknyujtás
117-118
Fogkészités
118-119
A precíz órás
119-120
Néhány nagyobb óragyár
121-126
Fogaskerék-táblázat
127
Zárszó
128