A szociális munka elmélete és gyakorlata
Szerkesztő: Gosztonyi GézaTovábbi szerzők: Gosztonyi Géza; Ferdinand Tönnies; Maclver, R.M ; Page, Charles H.; Wirth, Louis; Webber, Melvin M.; Vidich, J.A; Bensman, J.A; Long, Norton E.; Dennis, N.; Zastrow, Charles; Biddle, William W.; Biddle, Loureide J.; Alinsky, Saul D.; Pfeil, Elisabeth; Warren, Rachelle B.; Warren, Donald I.; Noble, Michel; Bryant, Richard; Wilson, Judy
Cím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Alcím: 3. kötet : Közösségi szociális munka
Sorozatcím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Fordítók: Berényi Gábor ; Kozma Judit; Szabó Olimpia; Rakovszky Zsuzsa; Szentpéteri Gabriella; Molnár Sándor; Gosztonyi Géza
Megjelenési adatok: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest, 2001. | ISBN: 963-8154-16-0
Az ősközösségi társadalmakban a törzs tagjait a varázsló gyógyította. „Munkaköri leírásában” akár benne is lehetett volna a mai orvos, pap, meteorológus, futurológus, közösségi mentálhigiénés szakember tevékenységi köre. Az egyes szakmák történeti kialakulása és fejlődése során az önmagukat definiáló szakemberek egyre speciálisabb szaktudást igénylő foglalkozásokat alakítottak ki. A közösségi szociális munka vonatkozásában azonban egy ettől kissé eltérő folyamatnak lehetünk tanúi, hiszen e szakma (vagy szakterület) specialitása épp a problémák általános megközelítésében rejlik. Az emberiség történetét végigkíséri az a „kötelezettség” — mely írásos formában legelőször i.e. 1750-ben, Hammurabi király Törvénykönyvében jelent meg —, hogy nagy nehézségek idején az emberek kölcsönösen segítsenek egymásnak. Hosszú utat kellett bejárni addig, míg 1939-ben Robert P. Lane a „The Field of Community Organization” című munkájában rendszerezett formában, elsőként leírta az egymást segítő közösségi szervezetek tevékenységeit, munkamódszereit és szereplehetőségeit. Máig sem tisztázódott azonban e közösségeket segítő szakember, a közösségi szociális munkás (community worker) helye és szerepe a segítés folyamatában. Szakmai identitásuk országonként eltér: hol a szociális munka részeként, hol pedig önálló szakmaként definiálják magukat. Ha felütjük az e téren legnagyobb hagyományokkal rendelkező két ország: az Amerikai Egyesült Államok és Nagy Britannia szociális munkás szaklexexikonait, az egyikben (Barker, 1987) nem is találunk ilyen alapszócikket, míg a másik (Clegg, 1987) az alábbiakat írja: „A szociális munka egyik típusa (munkaformája), amely a közösség mint egész, társas kapcsolatainak és együttes cselekvésének minőségét tekinti kiindulópontjának. Számtalan elnevezése alakult ki, mint pl. a közösségfejlesztő F.D.Roosevelt mondta egy reformkövetelő delegációnak: (community development officer), a szomszédsági munkás (neighbourhood worker), a szociális fejlesztő (social development officer), a szociális kapcsolatok fejlesztője (social relation officer), vagy egyszerűen csak a kapcsolatteremtő (liaison officer). Munkáltatója, mely egyaránt lehet állami intézmény, vagy non-profit szervezet, bizonyára meglehetősen laza munkaköri leírást tud csak nyújtani számára. Ennek az a nagy előnye, hogy a szakember maga értelmezheti a helyi szükségleteket, de ugyanakkor eredményei is erősen korlátozottak lesznek mindaddig, míg nem jut hozzá ezen igények kielégítéséhez szükséges erőforrásokhoz. E munkához alapvetően szükséges készségek a problémák felismerésének és elemzésének, és a mások problémamegoldó cselekvését elindító katalizátorként működés képessége. Ez magába foglalhatja a meglévő szolgáltatások hatékonyabb kihasználására buzdítást — ekkor a közösségi szociális munkás információt és tanácsot adó szerepben van; önsegítő csoportok ösztönzését; vagy erőforrások mozgósítását a szolgáltatások javítására, vagy a helyi célkitűzések megváltoztatására irányuló nyomásgyakorlás érdekében. Hatékony szervezőnek is kell lennie, s ennek érdekében valamennyi helyi lakos rokonszenvét el kell nyernie. Idejének nagy részét a formális és az informális véleményvezérekkel folytatott véleménycserékre és megbeszélésekre fordíthatja. Ilyenek lehetnek pl. a helyhatóság megválasztott képviselői, a szakszervezeti vagy egyházi személyek, a szakmai érdekképviseleti szervezetek képviselői, a helyi sajtó, és olyanok, akiket a közösségi szociális munkás a szomszédság bizalmát élvező véleményirányítóként észlel, mint pl. egy helyi boltos. A közösségi szociális munkás olyan helyzetben kell legyen, hogy lássa annak lehetőségét, hogy miként segíthető a számtalan helyi csoport önálló tevékenysége úgy, hogy egy közös cél szolgálatába álljon.”
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Címlap
Tartalom
4-5
Bevezető a „Szociális munka közösségekkel” című kötet elé (Gosztonyi Géza)
7-13
Irodalom
13
I. fejezet Közösségelméletek
15-36
Közösség és társadalom (Ferdinand Tönnies)
17-18
A közösség az, melyben az egyén teljes életet élhet (R.M. Maclver-Charles H. Page)
19-20
Adalékok a helyi közösség definíciójához (Louis Wirth)
21-23
Az érdekközösség definíciójához (Melvin M. Webber)
24-26
A közösség formái radikálisan megváltoztak (J. A. Bensman - A.J. Vidich)
27-28
A helyi közösség mint a játszmák természetrajza (Norton E. Long)
29-32
A közösség ideológiája (N. Dennis)
33-36
Jegyzet
36
II. fejezet A szociális munka közösségi megközelítése
37-146
A szociális munka közösségi gyakorlata (Charles Zastrow)
39-77
A közösségszervezés szórakozás
40
A közösségszervezés rövid története
42
A közösségszervező szerepei
43-46
Első modell: Biddle-ék modellje
46-51
A közösségfejlesztés/szervezés "ösztönző" típusú szerepmegközelítése
46-47
Első szakasz - feltárás
47
Második szakasz - szervezés
47-48
Harmadik szakasz - viták
48-49
Negyedik szakasz - akció
49
Ötödik szakasz - új projektek
50
Hatodik szakasz - folytatás
50-51
Második modell: az Alinsky-féle elmélet
51-56
A közösségszervezés "hatalomütköztető" típusú szerepmegközelítése
51-76
I. A hatalom elemzése (Trapp, 1976)
51-56
Ki a hatalom látszólagos birtokosa
51
Kié a tényleges hatalom?
52
Kié a hatalom a különböző területeken?
52
Mikor és miért vállalja magára a közösségszervező a közösségben létező hatalmi struktúra szerepét?
52-53
Hogyan veszi át a közösségszervező a létező hatalmi bázist? (power base)
53-55
Következtetés
55-56
II. Stratégia és taktika
56-61
1. Elfogadják-e majd az emberek?
56-57
2. Dramatizálja-e és tovbbépíti-e az ügyet?
57
3. Felborítja-e az ellenfél egyensúlyi állapotát?
57-58
4. Megszemélyesíti-e majd az ellenfelet?
58-59
5. Szórakoztató lesz-e az emberek számára?
59
6. Milyen alternatívákat kell megtervezni?
59-60
7. Elvezet-e minket a tárgyalóasztalhoz?
60
Következtetés
60-61
III. A csoport kialakítása
61-64
A) Az ügy azonosítása
61-62
B) Az ügy tesztelése
62
C) A vezető vagy vezetők megtalálása
62
D) Vezetőségi ülés szervezése
62-63
E) Gyűlés szervezése
63-64
F) A célegyenes
64
G) A csoport ráhangolása a következő ügyre
64
IV. Esettanulmányok
65-67
Az ügy azonosítása
65
Az ügy tesztelése
65
A vezető vagy vezetől megtalálása
65
A vezetőség ülése
65-66
A gyűlés
66
A célegyenes
66-67
Az új ügy
67
V. Koalíció szervezése
67-70
A koalíciós tagok integritásának védelme
68
A koalíció típusai
68-69
A koalíció létrehozása
69-70
VI. Erő és győzelem
70-72
1. Definíciók
70-71
2. Példa egy helyi ügyre
71
Következtetés
71-72
VII. A közösségszervező mítosza
72-76
Összefoglalás
76
Irodalom
76-77
Falusi esettanulmány (William W. Biddle-Loureide J. Biddle)
78-99
Az életkörülmények
79
A kezdetek
79-80
A kísérlet története
80-97
1956 előtt
80-81
1956
81-83
1957
83-86
1958
86-91
1959
91-96
1959 után
96-97
A terv jelentősége
97-98
A közösségfejlesztők szerepe
98-99
Lábjegyzet
99
Városi esettanulmány (William W. Biddle-Loureide J. Biddle)
100-118
A kezdetek
101-103
A környezet
103-105
A folyamat története
105-114
1957-et megelőzően
105
1957
105-107
1958
107-109
1959
109-111
1960
111-112
1960 után
112-114
A terv jelentősége
114-117
A közösségfejlesztők szerepe
117-118
Értelmezés
118
A cél (Saul D. Alinsky)
119-131
A változás ideológiája
122-127
Az osztálykülönbságek: a szentháromság
127-131
Célok és eszközök (Saul D. Alinsky)
132-146
Első szabály
134
Második szabály
134-135
Harmadik szabály
136
Negyedik szabály
136-137
Ötödik szabály
138-139
Hatodik szabály
139
Hetedik szabály
139
Nyolcadik szabály
139-140
Kilencedik szabály
140
Tízedik szabály
140-144
Tizenegyedik szabály
144-146
Célok és eszközök
146
III. fejezet Szomszédsági térkép
147-224
Szomszédsági és érintkezési kör a nagyvárosban; elméleti megfontolások Elisabeth Pfeil
149-161
A szomszédság fogalma
151-154
A szomszédság lényege
154-157
A szomszédság jelentősége a nagyvárosban
157-159
Lábjegyzetek
159-161
Szomszédságok megismerése (feltérképezése) (Rachelle B. Warren-Donald I. Warren)
162-180
A) A szomszédság leírásának szabályai: gyakorlati útmutató, lépésről lépésre
162-165
Sikeres kezdet: a Városháza szerepe
163-165
B) A hálózatok feltérképezése
165-173
Ismerkedés a környékkel
165
A határok megállapítása
165-166
Árulkodó jelek
166-167
Kapcsolatteremtés
168
Az általános iskola igazgatója
168-169
Róluk se feledkezz meg!
169-170
Néhány szó a "kulcsemberek"-ről
171
Csevegés
171
Beszélj magadról is
171
A szomszédság definíciója
171-172
Kiegészítés, pontosítás
172
Vess föl új témákat
172-173
Keress további kapcsolatokat
173
Az utolsó szó joga az informátort illeti
173
C) Több szem többet lát: néhány hasznos ötlet
173-178
Csoportos interjú
173-174
Nincs elvesztegetett idő
174
Látogatás a helybélieknél
174-175
A célzott beszélgetés
175
Rugalmas időbeosztás
175
Utazás
175-176
Időbeosztás
176
Interjúk szervezése
176
Önmegfigyelés
176
Jegyzetek
177
Őszinteség
177
A szomszédságok megismerése a "dinamikus duó" módszerével
177-178
Egy utolsó megjegyzés
178
Gyakorlatok szervezőknek
178-180
A szomszédság fizikai jellemzése
178-180
Egy közösség arcéle (A helyi közösségi információk és forrásaik) Michel Noble-Richard Bryant
181-183
Mit jelent a "közösségi profil" (community profile) kifejezés?
181-183
A kezdés Saul D. Alinsky
184-202
Poltika a hatalom megszervezése után
187-190
A racionalizálás
190-193
A hatalom megteremtése
193-202
Hogy csináljam? (Judy Wilson)
203-219
Hogyan szervezzünk csoportokat?
203
Az első lépések
203-206
Mire figyeljen?
204
Hogyan találja meg az Önhöz hasonló problémájú embereket?
204-206
A) Intézményes segítséggel
204-205
B) Informális megoldásokkal
205-206
Összejövetel szervezése során végiggondolandó feladatok
206
Tagság, tevékenység
207-208
A tagsággal kapcsolatos kérdések
207
Mi az elérhető cél?
207
Mire jó a csoportösszejövetel?
208
Az információ, a szaktanácsadás és a személyes támogatás eszközei
208
Milyen társas célokkal indítható egy csoport?
208
Mindennapos dolgok
208-210
A terem
208-209
Ingyen terem
209
A "7K"
210
A pénz
210-212
Mi kerül pénzbe?
210
Pénzhelyettesítő megoldások
211
Pénzteremtő akciók
211
Mire kell ügyelni külső pénzteremtő akciók során?
212
A pénz és a jog Milyen pénzteremtő akciókhoz szükséges önkormányzati engedély?
212
A pénz és kezelője Miért szükséges a pénztáros?
212-213
Közlekedés
213
Publicitás
213-216
Miért szükséges a nyilvánosság?
213-214
Milyen hátrányai lehetnek a nyilvánosságnak?
214
Mi a megoldás minderre?
214
Hogyan teremtsünk nyilvánosságot?
214
Helyi rádió
215-216
Miért érdemes használni?
215
Milyen rádió- és televízióadásokban?
215
A helyi újság mely rovataiban?
215
Hogyan teremtsünk kapcsolatot a helyi sajtóval?
215-216
Legyen az információ pontos
216
Az "5M"
216
Plakát, szórólap, névjegykártya, kiállítás, bemutató, pénzteremtő akció, mások fórumainak használata, lista, szájhagyomány Hogyan értékeljük ezek hasznosságát?
216
A nyomda
216-218
Kinek nincs nyomdára szüksége?
216-217
Mire jók a nyomtatványok?
217
Milyen nyomdatermékekre van szükség?
217
Hol találhat mindehhez külső, személyes segítséget?
217-218
Kapcsolattartás
218-219
Miért fontos
218
Hogyan minősíthető egy csoport kapcsolattartása?
218
Hogyan segíthető elő a régi és az új tagok kapcsolatának kialakítása?
218-219
A közösségi szociális munkás lehetséges szerepei (Michel Noble-Richard Bryant)
220-223
Mit értünk a "közösségi szociális munkás szerep"fogalmán?
220
Hogyan értelmezzük szerepeinket?
220
A közvetlen beavatkozás szerepei
220-221
A közvetett beavatkozás szerepei
222
Milyen tényezők befolyásolják a közösségi szociális munkás szerepeit?
222-223
Végszó a közösségi szociális munka kötethez
224