A szociális munka elmélete és gyakorlata corvina logo

Szerkesztő: Gosztonyi Géza
További szerzők: Gosztonyi Géza; Ferdinand Tönnies; Maclver, R.M ; Page, Charles H.; Wirth, Louis; Webber, Melvin M.; Vidich, J.A; Bensman, J.A; Long, Norton E.; Dennis, N.; Zastrow, Charles; Biddle, William W.; Biddle, Loureide J.; Alinsky, Saul D.; Pfeil, Elisabeth; Warren, Rachelle B.; Warren, Donald I.; Noble, Michel; Bryant, Richard; Wilson, Judy
Cím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Alcím: 3. kötet : Közösségi szociális munka
Sorozatcím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Fordítók: Berényi Gábor ; Kozma Judit; Szabó Olimpia; Rakovszky Zsuzsa; Szentpéteri Gabriella; Molnár Sándor; Gosztonyi Géza
Megjelenési adatok: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest, 2001. | ISBN: 963-8154-16-0

coverimage Az ősközösségi társadalmakban a törzs tagjait a varázsló gyógyította. „Munkaköri leírásában” akár benne is lehetett volna a mai orvos, pap, meteorológus, futurológus, közösségi mentálhigiénés szakember tevékenységi köre. Az egyes szakmák történeti kialakulása és fejlődése során az önmagukat definiáló szakemberek egyre speciálisabb szaktudást igénylő foglalkozásokat alakítottak ki. A közösségi szociális munka vonatkozásában azonban egy ettől kissé eltérő folyamatnak lehetünk tanúi, hiszen e szakma (vagy szakterület) specialitása épp a problémák általános megközelítésében rejlik. Az emberiség történetét végigkíséri az a „kötelezettség” — mely írásos formában legelőször i.e. 1750-ben, Hammurabi király Törvénykönyvében jelent meg —, hogy nagy nehézségek idején az emberek kölcsönösen segítsenek egymásnak. Hosszú utat kellett bejárni addig, míg 1939-ben Robert P. Lane a „The Field of Community Organization” című munkájában rendszerezett formában, elsőként leírta az egymást segítő közösségi szervezetek tevékenységeit, munkamódszereit és szereplehetőségeit. Máig sem tisztázódott azonban e közösségeket segítő szakember, a közösségi szociális munkás (community worker) helye és szerepe a segítés folyamatában. Szakmai identitásuk országonként eltér: hol a szociális munka részeként, hol pedig önálló szakmaként definiálják magukat. Ha felütjük az e téren legnagyobb hagyományokkal rendelkező két ország: az Amerikai Egyesült Államok és Nagy Britannia szociális munkás szaklexexikonait, az egyikben (Barker, 1987) nem is találunk ilyen alapszócikket, míg a másik (Clegg, 1987) az alábbiakat írja: „A szociális munka egyik típusa (munkaformája), amely a közösség mint egész, társas kapcsolatainak és együttes cselekvésének minőségét tekinti kiindulópontjának. Számtalan elnevezése alakult ki, mint pl. a közösségfejlesztő F.D.Roosevelt mondta egy reformkövetelő delegációnak: (community development officer), a szomszédsági munkás (neighbourhood worker), a szociális fejlesztő (social development officer), a szociális kapcsolatok fejlesztője (social relation officer), vagy egyszerűen csak a kapcsolatteremtő (liaison officer). Munkáltatója, mely egyaránt lehet állami intézmény, vagy non-profit szervezet, bizonyára meglehetősen laza munkaköri leírást tud csak nyújtani számára. Ennek az a nagy előnye, hogy a szakember maga értelmezheti a helyi szükségleteket, de ugyanakkor eredményei is erősen korlátozottak lesznek mindaddig, míg nem jut hozzá ezen igények kielégítéséhez szükséges erőforrásokhoz. E munkához alapvetően szükséges készségek a problémák felismerésének és elemzésének, és a mások problémamegoldó cselekvését elindító katalizátorként működés képessége. Ez magába foglalhatja a meglévő szolgáltatások hatékonyabb kihasználására buzdítást — ekkor a közösségi szociális munkás információt és tanácsot adó szerepben van; önsegítő csoportok ösztönzését; vagy erőforrások mozgósítását a szolgáltatások javítására, vagy a helyi célkitűzések megváltoztatására irányuló nyomásgyakorlás érdekében. Hatékony szervezőnek is kell lennie, s ennek érdekében valamennyi helyi lakos rokonszenvét el kell nyernie. Idejének nagy részét a formális és az informális véleményvezérekkel folytatott véleménycserékre és megbeszélésekre fordíthatja. Ilyenek lehetnek pl. a helyhatóság megválasztott képviselői, a szakszervezeti vagy egyházi személyek, a szakmai érdekképviseleti szervezetek képviselői, a helyi sajtó, és olyanok, akiket a közösségi szociális munkás a szomszédság bizalmát élvező véleményirányítóként észlel, mint pl. egy helyi boltos. A közösségi szociális munkás olyan helyzetben kell legyen, hogy lássa annak lehetőségét, hogy miként segíthető a számtalan helyi csoport önálló tevékenysége úgy, hogy egy közös cél szolgálatába álljon.”
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Szociális munka
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Tartalom
4-5
Bevezető a „Szociális munka közösségekkel” című kötet elé (Gosztonyi Géza)
7-13
   Irodalom
13
I. fejezet Közösségelméletek
15-36
   Közösség és társadalom (Ferdinand Tönnies)
17-18
   A közösség az, melyben az egyén teljes életet élhet (R.M. Maclver-Charles H. Page)
19-20
   Adalékok a helyi közösség definíciójához (Louis Wirth)
21-23
   Az érdekközösség definíciójához (Melvin M. Webber)
24-26
   A közösség formái radikálisan megváltoztak (J. A. Bensman - A.J. Vidich)
27-28
   A helyi közösség mint a játszmák természetrajza (Norton E. Long)
29-32
   A közösség ideológiája (N. Dennis)
33-36
      Jegyzet
36
II. fejezet A szociális munka közösségi megközelítése
37-146
   A szociális munka közösségi gyakorlata (Charles Zastrow)
39-77
      A közösségszervezés szórakozás
40
      A közösségszervezés rövid története
42
      A közösségszervező szerepei
43-46
      Első modell: Biddle-ék modellje
46-51
         A közösségfejlesztés/szervezés "ösztönző" típusú szerepmegközelítése
46-47
         Első szakasz - feltárás
47
         Második szakasz - szervezés
47-48
         Harmadik szakasz - viták
48-49
         Negyedik szakasz - akció
49
         Ötödik szakasz - új projektek
50
         Hatodik szakasz - folytatás
50-51
      Második modell: az Alinsky-féle elmélet
51-56
         A közösségszervezés "hatalomütköztető" típusú szerepmegközelítése
51-76
         I. A hatalom elemzése (Trapp, 1976)
51-56
            Ki a hatalom látszólagos birtokosa
51
            Kié a tényleges hatalom?
52
            Kié a hatalom a különböző területeken?
52
            Mikor és miért vállalja magára a közösségszervező a közösségben létező hatalmi struktúra szerepét?
52-53
            Hogyan veszi át a közösségszervező a létező hatalmi bázist? (power base)
53-55
            Következtetés
55-56
         II. Stratégia és taktika
56-61
            1. Elfogadják-e majd az emberek?
56-57
            2. Dramatizálja-e és tovbbépíti-e az ügyet?
57
            3. Felborítja-e az ellenfél egyensúlyi állapotát?
57-58
            4. Megszemélyesíti-e majd az ellenfelet?
58-59
            5. Szórakoztató lesz-e az emberek számára?
59
            6. Milyen alternatívákat kell megtervezni?
59-60
            7. Elvezet-e minket a tárgyalóasztalhoz?
60
            Következtetés
60-61
         III. A csoport kialakítása
61-64
            A) Az ügy azonosítása
61-62
            B) Az ügy tesztelése
62
            C) A vezető vagy vezetők megtalálása
62
            D) Vezetőségi ülés szervezése
62-63
            E) Gyűlés szervezése
63-64
            F) A célegyenes
64
            G) A csoport ráhangolása a következő ügyre
64
         IV. Esettanulmányok
65-67
            Az ügy azonosítása
65
            Az ügy tesztelése
65
            A vezető vagy vezetől megtalálása
65
            A vezetőség ülése
65-66
            A gyűlés
66
            A célegyenes
66-67
            Az új ügy
67
         V. Koalíció szervezése
67-70
            A koalíciós tagok integritásának védelme
68
            A koalíció típusai
68-69
            A koalíció létrehozása
69-70
         VI. Erő és győzelem
70-72
            1. Definíciók
70-71
            2. Példa egy helyi ügyre
71
            Következtetés
71-72
         VII. A közösségszervező mítosza
72-76
         Összefoglalás
76
         Irodalom
76-77
   Falusi esettanulmány (William W. Biddle-Loureide J. Biddle)
78-99
      Az életkörülmények
79
      A kezdetek
79-80
      A kísérlet története
80-97
         1956 előtt
80-81
         1956
81-83
         1957
83-86
         1958
86-91
         1959
91-96
         1959 után
96-97
      A terv jelentősége
97-98
      A közösségfejlesztők szerepe
98-99
      Lábjegyzet
99
   Városi esettanulmány (William W. Biddle-Loureide J. Biddle)
100-118
      A kezdetek
101-103
      A környezet
103-105
      A folyamat története
105-114
         1957-et megelőzően
105
         1957
105-107
         1958
107-109
         1959
109-111
         1960
111-112
         1960 után
112-114
      A terv jelentősége
114-117
      A közösségfejlesztők szerepe
117-118
      Értelmezés
118
   A cél (Saul D. Alinsky)
119-131
      A változás ideológiája
122-127
      Az osztálykülönbságek: a szentháromság
127-131
   Célok és eszközök (Saul D. Alinsky)
132-146
      Első szabály
134
      Második szabály
134-135
      Harmadik szabály
136
      Negyedik szabály
136-137
      Ötödik szabály
138-139
      Hatodik szabály
139
      Hetedik szabály
139
      Nyolcadik szabály
139-140
      Kilencedik szabály
140
      Tízedik szabály
140-144
      Tizenegyedik szabály
144-146
      Célok és eszközök
146
III. fejezet Szomszédsági térkép
147-224
   Szomszédsági és érintkezési kör a nagyvárosban; elméleti megfontolások Elisabeth Pfeil
149-161
      A szomszédság fogalma
151-154
      A szomszédság lényege
154-157
      A szomszédság jelentősége a nagyvárosban
157-159
      Lábjegyzetek
159-161
   Szomszédságok megismerése (feltérképezése) (Rachelle B. Warren-Donald I. Warren)
162-180
      A) A szomszédság leírásának szabályai: gyakorlati útmutató, lépésről lépésre
162-165
         Sikeres kezdet: a Városháza szerepe
163-165
      B) A hálózatok feltérképezése
165-173
         Ismerkedés a környékkel
165
         A határok megállapítása
165-166
         Árulkodó jelek
166-167
         Kapcsolatteremtés
168
         Az általános iskola igazgatója
168-169
         Róluk se feledkezz meg!
169-170
         Néhány szó a "kulcsemberek"-ről
171
         Csevegés
171
         Beszélj magadról is
171
         A szomszédság definíciója
171-172
         Kiegészítés, pontosítás
172
         Vess föl új témákat
172-173
         Keress további kapcsolatokat
173
         Az utolsó szó joga az informátort illeti
173
      C) Több szem többet lát: néhány hasznos ötlet
173-178
         Csoportos interjú
173-174
         Nincs elvesztegetett idő
174
         Látogatás a helybélieknél
174-175
         A célzott beszélgetés
175
         Rugalmas időbeosztás
175
         Utazás
175-176
         Időbeosztás
176
         Interjúk szervezése
176
         Önmegfigyelés
176
         Jegyzetek
177
         Őszinteség
177
         A szomszédságok megismerése a "dinamikus duó" módszerével
177-178
         Egy utolsó megjegyzés
178
      Gyakorlatok szervezőknek
178-180
         A szomszédság fizikai jellemzése
178-180
   Egy közösség arcéle (A helyi közösségi információk és forrásaik) Michel Noble-Richard Bryant
181-183
      Mit jelent a "közösségi profil" (community profile) kifejezés?
181-183
   A kezdés Saul D. Alinsky
184-202
      Poltika a hatalom megszervezése után
187-190
      A racionalizálás
190-193
      A hatalom megteremtése
193-202
   Hogy csináljam? (Judy Wilson)
203-219
      Hogyan szervezzünk csoportokat?
203
      Az első lépések
203-206
         Mire figyeljen?
204
         Hogyan találja meg az Önhöz hasonló problémájú embereket?
204-206
            A) Intézményes segítséggel
204-205
            B) Informális megoldásokkal
205-206
         Összejövetel szervezése során végiggondolandó feladatok
206
      Tagság, tevékenység
207-208
         A tagsággal kapcsolatos kérdések
207
         Mi az elérhető cél?
207
         Mire jó a csoportösszejövetel?
208
         Az információ, a szaktanácsadás és a személyes támogatás eszközei
208
         Milyen társas célokkal indítható egy csoport?
208
      Mindennapos dolgok
208-210
         A terem
208-209
         Ingyen terem
209
         A "7K"
210
      A pénz
210-212
         Mi kerül pénzbe?
210
         Pénzhelyettesítő megoldások
211
         Pénzteremtő akciók
211
         Mire kell ügyelni külső pénzteremtő akciók során?
212
         A pénz és a jog Milyen pénzteremtő akciókhoz szükséges önkormányzati engedély?
212
         A pénz és kezelője Miért szükséges a pénztáros?
212-213
      Közlekedés
213
      Publicitás
213-216
         Miért szükséges a nyilvánosság?
213-214
         Milyen hátrányai lehetnek a nyilvánosságnak?
214
         Mi a megoldás minderre?
214
         Hogyan teremtsünk nyilvánosságot?
214
         Helyi rádió
215-216
            Miért érdemes használni?
215
            Milyen rádió- és televízióadásokban?
215
            A helyi újság mely rovataiban?
215
            Hogyan teremtsünk kapcsolatot a helyi sajtóval?
215-216
         Legyen az információ pontos
216
            Az "5M"
216
            Plakát, szórólap, névjegykártya, kiállítás, bemutató, pénzteremtő akció, mások fórumainak használata, lista, szájhagyomány Hogyan értékeljük ezek hasznosságát?
216
      A nyomda
216-218
         Kinek nincs nyomdára szüksége?
216-217
         Mire jók a nyomtatványok?
217
         Milyen nyomdatermékekre van szükség?
217
         Hol találhat mindehhez külső, személyes segítséget?
217-218
      Kapcsolattartás
218-219
         Miért fontos
218
         Hogyan minősíthető egy csoport kapcsolattartása?
218
         Hogyan segíthető elő a régi és az új tagok kapcsolatának kialakítása?
218-219
   A közösségi szociális munkás lehetséges szerepei (Michel Noble-Richard Bryant)
220-223
      Mit értünk a "közösségi szociális munkás szerep"fogalmán?
220
      Hogyan értelmezzük szerepeinket?
220
      A közvetlen beavatkozás szerepei
220-221
      A közvetett beavatkozás szerepei
222
      Milyen tényezők befolyásolják a közösségi szociális munkás szerepeit?
222-223
Végszó a közösségi szociális munka kötethez
224