A szociális munka elmélete és gyakorlata
Szerkesztő:
Tánczos ÉvaTovábbi szerzők: Szabó Lajos; Meyer, Carol H. ; Whittaker, James K.; Turner, Francis J.; Howe, David; Hepworth, Dean; Larsen, Jo Anne; Zastrow, Charles
Cím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Alcím: 2. kötet : Szociális munka egyénekkel és családokkal - esetmunka
Sorozatcím: A szociális munka elmélete és gyakorlata
Megjelenési adatok: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest, 2001. | ISBN: 963-8154-16-0

Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Címlap
Tartalom
A szociális munka közvetlen gyakorlata: áttekintés (részletek) Carol H. Meyer
9-14
Közös elemek a szociális munka gyakorlatában
9-10
Az egyéni esetkezelő munka módszerének dominanciája
10-12
A kitáguló tudásalap
12-14
Irodalom
14
Interperszonális segítségnyújtás a szociális munkában James K. Whittaker
15-21
Szociális kezelés
16
A szociális kezelés definíciója
17-21
Irodalom
21
Az elméletek sokféleségén alapuló szemlélet a szociális munka gyakorlatában Francis J. Turner
22-32
Irodalom
31-32
A Behaviorista szociális munka David Howe
33-47
Előírások kerestetnek a hatékony gyakorlathoz
33-35
Válaszoló(reszpondens)kondicionálás
35-38
Műveleti(operáns vagy instrumentális)kondicionálás
38-41
Szociális tanulás vagy mintakövetés(modelling)
41-42
Viselkedési programok az intervenció során
42-45
A fegyelmezett gyakorlat tudománya
45-46
Irodalom
47
Krízisintervenció a szociális esetmunkában A krízisintervenció alapelvei Szabó Lajos
48-65
A krízishelyzet és a krízisállapot kialakulása
48-60
1. A kapcsolat kialakítása
54-56
2. A probléma, segítő források és a páciens énerejének vizsgálata
56-58
3. A megoldási terv kialakítása, mobilizálás és feladatadás
58-59
4. Lezárás és nyomonkövetés
59-60
Akadályok és problémák a krízisintervenció során
60-65
Esetbemutatás
62-65
Irodalom
65
A sok szempontú felmérés Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
66-97
A felmérés döntő szerepe
66
A felmérés meghatározása
66-70
A felmérés folyamata
67-68
A felmérés mint eredmény
68
Pozitív tényezők befoglalása a felmérésbe
69-70
Információforrások
70-75
Szóbeli beszámolók
71
A non-verbális viselkedés közvetlen megfigyelése
71-72
Az interakciók megfigyelése
72-73
Kiegészítő információforrások
73
Pszichológiai tesztek
74
A közvetlen kapcsolaton alapuló személyes tapasztalat
74-75
A felmérés sokoldalúsága
75-76
A probléma
76-78
A probléma azonosítása
77-78
A közölt probléma és a nem önkéntes ügyfél
78
A környezeti tényezők tisztázása
78-82
A fejlődési szükségletek és kívánságok felmérése
79-82
Az életmódváltozásokkal kapcsolatos stressz
82-83
A felmérés során megválaszolandó kérdések
83-96
1. Milyen személyek és rendszerek képezik a problémát?
84
2. Hogyan kapcsolódnak a résztvevők a problémához?
84-85
3. Milyen kielégítetlen szükségletek és kívánságok képezik a probléma részét?
85
4. Milyen fejlődési fokozattal, illetve élethelyzet-változással kapcsolatos probléma?
85
5. Hogyan értelmezi az ügyfél a porblémát?
85-87
6. Hol fordul elő a problematikus viselkedés?
87-88
7. Mikor fordul elő a problémás viselkedés?
88
8. A problémás viselkedés gyakorisága
88-89
9. Mióta tart a probléma?
89-90
10. Az ügyfél érzelmi reakciói a problémára
90-91
11. Miként próbált az ügyfél megbirkózni a problémával és milyen készségek szükségesek ezek megoldásához?
91-92
12. Miféle készségekkel és erős oldalakkal rendelkezik az ügyfél?
93
13. Milyen külső erőforrások szükségesek?
94-96
Egyéb tényezők a felmérésben
96-97
Irodalom
97
Interperszonális és környezeti rendszerek felmérése Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
98-128
Rendszeregyüttesek egymásrahatása az emberi problémákban
98
Az intraperszonális rendszerek
99
A biofizikai működés
99
Fizikai jellegzetességek és megjelenés
99-100
Egészségi állapot
100-103
Gyógyszer-és alkoholfogyasztás és az azzal való visszaélés
103-106
Mentális rendellenességek
106
Kognitív és percepciós működés
106-113
Értelmi működés
107-108
Ítélőképesség
108
A valóság felmérésének képessége
108
Koherencia
109
A gondolkodás rugalmassága
109
Értékrendszer
109-111
Téveszmék
111
Az önmagunkról alkotott kép
111-113
Az érzelmi működés
113-116
Uralkodás az érzelmeken
113-114
Az érzelem megfelelő kifejezése
114-116
A viselkedés
116-119
Motiváció
117-119
Környezeti rendszerek
119-123
Társadalmi támogatórendszerek(TTR)
120-122
A negatív támogató társadalmi rendszerek
122-123
Az egyén és a TTR-ek közötti kölcsönhatások fejlesztése
123
Krónikus betegségben szenvedő és rokkant kliensek
123-125
Hajléktalanok helyzetének felmérése
125
A környezeti tényezők felmérésének eszközei
126
Összefoglalás
126
Irodalom
127-128
A célokban való megegyezés és a szerződés megfogalmazása Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
129-144
Miért van szükség szerződésre?
129
Célok
129-136
Mire jó a célkitűzés?
130
A célok fajtái
130-131
Irányelvek a célok kiválasztására és megfogalmazására
132-136
A célok kölcsönös kiválasztásának és megfogalmazásának folyamata
136-144
Indulási adatok
137-138
A szerződés megfogalmazása
138-139
A résztvevők szerepei
139-140
Az alkalmazandó beavatkozások vagy eljárások
140-141
Időfeltételek
141-143
A haladás ellenőrzésének módjai
143-144
Megállapodások a szerződés újratárgyalásáról
144
Irodalom
144
Bevezetés a problémamegoldó folyamatba Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
145-154
Az interakciók kezelése a problémamegoldás során
146-148
Első szempont: pontosan mondja el a problémáit
146
Második szempont: a jelenlegi problémáira összpontosítson
146
Harmadik szempont: egyszerre csak egy problémával foglalkozzon
146-147
Negyedik szempont: figyelmesen hallgassák azt, aki a problémáiról beszél
147
Ötödik szempont: a problémáit pozitív módon próbálja megfogalmazni
147-148
A problémamegoldás lépései
148-154
Első lépés: a probléma elismerése
149
Második lépés: a probléma elemzése és a résztvevők szükségleteinek megállapítása
149-151
Harmadik lépés: a lehető legtöbb alternatív megoldási javaslat kidolgozása annak érdekében, hogy minél helyesebb döntést hozhassunk
151-152
Negyedik lépés: a változatok kiértékelése és a legígéretesebb kiválasztása
152-153
Ötödik lépés: a kiválasztott megoldás megvalósítása
153-154
Hatodik lépés: az eredmények értékelése
154
A környezet változtatása, erőforrások teremtése, tervezése Dean Hepworth-Jo Ann Larsen
155-169
Az "esetmenedzser"(casemanager)szerepe
155-156
A szervezetek és intézmények közti interakciók mélyítése
156-158
Az intézeti környezet javítása
157-158
Az ügyfelek "képessé-tétele"
158-159
AIDS-es személyek képessé-tétele
159-160
Bevándorlók és menekültek képessé-tétele
160-161
Új erőforrások teremtése
161-162
A képviselet és társadalmi akció szerepe
162-163
Eset-és osztályképviselet
163
Mikor szükséges a képviselet?
163-164
Az önrendelkezés és a képviselet
164-165
A képviselet és a társadalmi akció módszerei
165-168
Irodalom
168-169
Rendszerek elemzése a szociális munkában Charles Zastrow
170-183
Esetismertetés: egy viselkedési probléma rendszerszempontú elemzése
172-173
Az adatok elemzése a John Hecht ügyben
173-174
Stratégiák/módszerbeli célok meghatározása a John Hecht ügyben
174-175
A) Beavatkozási irány: Phillips úr, a 3.osztály tanulója
174-175
B) A beavatkozás iránya: John Hecht
175-177
C)Beavatkozási irányok rendszere: Hecht család
175-177
Rendszerelemzés a klinikai szociális munkában
177-183
Esetelemzés: Brenda Franklin
177
Az adatok felmérése
177-180
Esetismertetés: John és Phil Stevens
180-183
Irodalom
183