Könyvtárosok kézikönyve 3.
Szerkesztők: Horváth Tibor; Papp IstvánTovábbi szerzők: Tóth Gyula; Ferenczy Endréné; Varga Katalin; Pogány György; Sütheő Péter; Sonnenvend Péter
Cím: Könyvtárosok kézikönyve 3.
Alcím: A könyvtárak rendszere
Sorozatcím: Osiris kézikönyvek, 1416-6321 | Sorozat szerkesztő: Gyurgyák János
Megjelenési adatok: Osiris, Budapest, 2001. | ISSN: 1416-6321 | ISBN: 963-379-732-2
A kézikönyv előző kötetei az ismeretgazdálkodás területeit és lehetséges elvi megalapozását, technológiáját mutatták meg egy trend vonulatában, amely mintegy kétszáz éve kezdődött és ma is tart. E kötetek nem voltak tekintettel arra, hogy ez a folyamat milyen szervezeti formákban, intézményekben zajlik; arra sem, hogy milyen típusú intézmények jöttek létre. A szakirodalom tartalmának kezelése, társadalmi hasznosítása és az erre rendelt intézmények nem feltétlenül esnek egybe. Igazolásul felhozható, hogy a könyvtárak tekintélyét kétszer tépázták meg és kényszerítették őket önmaguk ismételt meghatározására. Először akkor, amikor a bibliográfia - és ami abból kialakult - könyvtári kereteken kívül jött létre és csak később kapott könyvtári hátteret; ekkor viszont a könyvtári munka minőségi és minősítő, egyszóval rangemelő feladatává nőtte ki magát. Másodszor akkor, amikor a dokumentáció, ezt a tartalomra összpontosító és az elérhetőséget és hasznosíthatóságot magára nézve kötelező szabálynak tartó küldetés is a könyvtáron kívül születetett meg. A dokumentáció apostolának, Otlet-nek a szellemi élet egészét átfogó koncepciója szerint itt arról a feladatról van szó, hogy szervezetten legyünk tudomással mindarról, ami valamely kérdésre eredeti vagy fontos választ jelenthet. Könyvtár és dokumentáció néha marakodássá fajult vitája hosszasan tartott. Egészen addig, mígnem mindkét oldalon a sokasodó feladatok szélesebb tartományának kezelésére meg nem született az adekvát technika, és elkezdődhetett az adatbázisok építése, összekötése, többszörös hasznosítása, ami végül is feloldotta az ellentéteket, s egy magasabb egységbe foglalta a két területet. Az ismeretgazdálkodás mai társadalmunk valós és egyre súlyosodó feladata, amelynek sokféleségében is egységes intézményi bázisa kell hogy legyen: az egymástól függő, egymásra támaszkodó különféle könyvtárak, információs ügynökségek, dokumentációs szervezetek sok szállal összefűzött rendszere, amelyben a sokfajta feladat következtében mindegyiknek jut csak általa eljátszható főszerep. Az elnevezés immár érdektelenné vált, s fölösleges azon morfondírozni, hogyan fogják hívni a jövő könyvtárait. Bármely szakterületet tekintjük is, bennük mindig az intézmények képviselik a konzervatív elemet. Ha diszharmónia mutatkozik egyfelől a tevékenység, technika és technológia, másfelől az intézmények között, minden bizonnyal abból ered, hogy az intézmények nehezebben követik a változásokat, mint a szervezeti kötöttségektől mentes szakma önmagában. Az elméleti vonatkozásokat nem is említve: a gondolat, a fantázia szárnyalhat, az intézmények pedig minden mozdulatukban megküzdenek a nehézkedési erőkkel. A kézikönyv harmadik kötete az intézményekkel foglalkozik, s talán ezért is konzervatívabb az előző kettőnél. Jelen kötet tehát nagy vonalakban a „könyvtárak" hagyományos és megszokott fajtáit tekinti tárgyalási és szerkezeti vezérfonalnak. Ez a tipológia a tájékoztatás- és könyvtárügynek csak egyik metszetét írja le. Valószínű, hogy ez a rend és ez a rendszer a jövőben át fog alakulni, a digitalizált szövegek és közvetítő hálózatok érdektelenné teszik a merev intézményi szerkezetet.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtár, Könyvtáros, Könyvtártan, Könyvtártípusok
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtár, Könyvtáros, Könyvtártan, Könyvtártípusok
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
5-9
Előszó
11-13
1. fejezet: A könyvtár történelmi szerepváltásai (Tóth Gyula)
15-38
1.1. Az írásbeliség és megőrző intézménye
18-20
1.2. Az ismeretrögzítés technikájának és anyagának változásai
21-23
1.3. Újabb kihívás: a könyvnyomtatás
24-26
1.4. Az olvasási forradalom és a könyvtárak nyilvánossága
27-28
1.5. Munkamegosztás a könyvtárak között: típusok és rendszerek
29-31
1.6. A pontosabb, gyorsabb és célzottabb szolgáltatás igénye
32-34
1.7. Az elektronika kihívása
35-37
Irodalom
37-38
2. fejezet: A nemzeti könyvtár (Ferenczy Endréné)
40-65
2.1. A nemzeti könyvtár fogalmának kialakulása
41-45
2.1.1. Az Országos Széchényi Könyvtár
43-45
2.2. A nemzeti irodalom gyűjteménye
46-49
2.3. A külföldi dokumentumok gyűjteménye
50-51
2.4. Közvetlen szolgáltatások
52-54
2.5. Feldolgozás; nemzeti bibliográfiai számbavétel
55-57
2.6. Központi szolgáltatások
58-61
2.7. A nemzeti könyvtár szerepváltása
62-64
Irodalom
64-65
3. fejezet: A közkönyvtár (Tóth Gyula)
67-103
3.1. A közkönyvtárak gyökerei
69-75
3.1.1. A felvilágosodás és a polgári társadalom szülötte
69-72
3.1.2. A hazai köz(művelődési) könyvtárak kezdetei
73-74
3.1.3. Gyermekek és a közkönyvtár
75
3.2. A ma közkönyvtára
76-84
3.2.1. Az UNESCO és az IFLA erőfeszítései
76-77
3.2.2. Társadalmi kihívások a közkönyvtár előtt
77-80
3.2.3. A közkönyvtár gyűjteménye és szolgáltatásai
80-84
3.3. A korszerű magyar közkönyvtár kialakulása
85-89
3.4. A hazai közkönyvtárak rendszere
90-101
3.4.1. Törvényi keretek
90-93
3.4.2. Falusi, városi és megyei könyvtárak
93-96
3.4.3. Könyvtári rendszerek és a megyei könyvtárak
96-99
3.4.4. Helyzetkép
99-101
Irodalom
101-103
4. fejezet: A szakkönyvtár (Varga Katalin)
105-131
4.1 A szakkönyvtár helye és feladatai
108-110
4.2. Történeti fejlődés
111-114
4.3. A szakkönyvtárak típusai
115-120
4.3.1. Országos, nyilvános szakkönyvtárak
115-117
4.3.2. Kutatóintézeti könyvtárak — kutatókönyvtárak
118
4.3.3. Felsőoktatási könyvtárak mint szakkönyvtárak
118
4.3.4. Vállalati szakkönyvtárak
118-119
4.3.5. Egyéb szakkönyvtárak
119-120
4.4. A szakkönyvtár sajátosságai
121-127
4.4.1. Gyűjtemény
121-122
Teljesség, lefedettség (tartalmi szempontokból)
121-122
Teljesség, lefedettség (formai tekintetben)
122
Tulajdonlás vagy hozzáférés
122
4.4.2. Feltárás
123-124
Generalizáló osztályozás
123
Individualizáló feltárás
123-124
Referálás
124
Az eredetit pótló feltárás
124
Terminológiai kontroll
124
4.4.3. Szolgáltatások
124-127
Tudományra orientált szolgáltatások
125-126
Felhasználóra irányuló szolgáltatások
126-127
4.5. A személyi tényező: használók és könyvtárosok
128-130
Kutatók
128
Gyakorlati szakemberek
129
Döntéshozók, a szakterület kormányzati szakemberei, vállalati irányítók
129
Hallgatók
129
Könyvtáros
129-130
Irodalom
130-131
5. fejezet: A felsőoktatási könyvtár (Varga Katalin)
133-153
5.1. Az egyetem és könyvtára
135-140
5.1.1. Történeti visszapillantás
135-139
5.1.2. Az anyaintézmény és könyvtára viszonya
139-140
5.2. A felsőoktatási könyvtár feladatai
141-143
Az oktatómunka támogatása
141
A kutatómunka támogatása
141
Szakkönyvtári feladatok
142
Feladatok a könyvtári rendszerben
142
Egyéb felsőoktatási feladatok
142-143
5.3. A felsőoktatási könyvtárak fajtái
144-146
Tudományegyetemi könyvtár
144-145
Szakegyetemi könyvtár
145
Főiskolai könyvtár
145
Kari könyvtár
145
Tanszéki, intézeti könyvtár
146
5.4. Gyűjteményi sajátosságok
147-148
5.5. Szolgáltatások
149-152
5.5.1. Hozzáférés
149-151
5.5.2. Tájékoztatás, információs szolgáltatások
151-152
Irodalom
152-153
6. fejezet: Az iskolai könyvtár (Tóth Gyula)
155-177
6.1. Történeti áttekintés
157-162
6.1.1. Az iskola és könyvtár szimbiózisa
157-159
6.1.2. A mai iskolai könyvtár kialakulása
159-162
6.2. Az iskolai könyvtár szerepe
163-171
6.2.1. Funkciók és feladatok
163-166
6.2.2. Modellek és típusok
166-171
6.3. Az iskolai könyvtár a könyvtári rendszerben
172-174
6.4. Elmélet és valóság
175-176
Irodalom
177
7. fejezet: Különgyűjtemények (Pogány György)
179-207
7.1. A különgyűjtemény a könyvtárban
181-187
7.1.1. A különgyűjtemények kialakulása és fogalma
181-184
7.1.2. A különgyűjtemények kialakításának szempontjai
184-187
7.2. Dokumentumtípusok szerinti különgyűjtemények
188-198
7.2.1. Kéziratok
188-189
7.2.2. Régi és ritka könyvek
189-192
7.2.3. Időszaki kiadványok
193-194
7.2.4. Kis-és aprónyomtatványok, térképek
194-195
7.2.5. Audiovizuális dokumentumok
196-198
7.3. Tematikus különgyűjtemények
199-205
7.3.1. Régi patrioticum-gyűjtemények
199-200
7.3.2. Helyismeretei gyűjtemények
200-201
7.3.3. Hagyatéki különgyűjtemények, műemlékkönyvtárak
201-203
7.3.4. Zenei gyűjtemények
204-205
Irodalom
205-207
8. fejezet: Elektronikus, digitális, virtuális könyvtárak (Sütheő Péter)
209-239
8.1. Az információtechnika fejlődése
213-214
8.2. A könyvtári állomány digitalizálása
215-221
8.2.1. Lapolvasók
215-217
8.2.2. A digitalizálás technikája
217-221
8.2.2.1. Digitális képfeldolgozás
217-219
8.2.2.2. Formátumok
219-221
8.3. Elektronikus dokumentumok
222-224
8.4. Digitális dokumentumok formai feltárása - a metaadatok
225-228
8.5. A digitális könyvtár mint információs rendszer
229-231
8.6. A virtuális könyvtár
232-235
8.7. Hazai elektronikus, digitális, virtuális könyvtárak
236-237
Irodalom
237-239
9. fejezet: A könyvtári rendszer (Sonnevend Péter)
241-292
9.1. A könyvtári rendszer fogalma
243-246
9.2. A gyűjteményi alrendszer
247-254
9.2.1. Köteles példányok
247-248
9.2.2. Kiadványcsere ésjdlöspéldányok
248-249
9.2.3. Országos gyűjteményfejlesztés és tárolókönyvtár
250-253
9.2.4. Állományvédelem
253-254
9.3. A bibliográfiai alrendszer
255-262
9.3.1. Bibliográfiai számbavétel
255-258
9.3.2. Lelőhely-nyilvántartás
259-262
9.4. Szolgáltatás
263-269
9.4.1. Dokumentumszolgáltatás (UAP)
264-268
9.4.2. Szolgáltatás a szolgáltatásról
268-269
9.4.3. A szükségletek és igények számbavétele
269
9.5. A könyvtáros
270-276
9.5.1. Képzés és továbbképzés
270-271
9.5.2. Szakmai kiadványok
272-273
9.5.3. Szakmai egyesületek
273-275
9.5.4. Szakmai közélet
275-276
9.6. Infrastrukturális tényezők
277-284
9.6.1. Statisztika és szabvány
277-278
9.6.2. Fejlesztési stratégiák és könyvtárpolitika
279-283
9.6.3. Marketing
283-284
Irodalom
284-292
10. fejezet: A könyvtári modell (Ferenczy Endréné)
293-356
10.1. A könyvtár mint rendszer
295-309
10.1.1. A rendszerszerű működés
296-299
10.1.2. A könyvtári modell menedzselése
299-301
10.1.3. A munkamenet megszervezése
301-306
10.1.3.1. Tervezés
301-302
10.1.3.2. Elemzés, ellenőrzés
303-305
10.1.3.3. Forráskihelyzés
305-306
10.1.4. A könyvtár szervezete
306-309
Horizontális szervezet
306-307
Vertikális szervezet
307
Mátrixszervezet
307-308
A szervezet működtetése
308-309
10.2. Gyűjteményszervezés
310-336
10.2.1. Állományalakítás
310-315
Kiválasztás
311
Rendelés
311-313
Érkeztetés
313-314
Nyilvántartásba vétel
314-315
10.2.2. A gyűjtemény rendezése és kezelése
315-317
Raktári rendszer
315-316
Állagmegóvás
316-317
10.2.3. A gyűjtemény feltárása
318-336
10.2.3.1. A katalógus
318-323
A katalógus alakja
318-319
A katalógus tartalma
319-321
Katalógusrendszer
321-323
10.2.3.2. A feltárás folyamata
323-326
Hagyományos és gépi feldolgozás
323-324
A feldolgozás részletessége
324-325
A feldolgozás megszervezése
325-326
10.2.3.3. A központi feldolgozás
326-328
10.2.3.4. Közös (megosztott) feldolgozás
328-331
Online együttműködés
329-331
10.2.3.5. Központi lelőhely-nyilvántartások építése
331-334
Központi katalógusok Magyarországon
332-334
10.2.3.6. A régi katalógusok sorsa
334-336
A katalógusok lezárása
334-335
Rekatalogizálás
335
Retrospektív konverzió
335-336
10.3. Szolgáltatás
337-354
10.3.1. Kapcsolatteremtés a felhasználóval
338-340
10.3.2. Tájékoztatás
340-343
Felvilágosítás
340-341
Adatszolgáltatás
341-342
Irodalomkutatás
342
Szervezeti kérdések
342-343
10.3.3. Dokumentumszolgáltatás
343-350
10.3.3.1. Helybeni használat
344-346
10.3.3.2. Kölcsönzés
346-347
10.3.3.3. Könyvtárközi dokumentumellátás
347-350
10.3.4. Térítéses szolgáltatások
350-352
10.3.5. Szolgáltatások tervezése és értékelése
352-354
Irodalom
354-356
Hátsó borító