Könyvtárosok kézikönyve 3. corvina logo

Szerkesztők: Horváth Tibor; Papp István
További szerzők: Tóth Gyula; Ferenczy Endréné; Varga Katalin; Pogány György; Sütheő Péter; Sonnenvend Péter
Cím: Könyvtárosok kézikönyve 3.
Alcím: A könyvtárak rendszere
Sorozatcím: Osiris kézikönyvek, 1416-6321 | Sorozat szerkesztő: Gyurgyák János
Megjelenési adatok: Osiris, Budapest, 2001. | ISSN: 1416-6321 | ISBN: 963-379-732-2

coverimage A kézikönyv előző kötetei az ismeretgazdálkodás területeit és lehetséges elvi megalapozását, technológiáját mutatták meg egy trend vonulatában, amely mintegy kétszáz éve kezdődött és ma is tart. E kötetek nem voltak tekintettel arra, hogy ez a folyamat milyen szervezeti formákban, intézményekben zajlik; arra sem, hogy milyen típusú intézmények jöttek létre. A szakirodalom tartalmának kezelése, társadalmi hasznosítása és az erre rendelt intézmények nem feltétlenül esnek egybe. Igazolásul felhozható, hogy a könyvtárak tekintélyét kétszer tépázták meg és kényszerítették őket önmaguk ismételt meghatározására. Először akkor, amikor a bibliográfia - és ami abból kialakult - könyvtári kereteken kívül jött létre és csak később kapott könyvtári hátteret; ekkor viszont a könyvtári munka minőségi és minősítő, egyszóval rangemelő feladatává nőtte ki magát. Másodszor akkor, amikor a dokumentáció, ezt a tartalomra összpontosító és az elérhetőséget és hasznosíthatóságot magára nézve kötelező szabálynak tartó küldetés is a könyvtáron kívül születetett meg. A dokumentáció apostolának, Otlet-nek a szellemi élet egészét átfogó koncepciója szerint itt arról a feladatról van szó, hogy szervezetten legyünk tudomással mindarról, ami valamely kérdésre eredeti vagy fontos választ jelenthet. Könyvtár és dokumentáció néha marakodássá fajult vitája hosszasan tartott. Egészen addig, mígnem mindkét oldalon a sokasodó feladatok szélesebb tartományának kezelésére meg nem született az adekvát technika, és elkezdődhetett az adatbázisok építése, összekötése, többszörös hasznosítása, ami végül is feloldotta az ellentéteket, s egy magasabb egységbe foglalta a két területet. Az ismeretgazdálkodás mai társadalmunk valós és egyre súlyosodó feladata, amelynek sokféleségében is egységes intézményi bázisa kell hogy legyen: az egymástól függő, egymásra támaszkodó különféle könyvtárak, információs ügynökségek, dokumentációs szervezetek sok szállal összefűzött rendszere, amelyben a sokfajta feladat következtében mindegyiknek jut csak általa eljátszható főszerep. Az elnevezés immár érdektelenné vált, s fölösleges azon morfondírozni, hogyan fogják hívni a jövő könyvtárait. Bármely szakterületet tekintjük is, bennük mindig az intézmények képviselik a konzervatív elemet. Ha diszharmónia mutatkozik egyfelől a tevékenység, technika és technológia, másfelől az intézmények között, minden bizonnyal abból ered, hogy az intézmények nehezebben követik a változásokat, mint a szervezeti kötöttségektől mentes szakma önmagában. Az elméleti vonatkozásokat nem is említve: a gondolat, a fantázia szárnyalhat, az intézmények pedig minden mozdulatukban megküzdenek a nehézkedési erőkkel. A kézikönyv harmadik kötete az intézményekkel foglalkozik, s talán ezért is konzervatívabb az előző kettőnél. Jelen kötet tehát nagy vonalakban a „könyvtárak" hagyományos és megszokott fajtáit tekinti tárgyalási és szerkezeti vezérfonalnak. Ez a tipológia a tájékoztatás- és könyvtárügynek csak egyik metszetét írja le. Valószínű, hogy ez a rend és ez a rendszer a jövőben át fog alakulni, a digitalizált szövegek és közvetítő hálózatok érdektelenné teszik a merev intézményi szerkezetet.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtár, Könyvtáros, Könyvtártan, Könyvtártípusok
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
5-9
Előszó
11-13
1. fejezet: A könyvtár történelmi szerepváltásai (Tóth Gyula)
15-38
   1.1. Az írásbeliség és megőrző intézménye
18-20
   1.2. Az ismeretrögzítés technikájának és anyagának változásai
21-23
   1.3. Újabb kihívás: a könyvnyomtatás
24-26
   1.4. Az olvasási forradalom és a könyvtárak nyilvánossága
27-28
   1.5. Munkamegosztás a könyvtárak között: típusok és rendszerek
29-31
   1.6. A pontosabb, gyorsabb és célzottabb szolgáltatás igénye
32-34
   1.7. Az elektronika kihívása
35-37
   Irodalom
37-38
2. fejezet: A nemzeti könyvtár (Ferenczy Endréné)
40-65
   2.1. A nemzeti könyvtár fogalmának kialakulása
41-45
      2.1.1. Az Országos Széchényi Könyvtár
43-45
   2.2. A nemzeti irodalom gyűjteménye
46-49
   2.3. A külföldi dokumentumok gyűjteménye
50-51
   2.4. Közvetlen szolgáltatások
52-54
   2.5. Feldolgozás; nemzeti bibliográfiai számbavétel
55-57
   2.6. Központi szolgáltatások
58-61
   2.7. A nemzeti könyvtár szerepváltása
62-64
   Irodalom
64-65
3. fejezet: A közkönyvtár (Tóth Gyula)
67-103
   3.1. A közkönyvtárak gyökerei
69-75
      3.1.1. A felvilágosodás és a polgári társadalom szülötte
69-72
      3.1.2. A hazai köz(művelődési) könyvtárak kezdetei
73-74
      3.1.3. Gyermekek és a közkönyvtár
75
   3.2. A ma közkönyvtára
76-84
      3.2.1. Az UNESCO és az IFLA erőfeszítései
76-77
      3.2.2. Társadalmi kihívások a közkönyvtár előtt
77-80
      3.2.3. A közkönyvtár gyűjteménye és szolgáltatásai
80-84
   3.3. A korszerű magyar közkönyvtár kialakulása
85-89
   3.4. A hazai közkönyvtárak rendszere
90-101
      3.4.1. Törvényi keretek
90-93
      3.4.2. Falusi, városi és megyei könyvtárak
93-96
      3.4.3. Könyvtári rendszerek és a megyei könyvtárak
96-99
      3.4.4. Helyzetkép
99-101
   Irodalom
101-103
4. fejezet: A szakkönyvtár (Varga Katalin)
105-131
   4.1 A szakkönyvtár helye és feladatai
108-110
   4.2. Történeti fejlődés
111-114
   4.3. A szakkönyvtárak típusai
115-120
      4.3.1. Országos, nyilvános szakkönyvtárak
115-117
      4.3.2. Kutatóintézeti könyvtárak — kutatókönyvtárak
118
      4.3.3. Felsőoktatási könyvtárak mint szakkönyvtárak
118
      4.3.4. Vállalati szakkönyvtárak
118-119
      4.3.5. Egyéb szakkönyvtárak
119-120
   4.4. A szakkönyvtár sajátosságai
121-127
      4.4.1. Gyűjtemény
121-122
         Teljesség, lefedettség (tartalmi szempontokból)
121-122
         Teljesség, lefedettség (formai tekintetben)
122
         Tulajdonlás vagy hozzáférés
122
      4.4.2. Feltárás
123-124
         Generalizáló osztályozás
123
         Individualizáló feltárás
123-124
         Referálás
124
         Az eredetit pótló feltárás
124
         Terminológiai kontroll
124
      4.4.3. Szolgáltatások
124-127
         Tudományra orientált szolgáltatások
125-126
         Felhasználóra irányuló szolgáltatások
126-127
   4.5. A személyi tényező: használók és könyvtárosok
128-130
      Kutatók
128
      Gyakorlati szakemberek
129
      Döntéshozók, a szakterület kormányzati szakemberei, vállalati irányítók
129
      Hallgatók
129
      Könyvtáros
129-130
   Irodalom
130-131
5. fejezet: A felsőoktatási könyvtár (Varga Katalin)
133-153
   5.1. Az egyetem és könyvtára
135-140
      5.1.1. Történeti visszapillantás
135-139
      5.1.2. Az anyaintézmény és könyvtára viszonya
139-140
   5.2. A felsőoktatási könyvtár feladatai
141-143
      Az oktatómunka támogatása
141
      A kutatómunka támogatása
141
      Szakkönyvtári feladatok
142
      Feladatok a könyvtári rendszerben
142
      Egyéb felsőoktatási feladatok
142-143
   5.3. A felsőoktatási könyvtárak fajtái
144-146
      Tudományegyetemi könyvtár
144-145
      Szakegyetemi könyvtár
145
      Főiskolai könyvtár
145
      Kari könyvtár
145
      Tanszéki, intézeti könyvtár
146
   5.4. Gyűjteményi sajátosságok
147-148
   5.5. Szolgáltatások
149-152
      5.5.1. Hozzáférés
149-151
      5.5.2. Tájékoztatás, információs szolgáltatások
151-152
   Irodalom
152-153
6. fejezet: Az iskolai könyvtár (Tóth Gyula)
155-177
   6.1. Történeti áttekintés
157-162
      6.1.1. Az iskola és könyvtár szimbiózisa
157-159
      6.1.2. A mai iskolai könyvtár kialakulása
159-162
   6.2. Az iskolai könyvtár szerepe
163-171
      6.2.1. Funkciók és feladatok
163-166
      6.2.2. Modellek és típusok
166-171
   6.3. Az iskolai könyvtár a könyvtári rendszerben
172-174
   6.4. Elmélet és valóság
175-176
   Irodalom
177
7. fejezet: Különgyűjtemények (Pogány György)
179-207
   7.1. A különgyűjtemény a könyvtárban
181-187
      7.1.1. A különgyűjtemények kialakulása és fogalma
181-184
      7.1.2. A különgyűjtemények kialakításának szempontjai
184-187
   7.2. Dokumentumtípusok szerinti különgyűjtemények
188-198
      7.2.1. Kéziratok
188-189
      7.2.2. Régi és ritka könyvek
189-192
      7.2.3. Időszaki kiadványok
193-194
      7.2.4. Kis-és aprónyomtatványok, térképek
194-195
      7.2.5. Audiovizuális dokumentumok
196-198
   7.3. Tematikus különgyűjtemények
199-205
      7.3.1. Régi patrioticum-gyűjtemények
199-200
      7.3.2. Helyismeretei gyűjtemények
200-201
      7.3.3. Hagyatéki különgyűjtemények, műemlékkönyvtárak
201-203
      7.3.4. Zenei gyűjtemények
204-205
   Irodalom
205-207
8. fejezet: Elektronikus, digitális, virtuális könyvtárak (Sütheő Péter)
209-239
   8.1. Az információtechnika fejlődése
213-214
   8.2. A könyvtári állomány digitalizálása
215-221
      8.2.1. Lapolvasók
215-217
      8.2.2. A digitalizálás technikája
217-221
         8.2.2.1. Digitális képfeldolgozás
217-219
         8.2.2.2. Formátumok
219-221
   8.3. Elektronikus dokumentumok
222-224
   8.4. Digitális dokumentumok formai feltárása - a metaadatok
225-228
   8.5. A digitális könyvtár mint információs rendszer
229-231
   8.6. A virtuális könyvtár
232-235
   8.7. Hazai elektronikus, digitális, virtuális könyvtárak
236-237
   Irodalom
237-239
9. fejezet: A könyvtári rendszer (Sonnevend Péter)
241-292
   9.1. A könyvtári rendszer fogalma
243-246
   9.2. A gyűjteményi alrendszer
247-254
      9.2.1. Köteles példányok
247-248
      9.2.2. Kiadványcsere ésjdlöspéldányok
248-249
      9.2.3. Országos gyűjteményfejlesztés és tárolókönyvtár
250-253
      9.2.4. Állományvédelem
253-254
   9.3. A bibliográfiai alrendszer
255-262
      9.3.1. Bibliográfiai számbavétel
255-258
      9.3.2. Lelőhely-nyilvántartás
259-262
   9.4. Szolgáltatás
263-269
      9.4.1. Dokumentumszolgáltatás (UAP)
264-268
      9.4.2. Szolgáltatás a szolgáltatásról
268-269
      9.4.3. A szükségletek és igények számbavétele
269
   9.5. A könyvtáros
270-276
      9.5.1. Képzés és továbbképzés
270-271
      9.5.2. Szakmai kiadványok
272-273
      9.5.3. Szakmai egyesületek
273-275
      9.5.4. Szakmai közélet
275-276
   9.6. Infrastrukturális tényezők
277-284
      9.6.1. Statisztika és szabvány
277-278
      9.6.2. Fejlesztési stratégiák és könyvtárpolitika
279-283
      9.6.3. Marketing
283-284
   Irodalom
284-292
10. fejezet: A könyvtári modell (Ferenczy Endréné)
293-356
   10.1. A könyvtár mint rendszer
295-309
      10.1.1. A rendszerszerű működés
296-299
      10.1.2. A könyvtári modell menedzselése
299-301
      10.1.3. A munkamenet megszervezése
301-306
         10.1.3.1. Tervezés
301-302
         10.1.3.2. Elemzés, ellenőrzés
303-305
         10.1.3.3. Forráskihelyzés
305-306
      10.1.4. A könyvtár szervezete
306-309
         Horizontális szervezet
306-307
         Vertikális szervezet
307
         Mátrixszervezet
307-308
         A szervezet működtetése
308-309
   10.2. Gyűjteményszervezés
310-336
      10.2.1. Állományalakítás
310-315
         Kiválasztás
311
         Rendelés
311-313
         Érkeztetés
313-314
         Nyilvántartásba vétel
314-315
      10.2.2. A gyűjtemény rendezése és kezelése
315-317
         Raktári rendszer
315-316
         Állagmegóvás
316-317
      10.2.3. A gyűjtemény feltárása
318-336
         10.2.3.1. A katalógus
318-323
            A katalógus alakja
318-319
            A katalógus tartalma
319-321
            Katalógusrendszer
321-323
         10.2.3.2. A feltárás folyamata
323-326
            Hagyományos és gépi feldolgozás
323-324
            A feldolgozás részletessége
324-325
            A feldolgozás megszervezése
325-326
         10.2.3.3. A központi feldolgozás
326-328
         10.2.3.4. Közös (megosztott) feldolgozás
328-331
            Online együttműködés
329-331
         10.2.3.5. Központi lelőhely-nyilvántartások építése
331-334
            Központi katalógusok Magyarországon
332-334
         10.2.3.6. A régi katalógusok sorsa
334-336
            A katalógusok lezárása
334-335
            Rekatalogizálás
335
            Retrospektív konverzió
335-336
   10.3. Szolgáltatás
337-354
      10.3.1. Kapcsolatteremtés a felhasználóval
338-340
      10.3.2. Tájékoztatás
340-343
         Felvilágosítás
340-341
         Adatszolgáltatás
341-342
         Irodalomkutatás
342
         Szervezeti kérdések
342-343
      10.3.3. Dokumentumszolgáltatás
343-350
         10.3.3.1. Helybeni használat
344-346
         10.3.3.2. Kölcsönzés
346-347
         10.3.3.3. Könyvtárközi dokumentumellátás
347-350
      10.3.4. Térítéses szolgáltatások
350-352
      10.3.5. Szolgáltatások tervezése és értékelése
352-354
   Irodalom
354-356
Hátsó borító