Képzés és gyakorlat, 5. évf., 3. sz., 2007
Szerkesztő: Fehér KatalinTovábbi szerzők: Kovács Zsuzsa; Tókos Katalin; Balázsovics Mónika; Lázárné Szanádi Csilla; József István; Arapovics Mária; Viczay Ildikó; Kontra József; Macejková Yvetta; Szilvási Zsuzsanna; Sebestyénné Kruicho Ilona; Dombi Mária Adrienn; Pálfi Melinda
Cím: Képzés és gyakorlat, 5. évf., 3. sz., 2007
Alcím: A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Karának és a Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Főiskolai Karának neveléstudományi folyóirata
Megjelenési adatok: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kar, Kaposvár, 2007. | ISSN: 1589-519X
Egy olyan szaklapot szeretnénk megjelentetni, amely - reményeink szerint - betölti a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kara és a hatókörébe tartozó intézmények és szakemberek közötti intenzív kapcsolatot. A lap fokozatosan olyan fórummá válhat, amelyben mind a főiskolai kar oktatói (esetenként más főiskolák oktatói) lehetőséget kapnak tudományos kutatásaik, elméleti feltevéseik, tanácsaik publikálására. Ugyanakkor a gyakorlati pedagógiai szakembereknek is mód nyílik tapasztalataik, próbálkozásaik, újszerű pedagógiai, módszertani kísérleteik közlésére. A lap által lenne megvalósítható az elméleti képzésben és a pedagógiai gyakorlatban dolgozó szakemberek párbeszéde, netán vitafórum fontos eszközévé is válhat. A folyóirat természetesen kitüntetett szerepet kap a hallgatók (a jövendő pedagógusok) gyakorlati képzésével összefüggő szakmai, módszertani, szervezési kérdések, problémák, elméleti feltevések, kutatási eredmények közlésében. Ily módon fórumává válhat a gyakorló-és olyan iskolák mentorainak, akik jelentős szerepet vállalnak a hallgatók felkészítésében és pályaszocializációs feladatok megoldásában. A pedagógusképzéssel kapcsolatos szakirodalomban bőven olvashatunk az ún. „gyakorlatra orientált” képzésről. Tervezett kiadványunk fontos eszköze lehet azon eszmék gyakorlati megvalósítására irányuló törekvések bemutatásának, megvalósított változatai közlésének, amelyek a gyakorlatra orientált oktatás eszméjének realizálása felé mutatnak. A gyakorlatra orientáltság, mint eszmény, tehát kiléphetne elvont idea jellegéből, és az elméleti képzést végző oktatók számos empirikus tényhez, adathoz juthatnak, amit az elméleti oktatásban hasznosítani tudnak. A „Képzés és gyakorlat” című lap a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kar kiadásában - reméljük - tovább növeli intézményünk szakmai presztízsét, hozzájárul országos hírnevének erősítéséhez, több területen ismert rangjának öregbítéséhez. A folyóirat kiadásával tehát az a célunk, hogy ráirányítsuk - és folyamatosan ébren tartsuk - az elméleti felkészítés és a mindennapi műhelymunka kapcsolatára, valamint a tanítójelöltek felkészítésében részt vevő oktatók és gyakorlatvezetők együttműködésére, a gyakorlatvezetők szakmai képzése és segítése érdekében folyó munkára. Célunk egyrészt annak a gondolatnak az erősítése, hogy tudományosan hiteles, de alkalmazható elméletet tanítsunk. Másrészt segítsük elő a tudatos, pedagógiailag minden elemében átgondolt iskolai gyakorlatot. Ebben a szellemben kell felkészítenünk hallgatóinkat a tanítói szerepre, a gyakorlatvezetőket pedig pedagógiai gyakorlatuk irányítására. A tematikailag szerteágazónak látszó folyóirat alapeszméje tehát az lehetne: segítse elő, hogy tudományos, hasznosítható és társadalmi szempontból releváns pedagógiát műveljünk és alkalmazzunk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap / Impresszum
Tartalom
1-2
Tanulmányok
3-59
Kovács Zsuzsa: A tanulás önszabályozása, és az iskolai hatékonyságról vallott tanulói elképzelések az egyes iskolaszinteken
3-19
Az önszabályozó tanulás értelmezése
4-7
Tanulási önhatékonyság
7-10
A tanulás öszabályozása az egyes iskolaszinteken
10-12
Önhatékonyságról vallott elképzelések és a tanulók önszabályozása
12-18
Összefoglalás
18-19
Kovács Zsuzsa: Self-regulated learning and students beliefs about self-efficiancy
19
Tókos Katalin: Serdülők önmagukról alkotott képe éntörténeteik, önjellemzéseik tükrében - narratív megközelítésben
20-34
Elméleti keretezés, fontosabb célok
21-23
Az én narratív szemlélete, az élettörténet, mint identitás
23-26
A kutatás alapvető kérdései
26
Vizsgálati módszerek, eszközök és a minta
26-27
Találkozások: barátsággal, szerelemmel kapcsolatos narratívák
27-29
Iskolával kapcsolatos történetek
29-30
Iskolán kívüli teljesítmény
30-31
Antropológiai „ősélmény": születés, halál, család felbomlása
31-32
Felismerés, ráeszmélés
32-33
Összegzés, perspektívák
33-34
Katalin Tókos: Adolescents self-portrait and seéf-determination from narative perspective
34
Balázsovics Mónika: A hallgatói létszámok alakulása és a hallgatók továbbtanulási motivációi a felsőoktatásban
35-47
A felsőoktatás tömegesedése
36-37
A hallgatói létszám alakulása a felsőoktatásban, Európában és Magyarországon
37-39
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói létszámának alakulása 2006-ban
39-42
„Társadalmi igények a felnőttek felsőfokú továbbtanulásában - 2005"
42-47
Mónika Balázsovics: Number of students in the higher education and the students’ motivation in the further higher education
47
Lázárné Szanádi Csilla: A magyarországi bencés gimnáziumok könyvtártörténete Trianontól az államosításig
48-59
Bencés gimnáziumi könyvtárak
50-58
Csilla Lázárné Szanádi: The history of libraries of the hungarian benedictian secondary grammar schools from the Tiranon treaty to the secularization
59
Közelmények
60-113
József István: Szupervíziós folyamatelemzés egy konkrét eset tükrében
60-72
Arapovics Mária: Az oktatási célú nonprofit szervezetek a statisztika tükrében
73-87
Viczay Ildikó - Kontra József - Macejková Yvetta: A motorikus koordináció vizsgálata szlovákiai magyar óvodások körében
88-93
Szilvási Zsuzsanna: A második idegen nyelv oktatása
94-101
Sebestyénné Kruicho Ilona: Diákönkormányzatok a 16-17. századi református kollégiumainkban
102-106
Dombi Mária Adrienn: Egy 19. századi pedagógus, Gáspár János
107-113
Szemle
114-115
Pálfi Melinda: Konferencia a humorról
114-115
Könyvismertetések
116-123
Fehér Katalin - Varga László: A pannonhalmi egyházmegye népiskolái a XIX-XX. században (Budapest: METEM, 2007)
116-119
Pálfi Melinda - Kelemen Elemér: A tanító a történelem sodrában (Pécs: Iskolakultúra, 2007)
120-122
Földi Barbara-Abonyi Dávid - Nagy Andor József: Médiaandragógia - A médiumok vélt és valós szerepe, lehetőségei a felnőtt személyiség alakulásában (Budapest: Urbis Kiadó, 2005)
122-123
E számunk szerzői
Hátsó borító