Képzés és gyakorlat, 7. évf., 1-2. sz., 2009
Szerkesztők: Hajdicsné Varga Katalin; Forray R. Katalin; Kéri Katalin ; Nemesné Kis Szilvia; Bencéné Fekete Andrea; Kövérné Nagyházi Bernadett; Szücs Eszter CeciliaTovábbi szerzők: Láng András; Holcsik Erzsébet; Martin László; Marton Melinda; Paku Áron; Molnár Gábor; Morvay-Sey Kata; Szécsi Tünde; Szinger Veronika; Barna Róbert; Honfi Vid; Belovári Anita; Bencéné Fekete Andrea; Béri Etelka; Gyenes Zsuzsa; H. Szabó Sára; Hajdicsné Varga Katalin; Escuderoata, Jaime Caiceo; Neszt Judit; Sajtosné Csendes Gyöngyi; Sebő Anita Szilvia; Szücs Eszter Cecilia; Iatcu, Tatiana
Cím: Képzés és gyakorlat, 7. évf., 1-2. sz., 2009
Alcím: A Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának neveléstudományi folyóirata
Megjelenési adatok: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár, 2009. | ISSN: 1589-519X
Egy olyan szaklapot szeretnénk megjelentetni, amely - reményeink szerint - betölti a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kara és a hatókörébe tartozó intézmények és szakemberek közötti intenzív kapcsolatot. A lap fokozatosan olyan fórummá válhat, amelyben mind a főiskolai kar oktatói (esetenként más főiskolák oktatói) lehetőséget kapnak tudományos kutatásaik, elméleti feltevéseik, tanácsaik publikálására. Ugyanakkor a gyakorlati pedagógiai szakembereknek is mód nyílik tapasztalataik, próbálkozásaik, újszerű pedagógiai, módszertani kísérleteik közlésére. A lap által lenne megvalósítható az elméleti képzésben és a pedagógiai gyakorlatban dolgozó szakemberek párbeszéde, netán vitafórum fontos eszközévé is válhat. A folyóirat természetesen kitüntetett szerepet kap a hallgatók (a jövendő pedagógusok) gyakorlati képzésével összefüggő szakmai, módszertani, szervezési kérdések, problémák, elméleti feltevések, kutatási eredmények közlésében. Ily módon fórumává válhat a gyakorló-és olyan iskolák mentorainak, akik jelentős szerepet vállalnak a hallgatók felkészítésében és pályaszocializációs feladatok megoldásában. A pedagógusképzéssel kapcsolatos szakirodalomban bőven olvashatunk az ún. „gyakorlatra orientált” képzésről. Tervezett kiadványunk fontos eszköze lehet azon eszmék gyakorlati megvalósítására irányuló törekvések bemutatásának, megvalósított változatai közlésének, amelyek a gyakorlatra orientált oktatás eszméjének realizálása felé mutatnak. A gyakorlatra orientáltság, mint eszmény, tehát kiléphetne elvont idea jellegéből, és az elméleti képzést végző oktatók számos empirikus tényhez, adathoz juthatnak, amit az elméleti oktatásban hasznosítani tudnak. A „Képzés és gyakorlat” című lap a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kar kiadásában - reméljük - tovább növeli intézményünk szakmai presztízsét, hozzájárul országos hírnevének erősítéséhez, több területen ismert rangjának öregbítéséhez. A folyóirat kiadásával tehát az a célunk, hogy ráirányítsuk - és folyamatosan ébren tartsuk - az elméleti felkészítés és a mindennapi műhelymunka kapcsolatára, valamint a tanítójelöltek felkészítésében részt vevő oktatók és gyakorlatvezetők együttműködésére, a gyakorlatvezetők szakmai képzése és segítése érdekében folyó munkára. Célunk egyrészt annak a gondolatnak az erősítése, hogy tudományosan hiteles, de alkalmazható elméletet tanítsunk. Másrészt segítsük elő a tudatos, pedagógiailag minden elemében átgondolt iskolai gyakorlatot. Ebben a szellemben kell felkészítenünk hallgatóinkat a tanítói szerepre, a gyakorlatvezetőket pedig pedagógiai gyakorlatuk irányítására. A tematikailag szerteágazónak látszó folyóirat alapeszméje tehát az lehetne: segítse elő, hogy tudományos, hasznosítható és társadalmi szempontból releváns pedagógiát műveljünk és alkalmazzunk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: folyóirat
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: folyóirat
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Borító
Impresszum
Tartalom (Table of contens)
1-2
Tanulmányok
3-99
Láng András-Holcsik Erzsébet: A pedagógiai kommunikáció újragondolása a mentalizáció tükrében
3-13
A mentalizáció problémaköre, definíciója, fogalmi holdudvara
3-4
A mentalizációs képességek fejlődése
4-6
A sérült mentalizáció
6-7
Mentalizáció és történetalkotás
7-8
A történetek relevanciája a pedagógiai munkában
8-9
A Gordon-modell és a mentalizáció
9-11
Végkövetkeztetések
11-12
Jegyzetek
12
Láng, András-Holcsik, Erzsébet: Re-definition of pedagogical communication due to mentalization
13
Martin László: Az énvédő mechanizmusok kutatásának főbb irányzatai napjainkban és kezdetei Sigmund Freud és Anna Freud munkáiban
14-30
Sigmund Freud munkássága
14-18
Anna Freud munkássága
18-25
Irodalom
25-30
Martin, László: Main streams of defence mechanisms nowadays and its origins in the work of Sigmund Freud and Anna Freud
30
Marton Melinda-Paku Áron: Bologna-folyamat, hallgatói mobilitás, tandíj
31-49
Bevezetés
31-32
Bologna-folyamat rövid áttekintése
32-33
Bologna és hallgatói mobilitás
34-38
Külföldiek Magyarországon
34-35
Magyarok külföldön
35
Nemzetközi kitekintés-egy német kutatás eredményei
35-36
A mobilitás egyéb típusai
36-38
Bologna és a tandíj
38-39
Tandíj
39-43
Tandíj-rövid hazai történet
39-40
A tandíj hatásai-érvek, ellenérvek
41-43
A tandíj és a mobilitás kapcsolata
43-45
Összegzés
45-47
Jegyzetek
47-49
Marton, Melinda-Paku, Áron: Bologna process, student mobilization, tuition fee
49
Molnár Gábor: Maieutika és paideia. Szókratész, mint tehetséggondozó
50-63
Szókratész, a bába
50-51
Hüpolépszisz és intellektuális rítus
51-55
A bábamesterség fortélyai
55-59
A maieutika, mint a hüpoléptikus rítus szocializációja
59-60
Jegyzetek
60-62
Irodalom
62-63
Molnár, Gábor: Maieutics and paideia. Socrates as a gifted educator
63
Morvay-Sey, Kata: Martial Arts and Combat sports in Practice and in Curricula
64-80
Introduction, aim of study
64-65
Review of related literature
65-66
Aims of study
66
Hypothesis
66
Methods
66-67
Curricular changes in Combat sports and self-defence themes from 1998 till present
67-69
Subjects
70
Results
70-77
Summary, recommendations
78
References
79
Morvai-Sey Kata: Harcművészet és küzdősport a gyakorlatban és a tantervekben
79-80
Szécsi Tünde: Multikulturális gyermekirodalom az idegen nyelvi kompetenciák szolgálatában: Könyvek és tanítási stratégiák az Egyesült Államokban
81-90
Kompetenciák fejlesztése multikulturális gyermekirodalommal
82-84
A multikulturális gyermekirodalom kiválasztásának szempontjai
84-85
Könyvek és tanítási stratégiák
85-88
Kezdő nyelvtanulók
85-86
Alapfokú nyelvtudást fejlesztők
86
Kezdő-középfokú nyelvtudással rendelkezők
87-88
Záró gondolatok
88-89
Irodalom
89-90
Szécsi, Tünde: Fostering second language competencies with multicultural children literature
90
Szinger Veronika: Családi literációs programok
91-99
Bevezető
91
Az egyirányú kommunikációra építő családi literációs programok
92-96
(1) Fizikai környezet
92-93
(2) A gyermeknek szóló felolvasás pedagógiai jelentősége
93
(3) Közös olvasás, szülő-gyermek interakciók
93-96
A kétirányú kommunikációra építő családi literációs programok
97
Befejezés
98
Irodalom
98
Szinger, Veronika: Family literacy programmes
99
Közlemények
100-211
Barna, Róbert-Honfi, Vid: Courses on Information technology on correspondence Bachelor program for finance and accounting In Kaposvár University
100-105
Introduction
100
Spreadsheet management
101-103
Special lessons
101-103
Macros
103
Database management
103-104
Fundaments
103-104
Automation of simple tasks
104
Summary
104
References
104
Barna, Róbert-Honfi, Vid: A levelezős pénzügy és számvitel szakos hallgatók informatikai képzése a kaposvári egyetemen
105
Belovári Anita: Konstrukció és rekonstrukció a népművelés történetében a két világháború között
106-113
Jegyzetek
112-113
Irodalom
113
Belovári, Anita: Construction and reconstruction in the story of the adult education between the two world wars
113
Bencéné Fekete Andrea: Lux Gyula és korának nyelvpedagógiája
114-121
Lux Gyula módszertanának nyelvészeti forrásai
114-115
A nyelvpedagógia mint diszciplína Lux korában
115-116
Klebersberg Kunó és korának oktatáspolitikája
116-117
Tantervelméleti változások az 1920-as években
117
A „Kulturkunde” fogalmának értelmezése az idegennyelv-oktatásban
117-119
Az „Arbeitskunde”-szemlélet alkalmazása az idegen nyelvi órákon
119
Lux Gyula nyelvpedagógia elvei
119-120
Jegyzetek
120-121
Bencéné Fekete, Andrea: Gyula Lux and language pedagogy at his area
121
Béri Etelka: Térvilág - világtér
122-130
Irodalom
129
Béri, Etelka: The world as space-space as world
130
Gyenes Zsuzsa: A mese mint az egyik leghatékonyabb nevelési eszköz
131-140
A mesék [1] szerepe az ember(iség) életében
131-132
Mesék a család életében
132
Mesék a gyerek életében
132
Mesés gyerekkor avagy „mesekor” [4] (3/4/5-8 éves kor)
132-137
Mesék a „mesekor” előtt (0-4 kor)
136-137
Mesék a „mesekor” után (8-12 éves kor)
137
Összefoglalás
137-140
Cseresznyemese
138
Récemama
138-139
Jegyzetek
140
Gyenes, Zsuzsa: Fairy tale as one of the most effective educational tool
140
H. Szabó Sára: Auguste Comte filozófiájának hatása Pauler Ákos pedagógiai nézeteire
141-147
Jegyzetek
146-147
H. Szabó, Sára: The influence of Auguste Comte's philosophy in the pedagogy of Ákos Pauler
147
Hajdicsné Varga, Katalin: E-learning - teaching and learning with web 2.0 equipments
148-155
Teaching in the IT society
148-149
Learning in Tenegen postgraduate teacher-training course
149-151
First module: TC01-E-learning
149-150
Second module: TC02-Network learning
150-151
Third module: TC03-IKT equipments in teaching (from synopsys to e-learning material)
151
Summary
151
References
151
„Administration and office- aims, excersises, equipments” office communication to develop e-learning material
152-155
1. General data
152
2. Introduction
152
3. Learning aims
152
4. Competencies
153
5. Chapters
153
6. Excersises and activities of students
153
7. Methods of evaluation
[154]
8. Period of the module and estimated duration
[154]
9. Terms of entrance, needed pre-studies
[154]
10. Learning management
[154]
11. Syllabus
[154]-155
13. Other
155
Hajdicsné Varga Hajnalka: E-learning: tanulás és tanítás web 2.0 eszközökkel
155
Jaime Caiceo Escudero: Principales elementos de modernización del sistema educativo con la vuelta a la democracia en Chile
156-166
Introducción
156-158
II.-Elementos de la Reforma Educacional en los Gobiernos de la Concertación
158-163
Conclusiones
163
Jegyzetek
163-165
Jaime Caiceo Escudero: Main modernization elements of the educational system with the return of democracy in Chile
165-166
Jaime Caicea Escudero: Modernizációs folyamatok Chile oktatási rendszerében a demokrácia visszatérése után
166
Neszt Judit: A gazdasági szaktanítóképzés 100 éves jubileuma
167-174
A gazdasági tanítóképzők helye a magyar középfokú képzés rendszerében
168
A gazdasági ismeretek oktatásának kezdetei, történeti alakulása
168-169
A gazdasági tanítóképzők
169-173
Irodalom
173-174
Neszt, Judit: Centenary of economical teacher training
174
Sajtosné Csendes Gyöngyi: Milyen a jó olvasókönyv? - Az olvasókönyv-választás dilemmái
175-187
Milyen a jó elsős tankönyvcsalád?
175-176
Az olvasási képesség kialakulása
176
Az olvasás tanulásának előzményei, kognitív előfeltételei
176-177
Az olvasás megtanulásának folyamata
177
Mire alapozhat az ábécéskönyv?
178
Az olvasástanulás idegfiziológiai alapjai
178
Az ABC-ház
178-179
Hangtanítás, betűtanítás
179-181
Az összeolvasás tanítása
181-182
Szótagolás
182-183
A folyamatos olvasástól a szövegértő olvasásig
183-185
Összegzés
185-186
Irodalom
186-187
Sajtosné Csendes, Gyöngyi: What makes a good reading book?-dilemma in choosing a reader book
187
Sebő Anita Szilvia: Tizenkét évesek barátkozási szokásai és baráti kapcsolatai az iskola tükrében
188-198
A kutatás
188-189
A diákok és barátkozási szokások
189-190
Barátságfogalom
190-192
Az osztályközösségek
192-197
Összefoglalás
197
Irodalom
197-198
Sebő, Anita Szilvia: The way of making friendships and the friendships of the 12-year-old pupils in school
198
Szűcs, Eszter Cecilia: Exploitation of our foreign language knowledge on spot - Survey among Hungarian citizens living in Cork, Ireland-
199-206
Introduction
199-200
Language knowledge of the Hungarian
200-201
Foreign language learning in school system
201-203
Participants and method of the survey
203
The aim of the survey
203-204
Results
204-205
Deductions
205
Conclusion
205
Jegyzetek
205-206
Szücs Eszter Cecilia: Nyelvismeretünk hasznosítása célnyelvi országban-felmérés Írországi magyar munkavállalók körében Corkban-
206
Tatiana Iatcu: Approaches to phrasal verbs in romanian environment
207-211
What phrasal verbs are
207
A short history of their use in books and textbooks
208-209
Ways of teaching phrasal verbs
210-211
Conclusion
211
References
211
Iatcu, Tatiana: A frazális igék megjelenése román környezetben
211
Könyvismertetés
212-214
Madarász Tibor: Barakonyi Károly (szerk.) (2009): Bologna „Hungaricum”. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest.
212-214
Szemle
215-240
Országos siker
215
Kaposvári egyetemi hallgatók sikere a Pető József Országos Számítástechnikai Emlékversenyen
215-240
E számunk szerzői/Kolofon
Hátsó borító