Képzés és gyakorlat, 4. évf., 1. sz., 2006 (május)
Szerkesztők: Deli István; Paál László; József IstvánTovábbi szerzők: Kis Jenőné dr. Kenesei Éva; H. Szabó Sára; Bajner Mária; S. Rábai Mária; Kalózné Pápa Ágnes; Kontra József; Tóth Istvánné; Duzmathné Tancz Tünde; Fornai Éva; Szabóné Gondos Piroska; Deli István; Farkasné Szabó Ildikó; Kajtánné Németh Ildikó; Keresztes László; Makarészné Lédig Ildikó; Zsombok Lajos
Cím: Képzés és gyakorlat, 4. évf., 1. sz., 2006 (május)
Alcím: A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar folyóirata
Megjelenési adatok: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, Kaposvár, 2006. | ISSN: 1589-519X
Egy olyan szaklapot szeretnénk megjelentetni, amely - reményeink szerint - betölti a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kara és a hatókörébe tartozó intézmények és szakemberek közötti intenzív kapcsolatot. A lap fokozatosan olyan fórummá válhat, amelyben mind a főiskolai kar oktatói (esetenként más főiskolák oktatói) lehetőséget kapnak tudományos kutatásaik, elméleti feltevéseik, tanácsaik publikálására. Ugyanakkor a gyakorlati pedagógiai szakembereknek is mód nyílik tapasztalataik, próbálkozásaik, újszerű pedagógiai, módszertani kísérleteik közlésére. A lap által lenne megvalósítható az elméleti képzésben és a pedagógiai gyakorlatban dolgozó szakemberek párbeszéde, netán vitafórum fontos eszközévé is válhat. A folyóirat természetesen kitüntetett szerepet kap a hallgatók (a jövendő pedagógusok) gyakorlati képzésével összefüggő szakmai, módszertani, szervezési kérdések, problémák, elméleti feltevések, kutatási eredmények közlésében. Ily módon fórumává válhat a gyakorló-és olyan iskolák mentorainak, akik jelentős szerepet vállalnak a hallgatók felkészítésében és pályaszocializációs feladatok megoldásában. A pedagógusképzéssel kapcsolatos szakirodalomban bőven olvashatunk az ún. „gyakorlatra orientált” képzésről. Tervezett kiadványunk fontos eszköze lehet azon eszmék gyakorlati megvalósítására irányuló törekvések bemutatásának, megvalósított változatai közlésének, amelyek a gyakorlatra orientált oktatás eszméjének realizálása felé mutatnak. A gyakorlatra orientáltság, mint eszmény, tehát kiléphetne elvont idea jellegéből, és az elméleti képzést végző oktatók számos empirikus tényhez, adathoz juthatnak, amit az elméleti oktatásban hasznosítani tudnak. A „Képzés és gyakorlat” című lap a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kar kiadásában - reméljük - tovább növeli intézményünk szakmai presztízsét, hozzájárul országos hírnevének erősítéséhez, több területen ismert rangjának öregbítéséhez. A folyóirat kiadásával tehát az a célunk, hogy ráirányítsuk - és folyamatosan ébren tartsuk - az elméleti felkészítés és a mindennapi műhelymunka kapcsolatára, valamint a tanítójelöltek felkészítésében részt vevő oktatók és gyakorlatvezetők együttműködésére, a gyakorlatvezetők szakmai képzése és segítése érdekében folyó munkára. Célunk egyrészt annak a gondolatnak az erősítése, hogy tudományosan hiteles, de alkalmazható elméletet tanítsunk. Másrészt segítsük elő a tudatos, pedagógiailag minden elemében átgondolt iskolai gyakorlatot. Ebben a szellemben kell felkészítenünk hallgatóinkat a tanítói szerepre, a gyakorlatvezetőket pedig pedagógiai gyakorlatuk irányítására. A tematikailag szerteágazónak látszó folyóirat alapeszméje tehát az lehetne: segítse elő, hogy tudományos, hasznosítható és társadalmi szempontból releváns pedagógiát műveljünk és alkalmazzunk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: folyóirat
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: folyóirat
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Borító
Tartalomjegyzék/Impresszum
Tanulmányok, esszék
1-22
Kis Jenőné dr. Kenesei Éva: Az oktatott ismeretanyag hasznosulása a tanító szakon
1-7
H. Szabó Sára: Középfokú nyelvvizsgával a bachelor szaknyelvi képzésben!
8-12
Felhasznált irodalom
12
Bajner Mária: Új formák - változatlan tartalommal: anomáliák a nyelvtanulás-nyelvoktatás terén
13-18
1. A felkészültségről
14-15
2. Interaktív tanítási módszerek, diákközpontú oktatás
15-16
3. A tanítás mestersége
16-18
Jegyzetek
18
S. Rábai Mária: A nyelvi és nyelvtanulói tudatosság fejlesztése az idegen nyelvek oktatásában
19-22
1. Áttekintés
19
2. Terminológia és a kutatások helyzete
19
3. A nyelvi tudatosság fejlesztése gyermekkorban
20
4. A nyelvi figyelem az oktatásban
20-21
5. A nyelvi tudatosság funkciói az oktatásban
21
5.1 Segítség a nyelvtanulásban
21
5.2 Segítség a megértésben
21
5.3 Segítség több nyelv találkozásakor
21
5.4 A célkultúra elsajátításának része
21
6. A nyelvi tudatosság elérésének módszertani lehetőségei
21-22
6.1 Az anyanyelv és az idegen nyelv összehasonlításban
21
6.2 Perspektívaváltás
22
6.3 Fordítás
22
7. Milyen funkciót tölt be a „tudatosság” az idegen nyelvek tanulásában?
22
Irodalom
22
Műhely
23-54
Kalózné Pápa Ágnes: A szerepjáték a kisiskoláskori idegennyelv-tanításban
23-27
I. Dalok, mondókák
23-24
II. A párbeszéd
24
III. Színdarabok
24
IV. A mondókák, dalok, párbeszédek tanítása
24-25
V. Mit értünk szerepjátékon?
25
VI. Hogyan irányítjuk a szerepjátékot?
25-26
VII. Miért fontos munkánkban a szerepjátékot akalmazni?
26
Jegyzetek
27
Felhasznált irodalom
27
Kontra József: Középiskolások tanulás iránti attitűdje
28-32
A vizsgálat háttere, célja
28-29
Módszer
29-30
Eredmények
30-31
Összegzés
31
Irodalom
31-32
Tóth Istvánné: Családmodellek, szerepek az olvasókönyvekben
33-36
1. A családok összetétele
33-34
2. Család és munka
34-35
3. Lakás, életkörülmények
34-35
Öltözködés, külső megjelenés
35
Harmónia
35
Kommunikáció
35
3. Szabadidő a lakáson kívül
35-36
4. Korszerűség, összhangban a mával
36
D. Tancz Tünde: Az iskolai pszichoterror kezelésének néhány lehetősége, különös tekintettel a biblioterápára
37-44
A pszichoterror fogalma
37
Az iskolai intézmény mint a pszichoterror forrása
37-38
Az iskolai pszichoterror sajátosságai
38-39
Az iskolai pszichoterror jelei
39-40
Az iskolai agresszió megjelenési formái
40
A cselekvés és kezelés lehetőségei
41-42
Biblioterápia, irodalomterápia
42-43
Jegyzetek
43
Felhasznált irodalom
44
Fornai Éva: Eltérő képességű tanulókkal való bánásmód az elmélet és a gyakorlat tükrében
45-50
A témaválasztás aktualitása, helyzetelemzés
45-46
Anyanyelvi nevelés ismeretterjesztő szövegeken keresztül
46-47
Különböző tanulótípusokra tervezett feladatlapok általános jellemzői
47-50
A „B” tanulótípus jellemzői
47
Az „A” tanulótípus jellemzői
48-50
Szabóné Gondos Piroska: Az óvoda kapcsolata a különböző értékrendű családokkal
51-54
Irodalom
54
Környezetünk
55-85
Deli István - Farkasné Szabó Ildikó: A kistelepülési iskolák sorsa
55-77
Európa és a magyar „kistérségi oktatás”
55-59
Érvek pro és kontra
59-62
Tények
62-66
Az összevonások gazdasági-pénzügyi következményei
66-70
Tehát hogyan tovább?
70-77
1. A települések demográfiai mutatói
71-72
2. A gazdasági mutatók meghatározó szerepe?
73
3. Az iskola mint közösségi intézmény létszámfüggő
73-74
4. Döntési bizonytalanságok
74-76
A szakszerűség és a törvényesség fokozása
75-76
5. Kampány ne legyen
76-77
Jelzések pedagógusképzőknek
76-77
Megjegyzés
77
Kajtánné Németh Ildikó-Keresztes László—Makarészné Lédig Ildikó - Zsombok Lajos: hogy a gyermek megalkossa a maga „értékrendjét”
78-85
Bemutatkozik a lenygeltóti iskola
78-79
Bevezetés
78-79
A Fodor András Általános Iskola
79-82
Alapfokú Művészeti Iskola
82-83
Szakszolgálat
84
Kincsem óvoda
84-85
Hátsó borító/szerzők