Képzés és gyakorlat, 8. évf., 2. sz., 2010
Szerkesztő: Hajdicsné Varga KatalinTovábbi szerzők: Forray R. Katalin; Kozma Tamás; Jávorszky Edit; Szabóné Mojzes Angelika; Vörös Klára; Bucsy Gellértné; Haász Sándor; Háber Hajnalka Mária; József István; Katona László; Petrás Györgyi; Belovári Anita; Hajdicsné Varga Katalin; Nagyházi Bernadette; Szücs Eszter Cecilia; Kisné Bernhardt Renáta; Kissné Zsámboki Réka
Cím: Képzés és gyakorlat, 8. évf., 2. sz., 2010
Alcím: Training & Practice : A Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának és a Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Főiskolai Karának neveléstudományi folyóirata
Megjelenési adatok: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kar, Kaposvár, 2010. | ISSN: 1589-519X
Egy olyan szaklapot szeretnénk megjelentetni, amely - reményeink szerint - betölti a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kara és a hatókörébe tartozó intézmények és szakemberek közötti intenzív kapcsolatot. A lap fokozatosan olyan fórummá válhat, amelyben mind a főiskolai kar oktatói (esetenként más főiskolák oktatói) lehetőséget kapnak tudományos kutatásaik, elméleti feltevéseik, tanácsaik publikálására. Ugyanakkor a gyakorlati pedagógiai szakembereknek is mód nyílik tapasztalataik, próbálkozásaik, újszerű pedagógiai, módszertani kísérleteik közlésére. A lap által lenne megvalósítható az elméleti képzésben és a pedagógiai gyakorlatban dolgozó szakemberek párbeszéde, netán vitafórum fontos eszközévé is válhat. A folyóirat természetesen kitüntetett szerepet kap a hallgatók (a jövendő pedagógusok) gyakorlati képzésével összefüggő szakmai, módszertani, szervezési kérdések, problémák, elméleti feltevések, kutatási eredmények közlésében. Ily módon fórumává válhat a gyakorló-és olyan iskolák mentorainak, akik jelentős szerepet vállalnak a hallgatók felkészítésében és pályaszocializációs feladatok megoldásában. A pedagógusképzéssel kapcsolatos szakirodalomban bőven olvashatunk az ún. „gyakorlatra orientált” képzésről. Tervezett kiadványunk fontos eszköze lehet azon eszmék gyakorlati megvalósítására irányuló törekvések bemutatásának, megvalósított változatai közlésének, amelyek a gyakorlatra orientált oktatás eszméjének realizálása felé mutatnak. A gyakorlatra orientáltság, mint eszmény, tehát kiléphetne elvont idea jellegéből, és az elméleti képzést végző oktatók számos empirikus tényhez, adathoz juthatnak, amit az elméleti oktatásban hasznosítani tudnak. A „Képzés és gyakorlat” című lap a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kar kiadásában - reméljük - tovább növeli intézményünk szakmai presztízsét, hozzájárul országos hírnevének erősítéséhez, több területen ismert rangjának öregbítéséhez. A folyóirat kiadásával tehát az a célunk, hogy ráirányítsuk - és folyamatosan ébren tartsuk - az elméleti felkészítés és a mindennapi műhelymunka kapcsolatára, valamint a tanítójelöltek felkészítésében részt vevő oktatók és gyakorlatvezetők együttműködésére, a gyakorlatvezetők szakmai képzése és segítése érdekében folyó munkára. Célunk egyrészt annak a gondolatnak az erősítése, hogy tudományosan hiteles, de alkalmazható elméletet tanítsunk. Másrészt segítsük elő a tudatos, pedagógiailag minden elemében átgondolt iskolai gyakorlatot. Ebben a szellemben kell felkészítenünk hallgatóinkat a tanítói szerepre, a gyakorlatvezetőket pedig pedagógiai gyakorlatuk irányítására. A tematikailag szerteágazónak látszó folyóirat alapeszméje tehát az lehetne: segítse elő, hogy tudományos, hasznosítható és társadalmi szempontból releváns pedagógiát műveljünk és alkalmazzunk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Oktatás, Pedagógia, Folyóirat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
A sorozat kötetei
Tartalomjegyzék
Borító
Impresszum
Tartalom
1-2
Tanulmányok
3-63
Forray R. Katalin-Kozma Tamás: Társadalmi egyenlőség vagy kulturális identitás? - A cigány/roma oktatáspolitika dilemmái
3-21
Cigány/roma közösségek Európában
3-6
Cigány/roma közösségek Kelet-Közép-Európában
6-15
Kormányzati politikák
16-20
Mi a „kormányzati politika”?
16
Cigány/roma kormányzati politikák
16-17
A kormányzati politikák összevetése
17-20
Megjegyzés
20
Irodalom
20-21
Jávorszky Edit: Az időskor „fejlődéspszichológiája” a modern szépirodalom tükrében
23-35
1. Bevezetés-a téma aktualitása
23-25
1.1. Úton az öregség felé
24-25
2. Az időskor pszichológiája, fejlődési feladatai
25-33
2.1. Az öregedés testi tünetei
25-28
2.2. Fontos életkori sajátosságok (én-integritás, bölcsesség)
28-33
3. Összegzés
34
Irodalom
35
Szabóné Mojzes Angelika: A Historical Overview of Western European Higher Education — Past Developments, Twentieth Century Reforms and Contemporary Challenges
37-47
Introduction: Conceptual Background
37
Past Educational Developments
38-39
From the Middle Ages to the twentieth century
38-39
Twentieth Century Reforms
39-43
School reform shifts
39-40
The question of control
40-41
Towards a European education
41-42
Effects of compulsory schooling
42-43
Contemporary Challenges
44-46
Milestones of tertiary education development
44
Issues that need to be addressed
44-46
Summary
46-47
Literature
47
Szabóné Mojzes Angelika: A nyugat-európai felsőoktatás történeti áttekintése-A kezdetek, 20.századi reformok és mai kihívások
47
Vörös Klára: Ahogy a könyvtár fogalmát megalkotjuk, ahogy értelmezzük
49-63
1. Viszonyulásaink a könyvtár szóhoz
49-50
2. A könyvtár szó etimológiája
50-51
2.1. Szóösszetételek, nyelvi változatok
50-51
2.2. Kollektív képek, szimbolikus tartalmak
51
3. A könyvtár, mint fogalom
52-62
3.1 Lényegi ismertetőjelek
52-54
3.1.1. A kérdés vizsgálati megközelítése
53-54
A vizsgálat tárgya
53
Hipotézis
53
A vizsgálat elemzése
53-54
Következtetések
54
3.2. A könyvtár meghatározó tulajdonságai
54-59
3.2.1. A kérdés vizsgálati megközelítése
55-57
A vizsgálat menete
55
A vizsgálat eredményeinek értékelése
55-57
Következtetések
57-59
3.3. A könyvtárfogalom a prototípusmodellben
59-62
3.3.1. A kérdés vizsgálati megközelítése
60-62
Hipotézisek
60
Az eredmények ismertetése
60-61
Értékelés
61-62
4. Záró gondolatok
62
Jegyzetek
63
Irodalom
63
Képzés és gyakorlat
65-119
Bucsy Gellértné: A bölcsődés gyermekek mozgásfejlődését befolyásoló pedagógiai hatások vizsgálata
65-74
Bevezetés
65-66
Anyag és módszer
67-68
A vizsgálat hipotézisei
67
A vizsgálat mintája
67-68
A vizsgálat módszerei
68
A vizsgálat eredményei
68-73
A bölcsődei testnevelés személyi feltételei
68-70
A bölcsődei testnevelés tartalma
70-72
A szülők véleménye a bölcsődei testnevelésről
72-73
Összefgolalás
73-74
Irodalom
74
Haász Sándor: Élménykeresés a szociális professzióban
75-83
1. Élményközpontú szociális esetmunkamodell
77-81
1.1. A változást a segítő kapcsolatban rejlő individuális élmények multiplikálják
77-78
1.2. „Élménybank”, mint individuális reprezentáció, a segítő kapcsolatokat átható (többnyire első- és másodrendű) intencionális változó
78
1.3. A modell szerkezeti alapját képező intencionális fókuszpontok
78
1.4. Az intencionális alrendszerek 5 szintje a segítő kapcsolatok kommunikatív szituációiban
78-80
1.4.1. Az intencionális alrendszerek a fókuszpontok meghatározásával
79-80
1.5. Reflexivitás (ön- és viselkedési reflexiók), amely új gondolkodási és viselkedési minták kialakítására ösztönöz a segítő kapcsolatban (pl. sztereotípiák, predikciók feloldása)
80
1.6. A modell stratégiai szerkezetét alkotó reflexív kérdések szerepe és formái
80-81
1.6.1. Alkalmazott kérdések
80-81
1.6.2. Viselkedési és önreflexiók állítások formájában
81
2. Kognitív térkép
81-83
2.1. Hogyan készíthetünk jó kommunikációs tervet?
82-83
Jegyzetek
83
Irodalom
83
Háber Hajnalka Mária: A kompetenciakészlet szükségessége a felsőoktatásban/felnőttképzésben - Egy pályakövetés eredményei
85-94
1. Problémafelvetés
85-87
1.1. Kompetenciafejlesztés
85
1.2. Kompetenciakészlet és az oktatás kapcsolata
85-86
1.3. Gyakorlatorientáltság és munkaerőpiac
86
1.4. Korszerűsítési törekvések, kihívások
86-87
2. A megoldási alternatívák elmélete
87-89
2.1. Kölcsönös kommunikáció
87
2.2. Szabályozás
87
2.3. A motiváció forrása, a befektetés megtérülése
87-88
2.4. Kompetencia alapú elemzés
88-89
3. A gyakorlati megvalósulás
89-92
3.1. Pályakövetés, mint lehetséges alternatíva
89
3.2. A minta bemutatása
89-90
3.3. Munkapiac és oktatás, kapcsolódási pontok
90-92
4. Összefoglalás
92-93
Jegyzetek
93-94
Irodalom
94
József István: A csecsemő és a kisgyermek erkölcsi fejlődése
95-101
Irodalom
101
Katona László: Az alkalmazott színházi tevékenységformák és az Y generáció
103-110
Az Y generáció
103-105
Az alkalmazott színház, mint a szocializációt elősegítő tevékenység
105-106
A kutatás
106-108
Eredmények
109
Konklúzió
109-110
Irodalom
110
Petrás Györgyi: A sajátos nevelési igényű tanulók jogszabályok által biztosított lehetőségei a közoktatásban
111-119
Irodalom
119
Szemle: Konferencia-beszámolók
121-137
Belovári Anita: A felnőttképzés perspektívái - Nemzetközi Konferencia
121-123
Hajdicsné Varga Katalin: „E-learning módszerek a hazai iskolák gyakorlatában” szakmai konferencia, Pécs, 2010. október 1-2.
125-129
Nagyházi Bernadette: I. Kárpát-medencei Nemzetközi Módszertani Konferencia Kaposvár, 2010. október 8.
131-134
Szűcs Eszter Cecília: Korszerű Módszertani kihívások-Az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar IV. Tudományos Konferenciája (2010. szeptember 23-25.)
135-137
Könyvismertetés
139-145
Kisné Bernhardt Renáta: Linda Metcalf (2008)
139-142
Irodalom
142
Kissné Zsámboki Réka: Tengerdi Antal—Varga László (szerk.) (2009)
142-145
Table of contents
147-151
Kolofon
Hátsó borító